Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hundebur til Model S

Startet av Tønsberg, torsdag 19. desember 2013, klokken 11:40

« forrige - neste »

nortrahof

Jeg fikk ikke helt ro etter oppdagelsen i går med kun 2 antenner og splitt i antenneforsterkeren. - Hadde ikke loddet ut printet i metallboksen og sett på undersiden av printet. Dette gjorde jeg i går kveld.
Når jeg ser på begge sider av printet, så ser jeg at det må være 4 antenner i TMS som tegningen viser. - Ikke for det at det har særlig betydning om du bruker original antenneforsterker - men rett skal være rett - og jeg hater å være upresis.

Det skulle kanskje åpne for andre antenneforsterkere der man kan bruke de originale antennene som er på  bakruten?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

F_P

Mulig det er 4 stk, men da vil jeg tro det er 2 til FM, 1 til DAB og 1 til ??

Om du kjenner for det så kan du få låne en DAB-antenneforsterker fra Audi av meg. Jeg har plenty, men om jeg forstår deg rett må det i så fall være en utgave med kun 1x ledning fra forsterker til antenne? Finnes varianter til Audi med 1, 2 og 3 ledninger fra forsterkeren.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

nortrahof


Den ene av de 2 FM-antennene er delt mellom FM og RKE.
Den siste antennen som også har egen forsterker er AM.
Da er det:
FM/RKE
AM
FM2
DAB

Det er felles forsterker for FM og AM på alle biler. Den sitter på venstre side i bakluken.
RKE-signalet passerer uten forsterkning til Body Module.
Det er separate forsterkere i samme kapsling/modul til FM2 og DAB.
Denne sitter på høyre side i bakluken og er forskjellig på biler med-og-uten DAB.

Jeg har kommet litt videre i "jakten på den andre enden" av DAB-kabelen som var originalt montert.

Demonterte 17"-skjermen for å se om tuneren satt bakom. Mye arbeid til ingen nytte. Der var ingen tuner.
Nå har jeg funnet 2 enheter som sitter helt ned mot gulvet i midtkonsollen. Får prøve å se om tuneren er en av disse i morgen? - Noen som har et tips, slik at jeg ikke behøver demontere unødig?

- Ellers så målte jeg for å se om det er spenning frem til DAB-forsterkeren. Det er det ikke spenning, så trolig er det heller ingen HW i bilen for DAB?

Foreløpig trenger jeg ingen ny forsterker - men jeg mottar gjerne pluggen for ekstern mating av antenne som du skulle sende F_P.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

sn0le

I denne videoen snakker de om radiomottaker (radio tuner) og forsterker mens de viser en svær klædd som installeres til venstre for rattet.
Kan det være noe?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

nortrahof

Ville tro at radiotuneren er en ganske liten boks da den ikke inneholder noen effektforsterker?
Da har den ikke bruk for stor overflate for å bli avkjølt.
Da jeg åpnet dashbordet var det ikke noe på venstre side. Jeg fant Thermal Controller bak skjermen.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

petersv

Kanskje noen hint i denne videoen?

www.youtube.com/watch?v=q6ThmnMlYO8

F_P

Sitat fra: nortrahof på onsdag 22. april 2015, klokken 21:03

Den ene av de 2 FM-antennene er delt mellom FM og RKE.
Den siste antennen som også har egen forsterker er AM.
Da er det:
FM/RKE
AM
FM2
DAB

Det er felles forsterker for FM og AM på alle biler. Den sitter på venstre side i bakluken.
RKE-signalet passerer uten forsterkning til Body Module.
Det er separate forsterkere i samme kapsling/modul til FM2 og DAB.
Denne sitter på høyre side i bakluken og er forskjellig på biler med-og-uten DAB.

Jeg har kommet litt videre i "jakten på den andre enden" av DAB-kabelen som var originalt montert.

Demonterte 17"-skjermen for å se om tuneren satt bakom. Mye arbeid til ingen nytte. Der var ingen tuner.
Nå har jeg funnet 2 enheter som sitter helt ned mot gulvet i midtkonsollen. Får prøve å se om tuneren er en av disse i morgen? - Noen som har et tips, slik at jeg ikke behøver demontere unødig?

- Ellers så målte jeg for å se om det er spenning frem til DAB-forsterkeren. Det er det ikke spenning, så trolig er det heller ingen HW i bilen for DAB?

Foreløpig trenger jeg ingen ny forsterker - men jeg mottar gjerne pluggen for ekstern mating av antenne som du skulle sende F_P.

Ja, joda. Vet jo at FM2 og DAB er på høyre side. Men kan du bekrefte hvilke av kablene som var tilkoblet antenneforsterkeren bak i bilen din på høyre side? Stusset over at den sorte var tilkoblet, mens den sennepsgule var løs i bilen jeg fikk tatt en titt i her om dagen. Sort FAKRA er alltid DAB i tyske biler på samme måte som f.eks blå FAKRA alltid er GPS osv., så det burde vært den sennepsgule som var koblet til i biler uten DAB om man skal følge tysk logikk.

Pluggen skulle du hatt, men den lå fremdeles på "pakkebordet" med en lapp og din adresse på i går  :-[
Pakket den ned og satt på porto i går kveld, og den går i postkassen til deg i dag. Da har du den forhåpentligvis på lørdag.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

nortrahof

#112
På min bil var også den sorte FAKRA-pluggen kobtet til den originale antenneforsterkeren. Den har ikke flere tilkoblinger til FAKRA enn den sorte.
Den sennepsgule var bøyd nedover og lå skjult under andre ledninger. Alt var som på den bilen du viste.

Nå har jeg brukt formiddagen til å lete etter tuneren.

Den fant jeg endelig, plassert ca. midt mellom rattstammen og døren på venstre side. Da behøver man ikke ta ned panel på passasjersiden. Man må fjerne panelene langs boksen mellom forsetene på venstre side og panelet som utgjør dørterskel. Deretter fjernes det lille panelet mot døren på dashbordet. Så kan man endelig fjerne det nederste panelet under rattet.
Om man da ser i den åpningen som er dekket av "knepanelet", så vil man se en brakett. I forkant av denne er radiotuneren festet. Man behøver ikke skru løs noe av dette - om man skal montere en Dension.
Dersom man ser under tunerboksen, så vil man finne originalkabelen fra antennen. Den er "female" FAKRA. Det er vanskelig å flytte særlig på pluggen. Derfor må man lage en mellomkabel mellom Dension og originalantenneledningen på ca. 20 cm. På denne monteres en 12VDC powerinnmating til antenneforsterkeren.
- Kanskje Dension kommer med powering i SNB-antennepluggen seinere? - Da slipper man denne innmatingen.
Da blir mellomkabelen sett fra antennepluggen "FAKRA male" -  innmating - SNB female.

Det er god plass til Dension og innmating i åpningen inn til tuner. Da kan man også bruke en av brakettene til dashbordet til å feste i med strips slik at det ikke blir ulyd i bilen.
USB-kabelen som følger med Dension er akkurat lang nok til å rekke frem til en av USB-pluggene mellom setene.
Den skjules helt inne i dekselet fra dashbordet og fram til armlenene.
Jeg tok ut det lille dekslet som holder ionizing-viften under armlenene og laget et liten utsparing til kabelen, likeså der den kommer ut fra sidedekslet og inn i midtkonsollen. Dette er praktisk talt usynlig - om man seinere skulle montere originaltuner. Da er USB-pluggen faktisk helt skjult mht. ledningsførsel og kun en liten bukt + pluggen er synlig for event. betjening.
Jeg kikket på USB-tilkoblingene bak skjermen - men de er ikke standard USB-plugger, ei heller den mellompluggen som er skjult bak sidepanelet på passasjersiden. Derfor valgte jeg denne tilkobling.

Det som gjenstår er å fjerne det provisorium jeg har for mating av antenneforsterker når jeg får pluggen fra F_P.

Så langt virker DAB helt greit og lar seg enkelt betjene i TMS. Det er omtrent som å velge en melodi fra en USB-penn. Stasjonsnavn og RDS-opplysinger/ platecover dukker opp i alle display.

Skulle ha lagt inn noen bilder men får ikke til å laste opp fra telefonen.

- Ellers så ser det ut at Tesla kjøper tuneren sin fra Panasonic? - Kanskje et tips til F_P å prøve å få tak i slike - om TM tar for mye betalt?
Tuneren er originalt betjent av CAN-buss. Jeg er i tvil om alle typer SW-oppgraderinger kan gjøres "remote via bussen"? Derfor tror jeg det er begrenset hva TM kan gjøre mht. DAB-problemene andre erfarer med originaltuner?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

cash

Jeg stresser ikke med DAB inntill FM nettet blir slukket. Tipper det er mange forskjellige og billige løsninger da. Vil bli stor konkurranse på dette markedet etterhvert som sikkert vil presse prisen ned.
Model S85D i bestilling. Levering April 2015

nortrahof

Det er allerede mange løsninger med retrofit DAB-tunere på markedet.
De aller fleste baserer seg på å bruke en analog Aux.inngang eller omformer signalet til en FM-frekvens og har knapper til betjening av tuneren. . Det er denne typen de aller fleste kjøper for en billig penge - og er lett å installere.
TMS har ingen slik analoginngang men kan selvfølgelig brukes med FM-signal - om man liker knapper?
Ulempen er at de ikke kan kalles "seamless integrasjon" med den innebygde radioen i bilen. TMS har en utmerket betjeningsskjerm og det er etter min mening synd å ikke utnytte den til retrofit DAB når det går an å gjøre det med dagens produkter.
Jeg tror at det ikke kommer særlig flere typer på markedet frem til FM-slukkes i 2017?
Hva TM vil gjøre med gamle biler uten DAB er ukjent. - Hittil har de vist liten interesse - og når man ser hvor mye som må demonteres for å komme til tuner og antenneforsterker for å bytte disse, tror jeg det blir kostbart?


En muligens bedre type tuner enn Dension må være basert på CAN-buss og en parallell LF-innkobling til bilens effekttrinn? Det som kanskje er vanskelig i TMS er å få displayet til å vise stasjoner og hva CAN-bussen gjør med ukjente signaler?
Derfor tror jeg at eneste løsning på OEM-markedet er Dension som lar deg betjene stasjonene som andre MP3-filer. - Om det kommer flere tunere med samme prinsipp, så kan sikkert disse også brukes?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

sn0le

Sitat fra: nortrahof på torsdag 23. april 2015, klokken 14:16
Den fant jeg endelig, plassert ca. midt mellom rattstammen og døren på venstre side.
Hvor sa du? ;)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

berry89

Veldig gode beskrivelser du kommer med nortrahof, men jeg savner bilder. Hadde gjort det mye enklere for folk som senere skal gjøre det samme =)

nortrahof

Boksen for radiotuneren er godt gjemt på TMS!
For i det hele tatt få se noe, må det nedre panelet av dashbordet på førersiden fjernes.
Er dette tatt bort, vil du se en åpning til venstre for rattstammen som det går an å stikke en hånd gjennom.
Ca. 20 cm. inne i hullet, ser du en stolpe. På baksiden av denne er det festet en metallboks på høykant. Dette er radiotuneren.
Brekker du plastplaten på undersiden av dashbordet ned, så vil du eventuelt finne en sennepsgul FAKRA-plugg under selve tuneren. Den kommer sammen med 2 andre coaxer som er plugget i tuneren på undersiden.
Denne DAB-antennekabelen ligger helt frem til antenneforsterkeren i bakluken.

- Er din bil ikke D-modell, så har den trolig ikke en slik kabel? Da må du trekke ny hele veien til bakluken.

Som sagt tok jeg bilder - men de får jeg ikke til å overføre til PCen - dessverre. - Så det får bli en verbal beskrivelse.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

petersv

Prøv å sende bildene på mail til deg selv fra mobilen og åpne de på pcen.

nortrahof

Sitat fra: petersv på torsdag 23. april 2015, klokken 21:54
Prøv å sende bildene på mail til deg selv fra mobilen og åpne de på pcen.
Har ikke smarttelefon! Mobilen er kun for meg til å ringe ut på dersom ingen andre telefoner finnes i nærheten - og slåes deretter av!
Tok dessverre bildene med telefonen da jeg ikke fant kameraet i farten!
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA