Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hundebur til Model S

Startet av Tønsberg, torsdag 19. desember 2013, klokken 11:40

« forrige - neste »

lunitiks

Sitat fra: zairup på tirsdag 12. juli 2016, klokken 14:16
Jeg mener å ha lest noe om at man kan reklamere til bilforhandleren hvis bilen ikke er eldre enn 5 år og dab nettet slukkes. Noe som vet noe om dette?

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

aness

Sitat fra: aness på tirsdag 12. juli 2016, klokken 13:33
Sitat fra: zairup på tirsdag 12. juli 2016, klokken 12:50
Har ikke TMS dab som standard?  :s

Nye har vel, tror det ble standard en gang i 2015?

Min har ikke, og ~35k km senere har jeg fremdeles til gode å savne det.

Jasså, men er internett dekningen god nok ved en europatur eller må man forberede seg på å kjøre uten?

Som for så mye annet er vel svaret på det at "det varierer", men kjører du så langt ut på landet at du er bekymret for mobildekningen så kan du alltids putte platesamlingen på en USB-stick og spille derfra isteden.

Lynet

Kjørte kysten rundt fra Oslo til Bergen i forrige uke. Internetteadio virket ca 50% av tiden. Skiftet over til FM og den var faktisk bedre! Men DAB vet jeg ikke hvordan det ville vært. Kjørte forøvrig ikke hovedveier.

Men trådstarter spurte egen etter ettermontering av DAB. Er det noen som har spurt på Tesla om det er kommet løsning for å skifte radiomodul til DAB?
Jeg har ikke glasstak og vurderer takpisk da jeg hadde meget god erfaring med det på forrige bil.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

petersv

Blir artig å dra på ferie med bil med kun DAB... Ev. begrense seg til å feriere i Norge og England.

Kilroy

Er på Europaferie nå, hørt på Petre hele veien gjennom Danmark, Tyskland, Frankrike, Spania og Italia. Fungerer bra, mest brudd i Frankrike, litt dårlig med endel Edge i Tyskland. I Norge bruker jeg mest Dab pga lydkvalitet, bruker internett radio hvis jeg skal gjennom flere tunneler. Sorry for off-topic...
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

zairup

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 12. juli 2016, klokken 14:36
Jeg mener å ha lest noe om at man kan reklamere til bilforhandleren hvis bilen ikke er eldre enn 5 år og dab nettet slukkes. Noe som vet noe om dette?

Var denne jeg hadde lest tidligere.
http://m.dinside.no/933657/uten-dab-i-bilen

Sent from my iPhone using Tapatalk

Cookie Monster

Er som oftest bedre lyd på internettradio. Men er man i områder med bare edge blir bitrate stilt mye ned. Men blir i det minste ikke helt borte som Dab blir.

Dab eruansett bare ræv lyd hele tiden og vil bare bli dårligere etterhvert som flere kanaler skal presses inn.

http://www.lydogbilde.no/nyheter/hi-fi/derfor-suger-dab-lyden
2015 P85D

Cookie Monster

Sitat fra: zairup på tirsdag 12. juli 2016, klokken 16:22
Sitat fra: lunitiks på tirsdag 12. juli 2016, klokken 14:36

Var denne jeg hadde lest tidligere.
http://m.dinside.no/933657/uten-dab-i-bilen

Sent from my iPhone using Tapatalk

Får heller sende klage til radiomafiaen med NRK i spissen som presser igjennom dab driten som nesten ikke tilbyr noe over selv gammel FM radio.
Tesla gir nok blanke F i Dab tullet som nesten bare Norge driver på med og skal stenge ned FM nettet.

Radiomafian er livredd for internettradio. Derfor prøver de å presse igjennom Dab så de fortsatt har kontroll på radiomarkedet, noe de ikke har med intetnettradio.

Nesten ingen unge som hører på radio en gang. Flere og flere ønsker å høre musikken man vil når man vil. Samt ha godt utvalg. Med internettradio kan man høre alle kanaler fra hele verden.
Samme ser man blir med og mer vanlig på tv også.
DAB blir ca det samme som at noen i dag skulle tilby noen få kanaler ikke sendt i HD engang i dagens tv marked.

2015 P85D

arv

Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

Brede

jkirkebo

Sitat fra: Lynet på tirsdag 12. juli 2016, klokken 15:06
Kjørte kysten rundt fra Oslo til Bergen i forrige uke. Internetteadio virket ca 50% av tiden. Skiftet over til FM og den var faktisk bedre! Men DAB vet jeg ikke hvordan det ville vært. Kjørte forøvrig ikke hovedveier.

Her i Finnmark vil jeg anslå DAB-dekningen med Teslaens dårlige antenne til ca. 50% og internett-radio-dekningen til ca. 10%... (veksler som oftest mellom "ingen dekning" og Edge med 1-3 streker).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 12. juli 2016, klokken 16:23
Er som oftest bedre lyd på internettradio. Men er man i områder med bare edge blir bitrate stilt mye ned. Men blir i det minste ikke helt borte som Dab blir.

Øh, jo. Er i Finnmark nå og internett-radio i områder med bare Edge er helt ubrukelig. Mulig det kan fungere om du har full signalstyrke men her veksler det som regel mellom 0 og 3 streker.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cookie Monster

Varierer helt klart fra sted til sted hva som fungerer best. Der jeg kjører mest fungerer internettradio helt klart best. Det er også min erfaring fra turene jeg har vært på også.

Skal være skikkelig krise hvis jeg i det hele tatt skal gidde å bytte over til DAB.
Blir som hjemme at man drar ikke fram radioen fra andre verdenskrig før verken internett, xbox, tv'en, mobilen osv ikke fungerer. Først da kunne jeg kanskje vurdert å dra fram Ludo og en god gammel radio/dab.

Så takk og pris at bilen har internett så man kan høre på hva man vil av podcast, radiokanaler fra hele verden og musikk via spotify ;D
2015 P85D

Tuxedo

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 12. juli 2016, klokken 20:41
Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 12. juli 2016, klokken 16:23

Øh, jo. Er i Finnmark nå og internett-radio i områder med bare Edge er helt ubrukelig. Mulig det kan fungere om du har full signalstyrke men her veksler det som regel mellom 0 og 3 streker.
Helt korrekt, internettradio fungerer ikke over Edge, punktum.  I Norge og Sverige er det overraskende mange tynnt befolkede områder som ikke har mer enn Edge-dekning. I mellom- og søreuropa er det et mindre problem
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

nortrahof

Det som er poenget med DAB-radio er at norske myndigheter kaller dette for et sikkerhetssystem!
Man diskuterte til-og-med utsettelse av slukkingen av FM-nettet på de steder der DAB ikke hadde dekning i lange tuneller.
Derfor kjører jeg alltid bil med FM-radioen "muted" slik at eventuelle trafikkmeldinger bryter gjennom event. andre program.
Det er dette jeg savner på TMS (som fabrikken skryter av at ellers skal være en sikker bil).
Årsaken til at jeg ikke kjøpte DAB da jeg bestilte bilen var at det var koblet til stort musikkanlegg (som jeg ikke trenger - eller som hørselshemmet ikke har nytte av) og at DAB-tuneren i TMS ikke har TMC eller trafikkprogram unntatt det som formidles gjennom Google. Jeg har hele tiden ventet på en ny hardware som gjør det mulig å bytte til tuner med TMC - både på FM og DAB.

Det burde være veldig enkelt for TM å sette bort utviklingen av en ny tuner med TMC til Panasonic (som har laget den eksisterende tuneren) samt å rette opp "blemmen" med at de har snudd antennen feil vei for DAB.
En slik løsning tror jeg mange er interessert i?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA