Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ishavsveien i dag

Startet av Nuvolari, onsdag 18. desember 2013, klokken 12:35

« forrige - neste »

sn0le

Man kan sette en 32A kontakt på 16A kurs, men ikke 16A kontakt på 32A kurs.
Da må man sette på et eget 15A/16A vern til Schukoen.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

jkirkebo

Sitat fra: Harlex på torsdag 06. februar 2014, klokken 18:06
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 06. februar 2014, klokken 17:22
Sitat fra: Bruto Maccaroni på torsdag 06. februar 2014, klokken 17:15
Sitat fra: Tandersen på torsdag 06. februar 2014, klokken 16:32
Spørsmål: Jeg har bare 16A kurs i garasjen og tror det holder for min bruk. Tar bilen lading med 16A fra vanlig stikkontakt eller må jeg ha en industrikontakt for ikke å miste effekt?

Du lader fint på vanlig 16A kurs ("schuko"). Bilen vil maks trekke 13A og det gir normalt en ladehastighet på ca 13 typiske km pr time.

Ved å sette opp en blå 32A enfase kontakt på denne kursen (noe som er fullt lovlig) kan man også fint lade med 16A.
Finnes det uttak med 1fas 32 kombinert med vanlig schuko slik at man ikke mister schuko punktet i garasjen?

Vet ikke, men det er bare å la schuko-stikket stå og sette opp det blå ved siden av.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jejl

Hvis jeg justerer ned ladehastigheten i bilen fra f.eks 32A til 24A, vil bilen da trekke strøm fra batteriet hvis jeg skal forvarme bilen? Varmen trekker vel opptil 6 kw. Eller trekker den da 24A fra nettet og resten fra batteriet?

sondell

Sitat fra: Jejl på søndag 09. februar 2014, klokken 16:03
Hvis jeg justerer ned ladehastigheten i bilen fra f.eks 32A til 24A, vil bilen da trekke strøm fra batteriet hvis jeg skal forvarme bilen? Varmen trekker vel opptil 6 kw. Eller trekker den da 24A fra nettet og resten fra batteriet?
Jeg kjører på 22A, og da trekker den fra batteriet også hvis jeg ikke har range mode på. Men kun litt i starten tror jeg når det er kaldt batteri som varmes mye og særlig under 0 grader. Opplever ikke at jeg mister mer enn et par km typical range på det.

Jejl

Sitat fra: sondell på søndag 09. februar 2014, klokken 18:28
Sitat fra: Jejl på søndag 09. februar 2014, klokken 16:03
Hvis jeg justerer ned ladehastigheten i bilen fra f.eks 32A til 24A, vil bilen da trekke strøm fra batteriet hvis jeg skal forvarme bilen? Varmen trekker vel opptil 6 kw. Eller trekker den da 24A fra nettet og resten fra batteriet?
Jeg kjører på 22A, og da trekker den fra batteriet også hvis jeg ikke har range mode på. Men kun litt i starten tror jeg når det er kaldt batteri som varmes mye og særlig under 0 grader. Opplever ikke at jeg mister mer enn et par km typical range på det.
Hvis vi f.eks har 6 timer til fulladet på 32A, men ikke skal ut å kjøre før om 8  timer.
Hva blir mest lønnsomt og best for batteriet; lade med 24A amp og bruke litt av batteriet til forvarming noen minutt før kjøring, eller lade med 32A og forvarme bilen med strømmen direkte fra ladekabelen? Batteriet blir jo litt kaldere etter 2 timer uten lading og man mister noe re-gen.

jkirkebo

Sitat fra: Jejl på søndag 09. februar 2014, klokken 20:50
Hvis vi f.eks har 6 timer til fulladet på 32A, men ikke skal ut å kjøre før om 8  timer.
Hva blir mest lønnsomt og best for batteriet; lade med 24A amp og bruke litt av batteriet til forvarming noen minutt før kjøring, eller lade med 32A og forvarme bilen med strømmen direkte fra ladekabelen? Batteriet blir jo litt kaldere etter 2 timer uten lading og man mister noe re-gen.

Lade på 32A men stille timeren til å starte lading om 2 timer ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Havebigfun

Sitat fra: jkirkebo på søndag 09. februar 2014, klokken 21:01
Sitat fra: Jejl på søndag 09. februar 2014, klokken 20:50
Hvis vi f.eks har 6 timer til fulladet på 32A, men ikke skal ut å kjøre før om 8  timer.
Hva blir mest lønnsomt og best for batteriet; lade med 24A amp og bruke litt av batteriet til forvarming noen minutt før kjøring, eller lade med 32A og forvarme bilen med strømmen direkte fra ladekabelen? Batteriet blir jo litt kaldere etter 2 timer uten lading og man mister noe re-gen.

Lade på 32A men stille timeren til å starte lading om 2 timer ;)
Men da blir skjevbelastning av nettet også maksimalt og hovedsikring belastet maksimalt. Om dette er et poeng er det kansker like greit å lade med eks 24A.
Våre strømleverandører er ikke lykkelige med trekk av 32 A fra bare en av fasene.

jkirkebo

Sitat fra: Havebigfun på søndag 09. februar 2014, klokken 22:46
Sitat fra: jkirkebo på søndag 09. februar 2014, klokken 21:01
Sitat fra: Jejl på søndag 09. februar 2014, klokken 20:50
Hvis vi f.eks har 6 timer til fulladet på 32A, men ikke skal ut å kjøre før om 8  timer.
Hva blir mest lønnsomt og best for batteriet; lade med 24A amp og bruke litt av batteriet til forvarming noen minutt før kjøring, eller lade med 32A og forvarme bilen med strømmen direkte fra ladekabelen? Batteriet blir jo litt kaldere etter 2 timer uten lading og man mister noe re-gen.

Lade på 32A men stille timeren til å starte lading om 2 timer ;)
Men da blir skjevbelastning av nettet også maksimalt og hovedsikring belastet maksimalt. Om dette er et poeng er det kansker like greit å lade med eks 24A.
Våre strømleverandører er ikke lykkelige med trekk av 32 A fra bare en av fasene.

Jeg bare svarte på spørsmålet og det ble ikke spurt om hva som var best for nettet ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Havebigfun

Sitat fra: jkirkebo på søndag 09. februar 2014, klokken 23:11
Sitat fra: Havebigfun på søndag 09. februar 2014, klokken 22:46
Sitat fra: jkirkebo på søndag 09. februar 2014, klokken 21:01
Sitat fra: Jejl på søndag 09. februar 2014, klokken 20:50
Hvis vi f.eks har 6 timer til fulladet på 32A, men ikke skal ut å kjøre før om 8  timer.
Hva blir mest lønnsomt og best for batteriet; lade med 24A amp og bruke litt av batteriet til forvarming noen minutt før kjøring, eller lade med 32A og forvarme bilen med strømmen direkte fra ladekabelen? Batteriet blir jo litt kaldere etter 2 timer uten lading og man mister noe re-gen.

Lade på 32A men stille timeren til å starte lading om 2 timer ;)
Men da blir skjevbelastning av nettet også maksimalt og hovedsikring belastet maksimalt. Om dette er et poeng er det kansker like greit å lade med eks 24A.
Våre strømleverandører er ikke lykkelige med trekk av 32 A fra bare en av fasene.

Jeg bare svarte på spørsmålet og det ble ikke spurt om hva som var best for nettet ;)
Isolert sett er jeg også enig med deg- vi fant vel ut at det var minst ladetap rundt 32A for en del mnd siden 8)
- men så er ikke verdenen så enkelt allikevel :o

Jejl

Sitat fra: Jejl på onsdag 05. februar 2014, klokken 22:45
Prøvde adapteret for første gang i dag. Har tidligere ladet på 10A.
På 10A får vi ca 223 v, mens på 32A får vi bare ca210-215 v Er det noe å stresse med? Tror det er ca 20 meter fra sikringsskap til kontakten. Kabelen som går til 10A kontakten ser merkelig nok nesten like tykk ut som den som går til 32 A.
Nå når det har blitt varmere i været (+9 i dag) får vi 221-222 v på 32 A og 223v på 10 A. Så tapet ligger vel kanskje hovedsaklig i hovedinntakskabelen som går inn til huset.

Veggen

Sitat fra: Veggen på onsdag 22. januar 2014, klokken 18:19
Måtte dere ta kontakt med Tesla for å få adapter eller kom det uoppfordret?

Fikk min bil 9. september, men har ikke hørt eller sett snurten av noe adapter.  :-\

I dag kl 0730 stod det plutselig en kar fra bring på døra med blått adapter.
Har ikke etterlyst det så det tyder vel på at de begynner å ta igjen etterslepet.
Så er det å begynne å vente på det røde...

Balrog

Ringte Tesla i dag og en hyggelig kar fortalte at adapterne skal bli levert ut i løpet av mars.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Øyvind.h

Sitat fra: Balrog på fredag 14. februar 2014, klokken 11:25
Ringte Tesla i dag og en hyggelig kar fortalte at adapterne skal bli levert ut i løpet av mars.
I år :)?

Spøk til side- lurer på når rødt adapter kommer.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

trygvelo

Har hatt blått adapter noen uker nå og må si bilen ikke er komplett før man kan lade på minst den hastigheten. Dette gjelder dog først og fremst på vinteren. Jeg har den nå på scheduled charging hver dag kl. 6. 1 time +/- erstatter stort sett det vi kjørte dagen før og batteriet blir oppvarmet en del. Men aller viktigst er det at vi nå kan forvarme både kupé og batteri uten å trekke (nevneverdig) strøm fra batteriet. Dette kommer til å gi en del viktig ekstra rekkevidde på langtur om vinteren. I tillegg kan vi nå kjøre langtur 2 dager på rad og trenger ikke planlegge lading til minste detalj lengre.

Har 242-244V og 32A som gir 35 tkm/t (7,8kW)

Muffinman

Sitat fra: Havebigfun på søndag 09. februar 2014, klokken 23:19
vi fant vel ut at det var minst ladetap rundt 32A for en del mnd siden 8)
Ja hva fant dere ut egentlig? Synes å huske 88% ved 13A og 89% ved 16A 400v trefase, hvor havner 32A enfase?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA