Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Omtaler/Tester/Bilder/Video - i3

Startet av Tønsberg, torsdag 19. desember 2013, klokken 12:37

« forrige - neste »

Sharp

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. desember 2013, klokken 18:29
Mine argumenter for panotak:
- Mye penere estetisk utvendig og innvendig

Jeg valgte uten panotak, fordi jeg mener den da ser penere ut utvendig. Mye "cleanere" look uten alle sporene og skjøtene.

Øyvind.h

Sitat fra: Sharp på onsdag 11. desember 2013, klokken 21:08
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. desember 2013, klokken 18:29
Mine argumenter for panotak:
- Mye penere estetisk utvendig og innvendig

Jeg valgte uten panotak, fordi jeg mener den da ser penere ut utvendig. Mye "cleanere" look uten alle sporene og skjøtene.
Jeg synes panotaket gir en mer eksklusivt utseende som skiller seg fra vanlig tak. Heldigvis kan man kjøpe akkurat det man selv har lyst på  :D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

MrDriveby

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. desember 2013, klokken 21:19
Sitat fra: Sharp på onsdag 11. desember 2013, klokken 21:08
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. desember 2013, klokken 18:29
Mine argumenter for panotak:
- Mye penere estetisk utvendig og innvendig

Jeg valgte uten panotak, fordi jeg mener den da ser penere ut utvendig. Mye "cleanere" look uten alle sporene og skjøtene.
Jeg synes panotaket gir en mer eksklusivt utseende som skiller seg fra vanlig tak. Heldigvis kan man kjøpe akkurat det man selv har lyst på  :D

+1
TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

D.O

Sitat fra: Zneip på onsdag 11. desember 2013, klokken 17:29
Sitat fra: D.O på onsdag 11. desember 2013, klokken 17:19
Sola varmer masse fra mars og deler av februar. Er kun desember og januar som ikke gir noe tilskudd. Og tøybiten i taket har ingen innvirkning på isolasjonsverdien. Men taket er belagt og minsker innstrålingen noe. Reel effekt er uvisst, men garantert bedre enn med alutak. I temperaturer rundt 10'C slik som i mai,april,september og oktober vil sol kunne ta en vesentlig del av varmebehovet.

Vi har bolig med store vinduer plassert slik at vi utnytter dette. Disse har tak som beskytter når sola står høyt, og slipper den inn på vinteren når den står lavt. Utgjør mye på vår bolig. Selv om vinduene er store i boligen, vil soltaket på Teslan utgjøre en mye større andel av total oppvarmingsareal. Men det er klart at bilen ikke er isolert og taper effekt raskere.

Har sett en test av bil hvor dette var tema, men husker hvor? Mythbusters?

Ta en MS med panotak - kjør 90 km/t i 10 minusgrader. Ta på innsiden av panotaket med hånda. Tror du virkelig ikke at det da er ganske mye kaldere enn et stofftak? Hadde det vært et innvendig "trekk" man kunne dratt for skulle jeg ha vurdert panotak på min bil.

Argumentet med takstativ er heller ikke gyldig lengre - whispbar har utviklet et takstativ for MS uten panotak som kommer på markedet om kort tid...
stoffet i taket demper overføring av varme fra hånden din, og der er nok litt isolasjon og, men er ikke luftett og tykt nok til å hindre nedkjøling av luften.
Aluminium leder varme opptil 380 ganger bedre enn glass. Og glass slipper inn solvarmen. Ergo vil i værste fall et tak av samme tykkelse i aluminium slippe ut 3,8kW mot 10W i glass.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Zneip

Sitat fra: D.O på onsdag 11. desember 2013, klokken 21:38
stoffet i taket demper overføring av varme fra hånden din, og der er nok litt isolasjon og, men er ikke luftett og tykt nok til å hindre nedkjøling av luften.
Aluminium leder varme opptil 380 ganger bedre enn glass. Og glass slipper inn solvarmen. Ergo vil i værste fall et tak av samme tykkelse i aluminium slippe ut 3,8kW mot 10W i glass.

3,8kW - er du gal?  :P Tror du glemmer at man må ha luft i bevegelse mot en flate for å oppnå en slikt varmetap. Et 2 cm tykt isolasjonslag hindrer konveksjonen som må til for at det du beskriver skal inntreffe. Og glasset er dessuten mange ganger tykkere en aluminiumet i denne bilen. Jeg er meget godt kjent med varmekapasiteten og varmeledningsevnen til aluminium, men har på ingen måte tenkt å nerde meg inn i en termodynamisk diskusjon over dette temaet. For meg holder det med personlige erfaringer for å velge bort panotak. Har testet biler med begge løsningene - jeg liker det lunt, mørkt og stille....og mine opplevelser er mine opplevelser. Andre har selvsagt andre preferanser - det er derfor vi kan velge og vrake i utstyr til bilen ;)
Nord Trøndelag | X90D

Rawen76

Sitat fra: D.O på onsdag 11. desember 2013, klokken 21:38
Sitat fra: Zneip på onsdag 11. desember 2013, klokken 17:29
Sitat fra: D.O på onsdag 11. desember 2013, klokken 17:19
Sola varmer masse fra mars og deler av februar. Er kun desember og januar som ikke gir noe tilskudd. Og tøybiten i taket har ingen innvirkning på isolasjonsverdien. Men taket er belagt og minsker innstrålingen noe. Reel effekt er uvisst, men garantert bedre enn med alutak. I temperaturer rundt 10'C slik som i mai,april,september og oktober vil sol kunne ta en vesentlig del av varmebehovet.

Vi har bolig med store vinduer plassert slik at vi utnytter dette. Disse har tak som beskytter når sola står høyt, og slipper den inn på vinteren når den står lavt. Utgjør mye på vår bolig. Selv om vinduene er store i boligen, vil soltaket på Teslan utgjøre en mye større andel av total oppvarmingsareal. Men det er klart at bilen ikke er isolert og taper effekt raskere.

Har sett en test av bil hvor dette var tema, men husker hvor? Mythbusters?

Ta en MS med panotak - kjør 90 km/t i 10 minusgrader. Ta på innsiden av panotaket med hånda. Tror du virkelig ikke at det da er ganske mye kaldere enn et stofftak? Hadde det vært et innvendig "trekk" man kunne dratt for skulle jeg ha vurdert panotak på min bil.

Argumentet med takstativ er heller ikke gyldig lengre - whispbar har utviklet et takstativ for MS uten panotak som kommer på markedet om kort tid...
stoffet i taket demper overføring av varme fra hånden din, og der er nok litt isolasjon og, men er ikke luftett og tykt nok til å hindre nedkjøling av luften.
Aluminium leder varme opptil 380 ganger bedre enn glass. Og glass slipper inn solvarmen. Ergo vil i værste fall et tak av samme tykkelse i aluminium slippe ut 3,8kW mot 10W i glass.

Det du glemmer å ta med i betraktning er at panotaket består ikke av "vanlig" glass. Glasset er spesialbehandlet og har en film som reflekter store deler av varmesteålingen. Hvor mange prosent hvert jeg ikke, men på huset mitt reflekteres 90% av UV stråling, 50% av varme og noen få prosent av lyset.
Dette gjør at skallen ikke blir svidd av sola på sommeren, men det betyr også at evt sol energi tilført kupeen på vinteren er minimal/ ikke eksisterende.
Det betyr også at dette glasset holder bedre på varmen på vinteren enn vanlig glass vil gjøre.
P85 Grå | Tech | Luft | Pano | Park | Lyd | Dobbeltlader | Lys | Vinter | Sort skinn/carbon | 19" |
Finalized 07.10.2013 | Vin nr. 08.10.13 | under produksjon 14.01.2014 | Produksjon fullført 21.01.2014 | Levering 17.03.14 |

2000 Honda VFR800, rød med 33000km, selges.

D.O

Nei jeg er ikke gal, og det er nettopp pga kondens og varmetap at alutaket har isolasjon, og glasstaket klarer seg uten. Hvis du er meget godt kjent med termodynamik så burde du vite at tykkere glass faktisk isolerer bedre og ikke dårligere. (Dog ikke relevant i denne sammenheng)
Er enkelt å regne tapet i taket hvis vi vet hva det består av, og tykkelse.


Nei jeg glemte ikke at glasset har solfilm, skrev det litt tidliger i tråden. Og det stemmer at dette reduserer effekten, men stråling av varmen ut av bilen er ikke via ir i samme grad som sol utenfra, men via konveksjon.

Trolig er fasiten at alutak med isolasjon er like godt isolert som glasstak. Og spørsmål om glasstak eller alu er en smakssak  :)
Jeg gikk for glasstak pga takstativ, lys, kabriolet følelse og at jeg liker å ha taket åpent i stedet for klima, da det gir en følelse av å være ute. Men klima er bedre for rekkevidde når hastigheten øker.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

EvenSteven

Gikk også for panotak grunnet skistativ... Og ikke minst fordi det blir digg å cruise Halvcab til sommeren!  8)
Tesla S P85+ sølv

Rawen76

Enig at det blir digg å åpne til sommeren! Ble mektig imponert over hvor lite det støyer med taket åpent i motorvei hastighet! Lå i overkant av 100 og opplevde støyen som svært lite generende. I tillegg var det vel rundt 10 grader ute, men opplevde ingen kald eller generende trekk :-)
Det jeg er spent på er om taket vil føles kaldt med -25 på fjellet til vinteren... Som det nevnes over så blir det nok noe konveksjonstap ja...
P85 Grå | Tech | Luft | Pano | Park | Lyd | Dobbeltlader | Lys | Vinter | Sort skinn/carbon | 19" |
Finalized 07.10.2013 | Vin nr. 08.10.13 | under produksjon 14.01.2014 | Produksjon fullført 21.01.2014 | Levering 17.03.14 |

2000 Honda VFR800, rød med 33000km, selges.

Tesla85

Jeg kjøpte bil med alt, uten panorama og barneseter...  ;D
Jeg har hatt mange biler opp gjennom årene. Mange av disse har hatt takluke. Det er veldig sjelden jeg har brukt lukene, men problemer med de har jeg hatt...  :(. Den viktigste grunnen til at jeg valgte en bil uten luke var trekk/kulde.
Tesla Model S Prefomance
Reservebil: Volvo S 80 T6 -1999

Philip Marlowe

Det er mye rart vi kan krangle om, men å bruke tre sider om for eller i mot panotak?  ???
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Øyvind.h

Sitat fra: Philip Marlowe på torsdag 12. desember 2013, klokken 18:55
Det er mye rart vi kan krangle om, men å bruke tre sider om for eller i mot panotak?  ???
Kjøper du med panotak er du dust. Kjøper du uten er du blåst.

Men kjøper du uten kan du i det minste bare ta en sag og lage etterpå om du vil:



Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Zneip

Nord Trøndelag | X90D

eclipse

Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Tønsberg

Sitat fra: eclipse på fredag 13. desember 2013, klokken 09:16
Sitat fra: EvenSteven på torsdag 12. desember 2013, klokken 00:06
Gikk også for panotak grunnet skistativ... Og ikke minst fordi det blir digg å cruise Halvcab til sommeren!  8)

Du får skistativ til Tesla uten Panoramatak:

http://www.autoload.no/produkt/finn-ditt-takstativ/tesla/tesla-s/whispbar-flush-takstativ-til-tesla-s-uten-panoramatak
Dette er en mulighet, men jeg vil avvente og vurdere om jeg trenger takstativ før jeg monterer ett slikt permanent feste. Sitter langt inne og skulle bore hull i taket...  ;)
Svart TMS 85 - Levert 6. mai 2014
Grå TM3 - Levert 20. mars 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA