Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Parkere på Gardermoen med ladekabel i? blir borte i 9 dager.

Startet av sn0le, onsdag 18. desember 2013, klokken 09:17

« forrige - neste »

sn0le

Tenkte å dele min vei til TMS med dere her på forumet.
Godt mulig at dette ikke er så interessant, men det er heldigvis ikke lesetvang her. :)

Veien til TMS begynte for mange år siden.
Det var da Roadsteren kom ut, og etter en stund så kom det ut en pressemelding om at Tesla skulle
lage en familiebil med inntil 300 miles rekkevidde, avhengig av batteripakken.
Når jeg fikk se bilder av hvordan bilen skulle se ut så var det kjærlighet ved første blikk.  :-*

TMS'en har dukka opp jevnt og trutt oppigjennom disse årene.
Gjerne i samtaler med venner og kollegaer når elbiler ble diskutert.
Evt når bensinpriser og bilpriser ble diskutert.

I fjor høst ble jeg samboer. Min utvalgte har en sønn som nå har rukket å bli 4 år.
Jeg har en Ford Galaxy med grønne skilter, så det begrenser litt hva man kan finne på som en familie.
Madammen har skaffet seg en liten pendlerbil, en 12 år gammel Skoda Fabia.
Men å dra på lengre turer med den har ikke vært aktuelt.
Heldigvis så var dette litt av det jeg hadde i tankene når jeg et år tidligere kjøpte meg Galaxyen.
Jeg valgt å kjøpe en varebil som jeg kunne bruke i jobben min, men som hadde mulighet til å konverteres til
familiebil hvis det behovet skulle dukke opp.

Jeg arbeider som tekniker. Dvs at jeg har behov for å transportere meg selv, verktøy og utstyr/materiell fra plass til plass.
Tidligere hadde jeg en firmabil til dette formålet. Men pga manglende komfort (f.eks ikke en gang A/C), innskjerpede regler rundt privatkjøring,
mulighet for straffeskatt hvis man ikke kan dokumentere all kjøring og firmaet får bokettersyn så ønsket jeg ikke lengre å ha firmabil.
Å kjøre privatbil i jobben er ikke noe man blir rik på, tvert i mot. Det koster mere pr km enn man får betalt, men
så får man mange fordeler og. Komfort, bra lydanlegg, frihet til å kjøre innom butikken eller barnehagen på tur hjem fra jobb osv.

Medio 2013. Teslafeber herjer i Norge.
Jeg og samboer flyttet ut av Oslo i Juli og bosetter oss på Kløfta.
Pendling til/fra Oslo hver dag begynner.
Behov for bakseter i Galaxyen blir enda mere prekært. Og jeg sjekker hva det koster i avgifter.
Som forventet er det en hel del penger, ca Kr 165.000,-
Samboer lurer på om ikke det er bedre å selge Galaxyen og så heller kjøpe en bra bruktbil.
Men det var jeg ikke veldig lysten på, siden man har blitt bortskjemt med komfort og alskens ekstrautstyr.
Samt at å selge en bil etter 2 år betyr masse verditap. Bedre å sette i baksetene følte jeg.
Men så begynte jeg å se litt på TMS'en igjen.
Hvorfor ikke putte 165k i egenkapital på en TMS, ta resten på lån? :)

Da dukker det opp 3 viktige utfordringer:
1. Overtale samboer til at dette er et bra valg.
2. Lading hjemme.
3. Tillatelse fra abeidsgiver.

Punkt 1 gikk greit. Samboer var bekymret for 2 ting. Rekkevidde og sikkerhet.
Rekkevidde siden hun kommer fra Nord-Trøndelag, og det vil være behov for turer dit.
Etter å ha vist henne at Tesla har Superchargere langs E6 så var det mere eller mindre greit.
Takk til bb for at han har laget roadtrip-videoer som viser at det er mulig å komme seg fra Oslo til Trondheim selv på vinterføre.  ;D
Siste biten i dette puslespillet er en SC nord for Trondheim. Come on Tesla!!!  :D
Så var det sikkerhet. Viste henne testene fra NHTSA. Bankers!

Punkt 2 var litt mere usikkert.
Borettslaget har 3 garasjerekker, og det er ikke lov å parkere utenfor boligen.
Den garasjerekken vi har plass i har 10 garasjer.
Jeg var redd for at det i verste fall var en 10A eller 16A kurs felles for alle 10 garasjene.
Da ville jeg risikere at jeg havne i unåde om jeg bare begynte å lade en TMS der.
Både fordi strømmen til garasjene går på felleskostnadene, samt at hvis TMS'en tar sikringen så blir alle uten strøm i garasjene. Ergo ingen motorvarmer for noen. :(
Så jeg kontaktet borettslaget, forklarte at jeg vurderer EL-bil, og spurte hvordan de stiller seg til det.
Forklarte at jeg selvfølgelig var villig til å betale for ladingen, noe som burde være mulig å få gjennomført enkelt siden hver garasje har sin egen måler.
Og jeg skrev og at det går an å begrense ladingen ned til 5A, eller evt lade på tider av døgnet når de andre antageligvis ikke bruker motorvarmer.
Etter en stund fikk jeg tilbakemelding. De var positive.
De hadde og tatt en titt på det elektriske, og det viser seg at det er en 16A kurs pr 3 garasjer.
Så da var dette i boks.

Så kommer punkt 3, som noen sikkert har lest og tenkt "Hæ?"
Det har seg jo ikke slik at jeg må be om lov til å kjøpe bilen.
Men det er slik at jeg må få lov til å bruke bilen i jobben min.
Som nevnt så kan jeg få en hvit varebil fra jobben, så når jeg da ønsker en avtale om å bruke en privat bil og få kjøregodtgjørelse så har de en finger med i spillet.
Siden jeg skal ha med verktøy og materiell så må bilen ikke være en begrensende faktor.
Jeg kan f.eks ikke si at jeg ikke kan reise ut til den og den kunden fordi jeg ikke har plass i bilen til en 72" flatskjerm eller fordi at det er for langt å kjøre.
Dette føler jeg er i boks. Med nedlagte seter så er det ca 190cm lastelengde og 100cm lastebredde i TMS.
Så en stor flatskjerm eller store høyttalere burde være mulig å få med.
Kjøper TMS med Panoramatak og skaffer meg takstativ for mulighet til å transportere lange gardintrapper eller
projektorlerreter på taket ved behov. (ikke ofte jeg gjør det da, men må ha muligheten).
Det jeg derimot ser på som en utfordring er det faktum at det kan bli en del reaksjoner på type bil.
Hvis jeg kommer ut til kunde i en TMS så vil det nok være de som vil reagere negativt.
En kollega av meg har kjørt Landrover, og kjører nå en 2010-modell BMW 320d Xdrive som tekniker.
Han får faktisk en del kommentarer.
Og jeg er redd for at dette kan gjøre at arbeidsgiver ikke ønsker at jeg skal benytte meg av en TMS i jobben.
Svaret får jeg nå på fredag faktisk. Og da blir det enten bestilling av TMS eller en jævla sur helg.  ::)


Så til alternativer:

Få hvit varebil fra jobben. Kjøpe TMS til 100% privat bruk.
I utgangspunktet det smarteste, økonomisk sett, pga utgiftene til pendling.
Men har hatt problemer med å få en parkeringsplass #2 i borettslaget til Galaxyen.
Fruen bruker garasjen. Så det å få en parkeringsplass #3 tror jeg blir vanskelig.
I tillegg vil jeg da sitte å kjøre en bil som har omtrent nada av komfort.

Vente på TMX:
Også et lurt valg. Da vil man få en bil med bedre plass, SC er bedre utbygd, Tesla er blitt mere allemannseie etc.
I tillegg vil man kunne få med 4x4 om man ønsker det, og TMX har hengerfeste.
Da må jeg vente 2 år, og det er ikke sikkert at fritak for moms og de andre fordelene varer så veldig mye lengre enn 2015-2016 (selv om 2017 er sagt, så gjelder disse fordelene til det er 50k EL-biler på veiene).

Putte bakseter i Galaxyen:
Også et godt valg. Koster en del i avgifter, men da har man også all komfort og ekstrautstyr man er blitt bortskjemt med.
Ulempen er de 20-25k det vil koste meg pr år bare i diesel og bomring til/fra Oslo.
I tillegg vil bilen da gå 15.000 km pr år for å komme seg til og fra jobb. Da snakker vi om slitasje og verditap i tillegg.

Ta toget til/fra Oslo:
Hadde jeg bare jobbet på et kontor så hadde dette vært toppers.
Men når jeg er i Oslo så må jeg kunne komme meg rundt med verktøy og materiell.
Kunne hatt en firmabil på jobben.
Har tatt toget ved et par anledninger, og pga jobbens plassering så blir det tog, t-bane og så buss for å komme seg dit.
Total reisetid med kollektiv transport er ca 1 time og 10 minutter.
Reisetid med bil er alt fra 30 minutter til 50 minutter, avhengig av trafikken når jeg skal til/fra Oslo.
Det medfører at jeg oftere vil komme hjem etter samboer og ungen hennes har spist middag hvis jeg tar kollektivt kontra hvis jeg kjører bil.

Om noen har orket å lese seg gjennom alt dette, så kudos til deg. :)
Tar gjerne imot innspill og spørsmål.
Have a good one!
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Trøndertesla

#1
Sitat fra: sn0le på tirsdag 10. desember 2013, klokken 14:23
*insert tidenes quote*

Selg Galaxyen, kjøp TMS, bytt jobb - Problem solved!  ;)
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

laumb

Tror jeg hadde valgt, dersom arbeidsgiver ikke "tillater" Model S, å hatt en arbeidsbil på jobben og byttet plass med denne når jeg kom fram. Kjørt til jobb som "oss andre" og brukt arbeidsgivers bil hele dagen.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Trøndertesla på tirsdag 10. desember 2013, klokken 14:32Selg Galaxyen, kjøp TMS, bytt jobb - Problem solved!  ;)
Jeg vurderte også å foreslå denne løsningen.

Man trenger heller ikke nødvendigvis gjennomføre byttet av jobb (eller starte eget selskap), man må kun være villig til å gjennomføre noe slikt for å kunne bruke det som et pressmiddel. Det er ikke mange bedrifter som vil være villige til å miste en god ansatt (spesielt til konkurrentene) over en slik sak.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

sn0le

#4
Å bytte jobb pga dette er nok litt for drastisk. :)
Har en jobb jeg trives veldig godt i, og det jeg jobber med er ganske spennende.

@laumb:
Ja, det har og vært tenkt på.
Det medfører litt lengre tid hjem siden jeg må kjøre innom jobben og bytte bil, men kan være mulig å gjennomføre.
Eneste som taler i mot dette er at jeg jobber en del på Oslo Lufthavn, foreløpig bare et par dager i mnd.
Men når utbyggingen på flyplassen virkelig tar seg opp så vil det bli oftere enn så.
Da må jeg enten kjøre firmabil hjem de dagene jeg vet at jeg skal til Gardermoen neste dag, og da står privatbilen inne i byen, noe som er dumt hvis man skal gjøre noe etter jobb.
Eller så må jeg kjøre til byen for så å bytte bil for å kjøre til Gardermoen og vice versa.
Og jeg vil jobbe der oppe frem til en gang i 2017 når den nye terminalen åpnes, og mest sannsynligvis en god stund etter det.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

cra

Vet ikke hva slags kunder dere har  (private/offentlige/bedrifter etc), men hvorfor skal de reagere negativt? Si det som det er: Den er din private bil og elektrisk, og bedriften har latt deg bruke denne i arbedsøyemed for å være med å bidra til mindre utslipp i området du opererer i. De kan mene hva de vil om kullkraft og alt det der, men for det lokal miljøet har de ingen motargumenter mot elbil.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sn0le

Tja si det.
Har vel litt med janteloven tror jeg.
Snakker med kollegaer og de har jobbet i firmaer der f.eks selgere kunne velge firmabil selv.
Altså, de fikk firmabil av firmaet.
Men de fikk ikke lov til å kjøre BMW eller Mercedes.
De kunne godt kjøre en Volvo til samme prisen som en BMW, men de hadde erfart at om man kom i disse tyske
kjerrene så var det faktisk en del folk som reagerte negativt.
Skjønn det den som vil.

Kan godt skjønne at en og annen kunde vil lure på om de betaler overpris for mine tjenester siden jeg har
råd til en så fancy bil.
Men sannheten er at den bilen jeg kjører i dag ville ha kostet godt over 600k om jeg hadde kjøpt den med hvite skilter istedenfor grønne skilter.
Siden det er en Ford, så reagerer ingen. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Kagex

Kanskje jeg er rar men jeg hadde stolt mer på et selskap som har ordentlige biler enn om de kom med en kasse fra 80 tallet.  Viser meg bare at de gjør det bra og er god business enn går det så dårlig at de ikke har råd til skikkelige biler. 

Sent from my GT-I9505 using Xparent BlueTapatalk 2

P29687

Knnot

Sett bort ifra hva arbeidsgiveren din tillatter og kundene dine skulle mene, så ville nok jeg mye heller valgt å selge Galaxyen fremfor å betale kr 165.000,- for å sette inn bakseter i Forden. Heller brukt de som egenkapital til nybilkjøp, være seg Tesla eller et annet merke.

Ingen tvil om at Forden allerede har kostet deg en god slump penger og ettersom jeg ikke er kjent med utstyr, motor, årsmodell, km-stand og generell stand så skal jeg ikke uttale meg for mye om allerede "gjennomført" verditap. Dersom det er gode bruktbilpriser på den bilen, ikke minst til en pris du er komfortabel med å selge til, vil et salg være aktuelt og spesielt om du er tett opptil at garantiperioden eller typiske ikke-planlagte servicer og verkstedsreperasjoner vil begynne å inntreffe.

Et bilkjøp handler mye om økonomi, men like mye om følelser og lyst  :) Hvis du ser i et økonomisk perspektiv at det for deg vil være økonomisk forsvarlig (Les: bil er aldri fornuftig), så slå til!

janmb

Hvorfor skulle arbeidsgiver være negativ?

Det er da så politisk korrekt det kan bli å kjøre elbil...
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Stighl

Jeg tror ikke det er mange kunder som reagerer negativt på TMS. De fleste synes det er en kul bil er min erfaring. Jeg har vært på mange kundebesøk med min, og ikke fått noen negative tilbakemeldinger. Det har blitt mange prøvekjøriger istedet;-). Hadde jeg kommet med en fossilbil med tilsvarende ytelser og størrelse derimot, hadde det vært noe annet.
Nå jobber jeg innen elektrobransjen, og der er dette kult;-)

Stig
Nes på Romerike.
Tesla Model S

OleT

Sitat fra: janmb på tirsdag 10. desember 2013, klokken 17:20
Hvorfor skulle arbeidsgiver være negativ?

Det er da så politisk korrekt det kan bli å kjøre elbil...
Til og med oljebransjen er positiv. Kanskje det er annerledes i distribusjonsleddet (bensinstasjoner), men Statoil lager stadig flere ladeplasser. :)
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

laumb


Sitat fra: sn0le på tirsdag 10. desember 2013, klokken 15:47
Å bytte jobb pga dette er nok litt for drastisk. :)
Har en jobb jeg trives veldig godt i, og det jeg jobber med er ganske spennende.

@laumb:
Ja, det har og vært tenkt på.
Det medfører litt lengre tid hjem siden jeg må kjøre innom jobben og bytte bil, men kan være mulig å gjennomføre.
Eneste som taler i mot dette er at jeg jobber en del på Oslo Lufthavn, foreløpig bare et par dager i mnd.
Men når utbyggingen på flyplassen virkelig tar seg opp så vil det bli oftere enn så.
Da må jeg enten kjøre firmabil hjem de dagene jeg vet at jeg skal til Gardermoen neste dag, og da står privatbilen inne i byen, noe som er dumt hvis man skal gjøre noe etter jobb.
Eller så må jeg kjøre til byen for så å bytte bil for å kjøre til Gardermoen og vice versa.
Og jeg vil jobbe der oppe frem til en gang i 2017 når den nye terminalen åpnes, og mest sannsynligvis en god stund etter det.


Jeg regner med at dersom arbeidsdagen din skal starte i Oslo så starter den, si, 0800. Da skal den og avsluttes i Oslo kl. 1600 - noe annet medfører overtidsbetaling for den ekstra reisetiden tilbake til kontoret.

Alternativt får du færre effektive timer ute hos kunde som igjen medfører økt kostnad for arbeidsgiver.

Det er absolutt i arbeidsgivers interesse at du kjører Tesla og kan kjøre rett opp til OSL fra Kløfta framfor å søle bort 2-3 timer i kø tur/retur.

Lars C. Krogenæs

Hvis jeg eller mitt firma hadde bestilt AV utstyr og opplegg av et firma, hadde jeg blitt imponert hvis de kom i teknologiske vidundre som Tesla eller andre elbiler.  Det viser jo at firmaet har en teknologisk profil, utforsker nye muligheter og følger med.

Bytt bil du!

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Foleson

Sitat fra: OleT på tirsdag 10. desember 2013, klokken 21:16
Sitat fra: janmb på tirsdag 10. desember 2013, klokken 17:20
Hvorfor skulle arbeidsgiver være negativ?

Det er da så politisk korrekt det kan bli å kjøre elbil...
Til og med oljebransjen er positiv. Kanskje det er annerledes i distribusjonsleddet (bensinstasjoner), men Statoil lager stadig flere ladeplasser. :)

Har en kjenning som jobber i Shell som nylig var på et arrangement i jobbsammenheng. Et par Shellansatte transporterte folk rundt i hver sin Model S....
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA