Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ishavsveien i dag

Startet av haggen, onsdag 18. desember 2013, klokken 10:22

« forrige - neste »

JohanH

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på tirsdag 17. desember 2013, klokken 14:59
Inntil det kommer offset tester med 40% og 30% av fronten i 64km/t ER i3 dokumentert bedre i en kollisjon enn en TMS.

Lenk? Du sier jo nettopp at Model S ikke er testet i Euro-NCAP men du sitter på noe dokumentasjon av hvordan den kommer ut i en offset front crash test?

Øyvind.h

Dette er skikkelig lavmål. Jeg er rett og slett sjokkert over hva i3 kjøpere får seg til å skrive. Men tråden er jo artig å lese :D

Blir spennende å se første offset kollisjon mellom i3 og Model S. Eller Toyota iQ har jo fått 5 stjerner i Ncap. Den er nok å foretrekke over i3.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

haggen

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 17. desember 2013, klokken 15:35
Dette er skikkelig lavmål. Jeg er rett og slett sjokkert over hva i3 kjøpere får seg til å skrive. Men tråden er jo artig å lese :D

Blir spennende å se første offset kollisjon mellom i3 og Model S. Eller Toyota iQ har jo fått 5 stjerner i Ncap. Den er nok å foretrekke over i3.

Kan du utdype det du mener er så feil?  Jeg mener det er feil å trekke konklusjoner noen av veiene før vi har sammenlingbare tester, men I3 har jo oppnådd glimrende resultat i NCAP når det gjelder sikkerhet for fører og pasasjerer, så den er jo helt klart en veldig sikker bil. Vi vet ikke hvordan TMS vil komme ut i NCAP for det samme, og det blir jo bare spekulasjoner å spå utfallet av en offsett kollisjon mellom TMS og i3?

Ingebrigt

Uten å ta stilling til hvilken av de omdiskuterte bilene som er 'best' da det for mitt bruk utvilsomt er Leaf (billig og 5 seter):

Det er betydelig forskjell på 'dokumentert bedre' og 'bedre dokumentert'. sistnevnte kan hevdes om i3 i forhold til Euro-NCAP da det ikke foreligger dokumentasjon på Model S. Førstnevnte kan ikke hevdes on noen av bilene før det foreligger dokumentasjon på begge bilene etter samme standard.

JohanH

La oss krasje front mot front, 40% offset, du i en i3 og jeg i en Model S, begge kjører i 32 km/h. Jeg vet hvilken bil jeg hadde ønsket å sitte i, selv før S er kjørt i NCAP for å si det sån.

i3_X5_730

Sitat fra: JohanH på tirsdag 17. desember 2013, klokken 15:09
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på tirsdag 17. desember 2013, klokken 14:59
Inntil det kommer offset tester med 40% og 30% av fronten i 64km/t ER i3 dokumentert bedre i en kollisjon enn en TMS.

Lenk? Du sier jo nettopp at Model S ikke er testet i Euro-NCAP men du sitter på noe dokumentasjon av hvordan den kommer ut i en offset front crash test?

Eh! Du må lese innlegget en gang til ... (!) Hvor sier jeg at JEG sitter på dokumentasjon om TMS som IKKE er offset testet?

i3_X5_730

Sitat fra: JohanH på tirsdag 17. desember 2013, klokken 14:22
Hvis det virkelig smeller sitter jeg heller selv sammen med min kone og mine barn i en Model S enn i en i3.

Men hvorfor? Kan du dokumentere TMS sine suverene og overlegne egenskaper å ta vare på sine passasjerer enn en i3?

i3_X5_730

Sitat fra: JohanH på tirsdag 17. desember 2013, klokken 16:41
La oss krasje front mot front, 40% offset, du i en i3 og jeg i en Model S, begge kjører i 32 km/h. Jeg vet hvilken bil jeg hadde ønsket å sitte i, selv før S er kjørt i NCAP for å si det sån.

Nei, vi kan ta turen mot hverandre i 64 km/t ... jeg tør i en i3 ... tør du i en TMS?  8)

Thomas Parsli

Det er kanskje uhøflig å avbryte "min er større enn din"-diskusjoner med fakta, men hvis man foretrekker å sitte i bilen som veier 1300kg fremfor den som veier 2100kg tror jeg både Darwin Awards og Darwin P. Erlandsen ønsker kontakt.

Det bør også være mulig å få refundert en del skolepenger, tre år med fysikk bør være et minimum...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

JohanH


Sitat fra: i3_X3_X5_730 på tirsdag 17. desember 2013, klokken 16:53
Sitat fra: JohanH på tirsdag 17. desember 2013, klokken 16:41
La oss krasje front mot front, 40% offset, du i en i3 og jeg i en Model S, begge kjører i 32 km/h. Jeg vet hvilken bil jeg hadde ønsket å sitte i, selv før S er kjørt i NCAP for å si det sån.

Nei, vi kan ta turen mot hverandre i 64 km/t ... jeg tør i en i3 ... tør du i en TMS?  8)

Ja

jkirkebo

Sitat fra: haggen på tirsdag 17. desember 2013, klokken 16:06
Kan du utdype det du mener er så feil?  Jeg mener det er feil å trekke konklusjoner noen av veiene før vi har sammenlingbare tester, men I3 har jo oppnådd glimrende resultat i NCAP når det gjelder sikkerhet for fører og pasasjerer, så den er jo helt klart en veldig sikker bil. Vi vet ikke hvordan TMS vil komme ut i NCAP for det samme, og det blir jo bare spekulasjoner å spå utfallet av en offsett kollisjon mellom TMS og i3?

Hvis EuroNCAP er det viktigste burde man vel kjøpe en Leaf istedenfor i3, siden Leafen fikk 5 stjerner og i3 fikk 4...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

JohanH


Sitat fra: i3_X3_X5_730 på tirsdag 17. desember 2013, klokken 16:51
Sitat fra: JohanH på tirsdag 17. desember 2013, klokken 14:22
Hvis det virkelig smeller sitter jeg heller selv sammen med min kone og mine barn i en Model S enn i en i3.

Men hvorfor? Kan du dokumentere TMS sine suverene og overlegne egenskaper å ta vare på sine passasjerer enn en i3?

I3: 4 stjerner i Euro-NCAP. Model S: no data yet i Euro-NCAP.

Model S: 5 stjerner NHTSA. i3: no data yet i NHTSA.

Go figure...

Kristian O

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 17. desember 2013, klokken 14:55
Sitat fra: Kristian O på mandag 16. desember 2013, klokken 22:06
S85 blir ikkje for stor. Selv om enkelte nok kan hevde det motsatte, er den mindre enn Ford S-Max.
I følge målene i brosjyrene er S lengre og bredere enn både:
- S-Max
- Grand S-Max
- VW transporter/Caravelle

BTW
Da jeg lette etter målene, fant jeg tilfeldigvis ut Ford har gratis veiservice i hele bilens levetid.
Det samme har VW. Mens øvrige merker har det kun de første 3 eller 5 årene da du trenger det minst.

Da tror jeg du må velge hvor du måler med omhu ;)
Ifølge siste Motor har Model S noen få cm smalere baksete enn SMax og mange cm smalere baksete enn Caravelle. Den har ifølge samme blad noen få cm bredere baksete enn Mazda 6. Dette stemmer også godt med vårt inntrykk av SMax / Model S.

SMax er suveren sammenlignet med de aller fleste personbiler eg har prøvd med tanke på bredde i baksetet, beinplass med 1. og 2. rad, men sannsynligvis dårligere enn Caravelle. Model S er bra, men dårligere enn SMax.
Det blir trangt for meg (høgere enn de aller, aller fleste) i Model S med en bakovervendt bilstol i setet bak meg.

Nå høres det ut som at eg er veldig fornøgd med bilen vi har i dag (sjølv om det er en Ford  :P ), og det stemmer.
MEN:
- Model S er en elbil, med dei fordeler og bakdeler det medfører, med suveren rekkevidde og plass som gjer at den dekker 99 % av våre behov.
- Model S har bakovervendt bilstol i 3. rad opp til 35 kg. Dette er unikt med mindre du kjører bobil. Mulig noen minibusser har det samme?
- Model S er en vilt heftig bil, med en pris som for mange andre familiebiler. Selvfølgelig mulig å få den mykje dyrere om man smører på med utstyr, men vårt alternativ er under 600,-

Angående Euro-NCAP så har eg forstått det slik at Model S vil få 4 stjerner på den.
Fra 2014 meiner eg på at det er påkrevde med aktive sikkerhetssystemer for å få 5 stjerner. Model S har ikkje dette...
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

JohanH

Sitat fra: Kristian O på tirsdag 17. desember 2013, klokken 18:26
Angående Euro-NCAP så har eg forstått det slik at Model S vil få 4 stjerner på den.
Fra 2014 meiner eg på at det er påkrevde med aktive sikkerhetssystemer for å få 5 stjerner. Model S har ikkje dette...

To ting:

1. Når i3 da kun får 4 stjerner til tross for sine mange aktive systemer, hva skyldes da det...? Jo, akkurat: dårlig passiv sikkerhet hva gjelder sidekollisjon samt med tanke på nakke/whiplashbeskyttelse.

2. La oss være litt forsiktige med å trekke konklusjoner om Model S før den er testet. Sikringer, menyer skjult bak sericekode osv. viser at Model S er forbredet for bl.a. Adaptive Cruise Control samt Lande Departure Warning. Evt. også andre systemer? Jeg vet ikke hva Euro-NCAP mest vektlegger av slike ting? Mitt poeng er at Tesla nok er veldig klare over hva som skal til for å oppnå 5 stjerner. Med det tempo de har reiterert og oppdatert Model S fortløpende (glem modellår som andre opererer med) så kanskje dette blir levert i Europa innen noen mndr?

Kristian O

2. Joda, ser poenget. Men slik den er i dag så ligger den ann til 4 stjerner.
Håper den er betydlig oppgradert innen mai  8)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA