Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hundebur til Model S

Startet av Tønsberg, torsdag 19. desember 2013, klokken 11:40

« forrige - neste »

ksandal

Følger med på denne tråden for jeg også vil ha DAB engang :-)  men så langt har jeg enda ikke prøvet radioen. bruker kun internett radio, for da kan jeg for første gang i mitt liv. høre Radio også i Tunneller :-) ( jada, vet at det er mulig på andre siden av landet vårt...; men ikke i Bergen omegn) Det fine med internettradioe er at også tur retur Førde. kunne jeg høre på min favoritt lokalradio :-)
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

petersv

Sitat fra: nortrahof på torsdag 23. april 2015, klokken 22:26
Sitat fra: petersv på torsdag 23. april 2015, klokken 21:54
Prøv å sende bildene på mail til deg selv fra mobilen og åpne de på pcen.
Har ikke smarttelefon! Mobilen er kun for meg til å ringe ut på dersom ingen andre telefoner finnes i nærheten - og slåes deretter av!
Tok dessverre bildene med telefonen da jeg ikke fant kameraet i farten!

Har mobilen kamera har den sikkert mail via POP/IMAP også, men du skal selvfølgelig slippe å sette det opp kun for dette, spesielt når du helst ikke vil bruke den.

(Du kan jo sende bildene via MMS til en av oss ;) )

nortrahof

#122
Nå fant jeg endelig programmet og fikk lastet det slik at det går an å laste opp bilder fra telefonen:

Denne viser hvor DAB-antennen ender opp i underkant av tuner. ( Den sennepsgule kontakten)
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

nortrahof

#123
Sitat fra: nortrahof på lørdag 25. april 2015, klokken 11:09
Nå fant jeg endelig programmet og fikk lastet det slik at det går an å laste opp bilder fra telefonen:

Dette bildet viser plasseringen av Radio Head Unit (tuneren) Det er den blanke boksen som står på høykant innenfor festebraketten.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

nortrahof

#124
Sitat fra: nortrahof på lørdag 25. april 2015, klokken 11:09
Nå fant jeg endelig programmet og fikk lastet det slik at det går an å laste opp bilder fra telefonen:

Dette bildet viser hvor jeg plasserte Dension DAB+U samt antennestrøminnmating på forsiden av denne.
Den er stripset til en support i dashbordet.

(Beklager at det ble 3 innlegg - jeg fant ikke ut hvordan jeg skulle legge til flere bilder på forum.)
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

petersv

Flotte bilder, tusen takk! Fin integrasjon dette. Hvordan er signalmottaket?

nortrahof

Med denne montering, er det faktisk nesten usynlig at bilen har ettermontert DAB. Det eneste stedet der dette er synlig, er USB-pluggen og ledningen som kommer ut av panelet under "ionizing-viften" i armlenet. Den legger man knapt merke til. Når jeg også har brukt den originale antenneforsterkeren, så skiller dette seg ikke ut fra biler som har DAB fabrikkmontert.

Nå har jeg ikke sjekket mottaket under vanskelige forhold. Der jeg bor, er det god dekning generelt.
Jeg har ellers ingen andre biler å sammenlikne med, så dette blir en subjektiv vurdering.
Merket at DAB falt ut inne i de tuneller som er i Kristiansand sentrum. - Om det er dekning i de nye på E18 øst, har jeg ennå ikke sjekket. - Ellers var mottaket helt stabilt.
Radioen varsler med en kvinnestemme at den har mistet signalet når radioen blir taus av denne årsak.

Det eneste jeg betjeningsmessig har å utsette på løsningen, er at man må velge kanal på nytt når man starter bilen - selv om den viser siste kanal. Den fortsetter ikke å spille på samme kanal når strømmen kommer tilbake - som originalradioen. Dette lar seg trolig endre hos Dension med ny SW?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Tuxedo

Det er generelt dårlig med DAB-dekning i tunneler.  Årsaken er at de prioriterer å få dekning av det nye nødnettet først.

http://www.nrk.no/rogaland/fortsatt-dab-vakuum-i-tunnelene-1.12313427
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

nortrahof

Sitat fra: Tuxedo på lørdag 25. april 2015, klokken 15:21
Det er generelt dårlig med DAB-dekning i tunneler.  Årsaken er at de prioriterer å få dekning av det nye nødnettet først.

http://www.nrk.no/rogaland/fortsatt-dab-vakuum-i-tunnelene-1.12313427

Dersom DAB overtar en sikkerhetsmessig viktig rolle med å kringkaste trafikkmeldinger, så kan jeg ikke se at konsesjonsvilkårene for DAB er oppfylt mht. å slukke FM-nettet.
- Hvem som får regningen for dette, Statens Vegvesen, det nye nasjonale nødnettet eller Norkring er uinteressant for meg så lenge man sikrer at viktige meldinger kan mottas fortløpende.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

nortrahof

#129
Nå har jeg prøvd DAB en del utenfor Kristiansand (som har akseptabelt mottak) og ellers på Sørlandet.
Jeg er ikke fornøyd med signalmottaket i TMS! Signalnivået blir for ofte utilstrekkelig for stabilt mottak.

Det er klart at antenneforsterkeren er nødvendig - og jeg har satt inn den originale for TMS med DAB.
Ved å se nøyere på antennetrådene i bakruten, så kan de ikke være optimale for DAB-mottak. Etter det jeg vet, er signalet vertikalt polarisert mens TMS har antennetrådene horisontalt. Det burde jeg ha sett tidligere! - I tillegg er bakruten meget skrå, så det er ikke sikkert at en vertikal plassering ville være optimalt heller?
Jeg merker også god forskjell på orientering av bilen i forhold til senderen.

Derfor lurer jeg på om bakruten er felles på alle TMS - uansett om de er levert i USA eller Europa? - I så fall kan det forklares at TM har brukt en antenne beregnet for horisontal polarisering i USA uten å tenke på hvordan DAB-signalet er polarisert i Europa?

- Kan de små siderutene bak være et bedre alternativ for plassering av DAB-antenne?
- Kanskje en på hver side for å redusere skyggesektorer - og den originale bak i tillegg med en 3-input combiner?
Noen som har prøvd dette?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

nortrahof

Jeg har nå prøvd en stund å få til en brukbar DAB-løsning i TMS.

Etter at jeg ble klar over at alle biler har DAB-antenne fra fabrikken, har jeg lurt på hvorfor i all verden TM har optimert antennen for horisontal polarisering mens DAB-signalene kringkastes med vertikal polarisering i Europa???
- Etter min mening må DAB-antennetrådene derfor stå vertikalt for at man kan utnytte signalene i særlig grad. FM derimot, er horisontalt polarisert.
Polarisering av DAB-signalet kan jeg ikke se er nevnt på sidene til Norkring.

- Tror ikke jeg vil få "noe vettugt svar" fra TM? Dette er ikke saker som inngår i pensumet til bilmekanikere.

Jeg har derfor en stund forsøkt med en vertikal antennetråd tilkoblet original antenneforsterker tapet til bakruten.
Det ble litt bedre  - men ikke mye. - Mistenker at TM bruker metallbelegg innvendig i rutene når de skal gjøres varmedempende og at dette "stjeler" signalstyrke?
Nå ligger bakruten ganske mye på TMS, så en optimal plassering er det allikevel ikke.

Jeg har derfor vært på jakt etter alternative plasseringer. Et slikt mulig alternativt plasseringssted kan være de små siderutene bak - eller i speilene der GSM-antennene er plassert? Jeg mener man må ha 2 slike alternative antenner for å få optimal dekning i alle retninger - ellers blir det som med originalantennen at signalstyrken er avhengig av bilens plassering relatert til DAB-senderen. - Er litt i tvil om jeg skal gå for plassering inne i bilen? - Kanskje speilene er beste alternativ?

Har lyst til å reklamere på dette - men da jeg ikke har kjøpt DAB så kan jeg vel ikke forlange at de forberedelser bilen har for DAB virker?
Jeg tror derfor at TM ikke får skikk på sin DAB-løsning før de finner en alternativ plassering av antennen? De som har kjøpt DAB kan etter min mening ha blitt lurt, da antennen har feil polarisering relatert måten DAB kringkastes på i Europa. Derfor mener jeg at TM sikkert vil komme med en retrofit løsning når reklamasjonene strømmer inn.

VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

jkirkebo

Tja, reklamasjoner? Jeg opplever DAB-dekningen i TMS som god, den er definitivt bedre enn det jeg fikk til i Touranen som hadde ettermontert  ekstern RevoDAB med Pioneer takantenne. Så det kommer ingen reklamasjon fra meg ihvertfall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cairnz

Enig, kjører stort sett rundt med alle strekene intakt på DAB, og DAB-en rekker lengre inn i Sverige enn den svenske FM-en gjør inn i Norge ;)
Elbilist

RonnyØ

Sitat fra: nortrahof på tirsdag 09. juni 2015, klokken 11:29
Jeg har nå prøvd en stund å få til en brukbar DAB-løsning i TMS.

Etter at jeg ble klar over at alle biler har DAB-antenne fra fabrikken, har jeg lurt på hvorfor i all verden TM har optimert antennen for horisontal polarisering mens DAB-signalene kringkastes med vertikal polarisering i Europa???
- Etter min mening må DAB-antennetrådene derfor stå vertikalt for at man kan utnytte signalene i særlig grad. FM derimot, er horisontalt polarisert.
Polarisering av DAB-signalet kan jeg ikke se er nevnt på sidene til Norkring.

- Tror ikke jeg vil få "noe vettugt svar" fra TM? Dette er ikke saker som inngår i pensumet til bilmekanikere.

Jeg har derfor en stund forsøkt med en vertikal antennetråd tilkoblet original antenneforsterker tapet til bakruten.
Det ble litt bedre  - men ikke mye. - Mistenker at TM bruker metallbelegg innvendig i rutene når de skal gjøres varmedempende og at dette "stjeler" signalstyrke?
Nå ligger bakruten ganske mye på TMS, så en optimal plassering er det allikevel ikke.

Jeg har derfor vært på jakt etter alternative plasseringer. Et slikt mulig alternativt plasseringssted kan være de små siderutene bak - eller i speilene der GSM-antennene er plassert? Jeg mener man må ha 2 slike alternative antenner for å få optimal dekning i alle retninger - ellers blir det som med originalantennen at signalstyrken er avhengig av bilens plassering relatert til DAB-senderen. - Er litt i tvil om jeg skal gå for plassering inne i bilen? - Kanskje speilene er beste alternativ?

Har lyst til å reklamere på dette - men da jeg ikke har kjøpt DAB så kan jeg vel ikke forlange at de forberedelser bilen har for DAB virker?
Jeg tror derfor at TM ikke får skikk på sin DAB-løsning før de finner en alternativ plassering av antennen? De som har kjøpt DAB kan etter min mening ha blitt lurt, da antennen har feil polarisering relatert måten DAB kringkastes på i Europa. Derfor mener jeg at TM sikkert vil komme med en retrofit løsning når reklamasjonene strømmer inn.
Ser ut som du har oversikt på "faget", men min DAB er perfekt.. Ingen klaging her.
Husqvarna Automower 320

Trond.Strom

Ønske om DAB i bilen er det fordi man forventer at Tesla ikke vil betale for nettbruk  til internettradio om noen år? Så langt jeg kan skjønne har DAB ingen fordeler over internettradio. Dårligere kvalitet/dårligere dekning osv...

Hva er det jeg har gått glipp av her?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA