Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvorfor valgte du i3?

Startet av Jafo, onsdag 18. desember 2013, klokken 23:27

« forrige - neste »

Jafo

Det har i det siste vært mye snakk om elbilfordeler i media.
Hovedgrunnen er vel at endelig har det kommet elbiler som fungerer som hverdagsbil for hvermansen, Trilling, Leaf og kanskje særlig Tesla (sammen med en og annen "fabrikk-ombygd" fosil-bil).

Noen fordeler forsvinner nok før eller siden, men hvilke fordeler er kritisk for deg og ditt valg av fremkomstmiddel?


Espen Hugaas Andersen

Stemte at jeg vil fortsette å kjøpe elbil (min neste bil vil være elektrisk), men det er et par forutsetninger. MVA og engangsavgift må fases inn ettersom bilene blir billigere. Og engangsavgift må fortsatt ta hensyn til miljøpåvirkning. Om det kom full MVA og 100k i engangsavgift på en Leaf, så ser jeg ikke for meg at jeg ville betale 450k for en Leaf. Om det kom full MVA og 400k i engangsavgift på en Model S, så ser jeg ikke for meg at jeg ville betale 1,15 mill for en Model S.

Om Tesla Gen 3 med 400 km rekkevidde derimot kostet 250k før skatt, så ville jeg definitivt vurdere å betale full MVA, og 50k i engangsavgift (362,5k totalt).
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Jafo

Oppdaterte poll med "Full avgift" (elbil dyrere enn tilsvarende fosilbil) og diffrensiert avgift (elbil like dyr som tilsvarende fosilbil).

emil

Har kjørt 9000km med Leafen siden august.

- Har aldri kjørt i noe kollektivfelt
- Parkert minimalt gratis (har leid plass til 1500kr/mnd for jobb)
- Ca 2 betalte hurtigladinger pr mnd
- Ikke tatt noen ferge

Jeg har derimot spart ca 60kr/dag i bompenger, men fra nyttår blir det ikke noen daglige bompasseringer lengre. Bilen har jeg jo så MVA/avgifter ved nybilkjøp blir ikke aktuellt på en stund og grunnet vanlige verdifall på nybiler tror jeg aldri jeg kommer til å kjøpe en helt ny bil og omregistreringsavgift ved bruktkjøp er der jo allerede. 400 eller 3000 i årsavgift merkes i prinsippet ikke iløpet av et år. Blir det betaling på ladestolper tilsvarende spotpris+nettleie sånn som bensinprisen varierer idag er ikke det noen hindring heller.

Så jeg ser egentlig ingen grunner nå til å ikke fortsette med elbil i mange år til. Det største ankepunktet jeg har idag er alt for høye priser på tilfeldige hurtigladinger når man skal på lengre turer utenfor sitt "lokale" hurtigladenettverk og det gjør at fossilbil vil bli foretrukket på de turene en godt stund til.

cra

For ordens skyld så er det ikke gratis på ferger, men det er billigere siden man kan betale persontakst (eller evt. ha månedskort) i stedet for å betale for bil (så bilen er sånn sett gratis å ta med). Ordkløveri, jeg vet, men å snakke om "gratis ferge" er på grensen til villedende.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Jafo

Regner med at de som benytter "Gratis ferge" og har det som en "elbil-killer" vet hva det er snakk om :)

Uansett så ser det så langt ut til å være innkjøp uten avgiftsfritak som er den største faren for elbilen.
over 60% har så langt svart at det er kritisk for kjøp av ny elbil.
33% vil ikke kjøpe ny elbil selv om bare MVA blir lagt på prisen.

Ellers så er det interessant å se at det som er mest omtalt i media, "Elbil-kø" i kollektivfeltet, ikke er vesentlig for mange, kun 5,5% har dette på lista.
Litt flere synes Fjerning av gratis bom og gratis parkering er viktige momenter (22% og 17%)

Selv om elbilsalget vil stupe med avgifter ser det ut til at det fremdeles blir elbiler på veiene. 44% vil kjøre videre med elbilen sin.

Og ja, selvsagt 18 svar er ikke akkurat et bunnsolid statistisk grunnlag :)

(Mine prosenter basert på antall personer som har svart på poll'en)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: cra på onsdag 11. desember 2013, klokken 12:57
For ordens skyld så er det ikke gratis på ferger, men det er billigere siden man kan betale persontakst (eller evt. ha månedskort) i stedet for å betale for bil (så bilen er sånn sett gratis å ta med). Ordkløveri, jeg vet, men å snakke om "gratis ferge" er på grensen til villedende.
Ordkløveri x2.

På de ferjene jeg har brukt utgjør persontakst fra 30-50% av det som "bil inkl fører" koster. Dermed er reell innsparing 50-70%, og ikke gratis :-).

cra

Sitat fra: Finnøy på torsdag 12. desember 2013, klokken 10:34
På de ferjene jeg har brukt utgjør persontakst fra 30-50% av det som "bil inkl fører" koster. Dermed er reell innsparing 50-70%, og ikke gratis :-).

Det er selvsagt flere måter å se det på. Ferga jeg vanligvis tar koster kr 71 for bil (50% rabatt gir 36kr om man har verdikort). Persontakst er kr 28 (kun 17% rabatt på person, så det koster i praksis 23kr pr tur)

Det er på ingen måte gratis, men man sparer minimum kr 8, og opptil kr 40 pr tur. I tillegg koster et "verdikort for person" drøyt 300kr å fylle opp med penger, mens et verdikort for bil koster over 3.000kr. Månedskort koster kr 650, og hvis man pendler 1 tur/retur pr dag er man nede i ca 16kr pr tur. Flere turer betyr mer innsparelse. Så at det er penger å spare i forhold til å kjøre fossilbil er det ingen tvil om, men gratis er det på ingen måte. ;)

Ser forøvrig at om man kjører på honnørbillett så vil det faktisk bli billigere enn månedskort, da det koster 12kr pr tur med 17% rabatt. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Her var jo spørsmålet om en vil fortsette å kjøre Elbil, og ikke om en vil unnlate å kjøpe ny Elbil.

Det er to forskjellige ting, selv om jeg nok er såpass bitt av basillen at jeg uansett ikke vil tilbake til bensinpumpene.

Likevel vil innføring av bompenger også på Elbil virke demotiverende, og kan medføre at jeg ville tenkt meg om etter alternativer som fortsatt er bompengefrie: F.eks MC, Traktor, Mopedbil....
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Det er i alle fall ikke slik at jeg kommer til å selge noen av elbilene jeg har om fordelene forsvinner; i alle fall ikke pga det. Den dagen det er på tide å kjøpe ny bil må jeg selvsagt vurdere hva som vil være mest hensiktsmessig ut fra behov. Det er nok i tidligste laget å spå om dette nå, men jeg er nokså sikker på at det vil være gunstigere å kjøre elektrisk enn fossilt i overskuelig framtid. Det kan kanskje bli dyrere i anskaffelse, men jeg anser det ikke som usannsynlig med ytterligere prisstigning på fossilbiler (altså mer avgifter) etterhvert, så vi får se. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ingebrigt

Hvis bensinen blir betydelig billigere enn strøm pr km skal jeg vurdere å bytte tilbake.

erikf

Særfordelene er fortsatt nødvendig for de fleste fordi

- Elbil er et produkt i oppstartsfasen som trenger hjelp for å bli konkurransedyktig
- Ubekvemskompensasjon til kjøperne siden
  1 Batteriteknologien er ikke der den bør være
  2 Hurtigladerne er ikke fullt utbygd enda

Billigere produksjon i fremtiden, større batterier etc vil gjøre at særfordelene kan falle bort litt og litt.

Særfordelene er det eneste tegnet på at samfunnet tar ansvar for klimautfordringene. Produsentene og de fleste forbrukerne tar ikke på seg dette ansvaret etter min erfaring. Mange vil derfor hoppe over til fossilbil igjen hvis de tas bort for tidlig.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Jafo

Ser fremdeles ut som at det økonomiske er det viktigste for de fleste.

55% vil ikke kjøpe ny elbil hvis den blir dyrere enn tilsvarende fosilbil.
23% har gratis bompassering.
23% har også satt opp at innføring av MVA er en viktig endring. Her tror jeg kanskje spørsmålene ble litt utydelige siden det er 25% som synes en 25% prisøkning er verre enn de 17% som ikke vil kjøpe elbil hvis den blir like dyr som en tilsvarende fosilbil.

Fremdeles bare 13% av svarene synes at fjerning av elbilfeltet er en grunn til å droppe elbil.

Gratis lading og gratis parkering ligger på 8%


Elbilfeltet er jo den mest omtalte fordelen i media, men så langt ikke veldig vesentlig for elbil-eierene her på forumet. Skyldes dette at forumet bare treffer "entusiaster", mens hvermansen i sin Leaf suser til og fra jobb uten å lese forum?

Phuc

Siden jeg jobber midt i sentrum, trener på vestkanten og bor på østkanten, så er det gratis parkering og fri passering i bomringen som er viktig for midt bruk.

Synes mjauen er helt glimrende for mitt bruksmønster selv om lengre rekkevidde ikke hadde vært å forakte hvis jeg skulle finne på å kjøpe en ny bil i fremtiden.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

commiesoft

Elbilfordelene blir vel ikke borte? Har kjørt 45000 km med Thinken min og har hatt en sørvis til 1800,- og en til 985,- har ikke fyllt en liter drivstoff til 15 kr litern, ikke bråker den og plager naboene, masse positiv oppmerksomhet..  ;)
kommer aldri til å kjøpe en fossilbil igjen, kollektivfelt eller ikke. Om 10 - 15 år er det uansett ikke så mye annet å kjøpe enn elbiler, og takk for det. :)
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA