Ønsker du å forby elbilparkering for elbiler som ikke lader?

Startet av frekri, onsdag 11. desember 2013, klokken 14:23

« forrige - neste »

Kjell Leaf

Sitat fra: sn0le på torsdag 12. desember 2013, klokken 23:37
Null stress å finne ut hvem som eier bilen som står der.
Enten via heftelser i Brønnøysundregisteret eller via SMS-tjeneste.

Da er det bare å ringe vedkommende og si "Hei, jeg skulle gjerne ladet jeg. Har du mulighet til å flytte bilen siden du ikke lader?"
Er det null stress ?
Parkering uten lading medfører borttauing på eiers regning bør det stå på skiltene.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Kjell Leaf

Sitat fra: Omnilord på fredag 13. desember 2013, klokken 00:33
Det er mye synsing her om hva "ladeplasser" er. Realiteten er at de typisk er parkeringsplasser med lading og at det overhodet ikke er noe krav om at man må lade.

Hvorfor er det så mye mer aktverdig om noen har kjøpt seg en elbil for å komme raskere til jobb grunnet kollektivfeltene enn for eksempel en i Oslo som har kjøpt seg en elbil fordi det er mye lettere å finne parkering i bygatene når personen skal hjem, på jobb eller hva-som-helst egentlig?

I tillegg er det et evig tilbakevendende tema at mange vanlige offentlige plasser har svært kort parkeringstid - for eksempel tre timer. En trenger kanskje strøm for å komme hjem og en trenger kanskje tid rett og slett fordi de fleste er på jobb i mer enn tre timer og elbilparkeringsplassene har ofte betydelig mer tid tilgjengelig til parkering.

Hvor mange her kan med hånden på hjertet si:
Du kommer tidlig, finner deg en ladeplass når du er tidlig nok ute og lader - noe som du trenger for å komme hjem igjen. Etter ca. halv dag går du ut og flytter bilen, som da er ferdig ladet, til en forhåpentligvis ledig offentlig plass så du ikke opptar ladeplassen lenger. Og dette har du gjort uten unntak.

I tillegg er det kjøpesenter som har elbilplasser der de vil at elbiler skal parkere uavhengig av om bilen lader eller ikke. Det må da virkelig være opp til de, som da også eier/drifter plassen, om det er slik de vil det skal være.
Med sånne som deg er det ikke rart at dette er blitt et stort problem.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Philip Marlowe

Ettersom Oslo kommune etablerer flere og flere elbilplasser på bekostning av vanlige parkeringsplasser, så blir man jo nødt til å parkere på ledige elbilplasser uavhengig av om man trenger landing eller ei.

Jeg synes det er uakseptabelt at noen elbilister oppnevner seg selv til dommere. Lovverket er slik det er og det må vi alle respektere.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

toS

Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 29. januar 2014, klokken 16:49
Sitat fra: Omnilord på fredag 13. desember 2013, klokken 00:33
Det er mye synsing her om hva "ladeplasser" er. Realiteten er at de typisk er parkeringsplasser med lading og at det overhodet ikke er noe krav om at man må lade.

Hvorfor er det så mye mer aktverdig om noen har kjøpt seg en elbil for å komme raskere til jobb grunnet kollektivfeltene enn for eksempel en i Oslo som har kjøpt seg en elbil fordi det er mye lettere å finne parkering i bygatene når personen skal hjem, på jobb eller hva-som-helst egentlig?

I tillegg er det et evig tilbakevendende tema at mange vanlige offentlige plasser har svært kort parkeringstid - for eksempel tre timer. En trenger kanskje strøm for å komme hjem og en trenger kanskje tid rett og slett fordi de fleste er på jobb i mer enn tre timer og elbilparkeringsplassene har ofte betydelig mer tid tilgjengelig til parkering.

Hvor mange her kan med hånden på hjertet si:
Du kommer tidlig, finner deg en ladeplass når du er tidlig nok ute og lader - noe som du trenger for å komme hjem igjen. Etter ca. halv dag går du ut og flytter bilen, som da er ferdig ladet, til en forhåpentligvis ledig offentlig plass så du ikke opptar ladeplassen lenger. Og dette har du gjort uten unntak.

I tillegg er det kjøpesenter som har elbilplasser der de vil at elbiler skal parkere uavhengig av om bilen lader eller ikke. Det må da virkelig være opp til de, som da også eier/drifter plassen, om det er slik de vil det skal være.
Men han har vel rett i at mange kjøper elbiler for å kunne kjøre til og fra jobben samt å kunne parkere gratis hele dagen? I tillegg til andre fordeler selvsagt. Elbil-parkeringen på Aker Brygge og Tjuvholmen er f.eks full av biler med ulik batterikapasitet men det er kun et spørsmål om å komme tidlig nok, ikke hvorvidt du trenger lading. Skulle man betalt for en dag på q-park rett ved er det fort 300kr dagen så man kan nesten ikke kreve at de med stort batteri skal velge det? Parkering er for mange like viktig som bompenger og kollektivfelt er for andre. Selv tar jeg bussen bare så det er sagt...
Det er litt forskjell på elbilparkering i Oslo sentrum og superladeren på Gol eller chademo hurtigladere langs veien. Parkerering uten å lade der bør være straffbart:-)

sn0le

@Kjell Leaf:
Jepp. Har gjort det med biler som har stått på plassen jeg leier i borettslaget jeg bodde i før.
Gjort et par ganger og når jeg har sett beboerbiler stå med lysene på.
En kjapp SMS for å finne eier, så sjekke gulesider for å finne mobnr.
Dermed har eierne unngått flatt batteri på morgenen etter.

Så lenge det er lov å stå på elbilplass uten å lade, så vil folk gjøre det.
Jeg synes det er synd, men folk har lov til det.
Elbiler har lov å kjøre i kollektivfelt, og mange gjør det selv om andre bilister synes det provoserer no inni hampen.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

sven erik

er  det så vansklig  å hive på ladern om du apsålutt  skal stå der  en har valge mellom det eller  gå noe lenger en ser nå aker brygge parkerkeringen blir borte for elbiler hvorfor jo for ingen lader der men hva med de som trenger det  å ikke får plass  jo gjør som meg ha med skjte ledning parker bak de som ikke engang har tatt fram ladern å lad ja jeg flytter meg ikke før jeg skal  det jelder overalt  da kansje folk lærer jeg  kjører ofte sandefjord oslo å dette sker ofte på min vei

Thomas Parsli

Sitat fra: Omnilord på onsdag 29. januar 2014, klokken 13:41
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 29. januar 2014, klokken 10:22
Og jeg minner igjenn om at Oslo kommune etablerer ladeplasser for elbil, i motsetning til parkeringsplasser for elbil...

Du liker å påpeke dette, problemet er bare at Oslo kommune på sine offisielle sider sier:
"Oslo kommune har over 500 parkeringsplasser med lading."

Kanskje det burde hete, og være, noe annet - slik som ladeplasser, men det er nå engang ikke slik i dag.

Mener du at Oslo kommune har sluttet arbeidet med å etablere ladeplasser slik at flere kjører elbil og istedenfor etablerer parkeringsplasser for elbil så de som kjører elbil skal slippe å lete etter parkeringsplass?

Har du sakspapirer eller referater som viser dette?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Avh

Sitat fra: sn0le på onsdag 29. januar 2014, klokken 20:54

En kjapp SMS for å finne eier, så sjekke gulesider for å finne mobnr.

Som om det hjelper å ringe Leaseplan ...
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Omnilord

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 29. januar 2014, klokken 21:29
Mener du at Oslo kommune har sluttet arbeidet med å etablere ladeplasser slik at flere kjører elbil og istedenfor etablerer parkeringsplasser for elbil så de som kjører elbil skal slippe å lete etter parkeringsplass?

Har du sakspapirer eller referater som viser dette?
Jeg mener at hver eneste ny "ladeplass" de etablerer i virkeligheten er det Oslo kommune kaller "parkeringsplasser med lading" når de er ferdigstilte. Har til gode å se noe annet så langt.
X Sig reservert

Omnilord

Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 29. januar 2014, klokken 16:49
Personangrep er alltid hyggelig, men jeg setter så klart pris på at du er ærlig om hva du tenker om andre som kanskje påpeker noe du ikke liker.

Selvfølgelig også fint at du tar på deg å være moralsk dommer - det gir som regel alltid hevning av nivået i (siviliserte) debatter. Respekt!
X Sig reservert

janmb

Sitat fra: Philip Marlowe på onsdag 29. januar 2014, klokken 17:22
Jeg synes det er uakseptabelt at noen elbilister oppnevner seg selv til dommere. Lovverket er slik det er og det må vi alle respektere.

At loven er slik den er gjelder jo ALLE diskusjoner og er derfor et helt meningsløst argument. Det man alltid i slike diskusjoner egentlig diskuterer er jo nettopp om-/hvordan lovverket skal endres.

Dette blir omtrent som når Statens Vegvesen kommenterte regjeringens planer om å tillate Segway i Norge - der argumentet imot var at de ikke passer inn med dagens lov-/regelverk. Noen trenger tydeligvis å minnes på hvem som er lovgivende myndighet.

P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

eledille

Jeg forstår ikke helt hvorfor enkelte blir så voldsomt provosert over dette med å måtte plugge i ledningen? Det blir ca ett minutt ekstra jobb for å få stå på ladeplassen, enten man trenger ladingen eller ikke. Det er jo ikke mye ekstra strev for de som egentlig jakter på parkeringsplass.

Jeg er helt enig i at gratis parkeringsplass hele dagen i pressområder er en stor elbilfordel, og at man ikke kan forvente at de som ikke trenger lading ikke vil benytte seg av det så lenge det er tillatt, men da trenger man vel ikke å hisse seg sånn opp over å måtte plugge i? Dette ville hjelpe mye på å redusere problemet med folk som opptar elbilplasser uten å lade når det er andre p-plasser ledig, bare med litt mindre gullforgylt beliggenhet. Det trenger jo ikke å være samme regler på alle ladeplasser heller.

I tillegg tror jeg nok det er på tide å sette av noen av ladeplassene til de som virkelig MÅ ha strøm ved å innføre betaling på noen av plassene og prise dem så %#&* høyt at de stort sett står ledige. Det er billigere å kunne eie elbil fordi man kan stole på at man kan kjøpe seg strøm når man virkelig må, enn å ikke kunne ha elbil fordi alle gratisplasser er opptatt fra klokka 07:15.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

FThorsen

Sitat fra: eledille på torsdag 30. januar 2014, klokken 10:11
Jeg forstår ikke helt hvorfor enkelte blir så voldsomt provosert over dette med å måtte plugge i ledningen? Det blir ca ett minutt ekstra jobb for å få stå på ladeplassen, enten man trenger ladingen eller ikke. Det er jo ikke mye ekstra strev for de som egentlig jakter på parkeringsplass.

Jeg er helt enig i at gratis parkeringsplass hele dagen i pressområder er en stor elbilfordel, og at man ikke kan forvente at de som ikke trenger lading ikke vil benytte seg av det så lenge det er tillatt, men da trenger man vel ikke å hisse seg sånn opp over å måtte plugge i? Dette ville hjelpe mye på å redusere problemet med folk som opptar elbilplasser uten å lade når det er andre p-plasser ledig, bare med litt mindre gullforgylt beliggenhet.

I tillegg tror jeg nok det er på tide å sette av noen av ladeplassene til de som virkelig MÅ ha strøm ved å innføre betaling på noen av plassene og prise dem så %#&* høyt at de stort sett står ledige. Det er billigere å kunne eie elbil fordi man kan stole på at man finner strøm når man må ha det, enn å ikke kunne ha elbil fordi alle gratisplasser er opptatt fra klokka 07:15.

Og hvis du kommer med nesten fullt batteri og lading er avsluttet etter en time. Da lader du ikke de neste syv timene så i følge deg selv må du da flytte bilen da? Du lader ikke bare fordi bilen er plugget i (ja, nå satt jeg dette på spissen, men jeg syns det blir for dumt at man skal måtte plugge i en kabel for at alle skal bli glade). Det hadde vært morsomt om man fikk bot for å stå på en ladeplass uten at bil tar til seg strøm - er det dit vi virkelig vil??
Bærum
BMW 320 MDAT, 2007 modell (solgt)
TMS P85+ november 2013 (solgt)
TMS P85D mars 2015 (kondemnert)
Nissan Leaf 2014 (dama)
Hyundai Ioniq 5 Project 45 (nåværende)

Viking

dette er en tullete problemstilling. Det må være mulig å ha flere tanker i hodet på en gang

-> Behovet for lading
-> Behovet for parkering

Myndighetene kan legge til rette for å prioritere parkering for elbiler uten at alle disse plassene også skal ha lademulgheter. Det vil være billigere for myndighetene å bygge ut slik plasser. Da kan man fortsatt ha insentiv for at folk bytter til elbil, men uten at man må investere i dyre ladepunkter på alle elbilplasser.

Folk som må ha lading kan benytte plasser med lading.
Fikk bilen 19.12. Verdt å vente på!

Thomas Parsli

Sitat fra: fthorsen på torsdag 30. januar 2014, klokken 10:30
Og hvis du kommer med nesten fullt batteri og lading er avsluttet etter en time. Da lader du ikke de neste syv timene så i følge deg selv må du da flytte bilen da? Du lader ikke bare fordi bilen er plugget i (ja, nå satt jeg dette på spissen, men jeg syns det blir for dumt at man skal måtte plugge i en kabel for at alle skal bli glade). Det hadde vært morsomt om man fikk bot for å stå på en ladeplass uten at bil tar til seg strøm - er det dit vi virkelig vil??

Det er morsomt at vi har kommet dit at nesten full batteri har blitt et argument for å benytte ladeplasser som parkeringsplasser.

For å sette det litt på kanten er det to gruppers behov som står mot hverandre: de som må lade og de som ikke må lade.

Elbileier 1: Siden jeg har lov til å parkere på ladeplasser synes jeg det er dumt å måtte koble i ladekabel siden jeg bare skal parkere. Ladeplassene er bare parkeringsplasser med lademuligheter!

Elbileier 2: Jeg trenger å lade for å kunne bruke elbilen til jobb, men siden ladeplassene blir brukt til parkeringsplasser må jeg kjøre fossilbilen. Synd med ladeplasser man ikke kan lade på fordi de blir brukt til parkeringsplasser...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA