Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Parkere på Gardermoen med ladekabel i? blir borte i 9 dager.

Startet av sn0le, onsdag 18. desember 2013, klokken 09:17

« forrige - neste »

basar

Selg Fabian å la samboeren kjøre ny bil :)

snurrehue

Sitat fra: sn0le på tirsdag 10. desember 2013, klokken 16:17
Tja si det.
Har vel litt med janteloven tror jeg.
Snakker med kollegaer og de har jobbet i firmaer der f.eks selgere kunne velge firmabil selv.
Altså, de fikk firmabil av firmaet.
Men de fikk ikke lov til å kjøre BMW eller Mercedes.
De kunne godt kjøre en Volvo til samme prisen som en BMW, men de hadde erfart at om man kom i disse tyske
kjerrene så var det faktisk en del folk som reagerte negativt.
Skjønn det den som vil.

Det har normalt ikke så mye med janteloven å gjøre. Men det er mer signaleffekten som slår inn. Når en selger/tekniker/whatever kommer i en mer eller mindre eksklusiv bil/premiumbil på et kundebesøk, vet kunde at han/hun betaler for dette. Kunde vil rett og slett føle at de betaler overpris som gir leverandøren mulighet til å kjøre såpass standsmessig.

Selv er jeg akkurat nå på leverandørbesøk utenlands. Når jeg skal gjøre en vurdering på om prisen vi betaler er for høy eller ei, ser jeg blant annet på bilparken utenfor bedriften. Om sjefene durer rundt i sine millionglis, og selgerne likeså, er de første tankene som slår inn: tar de seg for godt betalt? Betaler vi overpris? Stikker sjefene av med hele kaka og etterlater kun smuler til sine undersåtter? Prioriteres utbytte foran investeringer? Etc, etc.

Litt spin-off, men konklusjonen er: førsteinntrykk er alltid viktig. Bilen som selger etc kommer i, er ofte førsteinntrykket. Det er lettere for kundene å sympatisere med de som kommer i "vanlige" biler fremfor de som flasher rundt i premium. Og jantelov er det ikke. Gir du veldedighet til Petter Stordalen eller barna i Afrika?

laumb

Kunde vet ikke om tekniker har arvet penger eller vunnet i lotto - eller bor i en campingvogn, så det blir bare forutintatte fordommer av de menneskene man møter - før man har møtt dem. :)

snurrehue

Sitat fra: laumb på onsdag 11. desember 2013, klokken 12:43
Kunde vet ikke om tekniker har arvet penger eller vunnet i lotto - eller bor i en campingvogn, så det blir bare forutintatte fordommer av de menneskene man møter - før man har møtt dem. :)

Nettopp. Men så er det dette med førsteinntrykk. Hvor ofte hører du selgere/teknikere etc begynne å forklare hvor de har fått pengene fra? Du betaler for tiden disse er på besøk hos deg. Er du da interessert i å betale for å høre på at de bretter ut sin livshistorie til deg? Selvsagt kjekt med en prat, men det skal være unødvendig at de må forklare seg om hvor de får penger fra. Ergo: det tryggeste er å kjøre moderat. Signalet leverandør sender meg når jeg møtes av en heftig bilpark er at her SKAL jeg krangle på pris.

sn0le

Da var svaret fra ledergruppen at de ikke godtok at jeg skal kjøre en TMS i jobben min.
Har ikke fått vite noe begrunnelse, og det synes jeg er snodig.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

laumb


AndersinOslo

Vrien sak dette. Det er janteloven som klinker til, jeg er selvstendig næringsdrivende og holdt på å miste min største kunde (flere år siden) fordi jeg kjørte en blank, sterk Mercedes personbil. Den var faktisk en nylakkert drittbil, men ja den så dyr ut. En annen gang var stjernen på Mercedes vridd av og det var spyttet på frontruta, gjort av noen ansatte hos den store kunden.

Kjenner flere som har gitt opp å kjøre fine biler til kunder, kundene blir så misunnelige at de blir irrasjonelle og begynner å snakke om timepriser, marginer etc hele tiden.

Så jeg forstår angsten til ledergruppen. En TMS ser jo ut som en 2 mill bil for uinnvidde, i den grad det finnes lenger. Tror det blir kommentarer.

Det du kunne gjort, er å gjøre bilen til en nyhet. Dvs at firmaet aktivt går ut på mail til alle kunder og forteller om deg og bilen, hvordan du sparer penger, tid, kan komme raskere, få parkert lettere i nærheten, sparer miljøet etc. Dvs deg og sjefen smilende på foto foran TMSen sendt til alle.

De fleste kunder vil jo ha smarte leverandører, og de fleste bedrifter vil ha smarte ansatte. Men som sagt, ikke alle. Du får anke.

Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

kjølholdt

Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

sn0le

Å bytte jobb er litt for drastisk.
Har bedt om å få vite hva slags grunn de har lagt vekt på for å gi avslaget.

Det var litt det samme for ca 2,5 år siden når jeg ville si fra meg firmabil og heller kjøre privatbil. Da fikk jeg først nei, med alskens rare grunner, til jeg poengterte at det fantes andre teknikere som kjørte privatbil med kjøregodtgjørelse i firmaet, og at dette var forskjellsbehandling.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Øggen

Helt enig med Snurrehue og AndersinOslo.
Det er sjalusi og misunnelse.
Jobbet for en større lab. i Hamburg en periode og sjefen der skulle reklamere og evt. rekrutere nye kunder. I vår bransje er  tannleger kundene og de har jo en del penger så sjefen leide inn en yacht og serverte reker, champis og div. Enden på visa er at han tapte mange av sine daværende kunder da de mente de betalte for mye siden han kunne ha råd til dette. Misunnelsen er kanskje hakket større der nede, og betydning av hierarki har mye å si(tannteknikker=under tannlege)
Driver nå min egen lab og de kundene som har fått nyss i at jeg får Tesla om noen uker har naturligvis sagt.......... Du må jo tjene bra...
Mitt svar er da: neida, det er staten som sponser......

OleT

De siste årene har jeg kjørt MC om sommeren - og om våren, og om høsten, og vinteren også såsant føret har vært i neæheten av å være kjørbart.

Etter et pr år med dette har jeg kommet frem til følgende regel: "Ikke alle som kjører AUDI er audioter, og ikke alle audioter kjører AUDI".

Kan det tenkes at jeg blir mindre vennlig stemt overfor en som dukker opp i en svart AUDI av nyere (og dyrere) modell? Ja, absolutt. Mer enn halvparten av de farlige situasjonene jeg har vært oppi har vært med en AUDI uten blinklys involvert. Mange av de andre har vært med "håndverkerbiler" - altså jobb-biler hvor jobben ikke primært er kjøring.

Testa har (ennå) ikke fått det stempelet. Stort sett er vi huggelige folk som ligger godt ute til siden så det går an å komme forbi med MC, og vi slipper andre frem selv om vi godt kunne ha sust gjennom rundkjøringen før de andre har tid til å reagere. La oss håpe det fortsetter slik.

Ennsålenge er det såpass få TMS på veiene at folk legger merke til det, og de som er middels interessert (eller ikke helt uinteressert) i bil vet hva det er. Jeg tviler på om kunder vil reagere negativt på en Model S. ;)
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

kristin1

Enig med basar over her; selg Fabia'n og kjøp Tesla S til familiebil. Det har vi gjort,  og det passer meg ypperlig. Bare fordeler for meg i alle fall - elsker bilen, og samboeren (som under tvil lar meg kjøre vidunderet) er ikke så verst han heller det han humper omkring i fossil-firmabilen sin! ;D

Skjønner for øvrig godt bekymringen for å kjøre for fin bil i jobb - janteloven lever i beste velgående. Siden vi fikk bilen for en måned siden har jeg blitt spurt om prisen mange ganger. Synes det er litt ubehagelig. Jeg er selvst0endig næringsdrivende (men bruker ikke bilen i jobb),  og kjenner litt på det når kunder ser meg i bilen eller kommenterer den. Det er gjerne litt snert i kommentarene jeg får. Det er ikke bare bra for businessen...Misunnelse finnes absolutt. Min bilinteresserte nabo som tidligere hang over hekken og pratet om både bil og annet, har f.eks. ikke nevnt bilen med et ord siden den kom på plass i oppkjørselen vår...

Til lykke med valget. Bilen har sine begrensninger, men de positive sidene er flere!

sn0le

Det er selvfølgelig en mulighet.
Men det er jeg som jobbpendler lengst, og dermed vil det være mest å spare på om jeg brukte TMS og hun brukte Fabiaen som før.
Vi har ikke økonomi til å ha både en TMS og Galaxy'en, i alle fall ikke slik at det er forsvarlig.

Det med pris irriterer meg.
Se denne artikkelen f.eks
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Aldri-for-har-Norge-opplevd-flere-elbiler-pa-veiene_-likevel-blir-det-brak-7423043.html#.UtZ9hfuFfKc
SitatDe er ikke lenger scooterlignende firehjulinger med overbygg. Nå ser elbilene ut som «vanlige» biler.

Ja, enda mer fancy, vil også mange hevde og trekker frem siste tilskudd: Tesla Model S (det lille bildet). Luksussportsbilen går fra 0 til 100 på 4,4 sekunder. Den koster over 700.000 kroner og ventelistene er på et halvt år.

Vanlige folk som leser denne artikkelen vil dermed tro at alle TMS'er koster 700k.
Det er ikke sant, man kan spekke opp en relativt bra S60 til under 500k.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

sn0le

Liten update for de som lurer.

Hatt en ny runde med lederen min.
Ledergruppen hadde 4 punkter som gjorde at det blei et nei.

- Begrenset rekkevidde
- Lastekapasitet
- Interne reaksjoner (Andre teknikere som ikke får avtale om bruk av privatbil).
- Eksterne reaksjoner (kunder som oppfatter bruk av TMS som negativt.)

Har skrevet en laaang mail med mine argumenter.
Rekkevidde burde være grei skuring. Utenom Oslo og Oslo Lufthavn så er en av de plassene jeg arbeider i området rundt Lillehammer. Der er det jo en SC. :)
Lastekapasitet burde og være grei skuring. Bare se hva Bjørn får med seg i sin røde "budbil".
Interne reaksjoner kan jeg ikke gjøre så mye med, ei heller eksterne reaksjoner.
Men et par av de kundene jeg arbeider mye med har ristet på hodet når jeg har fortalt de om arbeidsgivers bekymringer og kommentert at de ikke hadde tatt det negativt, men heller synes det er dritfett.

Så nå skal saken en ny runde i papirmølla. Får se om det går bedre denne gangen.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Øyvind.h

Kjør på :) Lykke til!
Ikke glem at det å lufte interne anliggender med kunder kanskje ikke er noe arbeidsgiver ser positivt på, selv om arbeidsgiver ikke har rett i holdninger hos de kundene du har pratet med :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA