Hvorfor 110 på motorveien?

Startet av olehenrikfjeld, tirsdag 10. desember 2013, klokken 20:51

« forrige - neste »

olehenrikfjeld

Det er kanskje typisk at en elbilist påpeker dette, men det er jo en objektiv sannhet for alle som bruker veiene våre: Når farten øker med 10 km/t, fra 100 til 110 km/t, vil også CO2-utslippene øke, dekk og drivverk slites mer, motorer går i snitt med høyere turtall, ulykkesrisikoen øker... og rekkevidden til elbilene er det eneste som virkelig er synlig.

Men er det ikke samfunnsøkonomisk sett helt på jordet å gjøre dette? Noen med bedre mattekunnskaper enn meg kan sikkert lage ett enkelt regnestykke som viser hvor mange tonn CO2 dette utgjør i klimaregnskapet eller hvor lang tid det statistisk sett vil gå før noen dør på grunn av tiltaket.

Mine venner på motorveien er trailerne. De ligger i passe fart for mitt strømforbruk. Nå skal altså øvrige bilister relativt sett kunne kjøre ytterligere 10 km/t fortere enn disse.

Kjemper jeg mot vindmøller her, eller er dette noe vi kunne mene noe om i fellesskap?
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

elektrolux

Jeg har funnet ut at ved å øke hastigheten reduseres tiden det tar å kjøre en gitt strekning ganske betydelig.

Stavanger- Oslo kan kortes ned med opptil 2 timer bare med å øke farten fra 60 til 80 km/t. Det betyr igjen at en ikke blir like trøtt. Bruker en mindre tid på veien gir dette også bedre plass til andre veifarende.

Kjører ofte i Tyskland, og har hørt at disse veiene regnes som de tryggeste, tross fri fart.

Og så er det den berømte elgen. Kjører en bare litt raskere, kan det hende en passerer stedet der den skal krysse veien før elgen i det hele tatt dukker opp. Dermed unngår en å kjøre rett i den. Alternativt kan en selvfølgelig kjøre så sent at en rekker å bremse opp for dyret. ::) 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

olehenrikfjeld

Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA