Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Parkere på Gardermoen med ladekabel i? blir borte i 9 dager.

Startet av sn0le, onsdag 18. desember 2013, klokken 09:17

« forrige - neste »

Også_Øyvind_H

sn0le, om du vil ha noen anbefalinger/forhåndsreaksjoner fra potensielle kunder, så får du bare si i fra - vi er vel noen her på forumet :)

Mange her inne jobber i bransjer hvor TMS blir sett på som positivt, fremtidsretta og miljøvennlig  ;D
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

snurrehue

Sitat fra: sn0le på mandag 27. januar 2014, klokken 20:02
Har skrevet en laaang mail med mine argumenter.
Rekkevidde burde være grei skuring. Utenom Oslo og Oslo Lufthavn så er en av de plassene jeg arbeider i området rundt Lillehammer. Der er det jo en SC. :)
...
Men et par av de kundene jeg arbeider mye med har ristet på hodet når jeg har fortalt de om arbeidsgivers bekymringer og kommentert at de ikke hadde tatt det negativt, men heller synes det er dritfett.

Skal arbeidsgiver betale for tiden du står på SC?
At du prater ned arbeidsgiver til kundene er vel ikke så altfor positivt?

sn0le

Blir å lade på egen tid selvfølgelig.
Har ikke snakket ned, har bare forklart at jeg vurderer en TMS men at firmaet har litt reservasjoner mot det.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

dotten

bare lading på jobben blir en sak for meg og min arb giver, fordi det blir for mye sjalusi fra andre firmaer vi samarbeider med som holder til rundt oss, og at strømmen i bygget som fører til park. palssen deles på alle.. Sliter som f. med å få arb. giver med på å gi meg 400v utak. Alt handler om sjalusi.

Jeg tjener ikke så godt, men bil er så prioritert at jeg heller reiser mindre, og spiser dårligere for å ha en slik bil, DET er det mange som ikke skjønner.. Lykke til! :)
S85

P85D fra mars 2015

snurrehue

Sitat fra: dotten på mandag 27. januar 2014, klokken 23:38
Sliter som f. med å få arb. giver med på å gi meg 400v utak. Alt handler om sjalusi.

... og der spilles sjalusikortet atter igjen...
Er det virkelig sjalusi? Hvem som helst kan gå ut og kjøpe seg elbil. Men for de fleste passer ikke en elbil inn i porteføljen. Skal man forskjellsbehandles på jobb? Om arbeidsgiver gir deg en 400v-uttak er det DU som begunstiges. Hva med de andre på jobben? Skal arbeidsgiver sponse disse med bensin/diesel?

Når jeg får meg Model S senere i år, kommer jeg IKKE til å mase på arbeidsgiver om ladepunkter eller ekstra kraftig lading. Jeg vil heller være ydmyk og takknemlig for alle de fordeler jeg får gjennom elbil-innehavet. Billig lading hjemme, billig lading på diverse ladepunkter, sågar gratis lading mange steder. Bomfritak, billigere ferge.

Det er ingen folkerett å ha sponset lading på jobb. Å sutre fordi arbeidsgiver ikke vil bruke mye penger på lading for en eller svært få ansatte, har jeg ikke noe sansen for. Og jeg må bare beklage; ja, jeg er litt morragretten. Men du bør heller være takknemlig for alle fordelene du får heller enn å syte over det du ikke får...

sn0le

Sitat fra: snurrehue på tirsdag 28. januar 2014, klokken 08:36
Det er ingen folkerett å ha sponset lading på jobb.
Er veldig enig med deg på det punktet.
På jobben min er det et par 16A kontakter.
Pr i dag brukes disse av 3-4 stk som kjører Leaf.
Om det blir TMS på meg så vil jeg nok ha mulighet til å lade på disse, men det blir nok bare i nødstilfeller.
For de som kjører Leafene er mere avhengige av disse enn det jeg vil være, spesielt om vinteren.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

cra

Det er da nok av ting man kan være misunnelig på på en arbeidsplass. Mer pauser til de som røyker flere ganger om dagen, eller bare liker å skravle. Lengre pauser til de som trenger å lese en hel avis for å få gjort det de skal på lillehuset, heller enn å vente til kroppen trenger å rydde plass. Gratis kaffe til de som drikker denslags, mens de som foretrekker andre ting må klare seg selv. Gratis drivstoff til de som kjører elektrisk, mens fossilbilistene må klare seg selv. Det er sikkert mange andre ting også. Heldigvis er jeg av dem som ikke gidder å klage hver gang andre har noe jeg ikke har. Jeg synes likevel det er helt greit å spørre om man kan få muligheten. Ladeplasser trengs overalt, og hver av dem kan komme noen av oss andre tilgode en dag. MEn jeg er enig i at man ikke bør syte hvis man får nei. Men for all del; spør om det er mulig å få til!
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

snurrehue

Sitat fra: cra på tirsdag 28. januar 2014, klokken 13:08
Jeg synes likevel det er helt greit å spørre om man kan få muligheten. Ladeplasser trengs overalt, og hver av dem kan komme noen av oss andre tilgode en dag. MEn jeg er enig i at man ikke bør syte hvis man får nei. Men for all del; spør om det er mulig å få til!

Helt enig. Det er helt greit å spørre. Hva ville vel verden blitt dersom ingen våget å spørre om noe som helst?
Jeg reagerer på sutringa når man ikke får det som man vil. Det blir rett og slett for tåpelig. Og spesielt da tatt i betraktning alle de privilegiene man får når man kjøper elbil.

dotten

Sitat fra: snurrehue på tirsdag 28. januar 2014, klokken 08:36
Sitat fra: dotten på mandag 27. januar 2014, klokken 23:38
Sliter som f. med å få arb. giver med på å gi meg 400v utak. Alt handler om sjalusi.

... og der spilles sjalusikortet atter igjen...
Er det virkelig sjalusi? Hvem som helst kan gå ut og kjøpe seg elbil. Men for de fleste passer ikke en elbil inn i porteføljen. Skal man forskjellsbehandles på jobb? Om arbeidsgiver gir deg en 400v-uttak er det DU som begunstiges. Hva med de andre på jobben? Skal arbeidsgiver sponse disse med bensin/diesel?

Når jeg får meg Model S senere i år, kommer jeg IKKE til å mase på arbeidsgiver om ladepunkter eller ekstra kraftig lading. Jeg vil heller være ydmyk og takknemlig for alle de fordeler jeg får gjennom elbil-innehavet. Billig lading hjemme, billig lading på diverse ladepunkter, sågar gratis lading mange steder. Bomfritak, billigere ferge.

Det er ingen folkerett å ha sponset lading på jobb. Å sutre fordi arbeidsgiver ikke vil bruke mye penger på lading for en eller svært få ansatte, har jeg ikke noe sansen for. Og jeg må bare beklage; ja, jeg er litt morragretten. Men du bør heller være takknemlig for alle fordelene du får heller enn å syte over det du ikke får...

det er sjalusi da sjefen "hadde" lovet meg 400v 32 A, det er faktisk en av grunnene til at jeg kjøpte bilen, men de som eier bygget har sagt at det blir for mye sjalusi om jeg får det som jeg vil, og at de derfor ikke kan ta mine behov med seg.
Jeg ble lovet firmabil, noe jeg ikke fikk, og nå lading ,og får jeg ikke det blir jeg forbanna, fordi dette ble lovet og jeg qouter meg selv "Kan du bekrefte at jeg får en slik lading på jobb, for da ka njeg bestille en slik bil, om jeg ikke gjør det er ddet ikke sikkert det lønnser seg så mye for min del, og da må jeg kanskje kjøre diesel, samt kjøpe en diesel."

Så min suttring er faktisk MEGET berettiget, mener jeg.

Det er noe helt annet å kjøpe først og spørre etterpå, men da jeg har gjort saken klar for arb giver, så blir det noe annet. Samt at jg kjører 100 000 km i året, da holder ikke kursen jeg har hjemme i dag på 10 A, derfor må jeg ogs ut med penger her for å oppgradere til 32 a 230, eller 400v 32.

Grunnen til at jeg er sur er fordi dette hadde vært greit å vite før jeg klinte til med "alt" utstyr, og i stede brukt pengene på 400v hjemme. Men i stede sier arb. giver ja, også etter 4 mnd går han tilbake på det so mer blitt sagt.
Jeg tilbringer 8-12 timer på jobb hver dag, ofte i helger også, samt at jeg kjører 3-4 timer i døgnet, er ikke mye tid igjen å lade på hjemme da, så får jeg ikke lader, må jeg enten selge bilen, eler slutte i jobben.
S85

P85D fra mars 2015

christian1986

Sitat fra: snurrehue på tirsdag 28. januar 2014, klokken 08:36
Sitat fra: dotten på mandag 27. januar 2014, klokken 23:38
Sliter som f. med å få arb. giver med på å gi meg 400v utak. Alt handler om sjalusi.

... og der spilles sjalusikortet atter igjen...
Er det virkelig sjalusi? Hvem som helst kan gå ut og kjøpe seg elbil. Men for de fleste passer ikke en elbil inn i porteføljen. Skal man forskjellsbehandles på jobb? Om arbeidsgiver gir deg en 400v-uttak er det DU som begunstiges. Hva med de andre på jobben? Skal arbeidsgiver sponse disse med bensin/diesel?

Når jeg får meg Model S senere i år, kommer jeg IKKE til å mase på arbeidsgiver om ladepunkter eller ekstra kraftig lading. Jeg vil heller være ydmyk og takknemlig for alle de fordeler jeg får gjennom elbil-innehavet. Billig lading hjemme, billig lading på diverse ladepunkter, sågar gratis lading mange steder. Bomfritak, billigere ferge.

Det er ingen folkerett å ha sponset lading på jobb. Å sutre fordi arbeidsgiver ikke vil bruke mye penger på lading for en eller svært få ansatte, har jeg ikke noe sansen for. Og jeg må bare beklage; ja, jeg er litt morragretten. Men du bør heller være takknemlig for alle fordelene du får heller enn å syte over det du ikke får...
Poenget er vel at dette som oftest ikke koster arbeidsgiver noe særlig. I mitt tilfelle ønsker jeg å slippe å bruke skjøteledning til lading hjemme, som nå er en liten utfordring. Kostnaden for strømmen er jeg enig i at jeg kan ta selv, poenget her er tilgangen til trygg lading.

Måten det er løst hos oss til nå er at vi har fått fire ladeplasser. Her må en henvende seg til ansvarlige for å skrive ut nøkkel. Ladepunktet må så låses etter endt arbeidsdag, forbruk leses av og nøkkel leveres tilbake. Resultatet er at de som vil lade bruker unødvendig ekstra tid, samt at de som skal "betjene" ordningen også kaster vekk tid. I dag står samtlige plasser ledige, det har det nå gjort siden de kom opp rett etter nyttår(sett vekk fra mitt forsøk).

Poenget her blir, hva koster dette faktisk arbeidsgiver? I mitt tilfelle svært lite. Har regnet på det, og kommet fram til at jeg kanskje hadde klart å bruke for rundt 200,- i mnd på strøm. Hvis andre har problemer med dette har jeg påpekt tid som medgår til røyking og kaffepauser. Kan _garantere_ at dette er tid som føres, uten tanke på at dette strengt tatt burde resultert i lengre dager.

Så ja, sjalusi har jeg kjent på flere ganger, spesielt rundt lunchbordet. Hvorfor skal arbeidsgiver dekke dette strøm? Antar du ikke fører tid når noen tester bilen med deg(rett etter jeg fikk den). Siste delen var det en røyker som klarte å lire av seg. Han treffer jeg til alle tider røykende utenfor. Klarte dermed ikke holde meg lengre å spurte om han ble igjen lengre grunnet hyppige røykepauser. Du kan si han ble stille resten av lunchen.


dotten

S85

P85D fra mars 2015

sn0le

Venter enda på svar.  ::)

Men var å prøvekjørte en TMS i dag sånn for å få testet bilen litt nøyere.
Fikk låne en Sort P85 i en time.
Noen vil kanskje kalle dette selvpining, men jeg var bare nødt.  :P

Ting jeg tenkte jeg skulle teste litt nøyere var støyisolering, varmeisolering i panoramatak, DAB-problemer, vindusspylerproblemer, ryggekameraproblemer og regnsensorproblemer som jeg har lest om her inne.

Synes fortsatt at TMS er godt støyisolert. I alle fall sammenlignet med bilen jeg har i dag.
At den kanskje ikke kan sammenlignes med andre premiumbiler er nok sant, men jeg følte at selv med piggdekk
på demobilen så var støynivået mere enn lavt nok for min del.

Fikk kjørt bilen i 40-50 minutter. Så jeg har jo ikke erfaring fra langturer. Og ikke var det spesielt kaldt i dag heller. Holdt hånden opp mot glasset, og ja det var kaldt.
Men jeg trenger takstativ, og jeg tror jeg vil sette stor pris på panoramataket i sommermånedene.

Når det gjelder DAB så la jeg merke til mye knitring i lyden. Satte på P3 når jeg var ute ved Telenor på Fornebu.
Var veldig sjenerende. Radioen skiftet mellom DAB og FMLink, virket som den sleit med å ta inn DAB ordentlig.
Knitret både på DAB og FM.
Prøvde musikk fra Spotify på telefonen for å sjekke at det ikke var knitring fra sprengte høyttalere eller forsterkeren. Lyd fra Spotify hadde ikke antydning til knitring. Spent på å se hva Tesla gjør med dette.

Vindusspylerproblemer. Jeez. Jeg trodde ikke det var så ille helt til jeg prøvde spylerne.
Jeg går fra dette til dette.
Hvis spylerne på demobilen var justert så bra det kan bli så er ikke dette en premiumbil verdig.

Ryggekameraet ble ubrukelig i løpet av 20-30 minutter på føret som var i dag.
Se bilde jeg legger ved posten.
Om dette er på linje med andre biler som har eksponert ryggekamera aner jeg ikke da jeg ikke har kjørt
noe særlig biler med slikt.

Regnsensorer fungerte greit i det lille duskregnet som var i dag. Men er som med panoramataket vanskelig
å konkludere med noe på en så kort kjøretur under så lite utfordrende forhold som det faktisk var.

Konklusjonen min er at jeg fremdeles har like lyst på en TMS, men at jeg skal skrive en mail til min kontaktperson og ta opp dette med DAB og vindusspylere.
Ønsker å ha skriftlig fra han at de vil ordne opp i disse problemene om de skulle oppstå på min eventuelle TMS.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Aikon74

Hadde ryggekamra på min prius of samme problem der. Tok bare å gnei lett over linsa i ny og ned. Då det vel ikke som no stort problem . Det vil nok også dugge ved innkjøringen i litt varme P hus , det gjorde det for meg.


Sent from my iPhone using Tapatalk

ebbrey

#43
Hehe.. Det er slik spylerne mine ble første gang etter at jeg prøvde å justere de litt :P
Det er litt fikling for å få de justert. Men de skal ikke være slik som den første videoen din. Man kan justere her så høyt at man ikke treffer ruta en gang. (ja prøvde det også)

Når det gjelder DAB sjekket jeg denne igjen idag. (Bruker bare TuneIn) Og det spraker som bare det hos meg også. Mens TuneIn og Spotfy kan jeg bare dundre løs på uten at mine ører hører feil. (syns TuneIn er bedre enn bluetooth overføring men ikke såå mye)  Og enkelte sanger får stereoen virkelig til å skinne! Så bra at det er litt surt at ikke alle sanger blir like bra. Ikke er jeg noen ekspert på lyd. Men jeg håper det kommer litt flere instillinger slik at alt kan bli enda bedre. Men setter man på feks den Animals sangen (litt hard for mange kanskje) eller feks "safe and sound med capital cities" så skinner det for min del av anlegget. Her er det bare å finne frem volum 10 eller 11 om du er tunghørt. Et par gode sanger med skikkelig trøkk så skulle man nesten tro det var massasjesetting i setet! :D

(ja jeg kommer fra stock golf med kun virkende diskant igjen på høyre side, selges med nye høyttalere - umontert.)

Når Elon var i Oslo snakket han litt om DAB, så regner med de finner ut av dette problemet snart.

Hurra for fungerende lyd.

Edit: Ved bruk av spotify pass på at kvaliteten er satt til høy under instillinger på nedlastede sanger / streaming.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

sn0le

@ebbrey:
Bruker å ha både streaming og offline sanger på extreme. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA