Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hundebur til Model S

Startet av Tønsberg, torsdag 19. desember 2013, klokken 11:40

« forrige - neste »

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

JorgenM

Jeg er bare 40, hører 90% av tiden på NRJ i bilen og synes lyden er meget god.
De resterende 10% brukes Spotify, men foretrekker å lytte på DAB.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

nortrahof

#197
I denne tråden er tema "Mulighet å ettermontere DAB radio" og ikke om DAB er brukbart eller ikke.

Slik jeg alltid har oppfattet det, så burde det være teknisk enkelt å ettermontere DAB i TMS. Det er nok viljen det skorter på for TM og ikke mulighetene.
Jeg har sendt skriftlig spørsmål til TM 3 ganger - og ikke fått svar. Etter samtale med det lokale servicesenteret ble jeg fortalt at dette var umulig, da selve hovedskjerm var "annerledes" og det skulle visstnok være et "ekstra kort" på skjermer som støtter DAB. Dette har gjort meg nysgjerrig på hvilke kretser som er på dette "ekstra kortet" da det ikke er noen ekstra ledninger på biler med-og-uten DAB. - Ergo styres tuneren via CanBus og den skulle være likeverdig tilstede på biler med-og-uten DAB. Det er klart at SW er forskjellig - men det behøver ikke være vanskeligere enn det som er beskrevet tidligere.
Jeg hadde forventet at TM i det minste hadde svart meg på spesifikke spørsmål om det går an å oppgradere og hvilke komponenter som da skal skiftes. - Hadde blitt veldig forbauset om det var mer enn antenneforsterker, tuner og litt konfigurering!
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

jlan

NRJ Norge er på DAB+. 48k DAB+ tilsvarer omtrent 128k DAB !
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

jkirkebo

Sitat fra: jlan på mandag 17. oktober 2016, klokken 16:26
NRJ Norge er på DAB+. 48k DAB+ tilsvarer omtrent 128k DAB !

Det kan nok stemme ja. Jeg hører mye på P8, og har ingen klager på 64kbit/s AAC+ som brukes der. NRK mPetre har også veldig god kvalitet synes jeg, hører på ingen måte forskjell på DAB og TuneIn.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

minim

Av og til er det begredelig kvalitet på dab'n i bilen, men har ikke tenkt over hvilken kanaler det er på og om det har noe med det å gjøre. Jeg bruker uansett nesten utelukkende internet radio eller spotify uansett så jeg ville ikke lagt mange kronene ut for å oppgradere om det ikke hadde vært med..
-TMS 85D
-03 VW Polo

nortrahof

#201
Da kan man foreløpig konkludere at TM ikke vil tilby en oppgradering til biler som er uten DAB originalt.

Jeg har gjort 3 skriftlige henvendelser til TM - og ikke mottatt noe svar - hittil.

- Har i det lengste utsatt det originale tunerkjøpet da jeg hadde ventet på en HW-oppgradering og en "fix" for den feilmonterte DAB-antennen i alle TMSer. Jeg får klare meg med den løsningen jeg har. Den virker - og uten eksterne bokser i bilen. Det har heller ikke (meg bekjent) dukket opp noen alternative fabrikat til Dension DAB+U.
Med å montere en slik i bilen, kan ikke TM si at man har endret på originalløsningen da denne DAB-tuneren betjenes via ene USB-grensesnittet - og faktisk forsyner 12VDC via en innebygget omformer til antenneforsterkeren.
Via SW 8.0 har TM gjort det enda mer "kronglete" å betjene en slik løsning via USB. - Nå virker ikke audio når man setter seg inn i bilen og deretter velger USB. Man må velge en annen lydkilde først - og deretter USB. Dette er trolig en "bug" i SW - men det kan være tilsiktet fra TM?

Jeg gjorde en erfaring forleden:
Da Dension DAB+U er DC-messig "jordet" på antenneinngangen, er det nødvendig med et innmatingsfilter til å forsyne antenneforsterkeren (jeg bruker TMs originale antenneforsterker). Innmatingsfilteret hadde jeg tatt fra et TV og modifisert fra 5VDC til 12VDC. Regnet med at det virket da frekvensområdet for DAB og TV-bånd III/IV er det samme? Dette hadde jeg hatt mistanker til at hadde for stor gjennomgangsdemping og derved fikk DAB til å falle ut for hyppig. Det gjelder "å ta vare på" det lille signalet som den originalt feilmonterte antennen i TMS mottar. Signalet dempes også i coaxen frem til tuner. Derfor var jeg ikke skeptisk til å prøve dette - men "seriekobling av forsterkere" er sjeldent noen suksess.
Kom over et passende innmatingsfilter med antenneforsterker på EBAY (da jeg ikke har funnet slike lokalt eller i Norge).
http://www.ebay.de/itm/Antennenadapter-FAKRA-male-female-Phantomeinspeisung-Antennenverstaerker-Antenne-/371701822085
Dette filteret med forsterkning ga umiddelbart bedre virkning. Hvor mye bedre er vanskelig å svare på uten måling - men "loanere" jeg har kjørt med DAB faller ut der min uoriginale DAB virker nå!

- Kanskje det kan ha noe for seg på biler med original DAB også??? (NB! Har ikke sjekket om utgangen til tuner kortslutter DC-spenningen!)
Det koster kun NOK 150 "rett i postkassen" å prøve!

Da dette filteret har FAKRA i begge ender mens Dension DAB+U har SMB, er det ganske enkelt å fjerne "plastklossen" på FAKRA og da sitter man igjen med en plugg som passer rett inn i SMB-pluggen på Dension DAB+U. 12VDC-forsyning får man ved å lodde sammen den medleverte ledningen til Dension DAB+U med forsyningsledningen.

På original DAB-radio må man ha annen 12VDC-forsyning.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

o.b.lix

Sitat fra: nortrahof på lørdag 22. oktober 2016, klokken 13:47
- Kanskje det kan ha noe for seg på biler med original DAB også??? (NB! Har ikke sjekket om utgangen til tuner kortslutter DC-spenningen!)
Det koster kun NOK 150 "rett i postkassen" å prøve!

Har original DAB. Bestilte, dette skal prøves. Men kostet 159,10 riktignok...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

nortrahof

Hvordan erfarer de med original DAB-tuner mottaket på E18 fra Oslo til Kristiansand?
Faller radioen ut på denne strekningen annet enn i ikke-oppgraderte tuneller?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Christopher Neumann Ruud

Sitat fra: nortrahof på torsdag 10. november 2016, klokken 10:34
Hvordan erfarer de med original DAB-tuner mottaket på E18 fra Oslo til Kristiansand?
Faller radioen ut på denne strekningen annet enn i ikke-oppgraderte tuneller?
Kan bare svare for deler: Oslo-Tønsberg, og her har jeg ikke merket noe spesielt med dekning utendørs, men i gamle tunneler er det av og på.

bernta

Sitat fra: nortrahof på lørdag 22. oktober 2016, klokken 13:47
Da kan man foreløpig konkludere at TM ikke vil tilby en oppgradering til biler som er uten DAB originalt.

Jeg har gjort 3 skriftlige henvendelser til TM - og ikke mottatt noe svar - hittil.

- Har i det lengste utsatt det originale tunerkjøpet da jeg hadde ventet på en HW-oppgradering og en "fix" for den feilmonterte DAB-antennen i alle TMSer. Jeg får klare meg med den løsningen jeg har. Den virker - og uten eksterne bokser i bilen. Det har heller ikke (meg bekjent) dukket opp noen alternative fabrikat til Dension DAB+U.
Med å montere en slik i bilen, kan ikke TM si at man har endret på originalløsningen da denne DAB-tuneren betjenes via ene USB-grensesnittet - og faktisk forsyner 12VDC via en innebygget omformer til antenneforsterkeren.
Via SW 8.0 har TM gjort det enda mer "kronglete" å betjene en slik løsning via USB. - Nå virker ikke audio når man setter seg inn i bilen og deretter velger USB. Man må velge en annen lydkilde først - og deretter USB. Dette er trolig en "bug" i SW - men det kan være tilsiktet fra TM?

Jeg gjorde en erfaring forleden:
Da Dension DAB+U er DC-messig "jordet" på antenneinngangen, er det nødvendig med et innmatingsfilter til å forsyne antenneforsterkeren (jeg bruker TMs originale antenneforsterker). Innmatingsfilteret hadde jeg tatt fra et TV og modifisert fra 5VDC til 12VDC. Regnet med at det virket da frekvensområdet for DAB og TV-bånd III/IV er det samme? Dette hadde jeg hatt mistanker til at hadde for stor gjennomgangsdemping og derved fikk DAB til å falle ut for hyppig. Det gjelder "å ta vare på" det lille signalet som den originalt feilmonterte antennen i TMS mottar. Signalet dempes også i coaxen frem til tuner. Derfor var jeg ikke skeptisk til å prøve dette - men "seriekobling av forsterkere" er sjeldent noen suksess.
Kom over et passende innmatingsfilter med antenneforsterker på EBAY (da jeg ikke har funnet slike lokalt eller i Norge).
http://www.ebay.de/itm/Antennenadapter-FAKRA-male-female-Phantomeinspeisung-Antennenverstaerker-Antenne-/371701822085
Dette filteret med forsterkning ga umiddelbart bedre virkning. Hvor mye bedre er vanskelig å svare på uten måling - men "loanere" jeg har kjørt med DAB faller ut der min uoriginale DAB virker nå!

- Kanskje det kan ha noe for seg på biler med original DAB også??? (NB! Har ikke sjekket om utgangen til tuner kortslutter DC-spenningen!)
Det koster kun NOK 150 "rett i postkassen" å prøve!

Da dette filteret har FAKRA i begge ender mens Dension DAB+U har SMB, er det ganske enkelt å fjerne "plastklossen" på FAKRA og da sitter man igjen med en plugg som passer rett inn i SMB-pluggen på Dension DAB+U. 12VDC-forsyning får man ved å lodde sammen den medleverte ledningen til Dension DAB+U med forsyningsledningen.

På original DAB-radio må man ha annen 12VDC-forsyning.

Vil tro at det er mulig å få ettermontert DAB, men hvorvidt det er en kostnad man vil ta...? Antar at det vil være mulig å bytte ut gammel hardware/skjerm/data (eller hva man nå kaller det - den store lysende skjermen). Men billig blir det ikke.

Jeg spurte om muligheten for å få oppgradert til LTE. Dette er mulig, men da må noen komponenter byttes ut, og det  ville da komme på i overkant av kr. 5000.
Tesla model s 85D bestilt 22. juli
Bekreftet: 23. juli
Tildelt VIN (98XXX): 26. juli
I produksjonskø: 31. juli
I produksjon: 13. aug.
I transit fra fabrikken: 25. aug
Utlevert: 21. okt

nortrahof

Min uoriginale DAB-tuner mottar 100% mellom Kristiansand og Akland (bortsett fra tuneller der det ikke er dekning). Den faller ut i enkelte svinger/skjæringer på strekningen Akland - Feset før den igjen er 100% stabil på strekningen Feset - Oslo. Det er også forskjell på hvilken retning man kjører.
FM er heller ikke helt stabil på samme strekning.

Hensikten med dette er å sammenlikne denne løsning med original DAB og se om dette er like bra eller bedre - og til en langt rimeligere pris.

VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA