Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ishavsveien i dag

Startet av haggen, onsdag 18. desember 2013, klokken 10:22

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Det er nok fullt mulig med langturer med elbiler med kort range, men neppe noe du gjør ofte og med glede
med mindre du har hyppige 30 minutters ladepauser som hobby.

Før eller siden vil du også få gleden av å oppleve ladekø med X biler framfor deg.

Med Tesla S85 er du stort sett kvitt dette problemet.
Til gjengjeld er det ikke problemløst å bruke denne også som bybil.
For den er minst 2 nummer for stor til denne bruken.

For mange kan derfor kombinasjonen liten elbil til daglig bruk
+ beholde nåværende fossilbil til langkjøring, være et vel så godt alternativ.
I det minste dersom langturene er få.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

i3_X5_730

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 16. desember 2013, klokken 14:14
Det ligger i statistikkens natur at enkeltpersoners erfaringer kan være motsatt av totalen for en hel gruppe.

Selvsagt.  ;)

bromm

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 16. desember 2013, klokken 14:50
Det er nok fullt mulig med langturer med elbiler med kort range, men neppe noe du gjør ofte og med glede
med mindre du har hyppige 30 minutters ladepauser som hobby.

Før eller siden vil du også få gleden av å oppleve ladekø med X biler framfor deg.

Med Tesla S85 er du stort sett kvitt dette problemet.
Til gjengjeld er det ikke problemløst å bruke denne også som bybil.
For den er minst 2 nummer for stor til denne bruken.

For mange kan derfor kombinasjonen liten elbil til daglig bruk
+ beholde nåværende fossilbil til langkjøring, være et vel så godt alternativ.
I det minste dersom langturene er få.

Denne tråden handler om sammenligning mellom BMW i3 og Tesla Model S, noe som fortrinnsvis er mest interessant å lese for de som kan ha forutsetninger for å vurdere kjøp av begge disse bilene. Dette utelukker altså det meste av ytterpunktene som ser ut til å bli dratt frem her, og som helt klart favoriserer den ene forran den andre (de som har familie på flere enn 4 og hytta 30 mil unna kan neppe tenke på i3, og de som har begrensede parkeringsmuligheter og tilgang på strøm, kan heller ikke vurdere TMS).

Selvfølgelig så mener ikke jeg at man skal basere seg på hurtiglading under vanlig bruk, jeg har bare hintet til at det på den ene ferieturen, vil kunne gå an å forflytte seg over lengre avstander og så har jeg prøvd å få frem at antallet 50kW-stasjoner vil bli vesentlig mye større enn Superchargerne til Tesla. I starten av denne tråden så beskrev jeg det "motsatte" problemet av batterikapasiteten til TMS, nemlig Ladefart (og dette er et like stort problem hjemme i garasjen, som det er på langtur). Jeg synes det er viktig at de fleste skal tenke igjennom behovet for lang rekkevidde og store batteripakker, hvis dette kun er knyttet til "årets ferietur". Jeg hadde selv en betydelig rekkeviddeangst når jeg sjekket de første tilgjengelige data på i3, og tenkte derfor at det vil være umulig å bytte ut den bilen vi har, med en bil som har 160 km rekkevidde under normale forhold. Ja, jeg tenkte nettopp på den ferieturen, og at det ville bety slutten på bilferiene...

Men så tenkte jeg litt grundigere igjennom hvordan jeg bruker bilen til daglig, og da begynte det å falle på plass brikker som gjør at det faktisk ER mulig for en liten familie og klare seg med i3, og nå ser vi også at det tegner seg opp ruter på kartet som muliggjør lengre turer. TMS har jeg egentlig aldri vurdert (den er altfor stor, og også i dyreste laget for det vi vil bruke på bil) - men den er jo helt OK for de som virkelig trenger den rekkevidden - og som har en dobbelt så stor bilpost på budsjettet sitt...

Øyvind.h

#93
Sitat fra: bromm på mandag 16. desember 2013, klokken 16:34

Dette utelukker altså det meste av ytterpunktene som ser ut til å bli dratt frem her, og som helt klart favoriserer den ene forran den andre (de som har familie på flere enn 4 og hytta 30 mil unna kan neppe tenke på i3, og de som har begrensede parkeringsmuligheter og tilgang på strøm, kan heller ikke vurdere TMS).
Sommerhytta er bare 14 mil unna (og dit jeg reiser på fjellet er det ca 20 mil). Men hytta som er 14 mil unna er 100-sone ca 12 mil av veien, hvor jeg vanligvis ligger i 110-120km/t. Da blir det rimelig skrapa i en i3 selv etter bare 14 mil. I tillegg skal man gjerne handle litt på veien, det kan være litt kø etc. Og kommer du frem har du makset batteriet, noe som ikke er bra mtp bruksslitasje på batteriet.

Vi er tre i husholdet (og en hund), men blir nok snart fire :) i3 er ikke i nærheten av å dekke plassbehovet, ikke engang om vi hadde vært to voksne og to småbarn.

Btw: jeg prøvde etter beste evne å få en Leaf til å fungere både plassmessig og rekkeviddemessig(den jeg kjører er bare en jeg disponerer ved behov), men fant ut at det ble alt for mye styr for mine behov.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

bromm

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 16. desember 2013, klokken 16:47
Sommerhytta er bare 14 mil unna (og dit jeg reiser på fjellet er det ca 20 mil). Men hytta som er 14 mil unna er 100-sone ca 12 mil av veien, hvor jeg vanligvis ligger i 110-120km/t. Da blir det rimelig skrapa i en i3 selv etter bare 14 mil. I tillegg skal man gjerne handle litt på veien, det kan være litt kø etc. Og kommer du frem har du makset batteriet, noe som ikke er bra mtp bruksslitasje på batteriet.

Vi er tre i husholdet (og en hund), men blir nok snart fire :) i3 er ikke i nærheten av å dekke plassbehovet, ikke engang om vi hadde vært to voksne og to småbarn.

Det ser dermed ut til at du befinner deg i feil forum, med mindre du skal ha mer enn én Elbil. Prøv hos "Vi hytte-eiere" eller under kategorien "Tesla"  ;) (...og nei, vi er ikke interessert i å kjøpe hytta)  :D

timingbeltkiller

Sitat fra: bromm på mandag 16. desember 2013, klokken 16:34
Denne tråden handler om sammenligning mellom BMW i3 og Tesla Model S, noe som fortrinnsvis er mest interessant å lese for de som kan ha forutsetninger for å vurdere kjøp av begge disse bilene.
Tror du skal lete med lys og lykte for å finne bilkjøper  som passer inn her.
Til det er de to bilene altfor forskjellige.

Det blir som å vurdere:
- Skal jeg kjøpe 1-roms blokkleilighet eller 150 m2 enebolig?
- Polo eller Mercedes E?

Spørsmålet er antakelig reist fordi det mangler elbil-alternativer i klassene mellom i3 og S85. Men som påpekt har du kombinasjonen liten elbil + (nedskrevet) fossilbil.
Videre har du biler av typen GM Volt/Ampera og andre plug-in hybrider.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: bromm på mandag 16. desember 2013, klokken 18:03
Det ser dermed ut til at du befinner deg i feil forum
Dersom du er i feil forum når dine personlige behov utelukker i3,
er du like mye i feil forum dersom dine personlige behov utelukker S85.

Og da forsvinner minst 90% av forumet - inklusive bromm som utelukker S85
til sitt bruk fordi bilen er for stor og for dyr.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

#97
Edit: fjernet hele posten. Gratulerer til alle som har bestilt i3. Den er lekker og innovativ. Dere blir garantert fornøyde :)

Over og ut....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

JohanH

Morsom tråd dette, som jeg fulgt litt på avstand.

For det første tror jeg det er svært viktig å, som Øyvind H påpekt, å ikke sammenligne real-world data når det gjelder en bil (Model S) med fabrikantens oppgitte data når det gjelder en annen (i3). Dette hva angår energiforbruk ved kjøring, ladehastighet osv.

Jeg er rimelig sikker på at snittforbrud ved blandet kjøring over et helt år vil ligge på et sted mellom 25-35% høyere Wh/km med en Model S enn med en i3. Det blir litt vanskelig å sammenligne helt fordi bilene vil ha forskjellig bruksmåter, hvor jeg regner med at Model S i snitt blir kjørt lengre strekninger og kanskje (ikke nødvendigvis) i høyere snitthastigheter? Det økte forbruket med Model S kommer fremst av at det er en mye større bil og også delvis av ulempen med å drasse rundt på en stor batteripakke.

Ladehastigheten i kW/tidsenhet eller for den saks skyld km/tidsenhet (d.v.s. korrigert for høyere forbruk på Model S) kommer alltid til å være høyere med Model S enn med i3 ved en gitt SOC. Med Chademo-adapter kommer Model S å klare å makse ut på 50kW over et stort spekter av SOC, noe i3 ikke klarer. Superchargerne er jo en annen verlden, så ikke poeng å sammenligne der en gang.

Jeg ville nok hevde rent sån subjektivt at to i3 til prisen av en P85 er veldig god valute for pengene fordel i3 men at en S60 er det mest priverde alternativet. Igjen rent subjektivt.

Kristian O

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 16. desember 2013, klokken 18:21
Sitat fra: bromm på mandag 16. desember 2013, klokken 16:34
Denne tråden handler om sammenligning mellom BMW i3 og Tesla Model S, noe som fortrinnsvis er mest interessant å lese for de som kan ha forutsetninger for å vurdere kjøp av begge disse bilene.
Tror du skal lete med lys og lykte for å finne bilkjøper  som passer inn her.
Til det er de to bilene altfor forskjellige.

Det blir som å vurdere:
- Skal jeg kjøpe 1-roms blokkleilighet eller 150 m2 enebolig?
- Polo eller Mercedes E?

Spørsmålet er antakelig reist fordi det mangler elbil-alternativer i klassene mellom i3 og S85. Men som påpekt har du kombinasjonen liten elbil + (nedskrevet) fossilbil.
Videre har du biler av typen GM Volt/Ampera og andre plug-in hybrider.

Vår familie var i nettopp den kategorien du etterlyser  ;)
Vi er to voksne og to barn (1,5 og 4,5 år), og begge barna sitter i bakovervendte bilstoler (tar stor plass). Bilene vi kjører i dag er en Mazda 6 som begynner å dra på årene og en litt nyere Ford SMax. I Mazdaen er det bra plass til samboeren og begge ungene. Om jeg er med er det plass til en unge og samboeren. Forden har vi god plass til hele familien og enda flere.
En av disse bilene ville vi bytte ut med en elbil.

Alternativ 1: Beholde Forden til turer med hele familien og bytte ut Mazdaen med en liten elbil (Leaf eller tilsvarende). Koster oss rundt 190.000
Alternativ 2: Beholde Mazdaen og kjøpe Tesla. Koster oss ca 300.000

Så vi som har vurdert begge bilene finnes. Vil tro det er flere enn meg.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

timingbeltkiller

#100
Sitat fra: Kristian
Alternativ 1: Beholde Forden til turer med hele familien og bytte ut Mazdaen med en liten elbil (Leaf eller tilsvarende). Koster oss rundt 190.000
Alternativ 2: Beholde Mazdaen og kjøpe Tesla. Koster oss ca 300.000
Dersom jeg forstår dette rett, har dere behov for 2 biler til daglig separat pendling/småkjøring. Men bare en bil  når familien kjører samlet??? 

I alt 1  har dere en liten elbil + en relativt ny mellomklasse fossilbil.
I alt 2 en stor elbil +  en relativt velbrukt mellomklasse fossilbil.

Tror nok jeg ville spandere litt mer penger, solgt Mazdaen og kjøpt S85
dersom denne ikke blir for stor og uhensiktsmessig til daglig bybruk/småkjøring.
Men selvsagt er det et motargument at dere da ender opp med "overkapasitet".

Alternativt solgt begge fossilene og kjøpt både i3 og S85.

Interessant valgsituasjon!
Er det mulig å kutte den gordiske knuten med at en av dere skaffer seg arbeid nær bostedet slik at familien klarer seg med en bil? Og da selvsagt S85.

Av erfaring vet jeg arbeid i gangavstand fra boligen er mega økonomisk lønnsomt.
Men det forutsetter for de fleste bosted småby eller bygdesentrum.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Kristian O

#101
Du har forstått det rett ja. Jobber to ulike steder, til litt ulike tider.Kjøpe både Tesla og BMW er uaktuelt, det blir for dyrt. S85 blir ikkje for stor. Selv om enkelte nok kan hevde det motsatte, er den mindre enn Ford S-Max.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

i3_X5_730


LMOR

Eller kjøpe en i3 med en Full Service Pakke inkludert leiebilavtale. Det blir mye billigere enn en Tesla, og sikrer både en mer praktisk bybil og dekning for de lengre turene. Da er det kun de som pendler til hytten ofte igjen, og de som selvfølgelig trenger en Tesla type bil i jobbsammenheng. Men kjører man mer en 10-12 mil i jobben hver dag, så dekker jobben kostnaden for bilen, så de vurderer ikke i3 vs Tesla.

Tesla akselererer fortere, og passer definitivt best til lange turer, men i3 gir mer premium følelse, har mindre svingradius, tar mindre plass og gir mer kjøreglede i en by.

Så det er egentlig enkelt. Kjører du mest i byen og korte turer til jobb, kjøp i3 med leiebilavtale. Kjører du mest lengre turer, kjøp Tesla, eller vent på flere alternativ.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Snart-i3

#104
Har gjort en ganske grundig vurdering av alternativene, og regnet med verditap og renter (på alle bilene)
Kjører tilsammen 50000 km. 30 000km med 2002 Audi A6 2,5TDI og 20 000km med 2002 A2 1.4 TDI. Bilene har i god stand, jeg fikser det meste selv og de har gått hhv 280' og 220'. Begge bilene kjører gjennom en bom 4*11 kroner pr dag.
Har garasje til 3 biler. Verdi på bilene er satt til A6: 80 000 kr, A2: 70 000 kr, i3: 360 000 kr, Tesla 670 000 kr.
Dette er årlige kostnader for meg. Alltid noe usikkerhet, men jeg bruker det som en indikasjon. Har tenkt å bestille en i3.

                      År 1           Snitt 5 år    Snitt 10 år
A6+A2             134 520     135 910     152 834
A6+A2+i3        173 847     157 759     148 053
A6+i3              160 582     149 574     148 188
Tesla + A2      220 677     191 827     173 484
Tesla + i3        251 307     207 443     178 814

Alt.1 Må bytte begge bilene samtidig drar opp kostnadene på noe sikt
Alt 2. A6 vil holde lenger enn i alt 1 pga liten bruksbelastning (5000 km pr år) og deretter byttes begge Audiene i en nyere bil til kr 400 000.
Alt 3. A6 vil gå ca 25000 og må byttes nesten som i alt 1
Alt 4+5. Tesla har høy avskrivning og dyre dekk (og mangler hengefeste).
Usikkerheten ligger i batteripakka, og har lagt inn 70 000 etter 9 år på Tesla og 0 på i3. Dette kan selvsagt diskuteres.
2013 i3 med 94Ah. Orange og komplett utstyrt.
2002 A6, 2003 A8, 2008 E93 Alle nesten komplett utstyrt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA