Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ønsker å kjøpe 19" Tesla Felger/dekk nå før Jul!

Startet av kimlillebo, onsdag 18. desember 2013, klokken 22:32

« forrige - neste »

Trøndertesla

Samme her - ingen endring i ladehastighet hjemme i garasjen. 12km/t, 214-218 V, og 13A.

Hovedformålet med oppdateringen var vel å legge inn en "sikkerhet" slik at batteriet ikke blir skadet av veldige ustabile nett. Så om spenningen i garasjen begynner å vandre mellom 210 og 240 V så vil den sikkerhet kutte ned ladehastigheten til 9-10km/t. Og det høres jo fornuftig ut.
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

OleJA

Sitat fra: Trøndertesla på tirsdag 07. januar 2014, klokken 17:17
Samme her - ingen endring i ladehastighet hjemme i garasjen. 12km/t, 214-218 V, og 13A.

Hovedformålet med oppdateringen var vel å legge inn en "sikkerhet" slik at batteriet ikke blir skadet av veldige ustabile nett. Så om spenningen i garasjen begynner å vandre mellom 210 og 240 V så vil den sikkerhet kutte ned ladehastigheten til 9-10km/t. Og det høres jo fornuftig ut.
Ikke så mye å spare batteriet, men heller å hindre garasje eller husbrann. Stort spenningsfall vil medføre at det genereres varme ett eller annet sted. Forhåpentligvis er dette jevnt fordelt over hele anlegget, men er det f.eks 10V spenningsfall i en schuko kontakt, og en trekker 13A, så produseres det 130W. Trolig nok til å starte en brann.
Så indirekte sparer det batteriet ved å forhindre at garasje og bil brenner opp :o
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Trøndertesla

Sitat fra: OleJA på tirsdag 07. januar 2014, klokken 17:32
Sitat fra: Trøndertesla på tirsdag 07. januar 2014, klokken 17:17
Samme her - ingen endring i ladehastighet hjemme i garasjen. 12km/t, 214-218 V, og 13A.

Hovedformålet med oppdateringen var vel å legge inn en "sikkerhet" slik at batteriet ikke blir skadet av veldige ustabile nett. Så om spenningen i garasjen begynner å vandre mellom 210 og 240 V så vil den sikkerhet kutte ned ladehastigheten til 9-10km/t. Og det høres jo fornuftig ut.
Ikke så mye å spare batteriet, men heller å hindre garasje eller husbrann. Stort spenningsfall vil medføre at det genereres varme ett eller annet sted. Forhåpentligvis er dette jevnt fordelt over hele anlegget, men er det f.eks 10V spenningsfall i en schuko kontakt, og en trekker 13A, så produseres det 130W. Trolig nok til å starte en brann.
Så indirekte sparer det batteriet ved å forhindre at garasje og bil brenner opp :o

Forsøkte meg på en vag elektrikerkonklusjon, uten noen som helst elektrokompetanse... Men, som du sier så vil det jo i enden spare batteriet også, ingen garasjebrann = ingen skade på batteriet. Så da gir jeg meg selv en tvilsom 2+ på mitt innlegg  ;D
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

Bonefish

Jeg får også forsatt ladet med 13 amp etter oppdateringen.
Testet også å stoppe og starte lading fra mobilapp og det virket. Får forsatt feilmelding på at det er feil på ladekabelen når ladingen er stoppet fra appen, men det går altså fint å starte ladingen igjen uten å måtte trekke ut ladekabelen.
Bergen:

P85 Svart  #2922 Vin: 18479
Levert Bergen 2/12/13

Havebigfun

etter.57 lader min fortsatt med 32A.
Muligens er det hensiktsmessig at ladestrømmen reduseres hos de som har spenningsfall ;)
Jeg ser på det som et vennligsinnet tiltak fra Tesla- men jeg skjønner at det blir stress for noen av dere med redusert hastighet. Da vet dere iallefall at dere bør øke tversnittet til ledningen fra sikringsskapet til stikkontakten.
Det er bedre å få redusert ladehastigheten enn å oppdage branntilløp pga for stor trekk på kurset.
Jeg fikk en liten positiv overraskelse også: for første gang kunne jeg starte lading med appen- men det var bare en gang. Nå er det feilmelding igjen :(

Dvergen196

Sitat fra: Trøndertesla på tirsdag 07. januar 2014, klokken 17:59
Sitat fra: OleJA på tirsdag 07. januar 2014, klokken 17:32
Sitat fra: Trøndertesla på tirsdag 07. januar 2014, klokken 17:17
Samme her - ingen endring i ladehastighet hjemme i garasjen. 12km/t, 214-218 V, og 13A.

Hovedformålet med oppdateringen var vel å legge inn en "sikkerhet" slik at batteriet ikke blir skadet av veldige ustabile nett. Så om spenningen i garasjen begynner å vandre mellom 210 og 240 V så vil den sikkerhet kutte ned ladehastigheten til 9-10km/t. Og det høres jo fornuftig ut.
Ikke så mye å spare batteriet, men heller å hindre garasje eller husbrann. Stort spenningsfall vil medføre at det genereres varme ett eller annet sted. Forhåpentligvis er dette jevnt fordelt over hele anlegget, men er det f.eks 10V spenningsfall i en schuko kontakt, og en trekker 13A, så produseres det 130W. Trolig nok til å starte en brann.
Så indirekte sparer det batteriet ved å forhindre at garasje og bil brenner opp :o

Forsøkte meg på en vag elektrikerkonklusjon, uten noen som helst elektrokompetanse... Men, som du sier så vil det jo i enden spare batteriet også, ingen garasjebrann = ingen skade på batteriet. Så da gir jeg meg selv en tvilsom 2+ på mitt innlegg  ;D

Hahaha ;D Du hadde fått en 5+ hos meg ;D
Model X 90D AP2 Levering 18/3-17
P85D 2015 Solgt
P85 2013 Solgt

Muffinman

#246
Jeg har enfas 20A kurs som jeg lader bilen på, blå 32A kontakt i enden  og UMC med blått adapter. Satte på lading på 20A for å teste - nettet i nabolaget har ganske varierende spenning selv om opplegget til bilen er flunkende nytt og i topp stand. Etter en stund leser jeg på appen at ladingen foregår med 20A/24A mot 20A/32A tidligere. Ladestrømmen er altså ikke redusert i det hele tatt, men pilot current er redusert fra 32 til 24. Funksjonen er altså (heldigvis) totalt ubrukelig hjemme hos meg, men jeg er mer spent på jobb hvor jeg ofte har bruk for å lade med 32A. Likedan på mange av stoppestedene mine; om dette skjer når jeg er på jobbreise betyr det at jeg risikerer å måtte vente timer lenger enn planlagt før jeg kan kjøre videre. Om det skjer  sender jeg faktura på timene til Tesla. Det får være måte på å lage armod for en kunde som har kjøpt bilen til bruk i jobb - først lar de meg vente i uker mens Tesla``en står til pynt i oppkjørselen når jeg er på jobbreise med bilen som skulle selges for å delfinansiere nybilen pga manglende adaptere og nå dette. Jeg håper inderlig at det ikke blir et problem, men så følsomt som dette er frykter jeg det motsatte. Godfølelsen over ny bil svinner hen alt for fort dessverre :(

EDIT: Var ute i bilen og sjekket, og der stod det ganske riktig "charging speed reduced, ext cable or bad wiring". Her var det faktisk bom på alle tre punkter: ladehastigheten var ikke redusert men stod fremdeles på 20A, ikke ble det brukt skjøteledning og ei heller er det dårlig kabling. Hvordan kan Tesla rulle ut dette skrotet i Norge hvor 230V +/- 10% er godkjent, altså helt ned til 207 volt? Må si jeg er litt engstelig for jobbturen jeg skal gjennomføre de to neste dagene. Skal stå på et schuko-uttak jeg ikke har prøvd før gjennom natten, og er avhengig av at det lades for full pupp hele natta for at det ikke skal bli stopp i løpet av torsdagen. Det kan fort medføre en ekstra overnatting, og en tapt arbeidsdag.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 07. januar 2014, klokken 19:22
Må si jeg er litt engstelig for jobbturen jeg skal gjennomføre de to neste dagene. Skal stå på et schuko-uttak jeg ikke har prøvd før gjennom natten, og er avhengig av at det lades for full pupp hele natta for at det ikke skal bli stopp i løpet av torsdagen. Det kan fort medføre en ekstra overnatting, og en tapt arbeidsdag.

En løsning er å bruke adapter fra schuko til 32A enfase hun, så sant man har fått det blå adapteret. UMC signaliserer da 32A og du må manuelt stille ned til 16A. Om bilen reduserer til maks 24A får det ingen innvirkning. Bonus er mulighet for 16A lading istedenfor 13A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Ja blir nok den løsningen, har nemlig et forholdsvis omfattende sett med adaptere. Blir nok å følge med spenning vs -fall  ved oppstart, deretter overvåke via app mens middagen går ned. Ut og sjekke for varmgang etter maten.

Brede

Jeg får fortsatt airbagvarsel, utfall av stemningslys og spontanskifte av DAB-kanal. Så dette har de iallefall ikke gjort noe med..

Tesla-man

Et spørsmål: Hvis man hopper over en oppdatering, vil ikke denne komme sammen med senere oppdateringer?
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

ebbrey

Sitat fra: Tesla-man på tirsdag 07. januar 2014, klokken 21:30
Et spørsmål: Hvis man hopper over en oppdatering, vil ikke denne komme sammen med senere oppdateringer?

Det vil den, men du kan da slippe bugs in den tidligere versjonen og få den nye som innkluderer den gamle bare at den er reparert.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

laumb

Til dere som opplever at airbaglampa tenner seg - vet vi om airbag faktisk er aktiv i denne perioden? Hva om dere er så uheldig at det smeller akuratt i det den er av - noe jeg anser som "plausible" da skipping av radio medfører redusert konsentrasjon på vei osv..

Terhar

Vellykket oppdatering :(
Stoppet ladingen fra appen og prøvde å starte igjen, mislykket. I tillegg fikk jeg rødt lys i ladeporten for første gang.
Heller ingen forbedring av DAB, skifter kanal når som helst og hvor som helst. I tillegg det vanlige med airbaglys, blinkende interiørlys etc
Nissan Leaf fra mars 12
Model S P85 fra sept. 13, innbytte hos Tesla til fordel for
Model X 100D hentet 19.6.17
Model 3 LR 18.2.19

Roger (NO)

Sitat fra: laumb på tirsdag 07. januar 2014, klokken 22:19
Til dere som opplever at airbaglampa tenner seg - vet vi om airbag faktisk er aktiv i denne perioden? Hva om dere er så uheldig at det smeller akuratt i det den er av - noe jeg anser som "plausible" da skipping av radio medfører redusert konsentrasjon på vei osv..
Usikkert, men jeg må si at jeg har et håp om at dette er fikset med 5.8.4.
Jeg har ikke lagt merke til den i hele dag, men har på tidligere SW hatt den tidvis ofte, og ihvertfall hver kjøretur...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA