Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dekkhotell Romerike / Oslo

Startet av frskby, tirsdag 17. desember 2013, klokken 23:02

« forrige - neste »

Milzit

Sitat fra: valvolainen på onsdag 11. desember 2013, klokken 18:18
Var på lovisenberg idag, og da jeg var på vei tilbake på jobb passerte jeg en rekke med ladestolper. Der stod det tre leafer, to trillinger og en buddy.
Den ENE leafen ladet, de andre andre optok resten av parkeringsplassene. Ingen teslaer i sikte.

Dette er på ingen måte utelukkende et teslaproblem.
Jeg merket det samme. Hvis man bare leser dette forumet får man inntrykk av at det bare er Teslaer som parkerer uten å lade.
Jeg bor i Oslo og parkerer sjelden på ladeplasser. Men jeg parkerte på Aker Brygge sent en kveld (uten å lade med god samvittighet siden det neste ikke var biler der), men de var jo masse Leaf og andre som stod der uten å lade...

Tai

Hva med at vi Tesla eiere fremstår som gode eksempler? Fordi en annen gjør noe dumt, betyr det at du gjøre det samme?

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Birger

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 10. desember 2013, klokken 12:16
Sitat fra: frskby på tirsdag 10. desember 2013, klokken 11:29
Har ingen ambisjon om å flytte bilen om han skulle komme å spørre igjen... men lurer på hva andre her ville gjort.

Siden du mangler ambisjoner er det kanskje bortkastet å svare, men jeg prøver alikevell:

Forklar han at selv om du har en bil med 4-5 ganger så lang rekkevidde som hans, hadde du bare 40km igjenn på batteriet og trengte å lade denne gangen.
Hvis han har problemer må å rekke hjem skal du selvfølgelig flytte bilen, du har jo nok strøm til å rekke hjem.

Jeg tror de fleste Tesla-eierene burde tvinges til å kjøre Buddy/Reva/PSA en hel vinter. Det gjør noe med forståelsen og empatien...

Thomas

Nå har jeg ikke hatt smerten med å forflytte meg i Buddy eller lignende. Men selvsagt bør ALLE flytte seg dersom de har nok strøm til å komme hjem og noen andre ikke har det.

Selvsagt har også Tesla eiere behov for å stå på ladeplasser innimellom.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Wenche

#78
Jeg synes i grunnen at denne tråden er litt trist lesing  :-[
Man kan takke de tidlige elbilene, med begrenset rekkevidde, for å ha sørget for at de lokale ladepostene ble etablert, og det er fordi de har behov for å lade for å nå hjem fra arbeid. Ikke utnytt det!
Jeg synes det er veldig uheldig, hvis Model S opptar ladeplasser når de ikke trenger det, og jeg synes det er flaut at noen elbil-eiere må ta toget hjem fordi en Model S stod på ladeplassen. (Gjelder også andre elbiler som står uten å lade)  :(
Jeg har aldri ladet annet enn privat, og på supercharger fra Tesla, og har ikke hatt behov for det.
Jeg tenker at som Tesla eier så bør du lade maks hjemme, alltid plugge inn om natten. Det kan selvfølgelig være enkelte tilfeller hvor en Model S også trenger ekstra påfyll til en langtur, men la oss begrense oss til de få gangene, og ikke på bekostning av de som skal komme seg hjem fra jobb. (Legg i så fall en lapp i ruta, med kontaktinformasjon)
Og for de som tenker økonomi; du lader hjemme for 1/5 av fossil drivstoff kostnad  :) Gjør det, og ikke ta plassen fra de som trenger daglig ladning.
La oss ikke ødelegge for elbilen, uansett type, og heller ikke gjøre Tesla Model S til en uglesett bil. Det kan straffe seg på lengre sikt.
Og ser du en buss som skal ut fra holdeplass, så slipper du den selvfølgelig ut foran deg.
Håper jeg har flere med meg, i å vise verden, at vi som har verdens beste bil kan opptre på verdens beste vis, i forhold til andre medtrafikanter :)
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

OddB

#79
Sitat fra: Wenche på torsdag 12. desember 2013, klokken 02:17
Jeg synes i grunnen at denne tråden er litt trist lesing  :-[
Man kan takke de tidlige elbilene, med begrenset rekkevidde, for å ha sørget for at de lokale ladepostene ble etablert, og det er fordi de har behov for å lade for å nå hjem fra arbeid. Ikke utnytt det!
Jeg synes det er veldig uheldig, hvis Model S opptar ladeplasser når de ikke trenger det, og jeg synes det er flaut at noen elbil-eiere må ta toget hjem fordi en Model S stod på ladeplassen. (Gjelder også andre elbiler som står uten å lade)  :(
Jeg har aldri ladet annet enn privat, og på supercharger fra Tesla, og har ikke hatt behov for det.
Jeg tenker at som Tesla eier så bør du lade maks hjemme, alltid plugge inn om natten. Det kan selvfølgelig være enkelte tilfeller hvor en Model S også trenger ekstra påfyll til en langtur, men la oss begrense oss til de få gangene, og ikke på bekostning av de som skal komme seg hjem fra jobb. (Legg i så fall en lapp i ruta, med kontaktinformasjon)
Og for de som tenker økonomi; du lader hjemme for 1/5 av fossil drivstoff kostnad  :) Gjør det, og ikke ta plassen fra de som trenger daglig ladning.
La oss ikke ødelegge for elbilen, uansett type, og heller ikke gjøre Tesla Model S til en uglesett bil. Det kan straffe seg på lengre sikt.
Og ser du en buss som skal ut fra holdeplass, så slipper du den selvfølgelig ut foran deg.
Håper jeg har flere med meg, i å vise verden, at vi som har verdens beste bil kan opptre på verdens beste vis, i forhold til andre medtrafikanter :)
Kloke ord...jeg er med :D
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

testO


Sitat fra: Wenche på torsdag 12. desember 2013, klokken 02:17
Jeg synes i grunnen at denne tråden er litt trist lesing  :-[
Man kan takke de tidlige elbilene, med begrenset rekkevidde, for å ha sørget for at de lokale ladepostene ble etablert, og det er fordi de har behov for å lade for å nå hjem fra arbeid. Ikke utnytt det!
Jeg synes det er veldig uheldig, hvis Model S opptar ladeplasser når de ikke trenger det, og jeg synes det er flaut at noen elbil-eiere må ta toget hjem fordi en Model S stod på ladeplassen. (Gjelder også andre elbiler som står uten å lade)  :(
Jeg har aldri ladet annet enn privat, og på supercharger fra Tesla, og har ikke hatt behov for det.
Jeg tenker at som Tesla eier så bør du lade maks hjemme, alltid plugge inn om natten. Det kan selvfølgelig være enkelte tilfeller hvor en Model S også trenger ekstra påfyll til en langtur, men la oss begrense oss til de få gangene, og ikke på bekostning av de som skal komme seg hjem fra jobb. (Legg i så fall en lapp i ruta, med kontaktinformasjon)
Og for de som tenker økonomi; du lader hjemme for 1/5 av fossil drivstoff kostnad  :) Gjør det, og ikke ta plassen fra de som trenger daglig ladning.
La oss ikke ødelegge for elbilen, uansett type, og heller ikke gjøre Tesla Model S til en uglesett bil. Det kan straffe seg på lengre sikt.
Og ser du en buss som skal ut fra holdeplass, så slipper du den selvfølgelig ut foran deg.
Håper jeg har flere med meg, i å vise verden, at vi som har verdens beste bil kan opptre på verdens beste vis, i forhold til andre medtrafikanter :)
+1
Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

Yagi

Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

Chlangum

Var selv nede og flyttet Tesla'en fra ladeplassen som den sto på over natten på ladestasjonen i Haugesund da den var ferdig ladet. Er der på et 4 dagers kurs. Kostet meg ikke mange kaloriene å trekke ned på morgenen og flytte bilen over til en kommunal p-plass. Og sikkert en eller annen el-bilist som trenger strøm som setter pris på det.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

eclipse

Sitat fra: frskby på tirsdag 10. desember 2013, klokken 11:29
Er 5 ladeplasser på jobben, og de er stort sett opptatt av Leaf'er. I dag var jeg tidlig ute og fikk plass og satt dermed til lading da jeg hadde kun 40 km igjen på batteriet.
Nå kom en Leaf eier opp og lurte på om jeg kunne flytte bilen. Jeg hadde jo ikke behov for å lade som hadde så bra batteri.
Heldigvis var jeg i et møte og fikk bare beskjeden gjennom andre kollegaer.

Hva sier man til sånt?
Skal jeg svi for at jeg har kjøpt en så bra bil?
Har ingen ambisjon om å flytte bilen om han skulle komme å spørre igjen... men lurer på hva andre her ville gjort.

Jeg regner med at det er unntaksvis at du har 40 km igjen på batteriet når du har 50 km til jobb og at nevnte tilfelle derfor er et unntak. Du lader vel hjemme om natta eller kom du denne morgenen fra en 300 km lang reise direkte til jobb?

Ellers lurer jeg på hvor skoen egentlig trykker. Synes du det er urettferdig at du ikke får gratis strøm på jobben? Er det her den egentlige problemstillingen ligger og ikke det at du ikke kommer deg hjem?

En viktig grunn for at arbeidsgivere har satt opp ladeplasser på jobb er å gjøre det mulig for ansatte å bruke elbil. Disse bilene har jo frem til Tesla kom hatt så begrenset rekkevidde at det var tvingende nødvendig å lade på jobb for å komme seg hjem igjen. Og for å få en grønn profil/positiv omtale har arbeidsgivere satt opp ladepunkter.

Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

sindrej

Det er nok Leafeiere som er de største synderene til å ta ladeplasser uten å lade.  Kort og greit fordi det er flest av de.  Har også sett Tesla på ladeplass uten å lade, med plenty andre ledige plasser ved siden.  Min stod vel et lite døgn på lading, før jeg flyttet den til en ikke-ladeplass etterpå, sist gang jeg ladet offentlig.  Jeg tror ærlig talt mye av problemet er uvitenhet.  Det MÅ det nesten være når en person velger å parkere på en ladeplass (uten å lade) når naboplassen er ledig.  Dette burde selgerne ta  tak i og opplyse folk om at all kommunal parkering er gratis, og bruk kun ladeplasser når en trenger det.

Henning76

Sitat fra: Wenche på torsdag 12. desember 2013, klokken 02:17
Jeg synes i grunnen at denne tråden er litt trist lesing  :-[
Man kan takke de tidlige elbilene, med begrenset rekkevidde, for å ha sørget for at de lokale ladepostene ble etablert, og det er fordi de har behov for å lade for å nå hjem fra arbeid. Ikke utnytt det!
Jeg synes det er veldig uheldig, hvis Model S opptar ladeplasser når de ikke trenger det, og jeg synes det er flaut at noen elbil-eiere må ta toget hjem fordi en Model S stod på ladeplassen. (Gjelder også andre elbiler som står uten å lade)  :(
Jeg har aldri ladet annet enn privat, og på supercharger fra Tesla, og har ikke hatt behov for det.
Jeg tenker at som Tesla eier så bør du lade maks hjemme, alltid plugge inn om natten. Det kan selvfølgelig være enkelte tilfeller hvor en Model S også trenger ekstra påfyll til en langtur, men la oss begrense oss til de få gangene, og ikke på bekostning av de som skal komme seg hjem fra jobb. (Legg i så fall en lapp i ruta, med kontaktinformasjon)
Og for de som tenker økonomi; du lader hjemme for 1/5 av fossil drivstoff kostnad  :) Gjør det, og ikke ta plassen fra de som trenger daglig ladning.
La oss ikke ødelegge for elbilen, uansett type, og heller ikke gjøre Tesla Model S til en uglesett bil. Det kan straffe seg på lengre sikt.
Og ser du en buss som skal ut fra holdeplass, så slipper du den selvfølgelig ut foran deg.
Håper jeg har flere med meg, i å vise verden, at vi som har verdens beste bil kan opptre på verdens beste vis, i forhold til andre medtrafikanter :)

Jeg er helt enig med deg her, Wenche. Jeg har en Tesla Model S i bestilling, men kjører i dag en "vanlig" Nissan Leaf. Bor i Drammen og jobber i Oslo. Det er *kjedelig* å ikke finne ladeplass om vinteren - i verste fall må jeg da la bilen bli igjen i Oslo og ta toget hjem.

Jeg ser på det som en selvfølge at jeg ikke opptar ladeplasser dersom jeg ikke trenger å lade, og det bør søren meg gjelde alle elbilister. Jeg skal love at elbilparkeringsplasser med gratis lading kommer til å forsvinne som dugg for solen hvis de ikke blir benyttet på tiltenkt måte. Oslo kommune er allerede i ferd med å plassere ut ladestasjoner som krever RFID-kort. Gratis i starten, men det er ikke vanskelig å tenke seg hvilken retning det går.

Er redd det er en del Tesla-eiere som tenker at de helst ikke vil lade hjemme, og få "gratis" drivstoff andre steder i steden. Har snakket med endel som vurderer Tesla, og denne tankegangen går igjen gang etter gang.

Jeg sier IKKE at Tesla ikke skal stå på elbilplasser. Men det burde være en selvfølge for de som eier Tesla - OG andre elbiler - å ikke oppta disse plassene dersom de ikke trenger lading.
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

OleJA

På jobben min er det kun en ladeplass, merket med stort skilt 'Ladeplass for elbil'. Denne benyttes utelukkende av en kollega som kjører en Buddy. Har avtalt med ham at jeg skal få låne den noen timer dersom jeg skal avgårde på langtur like etter jobb, men det har enda ikke skjedd.

Idag tidlig var det jammen parkert en iMiev der - uten å lade. >:( Det var svært god plass ellers på P-området.

Så det er ikke bare oss Tesla eiere som er litt egoistiske. :-\
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

janmb

Sitat fra: Wenche på torsdag 12. desember 2013, klokken 02:17
Jeg synes i grunnen at denne tråden er litt trist lesing  :-[
Man kan takke de tidlige elbilene, med begrenset rekkevidde, for å ha sørget for at de lokale ladepostene ble etablert, og det er fordi de har behov for å lade for å nå hjem fra arbeid. Ikke utnytt det!
Jeg synes det er veldig uheldig, hvis Model S opptar ladeplasser når de ikke trenger det, og jeg synes det er flaut at noen elbil-eiere må ta toget hjem fordi en Model S stod på ladeplassen. (Gjelder også andre elbiler som står uten å lade)

Enig i dette, men husk at også Telsaer kan trenge lading på jobb. Jeg vil tro det er en god del som har TMS som pendlerbil som har lenger avstand til og fra jobb enn det typiske Leaf-segmentet.

Konklusjonen må være at man dersom man faktisk trenger det (og eventuelt ellers dersom det er ledig plass)
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Cheetah

Bildet er vel mer nyansert enn det som fremkommer her.

Tesla S eiere har vel et annet kjøremønster enn EL-bil eiere med kort rekkevidde.
Med det mener jeg at ladebehovet kan være like stort, rett og slett fordi man bruker bilen
mye mer (=større bruksverdi  ;D). Tesla har jo blitt bil nr. 1 i mange familier og det krever jo
mer og oftere lading, det også.

Jeg ser også at mange innlegg tar utgangspunkt i at alle Tesla-eiere har lading hjemme.
Det er jo ikke riktig. Noen bor i leiligheter/hus der man har fellesgarasjer uten ladepunkter
og med ingen mulighet for egen P-plass/lading. Disse eiere må basere seg på lading på jobb og
på offentlige P-plasser.

Prinsippet må være at når man parkerer på en ladeplass så skal det være fordi man trenger å lade.
De som ikke lader bør finne seg en plass et annet sted.

christian1986

Støtter dette. Et prinsipp bør også være at en ikke kobler ut andre sine biler når de står på lading. Har skjedd flere ganger med meg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA