Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ønsker å kjøpe 19" Tesla Felger/dekk nå før Jul!

Startet av kimlillebo, onsdag 18. desember 2013, klokken 22:32

« forrige - neste »

Lokführer

Sitat fra: Hellemann på onsdag 18. desember 2013, klokken 15:47
Jeg fikk streng beskjed om å kjøre oppdateringer UTEN at lading var på, men at bilen børe ha en del strøm på batteriet før oppdatering starter.

Det har jo haglet med oppdateringer den siste tiden, og jeg har vært "tro" mot dette. Har ikke hatt problemer med 12v siden jeg fikk bilen (altså første dag, 26.11.13).
Tesla i Rogaland praktiserer lading og oppdatering i skjønn forening, noe jeg gjorde tidligere i kveld. Ladingen stoppet etter oppdateringen, så jeg plugget ut og inn.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

atta

Sitat fra: bb på onsdag 18. desember 2013, klokken 16:08
Jeg ser at du har satt charge limit til 90 % som er default. Da jeg snakket med Tesla tech support sa mannen at jeg burde sette til 80 %. Har det virkelig så mye å si for levetiden at jeg lader til 90 % i stedet for 80 %?

Jeg fikk tips om 85%, ikke fordi det ville forbedre levetid nevneverdig - men fordi det ville gi kortere ladetid. De siste prosentene går visstnok mye tregere, så om man går ned fra 85% til f.eks 75% før man lader på nytt, så tar disse 10%-poengene mye kortere tid å lade enn om det var fra 80 til 90%.

Spinner

Sitat fra: atta på onsdag 18. desember 2013, klokken 22:38De siste prosentene går visstnok mye tregere, så om man går ned fra 85% til f.eks 75% før man lader på nytt, så tar disse 10%-poengene mye kortere tid å lade enn om det var fra 80 til 90%.
Mye kortere er vel en overdrivelse, det er snakk om noen få minutter ???

bb

For de som kjører ofte og kort så er vel 80 % bra. Jeg har innsett at mitt kjøremønster krever 90 % siden jeg ikke bruker bilen til og fra jobb. Når jeg først skal dra noe sted blir det langtur. Og jeg tar ikke sjansen på å ha akkurat nok strøm.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Muffinman

Det er uansett hardere for batteriet å kjøre det langt ned enn å fylle det godt opp før avreise. Tror nok tiden det står med høy soc har stor innvirkning også her. Jeg søker å time slik at det er ferdigladet så kort tid som mulig før avreise.

ebbrey

Samme her, prøver å reise med 90% akkurat oppnådd og har stort sett 25%-30% igjen etter en arbeidsdag. Mener å ha lest at å hente ut rangen mellom 30 og 80% er optimalt. Men når jeg lader til 90% trenger jeg ikke kikke på range måleren i det hele tatt. Noe jeg sluttet med for et par uker siden.

Har også lagt merke til at etter .30 har jeg ikke fått limited regen ved å stå parkert ute i et par timer i 0 grader. Bilen trekker mye strøm første mila etterpå men uten limit på regen. Har sett dette 3 ganger nå.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

D.O

Jeg får limited regen 16kw  og effekt 280kw når temp er rundt 3 grader, forsvinner gradvis, men kan komme tilbake ved rolig kjøring. Ser ingen forskjell ved å forvarme kupe, så jeg tror ikke oppvarming av bil og batteri henger sammen slik enkelte hevder. Ønsker mulighet for å forvarme batteri
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

ebbrey

Sitat fra: D.O på torsdag 19. desember 2013, klokken 08:19
Jeg får limited regen 16kw  og effekt 280kw når temp er rundt 3 grader, forsvinner gradvis, men kan komme tilbake ved rolig kjøring. Ser ingen forskjell ved å forvarme kupe, så jeg tror ikke oppvarming av bil og batteri henger sammen slik enkelte hevder. Ønsker mulighet for å forvarme batteri

Den limited effekt på ca 280 har jeg bare sett en gang. Husker ikke hva som var annerledes den dagen. Har prøvd å starte lading 30 minutter før avgang ved å skifte over til range mode. Men har sett samme strømtrekket første mila.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Øyvind.h

#143
Sitat fra: D.O på torsdag 19. desember 2013, klokken 08:19
Jeg får limited regen 16kw  og effekt 280kw når temp er rundt 3 grader, forsvinner gradvis, men kan komme tilbake ved rolig kjøring. Ser ingen forskjell ved å forvarme kupe, så jeg tror ikke oppvarming av bil og batteri henger sammen slik enkelte hevder. Ønsker mulighet for å forvarme batteri

Er det kaldt nok vil du oppleve at batteriet også forvarmes. Usikker på hvor grensen går, men sen høst/tidlig vinter så jeg i VisibleTesla at bilen bare trakk 6kW ved forvarming. Ble litt skeptisk da, men så ble det enda litt kaldere (noen minusgrader), og da så jeg at bilen ved forvarming dro på 10-12kW (dvs både varme av kupe og batteri).

Så forvarming varmer batteriet, men ikke ved alle temperaturer. Det er i hvert fall min erfaring.

PS: det er så vanvittig deilig i kulda å komme til en ferdig oppvarmet bil! Og det uten styret med webasto (har en del år erfaring med biler med webasto, det er deilig med ikke akkurat feilfritt utstyr....). Ingen dieselstank, bare momentan varme som om man skrudde på en panelovn.
Har ikke hatt bil uten forvarme siste 7-8 år, men etter bare ett år med webasto var jeg helt sikker på at bil uten forvarmefunksjon aldri noensinne ville bli kjøpt av meg igjen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

D.O

Sitat fra: ebbrey på torsdag 19. desember 2013, klokken 08:29
Sitat fra: D.O på torsdag 19. desember 2013, klokken 08:19
Jeg får limited regen 16kw  og effekt 280kw når temp er rundt 3 grader, forsvinner gradvis, men kan komme tilbake ved rolig kjøring. Ser ingen forskjell ved å forvarme kupe, så jeg tror ikke oppvarming av bil og batteri henger sammen slik enkelte hevder. Ønsker mulighet for å forvarme batteri

Den limited effekt på ca 280 har jeg bare sett en gang. Husker ikke hva som var annerledes den dagen. Har prøvd å starte lading 30 minutter før avgang ved å skifte over til range mode. Men har sett samme strømtrekket første mila.
jeg får også beskjed om dette i display, hvor det står noe sånt som battery is heating, power will increase... Stripplet linjene flytter seg gradvis opp etterhvert som jeg kjører. Glad jeg bestilte P, da bilen føles mye tregere med kun 280kw tilgjengelig.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Cowboystrekk

Etter at jeg fikk xxx.30-oppdateringa fungerer UMC! Faktisk har det fungert hver gang jeg har prøvd det uten å måtte snu det (noe jeg uansett ikke kan pga utforminga). Før oppdateringa har jeg aldri greid å bruke UMC alene, jeg måtte alltid bruke ei miniskjøteledning 2,5mm. Kan hende det er helt tilfeldig, men jeg begynner å lure på om den nye FWen har gjort noe bra for min UMC\bil :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Øyvind.h

Sitat fra: D.O på torsdag 19. desember 2013, klokken 08:46
Glad jeg bestilte P, da bilen føles mye tregere med kun 280kw tilgjengelig.
Effektmåleren i min bil går helt opp til rundt 320kW ved normal-høy SOC. Så jeg ser ikke helt poenget med å bruke effektbegrensning ved kaldt batteri for å argumentere for Performance :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

D.O

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 19. desember 2013, klokken 09:03
Sitat fra: D.O på torsdag 19. desember 2013, klokken 08:46
Glad jeg bestilte P, da bilen føles mye tregere med kun 280kw tilgjengelig.
Effektmåleren i min bil går helt opp til rundt 320kW ved normal-høy SOC. Så jeg ser ikke helt poenget med å bruke effektbegrensning ved kaldt batteri for å argumentere for Performance :)
ok, regnet om kw til hk, så anntok at S lå på ca samme effekt. Er i allefall veldig stor forskjel med bare 280kw på min bil
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

ebbrey

hehe 280kw.. hvis jeg trekker dette fra batteriet har jeg kjørt av veien eller mistet lappen innen få sekunder uansett. Effektbegresning? kom med 80 eller 100 elns.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Øyvind.h

Sitat fra: D.O på torsdag 19. desember 2013, klokken 09:10
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 19. desember 2013, klokken 09:03
Sitat fra: D.O på torsdag 19. desember 2013, klokken 08:46
Glad jeg bestilte P, da bilen føles mye tregere med kun 280kw tilgjengelig.
Effektmåleren i min bil går helt opp til rundt 320kW ved normal-høy SOC. Så jeg ser ikke helt poenget med å bruke effektbegrensning ved kaldt batteri for å argumentere for Performance :)
ok, regnet om kw til hk, så anntok at S lå på ca samme effekt. Er i allefall veldig stor forskjel med bare 280kw på min bil
kW måleren i bilen er muligens litt unøyaktig? Som du sier er jo 280kW rundt 380hk. Min bil stopper ikke før effektuttaket er rundt 320kW.

Uansett helt enig - bilen blir litt daff når effektbegrensningen viser seg!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA