Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Selvrensende ryggekamera

Startet av JanBrede, torsdag 19. desember 2013, klokken 09:20

« forrige - neste »

JanBrede

Har jobbet litt med et konkret problem en stund.
På et sted jeg besøker har jeg tilgang på et trefase 230v 16A stikk (Blå CEE kontakt). Dette har potensiale til å levere en energi ut på 230V*16A*√3= 6373w.

Jeg har den nye Euroleaf med 6,6kW lader og skal da i utgangspunktet kunne benytte meg av all mengde energi tilgjengelig.

Det vanlige rådet ved overgang fra trefase til enfase er å koble seg til to av fasene, men det gir jo bare 16A enfase;

230V*16A=3680w

1. Hvilke teoretiske løsninger finnes det på denne utfordringen
2. Hvilken løsning blir mest effektiv, dvs med minst mulig energitap i overgangen fra trefase til enfase
3. Hva koster det og hva blir den billigste løsningen
4. Kan det løses med en mobil løsning, så det kan kobles til andre steder

(Og joda, det må en ladekabel til før strømmen er inne i ladeporten på bilen, men med mindre noen vet om en ladekabel som løser alt dette i ett, så er jeg foreløpig bare på jakt etter en løsning for strømuttaket.  Og selvfølgelig må kontakten ladekabelen kobles til ikke være Shuko på grunn av energimengden.  Forsøk å hold dere til emnet)
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

elektrolux

Det er kun mulig å hente ut 16A fra dette stikket. Enten enfase eller 3 fase. Du kan ikke koble sammen faser for å lage 2x16A om det var det du håpet på.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

JanBrede

Takk for det enkle svaret, jeg håpet ved å poste et enkelt spørsmål også å få utelukket at det finnes en enklere løsning enn jeg foreløpig har kommet frem til.
Jeg har som beskrevet over sett på dette en stund og det finnes flere tekniske løsninger som kan få til noe mer energi enn 1x16A;

Min enkleste basisløsning er basert på "omvendt" faseomformerdesign; først en trefase likeretter som omgjør til likespenning og deretter en inverter som omgjør likespenningen til enfase vekselstrøm.
I mine initielle undersøkelser så er tapet foreløpig såpass stort at det nesten ikke lønner seg energimessig (20% tap i likeretter 6373w - 20%=5099w, deretter 20% tap i vekselretter 5099w - 20%=4079w.  Det er kun 500 w over det å bare koble seg mot to faser)
Nå baserte jeg det på ganske enkle søk på nettet på enkeltstående likeretter og vekselretter, og jeg tror det kan finnes vesentlig bedre likeretter og vekselretterdesign som kan øke ytelsen vesentlig.  Ikke minst hvis dette designes inn i en komponent.

I videre perspektiver ser jeg nå at dette er relevant både i forbindelse med Hafslund som har uttalt til Oslo kommune bekymringer om skjevbelastninger i nettet i forhold til store enfase uttak på nye ladestolper og at Tesla eiere i Norge sliter med trefase tilkoblinger, men kan i teorien benytte seg av kraftige enfase tilkoblinger.
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

Griffel

Jeg synes nok disse tapene hørtes enormt store ut, det er nok først og fremst prisen som gjør en slik løsning lite interesant.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

JanBrede

Stemmer det, tapene er store i det oppsettet jeg fant.  Det er derfor jeg tenkte at kanskje flere hadde noe å bidra med.  Jeg har jo bare såvidt tittet inn i dette, og at det kan finnes vesentlig bedre enheter evt metoder enn de jeg har funnet er veldig sannsynlig.  Bare å komme ned på 5 til 10 prosent tap, gir jo et helt annet regnestykke.

Frekvensomformere, som tar det den andre veien, fra enfase til trefase, for drift av bla motorer har hatt en voldsom utvikling, det jeg påpeker her er at det i noen sammenhenger kanskje begynner å bli relevant å se på løsninger den andre veien.  Så lenge dagens infrastruktur i Norge sliter med skjevbelastning, ref Oslo kommune, samt Drammen, vil dette være en interessant teoretisk problemstilling for flere enn meg  ;)

Når det kommer til praktisk implementasjon, vil det kanskje idag være dyrt, men igjen med referanse til frekvensomformere, kan det være ganske kort vei til lavere priser i og med at teknologien jo er kjent.  Det er bare ingen, såvidt jeg vet, som har kombinert dette til et produkt annet enn i UPS'er.
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

Ingebrigt

Hvis du har fritid nok kan du jo bygge deg en roterende omformer, men den blir i beste fall slepbar.

Roterende omformer = 3 fase el motor som driver enfase generator.

Griffel

Sitat fra: Ingebrigt på fredag 13. desember 2013, klokken 17:25
Hvis du har fritid nok kan du jo bygge deg en roterende omformer, men den blir i beste fall slepbar.

Roterende omformer = 3 fase el motor som driver enfase generator.
Nå vil nok en elektronikkløsning uansett komme gunstisk ut. Men skal en først lage noe eksotisk og mindre elektronikk behøver ikke omformeren rotere. En transformator bygget som en 3-fas motorstator med en fastlåst 1-fasvilket "rotor" vil gjøre nytten. "Rotoren" (som altså ikke roterer men sitter fast) vil se et roterende magnetfelt og det blir indusert en enfas spenning i rotor. Den blir nok desverre vesentlig dyrere å bygge enn DC link løsningen.
 
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ingebrigt

Poenget med en roterende omformer er hverken at det er en elegant løsning eller at den er effektiv, den vil forbigås av elektroniske løsninger på begge kriteriene, men at det er teoretisk mulig å plukke sammen en av 'søppel' hvis man er heldig og finner et agregat med defekt motor samt en tiloversblevet 3-fase motor.

JanBrede

Takk for mekanisk og/eller alternativ måte å angripe problemet på Ingebrigt, tanken var ikke helt utenfor alle rammer da der jeg trenger dette først er faktisk på et sted hvor det blant annet er en trefase motor til overs ;) Og en evt permanent løsning kan lagres der.  Ser jo at mobiliteten blir begrenset.  Det vil jo kunne bli et interessant prosjekt uansett ;)

Jeg tror gode elektroniske løsninger for dette ikke er umulig, og setter stor pris på gode innspill.
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

Electrix

Du har også muligheten til å bruke en UPS, disse er ofte 400V 3fas inn og 230V 1fas ut når du kommer opp i 10-15kVA.

Du kan da komme opp i ca 95% effektivitet, men det koster jo litt... mulig du kan få tak i en brukt med dårlige batterier til en rimeligere penge, men uansett er nok det enkleste og billigste ny kurs med 400V/32A.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Electrix

Sitat fra: Griffel på torsdag 02. januar 2014, klokken 14:56
Sitat fra: Electrix på torsdag 02. januar 2014, klokken 14:02
men uansett er nok det enkleste og billigste ny kurs med 400V/32A.
Hvorfor det til en enfaslader?
Tenkte bare allsidighet, det vil sikkert være noe billigere å bytte til enfas 32A, men dette er ellers et litt ukurant stikk hvis man ser bort fra lading av enkelte elbiler. Kan jo sette opp en 400V 3fas kontakt og bruke adapter eller sette opp en enfas kontakt ved siden av på samme kursen.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

JanBrede

Sitat fra: Electrix på fredag 03. januar 2014, klokken 10:05
Sitat fra: Griffel på torsdag 02. januar 2014, klokken 14:56
Sitat fra: Electrix på torsdag 02. januar 2014, klokken 14:02
men uansett er nok det enkleste og billigste ny kurs med 400V/32A.
Hvorfor det til en enfaslader?
Tenkte bare allsidighet, det vil sikkert være noe billigere å bytte til enfas 32A, men dette er ellers et litt ukurant stikk hvis man ser bort fra lading av enkelte elbiler. Kan jo sette opp en 400V 3fas kontakt og bruke adapter eller sette opp en enfas kontakt ved siden av på samme kursen.

Hadde bare livet vært så enkelt ;) Som nevnt i første innlegg, dette er et sted jeg besøker ;) I det praktiske liv hadde det jo vært hyggelig å kommandere venner og familie til å oppgradere sine elektriske anlegg, men tenker vel at jeg venter litt med det ;)

På det første innlegget av Electrix er det derimot det samme jeg har kommet frem til; de første praktiske installasjonene av noe tilsvarende løsning er det UPS'er og evt landstrøm for skip som har vist seg å ha noe fornuft. Trefase inn og blandt annet enfase ut, gjerne også med akkumulatorer for stabil forsyning. Og en av de løsningene jeg har sett på, så vil det også da kunne gi større effekt i den tiden jeg trenger å lade, hvis akkumulatorene er ladet før jeg kommer ;)

Allikevel er jeg personlig tilbake til 230V trefas 16A da huset denne står i ikke har mer enn 230V inn, så jeg har ikke funnet noen UPS'er eller andre løsninger ennå...
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

JanU

Det enkleste og mest effektive ville være å investere i en scott T transformator!
Du vil da sitte med et tap på rundt 2% olja lasten vil bli jevnt fordelt mellom fasene.
Hilsen fra en elektroingeniør med leaf tekna 2014:-)

Griffel

Sitat fra: JanU på fredag 11. april 2014, klokken 12:38
Det enkleste og mest effektive ville være å investere i en scott T transformator!
Du vil da sitte med et tap på rundt 2% olja lasten vil bli jevnt fordelt mellom fasene.
Hilsen fra en elektroingeniør med leaf tekna 2014:-)
Jeg tror ikke dette var et godt råd, vil ikke virke.

Scott T transformator endrer 3fas 120 grader mellom fasene til 2fas med 90 grader mellom fasene.
Siden laderen er enfas vil du ikke ha mer glede av 2fas transformatoren enn av 3 fasuttaket, bare ekstraproblemer siden begge fasene må belastes tilnærmet likt. En enfas belastning på denne resulterer i enfasbelastning på 3fassiden.
Denne transformatortypen ble utviklet for å kunne koble sammen 2fas-nett (Oppfunnet av Tesla) og 3 fas-nett (oppfunnet av Ferraris). Disse nettene levde side om side i USA mange år.

(2fase 90grader må ikke forvksles med det amerikanske splittfassystemet som av noen feilaktig kaller 2fase. Her er fasene foskjøvet 180grader, og en får dermed doblet spenningen om en kobler seg mellom ytterpunktene 120V og 240V.)
Om noen synes forklaringen var omstendlig er det fordi den er beregnet på en elektroingeniør med leaf tekna 2014.

Løsningen på spørsmål i heading er en omformer enten via DC eller roterende. Begge løsningene er desverre dyre.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA