Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hundebur til Model S

Startet av Tønsberg, torsdag 19. desember 2013, klokken 11:40

« forrige - neste »

Cookie Monster

Spørs om de gidder å bruke så mye ressurser på en gammel teknologi fra 1980 tallet slik som DAB er. Som bare lille sære Norge har planer om å bruke som en erstatning for fm.

Hadde de heller brukt de pengene de har kastet bort på dab til å heller gi støtte til å bygge ut mobilnettet mer langs veiene, hadde det vært mye bedre og man hadde hatt bedre dekning på framtidsrettene teknologier som internettradio.

Selv bruker jeg nesten ikke dab siden det er bedre dekning på internettradio der jeg kjører ofte og det faller ikke ut i hver eneste tunnel. Kan også høre på hvilken radiokanal jeg ønsker fra hele verden og ikke bare begrenset til et fåtall kommunistkanaler fra NRK.
2015 P85D

Muffinman

Enig, jeg har ikke DAB på min bil og er usikker på om det kommer på den neste men jeg kunne ikke brydd meg mindre. Her går det kun i nettradio.

moso

Usikker på om dette er on-topic, men dere som bruker nettradio - har dere stilt inn på lav kvalitet? Jeg får stadig melding om at jeg trenger trådløst nett for å kunne høre på enkelte radiokanaler
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

VL

Må nøye meg med FM i Bergen.... Internett radio fungerer dårlig her  :(
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

elektro

Kall meg gjerne gammeldags, men jeg synes DAB radioen i vår e-Golf er helt fantastisk! God trøkk i lyden og mye bedre dekning enn med FM, bla. i tuneller her i Oslo i alle fall. Skjønner ikke at så mange misliker DAB generelt. For meg er det litt som å være mot farge-TV. Jeg har kun FM i vår 2014 Mazda og det er virkelig noe jeg misliker ved den bilen, ettersom jeg alltid hører på radio når jeg kjører.

Internettradio vil etter min mening ikke være noe alternativ på mange år enda pga. varierende dekning, dataforbruk og manglende integrasjon i de fleste biler per i dag, selv om dette kommer for fullt. Det vil mao. ta 10 år før dette er noe de fleste har. Men det er jo fint hvis det fungerer bra i Tesla! :) Å laste ned musikk sluttet jeg med da iPod ble erstattet av iPhone, bortsett fra podcast. Er jeg ikke i bilen streamer jeg.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

o.b.lix

Sitat fra: elektro på lørdag 31. oktober 2015, klokken 00:03
God trøkk i lyden og mye bedre dekning enn med FM, bla. i tuneller her i Oslo i alle fall.
Lyden er nok bedre enn FM, men ikke så bra som internettradio.

Men her i Bergen er det ikke dekning i noen tuneller, og de har vi virkelig mange av. I følge konsesjonsvillkårene skulle dette være på plass for to år siden.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

elektro

Sitat fra: o.b.lix på lørdag 31. oktober 2015, klokken 00:15
God trøkk i lyden og mye bedre dekning enn med FM, bla. i tuneller her i Oslo i alle fall.

Men her i Bergen er det ikke dekning i noen tuneller, og de har vi virkelig mange av. I følge konsesjonsvillkårene skulle dette være på plass for to år siden.

Skjønner. Fungerer internettradio i tunellene da, eller bruker du FM? Er vel i så fall ikke mange kanaler å velge mellom..

Her kan jeg kun høre på P4 i Lørentunellen (åpnet i 2013, 1160 m). Og antakelig P1. Mulig en bedre FM antenne hadde hjulpet, men med DAB i e-Golfen kan jeg høre på alle kanaler så vidt jeg vet. P3, mP3, p13, P5, NRJ osv. Samme gjelder i Tåsen, Granfoss, Vålerenga, Ekeberg og Operatunellen.

Hvordan er det i Teslas hjemland USA? Hadde leiebil der borte for noen år siden med XM satelittradio, men var ikke imponert. Den falt ut bare man kjørte gjennom tett skog eller noen ganger bare under en motorveibro.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

aness

Sitat fra: elektro på lørdag 31. oktober 2015, klokken 08:21
Sitat fra: o.b.lix på lørdag 31. oktober 2015, klokken 00:15

Skjønner. Fungerer internettradio i tunellene da, eller bruker du FM? Er vel i så fall ikke mange kanaler å velge mellom..

Personlig bruker jeg alltid internettradio.

Det er et par meter med tunell i Oslo som har dårlig 3G-dekning, men dette finner en stort sett bare ut hvis det er saktegående kø, ellers tar bufferen seg av slikt.

o.b.lix

Sitat fra: elektro på lørdag 31. oktober 2015, klokken 08:21

I de største tunnelene i sentrum virker P1 og Kanal24, i noen også P4 og andre rare lokalradioer. I de fleste virker internettradio, men ikke alle. Men internettradio har ekstremt bedre utvalg og bedre lyd.

Problemet er at utbygging av 3G er i praksis lagt død, og det satses bare på 4G, som begynner å bli bra.

Tenk om pengene som ble brukt på DAB hadde blitt brukt på mobilnettutbygging...

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

nortrahof

Kanskje blåse litt liv i denne tråden....

Nå virker det som at Norge har fortsatt planer med å slukke FM-nettet. Man sier at de tuneller der det er FM-dekning skal få DAB før FM-nettet slukkes neste år.
Trafikkmeldinger via FM er et sikkerhetselement - og det er merkelig at TM ikke tar dette alvorlig.

Da lurer jeg på hva som skjer med TMS?
Vil Panasonic utvikle en ny tuner for TM med TMC innebygget (og koblet til navigasjonen)? Dette vil ikke ha noen effekt for den dårlige følsomheten. Dette er trolig avhengig av feil polarisering og antenneplassering i bakruten?
Har noen andre forsøkt med alternativ plassering?
Jeg kunne tenke meg at de små siderutene foran C-søylen hadde vært den mest gunstige plasseringen?
For å bedre følsomhet i alle retninger kunne det vært gunstig å prøve en antenne på hver side. Har noen forsøkt dette? Man risikerer med 2 antenner at signalet blir "visket ut" dersom gangforskjellen er en halv bølgelengde og signalet er like sterkt i begge antenner. - Har 2 antenner noen "plagsom" effekt på DAB (da signalet er bufret)?

Det er klasseforskjell på følsomheten i den "haifinne"/pisk-antennen jeg har på E-UPen (ettermontert originalløsning) og det originale i TMS. For å få en "brukbar" DAB, så må den originale TM-løsningen byttes ut.
Jeg er på jakt etter "gode antenner" som ikke er ruvende (og der forsterkeren kanskje kan gjemmes inne i kledningen til stolpen)?
Finnes det også egnede delefilter med SMB som noen har forsøkt (for å koble sammen antennene)?
Man må både ha karakteristisk impedans og mulighet for DC-mating av antenneforsterkeren.

Man har ikke mer enn et drøyt halvår på seg til å finne en god løsning!
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

petersv

Brede

Jeg har hatt bilen i 32 måneder og 45.000km, har prøvd DAB kun 2 ganger så vidt jeg kan huske.
Internett-radio all the way!!  ;D

zairup

Har ikke TMS dab som standard?  :s

Sent from my iPhone using Tapatalk

aness

Sitat fra: zairup på tirsdag 12. juli 2016, klokken 12:50

Nye har vel, tror det ble standard en gang i 2015?

Min har ikke, og ~35k km senere har jeg fremdeles til gode å savne det.

zairup

Sitat fra: aness på tirsdag 12. juli 2016, klokken 13:33
Sitat fra: zairup på tirsdag 12. juli 2016, klokken 12:50

Nye har vel, tror det ble standard en gang i 2015?

Min har ikke, og ~35k km senere har jeg fremdeles til gode å savne det.

Jasså, men er internett dekningen god nok ved en europatur eller må man forberede seg på å kjøre uten?

Jeg mener å ha lest noe om at man kan reklamere til bilforhandleren hvis bilen ikke er eldre enn 5 år og dab nettet slukkes. Noe som vet noe om dette?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA