Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjørehistorikk i Carwings

Startet av frekri, torsdag 19. desember 2013, klokken 14:31

« forrige - neste »

eledille

#75
Sitat fra: fthorsen på torsdag 30. januar 2014, klokken 10:30
Sitat fra: eledille på torsdag 30. januar 2014, klokken 10:11
Jeg forstår ikke helt hvorfor enkelte blir så voldsomt provosert over dette med å måtte plugge i ledningen? Det blir ca ett minutt ekstra jobb for å få stå på ladeplassen, enten man trenger ladingen eller ikke. Det er jo ikke mye ekstra strev for de som egentlig jakter på parkeringsplass.

Jeg er helt enig i at gratis parkeringsplass hele dagen i pressområder er en stor elbilfordel, og at man ikke kan forvente at de som ikke trenger lading ikke vil benytte seg av det så lenge det er tillatt, men da trenger man vel ikke å hisse seg sånn opp over å måtte plugge i? Dette ville hjelpe mye på å redusere problemet med folk som opptar elbilplasser uten å lade når det er andre p-plasser ledig, bare med litt mindre gullforgylt beliggenhet.

I tillegg tror jeg nok det er på tide å sette av noen av ladeplassene til de som virkelig MÅ ha strøm ved å innføre betaling på noen av plassene og prise dem så %#&* høyt at de stort sett står ledige. Det er billigere å kunne eie elbil fordi man kan stole på at man finner strøm når man må ha det, enn å ikke kunne ha elbil fordi alle gratisplasser er opptatt fra klokka 07:15.

Og hvis du kommer med nesten fullt batteri og lading er avsluttet etter en time. Da lader du ikke de neste syv timene så i følge deg selv må du da flytte bilen da?

Ikke vet jeg hvor du leste det der, men det var ikke i min post, i hvert fall. Det blir litt tøysete å finne opp meninger som du kan argumentere mot...

SitatDu lader ikke bare fordi bilen er plugget i (ja, nå satt jeg dette på spissen, men jeg syns det blir for dumt at man skal måtte plugge i en kabel for at alle skal bli glade). Det hadde vært morsomt om man fikk bot for å stå på en ladeplass uten at bil tar til seg strøm - er det dit vi virkelig vil??

Det jeg vil er at det skal være påbudt å plugge i kabelen på ladeplasser, fordi da blir det bittelitt mer strevsomt å stå der, og det gjør at mange av de som sperrer for at jeg kan lade Thinken vår i dag ville stå et annet sted fordi de egentlig bare er interessert i å svinge opp bilen nærmest mulig døra til heisen. Det er etter min mening et ikke-behov. De som faktisk har et slikt behov har HC-bevis i vinduet.

De som er tilstrekkelig interessert i parkeringsplass og blåser i lading vil få p-plassen og elbilfordelen sin, bare de tar seg bryet med å rulle ut kabelen. De som trenger lading vil ha litt større sjanse til å få det. De som bare vil ha den p-plassen som ligger nærmest heisen vil ikke gidde å styre med kabel og vil i stedet parkere 50 meter lenger bort.

Et glimrende eksempel på dette er P-huset på Fornebu. Det er som regel flere elbiler som ikke er plugget i på ladeplassene i første etasje nærmest utgangen. Det er absolutt alltid ledige p-plasser uten lading i U3. Grunnen til at de ikke står i U3 er kun fordi det er hundre meter lenger å kjøre og så må de kanskje vente på heisen. Huffamei, det tar for lang tid...
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Cheetah

Egentlig er dette veldig enkelt og det handler om gjensidig respekt for hverandre og hverandres ladebehov.

Jeg foreslår følgende "mindset":

1. Har du ikke et reelt behov for å lade så gjør en innsats for å finne en p-plass uten lading som du kan stå i den perioden du trenger.
2. Finner du ikke en slik plass så parker gjerne på P-plass med lademulighet, men sett kabelen i bilen i allefall, slik at du viser andre at du forstår hensikten med plassen. Det blir mindre provoserende og krever ikke store innsatsen fra din side.
3. Har du mulighet, så flytt bilen så snart du kan slik at andre el-bil eiere kan få ladet.
4. Vær forsiktig med å dømme om andres reelle ladebehov, basert på biltype etc. Du kjenner jo ikke bakgrunnen for et evt ladebehov.
5. Ha respekt for et ladepunkt som er opptatt og unngå frakople denne for eget behov.

Tenk på at vi alle vil ha et akutt behov for lading en gang i fremtiden.
"Gjør for andre det du ønsker andre skal gjøre for deg"
Kardemommeloven er god å ha..... :-)


cra

Sitat fra: fthorsen på torsdag 30. januar 2014, klokken 10:30
Og hvis du kommer med nesten fullt batteri og lading er avsluttet etter en time. Da lader du ikke de neste syv timene så i følge deg selv må du da flytte bilen da?

Ideelt sett: Ja, selvsagt! Det blir jo det samme som at du flytter bilen etter at du har fylt bensin; du lar den ikke stå ved pumpa og går på kino.  Hvorvidt det er praktisk mulig å flytte bilen i løpet av arbeidsdagen er selvsagt en annen sak. Samtidig er det jo fristende å stille spørsmål om hvor stort behovet for å lade egentlig var hvis det var fullt etter en time? ;)  Det kan selvsagt være den timen som skal til for at man kommer seg hjem den dagen, men hvis det er situasjonen så bør man i alle fall ha såpass til bondevett/folkeskikk at man hvis det er mulig flytter bilen når ladingen er ferdig så andre med samme behov kommer seg hjem den dagen også.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

pberg

Det som i hvert fall er meget sannsynlig er at myndighetene IKKE kommer til å legge til rette for mer parkering i byene, elbil eller fossilbil. Jeg tror heller at gateparkering blir mer og mer redusert, til fordel for fotgjengere, (el-)syklister og kollektivtrafikk. Det er færre og færre av ungdom i byene som tar lappen, og flere og flere klarer seg helt uten bil.

Elbiler gjør at bilkøen slipper ut mindre avgasser, men køen blir ikke mindre. Så sånn sett er elbiler også til ulempe for bymiljøene.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

FThorsen

Sitat fra: cra på torsdag 30. januar 2014, klokken 13:09
Sitat fra: fthorsen på torsdag 30. januar 2014, klokken 10:30
Og hvis du kommer med nesten fullt batteri og lading er avsluttet etter en time. Da lader du ikke de neste syv timene så i følge deg selv må du da flytte bilen da?

Ideelt sett: Ja, selvsagt! Det blir jo det samme som at du flytter bilen etter at du har fylt bensin; du lar den ikke stå ved pumpa og går på kino.  Hvorvidt det er praktisk mulig å flytte bilen i løpet av arbeidsdagen er selvsagt en annen sak. Samtidig er det jo fristende å stille spørsmål om hvor stort behovet for å lade egentlig var hvis det var fullt etter en time? ;)  Det kan selvsagt være den timen som skal til for at man kommer seg hjem den dagen, men hvis det er situasjonen så bør man i alle fall ha såpass til bondevett/folkeskikk at man hvis det er mulig flytter bilen når ladingen er ferdig så andre med samme behov kommer seg hjem den dagen også.

Og det er her jeg mener mye av sakens kjerne ligger. En bensinstasjon er til å fylle drivstoff til bilen - ikke til å parkere på. En parkeringsplass forbeholdt elbiler, med lademuligheter, er noe helt annet!
Jeg jobber innimellom i sentrum (Oslo) hvor det er stor kamp om offentlige parkeringsplasser. Hvis jeg ser en ledig "vanlig" parkeringsplass uten tidsbegrensning kontra en ledig parkeringsplass for elbiler og jeg ikke har behov for å lade den dagen så tar jeg selvsagt den "vanlige" parkeringsplassen. Men hvis det er fullt på de vanlige parkeringsplassene, jeg har så godt som fullada batteri og alternativet er et dyrt parkeringshus (eksempel fra nedsiden av Akershus festning) så tar jeg selvsagt en parkeringsplass forbeholdt for elbiler. Om jeg da plugger inn laderen eller ei burde være likegyldig - faktisk mener jeg at det er bedre at jeg ikke kobler inn laderen. Da kan f.eks. en som trenger lading parkere på en vanlig parkeringsplass og bruke skjøtekabel bort til ladepunktet jeg står ved å benytte seg av dette, uten å måtte koble ut en TMS som kanskje trenger ladingen.

Den holdingen noen har her i denne tråden om å prøve å lage egne regler fordi de ikke alltid får ladet når de trenger det og det står elbiler som ikke lader - ja den er kjip. Men da må du faktisk komme grytidlig, stå i parkeringshus med ladningsmuligheter eller bruke annen form for transport. Bare fordi noen bevist har satt seg selv i en situasjon som krever ladning betyr ikke at de har noe mer rett enn andre til disse plassene, som er gitt ut av kommunen som inscentiv for å minske bruken av ICE biler!

Igjen når det er sagt så personlig syns jeg ikke dette er et veldig stort problem, og de aller fleste opptrer med gjensidig respekt som Cheeta skriver.
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

cra

Sitat fra: fthorsen på torsdag 30. januar 2014, klokken 14:47
Og det er her jeg mener mye av sakens kjerne ligger. En bensinstasjon er til å fylle drivstoff til bilen - ikke til å parkere på. En parkeringsplass forbeholdt elbiler, med lademuligheter, er noe helt annet!

Det blir jo egentlig bare ordkløveri for å "frikjenne" de som parkerer på slike plasser uten å lade. "Etter boka" kan man ikke ta dem, men for den som trenger å lade for å faktisk komme seg en plass er det jo overhode ingen forskjell. Med andre ord vil en omdøping til "Ladeplass for elbil" være det som skal til for at noen flere enten parkerer et annet sted, eller plugger til lading selv om du egentlig ikke trenger det.

Sitat fra: fthorsen på torsdag 30. januar 2014, klokken 14:47
Igjen når det er sagt så personlig syns jeg ikke dette er et veldig stort problem, og de aller fleste opptrer med gjensidig respekt som Cheeta skriver.

Det er jeg enig i; jeg har sjeldent (om noen gang) blitt stående fast fordi jeg ikke har fått lade når jeg trenger det. (Men det har medført at jeg har måttet fyre opp caravella til ærend seinere på dagen fordi jeg ikke har rukket å lade nok til å bruke Leaf'en, men det er bare et comfortproblem for min del. :) )  Jeg blir likevel litt provosert når jeg ser folk stå på noen av de få ladeplassene som finnes uten å lade. Kanskje litt ekstra fordi det alltid er andre ledige plasser som er akkurat like gratis og hvor man kan stå akkurat like lenge. Mange av de plassene er sågar nærmere døra enn ladeplassene. Det i seg selv er kanskje et tegn på at det er uvitenhet som gjør det, og ikke at den som står der bare gir F i andre.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sn0le

Grunnen til at disse plassene finnes i det hele tatt er vel for at Elbiler skal kunne lade?
Hvis man ikke trenger å lade så kan man jo fint bruke en vanlig parkeringsplass?
Disse ladeplassene er reservert for elbiler for at fossilbiler ikke skal parkere der.
I mitt hode er en elbil som ikke trenger lading sidestilt med en fossilbil, og bør dermed (så langt det er mulig) benytte seg av en vanlig parkeringsplass.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Kjell Leaf

Jeg har vært så dum at jeg trodde det var smarte folk som kjøpte el-bil. men jeg ser både på ladestasjoner og her på forumet at det desverre ikke er sånn. Mener dere som parkerer uten å lade at det må være en ladestasjon for hver el-bil siden dere ikke vil dele plassen med andre som trenger den?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Philip Marlowe

At kun de med ladebehov skal få lov til å benytte disse passene, er jo egentlig et større problem for dem som kjører Buddy enn dem som kjører TMS. Det tar jo bare "5 minutter" å fylle tanken på en Buddy mens det tar "et par døgn" å fylle tanken på en TMS. ::)

Da kan jo TMS-sjåførene bare passe på å ikke ha for mye strøm på bilene sine når de parkerer, mens de stakkars Buddy-sjåførene må jo passe på å flytte bilene sine straks ladingen er ferdig  ;D
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

toS

Er litt sjokkert over denne debatten egentlig. Når det gjelder Oslo hvor jeg bor er man nødt til å bruke elbilplasser hvis man skal stå der en hel arbeidsdag uten å betale eller flytte bilen rundt etter 2-3 timer. Dette er jo også poenget med mange av disse plassene, f.eks Aker Brygge. Trodde det var derfor endel folk kjøpte elbil i tidligfasen før Tesla kom på banen: Kjøre gratis inn på jobb og parkere gratis i arbeidstiden. Er dette blitt umoralsk oppførsel plutselig? Virker litt som om endel av "gamlegutta" ikke vil dele godene med de nye elbileierne men insistere på plass til Thinken eller Buddyen sin som før? Og som sagt, selv tar jeg bussen. Delvis fordi alle elbilplassene er opptatt av folk som parkerer tidlig om morgenen og står der hele dagen. Dette gjelder uavhengig av biltype. Å tvinge folk til å plugge inn ledningen vil ikke endre på dette. En vanlig parkeringsplass i området koster skjorta så det er ikke et alternativ for de fleste.


Sent from my iPad using Tapatalk

BjornH

Dersom det ikke er andre ledige plasser i nærheten forstår jeg godt at man tar en "ladeplass". Men det irriterer meg at det stadig står både en og to elbiler på parkeringsplassene med lademulighet i Frognerparken når resten av parkeringsplassen har mange ledige plasser uten tidsbegrensning. Jeg tar meg da friheten til å søke opp eieren og sende følgende SMS:

"Hei :-) Er det du som står parkert på parkeringsplass med lademulighet uten å lade ved Frognerparken? Det har du selvfølgelig all rett og lov til, men det er kanskje litt lite hensynsfult og unødvendig siden det er masser av ledige plasser rett ved siden av.
/mvh elbilist som trenger strøm"

De siste par dagene har jeg sendt tilsammen 5 SMS-er. I fare for å komme med litt "alle svaner er hvite logikk her"... men undrer meg over at det alltid er en Leaf registrert på en kvinne...

Jeg syns iallefall det er relativti lite hensynsfult å parkere på en plass med lademulighet uten å lade når det er masser av ledige plasser 10-20 meter unna.

toS

Sitat fra: BjornH på fredag 31. januar 2014, klokken 09:35
Dersom det ikke er andre ledige plasser i nærheten forstår jeg godt at man tar en "ladeplass". Men det irriterer meg at det stadig står både en og to elbiler på parkeringsplassene med lademulighet i Frognerparken når resten av parkeringsplassen har mange ledige plasser uten tidsbegrensning. Jeg tar meg da friheten til å søke opp eieren og sende følgende SMS:

"Hei :-) Er det du som står parkert på parkeringsplass med lademulighet uten å lade ved Frognerparken? Det har du selvfølgelig all rett og lov til, men det er kanskje litt lite hensynsfult og unødvendig siden det er masser av ledige plasser rett ved siden av.
/mvh elbilist som trenger strøm"

De siste par dagene har jeg sendt tilsammen 5 SMS-er. I fare for å komme med litt "alle svaner er hvite logikk her"... men undrer meg over at det alltid er en Leaf registrert på en kvinne...

Jeg syns iallefall det er relativti lite hensynsfult å parkere på en plass med lademulighet uten å lade når det er masser av ledige plasser 10-20 meter unna.
Det er jeg helt enig med deg i. Det er vel her det gjelder å bruke hodet og tenke litt på andre mennesker. Det er forskjell på type P-plasser og ikke minst hvor de står mht alternativer. Og det er selvfølgelig forskjell på rene ladeplasser (Superlader/hurtiglader) og Parkeringsplass med lademulighet(typisk i bysentrum). Det er vel bare å erkjenne at endel folk er mer opptatt av egne rettigheter enn det å ta hensyn.

Philip Marlowe

Jeg tror de aller fleste av oss er enige i at hvis en ordinær parkeringsplass er ledig, så tar vi den og ikke en "ladeplass". Det jeg er uenig i er at hvis alle ordinære plasser er opptatt, så skal man ikke få lov til bruke en elbilplass selv om man ikke trenger lading.

Jeg synes ikke noen skal forlange at man kjører rundt kvartal etter kvartal for å finne ledig ordinær plass.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Thomas Parsli

Sitat fra: toS på fredag 31. januar 2014, klokken 10:16
Det er vel bare å erkjenne at endel folk er mer opptatt av egne rettigheter enn det å ta hensyn.

Som bringer oss tilbake til problemet: så lenge det er gratis å parkere på en ladeplass, vil mange gjøre nettopp det istedenfor å finne er parkeringsplass...
At de tar lademuligheten fra noen som faktisk trenger å lade bryr de seg ikke om (de argumenterer faktisk for sin rett) -ergo må det betaling til.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: Philip Marlowe på fredag 31. januar 2014, klokken 10:37
Jeg synes ikke noen skal forlange at man kjører rundt kvartal etter kvartal for å finne ledig ordinær plass.

Men du vil (indirekte) forlange at de som lade bilen skal kjøre rundt og lete etter en ladeplass?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA