Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjørehistorikk i Carwings

Startet av frekri, torsdag 19. desember 2013, klokken 14:31

« forrige - neste »

JMC

Sitat fra: TS på fredag 13. desember 2013, klokken 00:41
Sitat fra: Omnilord på fredag 13. desember 2013, klokken 00:33
Det er mye synsing her om hva "ladeplasser" er. Realiteten er at de typisk er parkeringsplasser med lading og at det overhodet ikke er noe krav om at man må lade.

Hvorfor er det så mye mer aktverdig om noen har kjøpt seg en elbil for å komme raskere til jobb grunnet kollektivfeltene enn for eksempel en i Oslo som har kjøpt seg en elbil fordi det er mye lettere å finne parkering i bygatene når personen skal hjem, på jobb eller hva-som-helst egentlig?

I tillegg er det et evig tilbakevendende tema at mange vanlige offentlige plasser har svært kort parkeringstid - for eksempel tre timer. En trenger kanskje strøm for å komme hjem og en trenger kanskje tid rett og slett fordi de fleste er på jobb i mer enn tre timer og elbilparkeringsplassene har ofte betydelig mer tid tilgjengelig til parkering.

Hvor mange her kan med hånden på hjertet si:
Du kommer tidlig, finner deg en ladeplass når du er tidlig nok ute og lader - noe som du trenger for å komme hjem igjen. Etter ca. halv dag går du ut og flytter bilen, som da er ferdig ladet, til en forhåpentligvis ledig offentlig plass så du ikke opptar ladeplassen lenger. Og dette har du gjort uten unntak.

I tillegg er det kjøpesenter som har elbilplasser der de vil at elbiler skal parkere uavhengig av om bilen lader eller ikke. Det må da virkelig være opp til de, som da også eier/drifter plassen, om det er slik de vil det skal være.

Dette spørsmålet dreier seg om moral og nestekjærlighet, ikke elbil..
Mennesker er egoister i natur, men vi har fått utdelt en form for intelligens og empati som virker av og til ..

Mennesker er IKKE egoister av natur, det er rett og slett bare et VALG om man selv VIL være det, mener jeg. Observerer man seg selv, og universet man beveger seg i litt så VET man hva som er riktige og feil valg og HANDLER ut fra det.
P85D

mecanica vergara

Hva skal man gjøre hvis det er en ledig parkeringsplass, og det er en elbil plass. (Hvis du ikke trenger strøm).

Dette kan være en relevant problemstilling i Oslo.

Trenger jeg å si hva jeg hadde gjort ::)
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

Roger Kolbu

Sitat fra: mecanica vergara på onsdag 29. januar 2014, klokken 07:32
Hva skal man gjøre hvis det er en ledig parkeringsplass, og det er en elbil plass. (Hvis du ikke trenger strøm).
Dette kan være en relevant problemstilling i Oslo.
Trenger jeg å si hva jeg hadde gjort ::)
Selv lader jeg der jeg kan. Jeg ville ikke under noen omstendighet parkert på en ladeplass UTEN å lade bilen. Det er intet mindre enn åpenlyst misbruk av ordningen. Og det viser at du er en giddalaus tulling.

SÅ, om du vil vise andre at du IKKE er en giddalaus tulling; plugg inn kabelen!
P#3451 VIN 22190 – TMS P85+ Grå Metallic, Panoramatak, Karbonfiber Spoiler/Dekor, 21" Grå, Sort Performance skinninteriør, Tech-/Lyd-/Lys-/Vinter-/Sikkerhets-pakke, Luftfjæring, Hattehylle, Dobbeltlader, Parkeringsassistent.
(Kortversjon: Full pakke uten barneseter)
In prod. 11.10.13. Prod. complete 18.10.13. Delivered: 30.11.13.
Bil #2: Volvo S80 T6 (321hk)
TOCN: Signature member

Øyvind.h

Heldigvis er så og si alle enige her om at ladeplassene er for de som skal lade :)
Bare 15% som ikke vil rette seg etter dette....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cowboystrekk

Helt ærlig så svarer jeg at jeg vil forby det, men jeg parker selv på ei elbillading daglig og lader vell bare 2\3 ganger. Imidlertid er det svært sjelden det er mer enn en Leaf som dukker opp i tillegg og det er en gatelangslader så jeg stiller meg lengst fram så et par biler får til å lade bak meg :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Thomas Parsli

Ladeplasser vil alltid være et knapphetsgode, spesielt i byer hvor allerede parkeringsplasser er et knapphetsgode (og hvor man reduserer antallet parkeringsplasser for å begrense biltrafikken). Fordeling av knapphetsgoder har økonomer forsket mye på og det er åpenbart at dagens løsning (førstemann til mølla) ikke er en fornuftig fordeling.

Og jeg minner igjenn om at Oslo kommune etablerer ladeplasser for elbil, i motsetning til parkeringsplasser for elbil...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

OleT

Det kommer an på...
Er det en ladeplass for elbil, eller er det en parkeringsplass for elbil, eller er det en parkeringsplass med strømuttak?

Jeg har parkert på elbilplass uten å lade, fordi det var den eneste ledige plassen i en kjøpesentergarasje. Men det er en elbilplass, det står ingenting om lading der. Dessuten ble den ledig da en fossil Audi kjørte ut. ;)

Her på jobben er det 57 ladeplasser i den nye garasjen, fordelt på tre etasjer med 19 plasser i hver. Den øverste etasjen er merket med "Elbil", de to andre er ikke merket. Jeg parkerer helst på umerket plass med kontakt, og plugger vanligvis inn med utsatt ladestart så bilen er nyladet når jeg skal hjem. I dag var det 3 Leaf, 2 Model S, en iMiev, og 8 fossiler i "min etasje" da jeg kom.

Offentlige ladeplasser er det få av i Bergen, den problemstillingen har ennå ikke vært aktuell for meg.

Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

Gressvikingen

Nå som el-bilen har landet på jorda og vi har gitt opp å lande på månen: Hvor mange ladepunkter kan man få og også drifte hvis vi starter med et fond på 7 milliarder? Litt av CO2 avgiften kan vel også benyttes som tilskudd til drifta?
Da ble det kanskje en ladeplass til hver?
P85D"+"

vrom

"Mennesker er IKKE egoister av natur, det er rett og slett bare et VALG om man selv VIL være det, mener jeg. Observerer man seg selv, og universet man beveger seg i litt så VET man hva som er riktige og feil valg og HANDLER ut fra det."

Din første setning er feil. Egoisme ER menneskets (og andre levende veseners') natur. Det betyr ikke at man bare skal grafse til seg ting på bekostning av andre, nettopp fordi det også er egoistisk å tenke langsiktig.

Når det er sagt, så er det vel på litt (lang) sikt slutt på alle fordelene for elbil, vi får nyte dem (og dele på dem) mens vi kan. Lade/parkeringsplasser bør man betale for.

Omnilord

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 29. januar 2014, klokken 10:22
Og jeg minner igjenn om at Oslo kommune etablerer ladeplasser for elbil, i motsetning til parkeringsplasser for elbil...

Du liker å påpeke dette, problemet er bare at Oslo kommune på sine offisielle sider sier:
"Oslo kommune har over 500 parkeringsplasser med lading."

Kanskje det burde hete, og være, noe annet - slik som ladeplasser, men det er nå engang ikke slik i dag.
X Sig reservert

Omnilord

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 29. januar 2014, klokken 10:04
Heldigvis er så og si alle enige her om at ladeplassene er for de som skal lade :)
Bare 15% som ikke vil rette seg etter dette....
Praksis på ladeplassene i Oslo viser at prosentfordelingen her inne samsvarer lite med bruk av lademuligheter på parkeringsplasser med lading.
X Sig reservert

Øyvind.h

Sitat fra: Omnilord på onsdag 29. januar 2014, klokken 13:44
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 29. januar 2014, klokken 10:04
Heldigvis er så og si alle enige her om at ladeplassene er for de som skal lade :)
Bare 15% som ikke vil rette seg etter dette....
Praksis på ladeplassene i Oslo viser at prosentfordelingen her inne samsvarer lite med bruk av lademuligheter på parkeringsplasser med lading.
Trist, men sant. Se bare på Gardermoen i p-huset hvor plassene er merket klart og tydelig "parkering for lading av elbil". Enkelte gir blanke i andre dessverre.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

FThorsen

Problemet med å innføre påbudt lading er jo at noen/flere vil sette inn ladern med nesten toppet batteri. Slik er det allerede i dag, ref oversikten fra Elbil.no forrige uke. Der gikk de rundt og sjekket hvor mange som faktisk ladet, og enkelte steder var det ikke veldig mange. Hvor mange av de som ladet faktisk trengte å lade derimot vet vi ikke noe om. Tenker det er en del som lader for og ikke ha dårlig samvittighet for å stå på en "parkeringsplass med lading", men som ikke trenger det, eller noen som skal spare noen kroner dagen med å slippe å lade hjemme. Selvsagt finnes de som er avhengig av å lade, men hvor mange dette faktisk er er vanskelig å bedømme.

En annen diskusjon er om det skal være en "folkerett" til å få ladeplass hvis man dagpendler med en bil som krever lading for å komme hjem. Men det er en annen diskusjon.

Flere steder der jeg parkerer er det ofte bare ledig på "parkeringsplass med lademulighet"/elbilparkeringsplass. Er jeg da bare berettighet å parkere der hvis jeg har lite strøm igjen på batteriet? Må jeg slutte å lade fullt batteri hjemme for å benytte meg av disse plassene? Må jeg koble i ladepluggen selv om jeg ikke har behov for dette? Er det rettferdig at (hypotetiske) naboen som kjøpe seg en gammel Think da jeg kjøpte TMS, til en helt annen pris, skal ha en rett til å få enkel og gratis parkering fordi han trenger strøm mens jeg eventuelt må betale for å stå i parkeringshus til tross at jeg kjøpte en fornuftig elbil hvor jeg ikke er avhengig av lading?

Det er ikke lett dette her, men påbud om "lading" (eller alibi for å lade) på elbilplasser blir rett og slett for dumt!
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

cairnz

Snakket med en parkeringsbetjent i Oslo kommune om dette, hun sa at plassene var for elbiler, uavhengig om de ladet eller ikke, men at de hadde fått en forespørsel om lade-problemstillingen fra bl.a. elbilforeningen. Det var dog ikke noe ønske fra deres side å overholde et "ladepåbud". Plassene er for elbiler, det er bare ekstraservice at det er ladestolpe der. Slik oppfattet jeg det.
Elbilist

cra

Sitat fra: fthorsen på onsdag 29. januar 2014, klokken 14:40
Problemet med å innføre påbudt lading er jo at noen/flere vil sette inn ladern med nesten toppet batteri.

Det har du sikkert rett i. I disse tilfellene blir det litt mer styr for dem, men resultatet for de som ikke får plassen men trenger å lade er det samme - ingen lading. Noen (få/mange - hvem vet) vil da slutte å parkere på ladeplasser hvis de ikke har behov for det. I de tilfellene vil det være ledig plass for den som kommer og trenger å lade. Summa summarum altså litt bedre enn det er i dag, og derfor verdt det. For å bedre situasjonen "helt" må det nok innføres betaling på lik linje med fossilbilen som står på plassen ved siden av. BEtaling for å lade altså, men gratis å parkere på plasser som ikke har lading tilgjengelig. Bonus: fossilistene har ikke lenger noe å klage over ved at vi får gratis strøm. Bakdel: På plasser der all parkering er gratis (f.eks, kjøpesentere) har ikke dette noen effekt. Det er lite sannsynlig at det innføres parkeringsbetaling bare på ladeplassene.

Sitat fra: fthorsen på onsdag 29. januar 2014, klokken 14:40
En annen diskusjon er om det skal være en "folkerett" til å få ladeplass hvis man dagpendler med en bil som krever lading for å komme hjem. Men det er en annen diskusjon.

Å kalle det en folkerett er nå så, men vi må komme dithen at det er like naturlig at man får ladet ved behov som at man får fylle bensin eller diesel.

Sitat fra: fthorsen på onsdag 29. januar 2014, klokken 14:40
Er det rettferdig at (hypotetiske) naboen som kjøpe seg en gammel Think da jeg kjøpte TMS, til en helt annen pris, skal ha en rett til å få enkel og gratis parkering fordi han trenger strøm mens jeg eventuelt må betale for å stå i parkeringshus til tross at jeg kjøpte en fornuftig elbil hvor jeg ikke er avhengig av lading?

Rettferdig er det kanskje ikke, men jeg vil nå si at det til være på sin plass at den som har kjøpt en bil med relativt kort rekkevidde likevel bør ha fortrinnsrett hvis han/hun har et behov, mens ikke har det. Når det er sagt har du selvsagt like mye rett til å stå på plassen for å få dekket ditt behov, hva nå enn det måtte være. Husk at ikke alle anser det å kjøpe en tesla som hverken økonomisk forsvarlig, fornuftig eller sågar i det heletatt oppnåelig om enn så ønskelig.

Sitat fra: fthorsen på onsdag 29. januar 2014, klokken 14:40
Det er ikke lett dette her, men påbud om "lading" (eller alibi for å lade) på elbilplasser blir rett og slett for dumt!

Det er ikke lett, men det er et enkelt tiltak som vil kunne hjelpe litt på problemet (men ikke løse det helt). Jeg mener det bør innføres. Det eneste som kan "løse" problemet er at man må betale for ladinga. Da vil de som kan lade hjemme og heller stå på gratis parkering, mens de som lade hver dag må finne seg i at de daglige utgiftene øker.

Sitat fra: cairnz på onsdag 29. januar 2014, klokken 14:42
Snakket med en parkeringsbetjent i Oslo kommune om dette, hun sa at plassene var for elbiler, uavhengig om de ladet eller ikke, men at de hadde fått en forespørsel om lade-problemstillingen fra bl.a. elbilforeningen. Det var dog ikke noe ønske fra deres side å overholde et "ladepåbud". Plassene er for elbiler, det er bare ekstraservice at det er ladestolpe der. Slik oppfattet jeg det.

Høres neste merkelig ut at de ikke ville kaste seg over muligheten til å hanke inn X antall hundrelapper på hver og en som parkerer der uten å lade!  :o
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA