Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaringer med blått adapter

Startet av Siddis, onsdag 18. desember 2013, klokken 15:55

« forrige - neste »

Hyperstress

I min e-Up så låser bilen fysisk et eller annet (Motor/hjul/girkasse, husker ikke hva) når den settes i P. Så kan en bruke parkbremsen i tillegg om en ønsker det. Er det ikke slik på TMS altså? Drar den brekket automatisk?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

turfsurf

Sitat fra: Veggen på torsdag 09. januar 2014, klokken 10:17
Poenget var bare at det er fullt mulig å lå være å sette på parkbremsen på model S på samme måte som man kan la være å dra til håndbrekket på en gammel bil.

Ja, men andre biler kan man vanligvis sette i "Park" (automat), eller i gir (manuell). Teslaen må stå i fri hvis man ikke skal ha brekket på. Vesens forskjell. Jeg har hatt for vane å la alle mine biler stå i Park uten brekk på, nettopp for å unngå dette tullet. Det er ikke mulig med Teslaen, uten å risikere at den triller avgårde. Forståelig nok, siden en elmotor uten strøm på ikke holder igjen noe særlig.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Nuvolari

Sitat fra: eledille på søndag 22. desember 2013, klokken 00:30
Jeg har skaffet meg en Mennekes 13 A Schuko til Type2 kabel fra Salto. Den funker foreløpig som et skudd, jeg kan starte og stoppe lading fra appen og bilen, ingen feil oppstår etter fullført lading, og når jeg skrudde på klimaanlegget etter fullført lading så trakk bilen strøm fra veggen uten problemer. Har ikke testet lenge enda, men det ser veldig lovende ut.

Det er utrolig deilig når ting bare virker :)

Ikke gidd å styre med alle mulige Reodor-løsninger eller barnevakt til bilen. Skriv til Tesla og meld fra at bilen ikke lader som den skal og at hvis problemet ikke blir løst innen tre uker så kjøper du fra tredjepart og krever pengene tilbake. Dette er verken kranglete, gnient eller illojalt, det er bare business. Leverer man for seint eller ikke i henhold til kontrakt, så koster det penger. Om du ønsker å donere penger til Tesla er det fritt frem, da kjøper du bare kabelen og glemmer det hele.

Etter dette kan du gjøre som følger når du skal på ferie: Sett daily limit til 50 % eller så og plugg bilen i. Reis av gårde. Hvis du trenger mer enn 50 % når du kommer hjem, så logg på med mobilen i rette øyeblikk før du setter deg på flyet og slå over på "max range".

For øvrig kan jeg ikke se at adapterne skulle ha noen som helst innvirkning på dette problemet. UMC'en vil se akkurat samme forhold uansett hvilket adapter som sitter på enden.

Du fikk altså pengene refundert fra Tesla?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Veggen

#63
Hvis man bevisst setter bilen i fri og uten parkbrems, forutsetter jeg man er oppegående nok til å sørge for at den ikke kan trille avgårde av seg selv.
Mulig dette er en litt optimistisk antagelse. ..

eledille

Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Bjørn

Når det gjelder parkbremsen så har jeg funnet ut at det hjelper å "rense" klossene litt av og til v å bruke nødbremsen i 2-3 sek mens man kjører..
da får man slipt bort det belegget som legger seg på klossene (salt, sand og rust) når dem bare griper rundt en skive som aldri går rundt.

Nødbremsen aktiveres v å holde inne parkbrems knappen i 3 sek, den vil da aktivere og vil gi bremse effekt ca tilsvarende full regen. Bør uanz prøves, slik at man vet hvordan dette funger..

Hyperstress


Sitat fra: eledille på torsdag 09. januar 2014, klokken 12:47
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 09. januar 2014, klokken 10:32
Du fikk altså pengene refundert fra Tesla?

Ikke enda, det vil vise seg hvor lang tid det tar.

Får håpe de fortsatt vil gi deg oppdatert UMC også da, om du får dekket ny Mennekeskabel nå etter eget ønske...
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

eledille

Sitat fra: Hyperstress på torsdag 09. januar 2014, klokken 18:07

Sitat fra: eledille på torsdag 09. januar 2014, klokken 12:47
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 09. januar 2014, klokken 10:32
Du fikk altså pengene refundert fra Tesla?

Ikke enda, det vil vise seg hvor lang tid det tar.

Får håpe de fortsatt vil gi deg oppdatert UMC også da, om du får dekket ny Mennekeskabel nå etter eget ønske...

Nå er det jo ikke slik at det er opp til Tesla å bestemme i etterkant hva de vil levere. Det har vi inngått en kontrakt om.

Om jeg får Teslas utstyr eller tredjeparts er knekkende likegyldig for meg, så lenge det er godkjent og takler det som er spesifisert i kontrakt og salgsmateriell, nemlig 13 A Schuko, 32 A enfas og 16 A, 400 V trefas.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

roaaad

Bare for å komme med et lite datapunkt her.  Jeg kom nylig hjem fra 19 dager ferie.  Ladet opp Teslaen til 80% range (d.v.s. rundt 345km rated range) og tok ut ladekabelen før jeg dro.  Kom hjem - bilen våkner uten problemer (puh!) og viser 269km range, d.v.s. et tap på 4km per dag (rundt 1%).  Jeg syntes det var OK gitt at den har stått ute (carport) i snitt-temperaturer på et par grader vinterstid.

FThorsen

En kamerat skal være bortreist i fire månder og spurte Tesla hva de anbefalte han å gjøre mtp lading. Svaret var:
Jeg har forhørt meg med service, og det finnes ingen fasitsvar men de anbefaler at du gjør følgende:

-Sett «charge limit» til 90% (altså øverste anbefalte daglige grensen)
-Still bilen til å trekke 8A
-Sett «Energy saving» til «ON» (til info: dette kan føre til at det tar litt lengre tid før du får tilgang til bilen fra app'en)
-Sett bilen på vanlig Schuko-lading (vanlig stikkontakt) og la den stå slik mens du er borte
-Følg med bilens ladestatus fra app'en – her kan du oppdage om bilen lader eller om det oppstår noen utfordringer med dette mens du er borte.

12V problemet skal vel være fraværende nå? Han lader på 220 IT nett så vidt jeg vet. Det kan vel være greit å sette bilen i deep sleep når han reiser uansett, bare for å minimere belastning på batteriet?
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

Sjøhyene

Wow 90%. Tydelig at den store frykten til tesla er at batteriet skal gå helt tomt.
Ville nok personlig satt den på 75% og lading på 8A, og energy save ON så klart.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

FThorsen

Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 12. november 2014, klokken 09:55
Wow 90%. Tydelig at den store frykten til tesla er at batteriet skal gå helt tomt.
Ville nok personlig satt den på 75% og lading på 8A, og energy save ON så klart.
Ja, jeg syns 70-80% høres mye bedre ut. Men hvordan fungerer dette når den lader opp til la oss si 75%. Hvor mye må batteriet droppe før den begynner å lade igjen automagisk?
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

Torpedo Ted

Jeg var nylig bortreist i 10 dager, og bilen stod da tilkoblet. Jeg stanset ladingen manuelt via app når den var på ca 70%.

Da jeg kom hjem igjen fikk jeg etter kort tid melding om at 12V batteriet måtte byttes

Dette kan jo selvsagt være tilfeldig, men er det slik å forstå at flere andre har opplevd dette etter å ha forlatt bilen med UMC tilkoblet?

For ordens skyld, bilen fungerer helt fint, men meldingen står der enda... (har snakket med Tesla, skal på service).

fredag

Sitat fra: Torpedo Ted på onsdag 12. november 2014, klokken 23:27
Jeg var nylig bortreist i 10 dager, og bilen stod da tilkoblet. Jeg stanset ladingen manuelt via app når den var på ca 70%.

Da jeg kom hjem igjen fikk jeg etter kort tid melding om at 12V batteriet måtte byttes

Dette kan jo selvsagt være tilfeldig, men er det slik å forstå at flere andre har opplevd dette etter å ha forlatt bilen med UMC tilkoblet?

For ordens skyld, bilen fungerer helt fint, men meldingen står der enda... (har snakket med Tesla, skal på service).

12V batteriet lades ikke opp av det store batteriet så lenge ladekabelen står i / ladelokket er åpent. Og da du stoppet lading så fikk 12V batteriet heller ikke strøm fra stikkontakten. Dermed tappes 12V batteriet ganske fort ned.

Jeg tror det er bedre å justere "charge limit" enn å stoppe lading.

Når lading stoppes manuelt, eller lading avbrytes av UMC pga ladefeil/jordfeil, så er det lurt å få noen til å dra ut ladekabelen, lukke ladelokket og trykke ned bremsen ganske fort, innen noen få timer, før 12V lader helt ut.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

oled

Problem med å forlate bilen? Lån den bort til noen som vil ta vare på den da vel. Skal ikke nevne noen navn. ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA