Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hundebur til Model S

Startet av Tønsberg, torsdag 19. desember 2013, klokken 11:40

« forrige - neste »

Dennis

Jeg har så å si gitt helt opp DAB.
Kjørte ned til Arendal i helga og dab funket helt ræva de 15-20 minuttene jeg brukte det, så byttet til internettradio som bare fungerte topp resten av hele veien :)
Tilbudet av kanaler kan jo heller ikke sammenlignes, med internett radio kan man høre på feks en radiokanal fra usa hvis man ønsker. Men på Dab må man sitte å høre på propaganda skvipet fra NRK, med pause av fæl musikk fra Broiler eller Major Lazer DJ MØ eller hva f. det heter.

Skulle ikke mer til enn å kjøre i en "tunnel" som ikke var stort lengre enn bilen før dab signalet ramler ut :P

cairnz

Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 09. juni 2015, klokken 13:47
Ønske om DAB i bilen er det fordi man forventer at Tesla ikke vil betale for nettbruk  til internettradio om noen år? Så langt jeg kan skjønne har DAB ingen fordeler over internettradio. Dårligere kvalitet/dårligere dekning osv...

Hva er det jeg har gått glipp av her?
Nå vet ikke jeg hvor du kommer fra, men å sammenligne f.eks. P3 på DAB og P3 på tuneIn og så deretter påstå at tuneIn er bedre, vel, det er ganske langt fra det jeg opplever. Å sammenligne med strømmetjenester som Spotify/Wimp/Rdio blir noe annet, de lever av å levere høykvalitetsstrømmer.

I tillegg er ikke DAB-båndbredden avhengig av hvor mange som lytter. Dette er det på nettradio. Si at 1000 personer i et område kun benytter seg av internettradio. Si at en strøm er 192kbit, du trenger da 192mbit -kontinuerlig- båndbredde kun for å fore internettradioene i bilene med signaler. Dette er ikke fornuftig på noen som helst måte.
Elbilist

jkirkebo

Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 09. juni 2015, klokken 13:47
Ønske om DAB i bilen er det fordi man forventer at Tesla ikke vil betale for nettbruk  til internettradio om noen år? Så langt jeg kan skjønne har DAB ingen fordeler over internettradio. Dårligere kvalitet/dårligere dekning osv...

Hva er det jeg har gått glipp av her?

At det svært mange steder er langt bedre DAB-dekning enn 3G/4G. Når jeg kjører til hytta har jeg grei internett-dekning til Oslo og litt forbi, mens siste halvdel av turen er det stort sett Edge som gjelder. TuneIn fungerer svært dårlig på Edge. DAB fungerer helt til hytteveggen, med unntak av i noen få tunneler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Dennis

#138
Sitat fra: cairnz på tirsdag 09. juni 2015, klokken 14:09
Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 09. juni 2015, klokken 13:47
Ønske om DAB i bilen er det fordi man forventer at Tesla ikke vil betale for nettbruk  til internettradio om noen år? Så langt jeg kan skjønne har DAB ingen fordeler over internettradio. Dårligere kvalitet/dårligere dekning osv...

Hva er det jeg har gått glipp av her?
Nå vet ikke jeg hvor du kommer fra, men å sammenligne f.eks. P3 på DAB og P3 på tuneIn og så deretter påstå at tuneIn er bedre, vel, det er ganske langt fra det jeg opplever. Å sammenligne med strømmetjenester som Spotify/Wimp/Rdio blir noe annet, de lever av å levere høykvalitetsstrømmer.

I tillegg er ikke DAB-båndbredden avhengig av hvor mange som lytter. Dette er det på nettradio. Si at 1000 personer i et område kun benytter seg av internettradio. Si at en strøm er 192kbit, du trenger da 192mbit -kontinuerlig- båndbredde kun for å fore internettradioene i bilene med signaler. Dette er ikke fornuftig på noen som helst måte.

Men likevel funker det helt fint å la alle sitte på hver sin mobil å surfe, streame spotify, se på videoer osv.

Å tro at DAB har noe lang framtid er idioti når det gamle tullesystemet som ble utviklet på 1980 tallet er så begrenset på utvalg og har dårligere lyd en hvis man streamer nettradio i bra kvalitet.
Blir det samme som å tro at tv med vanlige sendeskjemaer vil forsette å eksistere veldig mange år til.
Den yngre del av befolkingene ønsker et stort utvalg og ønsker å se og høre når det passer. Der kan DAB tilby ingenting.

Mange av nettradio kanalene blir med vilje sendt i dårlig kvalitet og spes på Tesla er flere kanaler noe begrenset.
Mobildekning blir bygget ut og oppgradert i rekordfart å dekning langs veien vil bli mye bedre om få år. For nå begynner mange andre bilfabrikanter også å komme med internett i bilene.

Er vel ingen andre land som driver å tuller med DAB på samme nivå som Norge og skal kutte ut FM nettet så tidlig. Selv synes jeg det bare er bra for da kommer internettradio seg enda kjappere for valget er ikke akkurat vanskelig på hva som tilbyr det beste og som er rettet mot framtiden.



jkirkebo

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 09. juni 2015, klokken 14:24
Men likevel funker det helt fint å la alle sitte på hver sin mobil å surfe, streame spotify, se på videoer osv.

Surfing og Youtube er ikke kontinuerlig last (så lenge vi snakker om kortere Youtube-videoer da). Ang. Spotify så bruker jeg det mye, men tipper godt over 90% av bruken er off-line, altså musikk lagret på mobilen. Hvis ikke hadde nok mine månedlige 5GB forsvunnet rimelig kjapt...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

F_P

Tesla er på ingen måte eneste bilmerke der man har montert DAB-antennen horisontalt. Som nortrahof korrekt påpeker vil det gi dårligere mottak. At man ikke opplever dette som problematisk har jeg full forståelse for, men i grisgrendte strøk vil dette merkes en hel del bedre. Mitt største ankepunkt til Tesla sin DAB tilnærming er manglende funksjonalitet på f.eks. station following. I randsonen mellom to ulike "NRK-regioner" blir dette svært merkbart da man i noen kilometer ofte må bytte mellom frekvensblokkene manuelt for å kunne lytte på kanalen. Hos meg medfører dette som oftest at DAB blir skrudd av, og Spotify med offline lister blir løsningen. Offline lister fordi jeg opplever at dårlig DAB-dekning ofte sammenfaller med dårlig 3G dekning. Kanskje naturlig da disse områdene er grisgrendt.

Som et PS kan man selvfølgelig legge til at man kunne løst frekvensproblematikken mer smidig i Norge. Litt av poenget med DAB er i mine øyne at alle kanaler har sin frekvens over hele landet. Dette bortfaller når man har valgt å gi NRK såkalte ikke-kommersielle lisenser på ulike frekvenser. Idiotisk spør du meg.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Øyvind.h

Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 09. juni 2015, klokken 13:47
Ønske om DAB i bilen er det fordi man forventer at Tesla ikke vil betale for nettbruk  til internettradio om noen år? Så langt jeg kan skjønne har DAB ingen fordeler over internettradio. Dårligere kvalitet/dårligere dekning osv...

Hva er det jeg har gått glipp av her?
DAB er ytterst sjeldent i bruk i min bil i hvert fall. Ja enkelte kanaler har dårligere kvalitet via Internett, men de aller fleste merker jeg ingen forskjell på. Og dårligere kvalitet skyldes sikkert kilden til Tunein.

DAB døde før det kom i gang for min del :) Alt for dårlig utvalg. Men streamer innimellom fra Rdio eller Spotify.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013


nortrahof

DAB - eller ikke... mener jeg er en annen debatt vi har hatt tidligere?

Jeg er mer opptatt av at DAB-løsningen i TMS er best mulig. De som har betalt i dyre dommer for lydpakke bør kunne forvente at TM har gjort en optimal løsning - også for DAB?  -Eller tar jeg helt feil?
DAB er vedtatt av Stortinget at skal erstatte den offentlige meldingstjenesten til publikum over radio i krisetilfeller. Dette får vi gjort lite med - bortsett fra om ikke Riksrevisjonen blander seg i debatten ut fra beredskapshensyn?

Som sagt, er jeg mest opptatt av å få en så god løsning som mulig - også for de av oss som ikke har kjøpt denne lydpakken. Jeg har bilens originale antenneforsterker, antenne og ledningsopplegg. Dension skal ikke ha dårligere følsomhet enn bilens originale Panasonic-tuner. Derfor mener jeg at dette skulle ha vært en brukbar løsning.
Den eneste åpenbare feilen jeg kan se, er at polariseringen er feil. Under ideelle forhold skulle det ikke være noe signal for DAB med en antenne som er polarisert 90 grader ut fra det som senderen har.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

F_P

Som nevnt. Tesla er ikke alene om å tilby originale DAB-løsninger som ikke er helt 100%. Audi f.eks synder stort på dette også, men har gjerne en liten del av antennen som går i 30-60 graders vinkel på horisontalplanet. Mulig det redder de inn litt i forhold til Tesla, men optimalt er det ikke.

Når det gjelder polarisering så fungerer det for eksempel å legge en slik glassantenne horisontalt selv om den skal stå vertikalt. Mottaket blir naturligvis mye dårligere, men det går, og jeg har kunder som ikke vil ha slike antenner langs A-stolpen som legger de i toppen av ruta, eller et annet sted i bilen. Vel og merke med viten om dårligere mottak.

En klage til Tesla tror jeg er rimelig dødfødt. Ville heller spilt det inn som informasjon, som de muligens ikke er klar over, slik at det kan ordnes en gang i fremtiden.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

nortrahof

Hvis noen har "falt av lasset" mht. vertikal og horisontal polarisering av antenner, kan de kanskje lese seg opp på denne linken:
http://www.aerialsandtv.com/fmanddabradio.html#FMaerialPolarity

Her er mye nyttig info om antenner generelt inkl. DAB.

Man vil se at DAB-antennen på TMS langt fra er optimalt plassert for godt mottak. Det er 2 små elementer avstemt til 2 frekvenser og forbundet med en liten "vertikal" forbindelse. Grunnet den meget skrå bakruten på TMS, har denne "vertikale" delen dessverre liten virkning.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

F_P

Kanskje Tesla kun leste den delen om ignition interference og tenkte ja men det har jo ikke vi :p
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

cra

Sitat fra: F_P på torsdag 11. juni 2015, klokken 08:45
Kanskje Tesla kun leste den delen om ignition interference og tenkte ja men det har jo ikke vi :p

Det er plenty "ignition interference" i radioen når dekningen ellers er dårlig, det er helt sikkert!  :o :P
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

nortrahof

Dette gjelder spesielt for FM.
DAB er faktisk mer støyufølsom.

FM-antennen er horisontalt polarisert i TMS, så den har maksimal følsomhet - både for signaler og tenningsstøy.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

nortrahof

Det står en interessant artikkel i siste nummer av Teknisk Ukeblad (15/15) om DAB og antenner.

TM synes å ha gjort "sitt ytterste" for at DAB ikke skal virke pålitelig i TMS? - Kan vi vente en fabrikkløsning med takmontert antenne - og en ny tuner (med TMC)?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA