Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dekkhotell Romerike / Oslo

Startet av frskby, tirsdag 17. desember 2013, klokken 23:02

« forrige - neste »

Rønnern

Sitat fra: Harlex på onsdag 11. desember 2013, klokken 13:48
Er det kollega som ikke kommer seg hjem pga at de ikke får ladet på jobben har de kjøpt et produkt som de egentlig ikke kan bruke. Men dem om det.

Er det en kollega som ikke kommer seg på hytta pga at de ikke får ladet på jobben, har de kjøpt et produkt som de egentlig ikke kan bruke. Men dem om det.

Mvh Ronnie
Peugeot iOn

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Grunnen til at det er ladeplasser på mange arbeidsplasser kommer jo av at de første elbilene hadde dårlig rekkevidde og dette muligjorde at man kunne bruke elbil fram og tilbake fra jobb.
Når jeg kjøpte min Leaf for 2 år siden var vi tre elbilbrukere og hadde 6 ladeplasser til rådighet, dermed var en elbil tilsynelatende ypperlig: reservert plass med lading.

Nå er situasjonen en helt annen, vi er 20 med elbiler inkl 3 TMS + 1 plug-in hybrid. Jeg administrerer en liste hvor alle stiller seg til rådighet til å bytter med den som trenger lading. (Thomas Parsli metoden :-)). Dette fungerer ypperlig til glede for alle som trenger lading uansett årsak og biltype.

Hadde vi på min arbeidsplass hatt TMS med holdninger til andre elbilister som "har de kjøpt et produkt som de egentlig ikke kan bruke", så tror jeg fort det hadde blitt en ordning der TMS'er ikke var velkomne på ladeplasser.
Husk på bakgrunnen for at det i det hele tatt er ladeplass på jobb, avgiftsfrihet og andre elbilfordeler før dere rakker ned på alle andre elbileiere.

Respekt for andre og gjensidig smidighet fungerer mye bedre.

Harlex

Sitat fra: eclipse på onsdag 11. desember 2013, klokken 14:05
Sitat fra: Harlex på onsdag 11. desember 2013, klokken 13:48
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 11. desember 2013, klokken 12:39
Dette er vel enkelt:

LAD HVIS DU MÅ

Ja, jeg roper.

Hvis du må lade Tesla eller Reva, ja da du lade.
Hvis du ikke må lade, så la vær å lade -men finn deg da også en parkeringsplass, ikke en ladeplass.

Hvis holdningen din er "Jeg har Tesla og har like rett på ladeplassen som en Reva, om jeg trenger å lade eller ei", så ønsker jeg deg en god jul alikevell.

Thomas

God tanke og det går selvsagt ikke an å være (helt) uenig. MEN... (med stor fare for å virke kverulerende nå ;) )Jeg tror at denne "må lade" oppfatningen er noe anderledes for dem som kjører Tesla enn f.eks. Leaf. Hadde jeg kjøpt Leaf hadde jeg utelukkende måtte basere meg på å kjøre til/fra jobb uten noen avstikkere eller ærend på ettermiddag/kveld. Dvs. hadde jeg hatt 5 mil "på tanken" (uavhengig Tesla/Leaf) så hadde jeg vel gjerne kommet meg hjem (muligens med en teskje vått i boxeren).
Slik kan jeg ikke holde på. Har jeg 10-15 mil på "tanken" når jeg skal hjemover (rundt 5 mil) så kan det bli ganske krise både samme kveld og dagen etter. Jeg blir mest sannsynlig ringt opp med beskjed om at jeg skal innom der og der og kjøpe med ditt og datt. Etter middag skal jeg ut på aktiviteter med ungene og kanskje på besøk til noen.... Tesla og Reva er har så og si kun 1 ting felles og det er el-drift. Finfin til hvert sitt bruk men bruken er galakser fra hverandre....
Poenget er at (forhåpentligvis) så har folk kjøp seg en bil som skal tilfredsstille et gitt behov. Behovene er veldig forskjellige og derfor er "må lade behovet" forskjellig.... Er det greit at en Teslaeier ikke kan stoppe å handle på veien hjem og kjøre ungene på aktiviteter etter middag for at en med Reva skal rekke helt hjem. Kanskje...... Men begge har kjøpt en bil som skulle tilfredsstille et behov. Hvem skal vekte disse behovene og skal man måtte stå til rette for disse uavhengig hvilken bil man har.....? Tesla og en del av de nye el-bilene har åpnet markedet for alle til å kunne kjøre el. Dette må dem som har miljøfanen høyest i sitt valg tenke litt over. Vi som ser på miljøgevinsten som en bonus er opptatt av HELT andre ting med bilen. Vi kan være opptatt av (og har kjøpt/har forventinger i forhold til)design, ytelser, plass og ikke minst rekkevidde til å kunne kjøre betydelig lengre enn til og fra jobb og dette uten rekkeviddeangst.
Løsningen er flere/bedre ladepunkt, bedre teknologi og en god forståelse for andres problemstillinger. Ingen infløkte løsninger basert på gamle normer og oppfattelser (og misunnelse?) Begynner vel å bli litt "off topic" nå men for å runde av vil jeg si til trådstarter at jeg ville hatt en endelig avklaring på dette. Er det kollega som ikke kommer seg hjem pga at de ikke får ladet på jobben har de kjøpt et produkt som de egentlig ikke kan bruke. Men dem om det. De fleste ønsker jo å være imøtekommende. Du slutter å parkere på disse plassene. Ditt tap kan være noe i samme gaten som jeg har skissert lengre oppe og for å kompensere for det kan du vente til en annen dag med å dra på bursdagsselskap eller dra på hytten på lørdags morgen istedenfor fredags ettermiddag... Og pyttpytt sånne andre "småting" som du sikkert la med i beregningen da du kjøpte deg en Tesla.
Gleder meg til infrastrukturen og teknologien er på et nivå slik at vi ikke trenger å ha slike diskusjoner som dette...

Og god jul til absolutt alle!


Jeg lurer på en ting, hvorfor har du bare 40km rekkevidde igjen når du bare har 50 km imellom hjem og arbeidssted?

Setter du den ikke på lading om natten?
Har du ikke tilgjengelighet for lading hjemme?
Kommer du fra langtur direkte til arbeidssted og derav den lave batterikapasiteten?
Vil du spare penger på å alltid lade gratis hos arbeidsgiver?

Det kan være mange grunner til at en en sjelden gang har kun 40 km rekkevidde på batteriet når en har 50 km til jobb, men det kan ikke være et problem du har ofte hvis du ikke svarer ja på et av spørsmålene over.

Så i ditt konkrete tilfelle, med 40 km rekkevidde igjen ville jeg blitt stående på lading uten dårlig samvittighet. Men jeg ville nå helst sørget for å ikke komme i denne klemma ved å lade opp hjemme til vanlig.
Her tråkker du midt i salaten ::) ;D ;D Men det passer jo ganske bra ettersom du forsterker jo hele problemstillingen ;D Det er jo akkurat dette jeg vil til livs.
BTW er ikke jeg som har 40 km igjen det var trådstarter men jeg nekter å forholde meg til den type spørsmål du kommer med. Samma f hva man kjører så skal man ikke trenge å stå til rette for hvor mye man kjørte forrige kveld, hvor mye man har planer om å kjøre fremover, hvortid og hvor mye man i teorien burde/kunne ladet hjemme. Har du Tesla så er svaret dessuten mer komplekst enn til og fra jobb. Det var og er hovedbudskapet mitt.
Jeg NEKTER å måtte stå til ansvar for mitt kjøremønster og ladebehov med fortløpende (daglig?) updates her på forumet og/eller overfor de 15 Leaf-eierne på jobb. Det er heldigvis ikke en problemstilling per nå.
Men jeg kan formidle siden det virker interessant at økonomi ikke er grunn til at jeg ønske å lade på jobb.....
 
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Harlex

Sitat fra: Rønnern på onsdag 11. desember 2013, klokken 14:17
Sitat fra: Harlex på onsdag 11. desember 2013, klokken 13:48
Er det kollega som ikke kommer seg hjem pga at de ikke får ladet på jobben har de kjøpt et produkt som de egentlig ikke kan bruke. Men dem om det.

Er det en kollega som ikke kommer seg på hytta pga at de ikke får ladet på jobben, har de kjøpt et produkt som de egentlig ikke kan bruke. Men dem om det.
+1
Hvis han baserer seg på det og ikke har muligheter for lading på jobb så ja... Han har kun seg selv å takke :)
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

frekri

Jeg får bare installere 16A hjemme av sameiet mitt, så jeg må lade andre steder innimellom i perioder jeg kjører mye. Håper ikke at Leafeiere kommer å klager... :)
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

Lanber

Det hender seg rett som det er vi dupper under 100km resterende rekkevidde før pluggen går i kontakten, var nede i 30km her forleden med endel ekstra utover kvelden.

Ikke hver kveld vi gidder sette på lading, det trengs strengt tatt bare hver 3 dag.

Ja Teslaer trenger også strøm men av parkeringshensyn (jævla trange og knotete plasser på EL parkering) så lader ikke vår bil i løpet av arbeidsdagen. 

Har du satt deg i en bilsituasjon der du absolutt trenger strøm hver eneste arbeidsdag, ja da får du sørge for du er tidlig nok ute til at det er en plass ledig. Simple.

For å sitere lappen: Hvis du hadde det så travelt, hvorfor starta du ikke i går?

cra

Sitat fra: Lanber på onsdag 11. desember 2013, klokken 14:40
Har du satt deg i en bilsituasjon der du absolutt trenger strøm hver eneste arbeidsdag, ja da får du sørge for du er tidlig nok ute til at det er en plass ledig. Simple.

Verden er desverre ikke alltid så enkel. Noen har andre forpliktelser å fylle som styrer når på dagen man rekker å komme fram til et ladepunkt. Å begynne å måle hvem som trenger ladinga mest er nok å gå langt; det blir håpløst å regne på uansett.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Cirion

Er det for få elbilplasser på jobben, og blitt mange elbiler, må det det beste være å søke arbeidsgiver om flere plasser.

Intill det blir nok plasser, bør det være mulig å dele på plassene om det er en Reva eller Tesla som står på plassen. Gratis drivstoff mentaliteten må bare glemmes. Lad hjemme eller på gratis stolper. Førstemann til mølla gir ingen god atmosfære på jobb.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Harlex

Sitat fra: Cirion på onsdag 11. desember 2013, klokken 14:47
Er det for få elbilplasser på jobben, og blitt mange elbiler, må det det beste være å søke arbeidsgiver om flere plasser.

Intill det blir nok plasser, bør det være mulig å dele på plassene om det er en Reva eller Tesla som står på plassen. Gratis drivstoff mentaliteten må bare glemmes. Lad hjemme eller på gratis stolper. Førstemann til mølla gir ingen god atmosfære på jobb.

Har ikke noe i mot det gamle gode førstemann til mølla prinsippet (og til info så er ikke jeg alltid først) men en ordning der man har faste dager kan være en løsning som i alle fall er 1 000 000 000 ganger bedre enn å måtte bli konfrontert med kjøremønster, hvor og evt. hvorfor ikke du kan skulle burde ha ladet osv. osv. Da kunne man UNNTAKSVIS byttet innbyrdes hvis det var et behov.
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Tai

Sitat fra: Finnøy på onsdag 11. desember 2013, klokken 14:24
Respekt for andre og gjensidig smidighet fungerer mye bedre.

Jeg dro ut denne linjen som sitat men hele posten til Finnøy var veldig godt skrevet.

Vi er tross alt i samme båt. Hvis vi som Tesla eiere skal leke overklasse ovenfor de andre elbilene blir vi fort upopulære. Et system som Finnøy nevnte høres jo veldig bra ut og til alles fordel. Det er eneste måten framover.


Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

jkirkebo

Sitat fra: frekri på onsdag 11. desember 2013, klokken 14:33
Jeg får bare installere 16A hjemme av sameiet mitt, så jeg må lade andre steder innimellom i perioder jeg kjører mye. Håper ikke at Leafeiere kommer å klager... :)

Sørg for å ordne 16A lading ihvertfall (f.eks via 32A blå CEE plugg på veggen), de 3A du får ekstra i forhold til 13A med schuko er gode å ha...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lanber

Først til mølla prinsippet er globalt. Det gjelder nok også på EL bil og tilgang på ladepunkter, så kan vi like det eller ei, være høflig & smidig.

valvolainen

Var på lovisenberg idag, og da jeg var på vei tilbake på jobb passerte jeg en rekke med ladestolper. Der stod det tre leafer, to trillinger og en buddy.
Den ENE leafen ladet, de andre andre optok resten av parkeringsplassene. Ingen teslaer i sikte.

Dette er på ingen måte utelukkende et teslaproblem.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

eledille

#73
Sitat fra: Harlex på onsdag 11. desember 2013, klokken 12:18
Sitat fra: eledille på onsdag 11. desember 2013, klokken 10:22
Sitat fra: Harlex på onsdag 11. desember 2013, klokken 09:59
Og jeg vil gjerne lade litt på jobb. Men jeg vil IKKE bli uglesett for dette...

Forslag: Vurder om du hadde giddet å gå 200 m dersom ladeplassen lå borterst på parkeringsplassen og det var ledige plasser rett ved inngangen. Hvis ikke, la være å ta elbilplassen.

Med forbehold om at jeg misforstår deg....
Jeg antar denne tankegangen ønskes innprentet uavhengig hvilken el-bil man har eller misforstår jeg det slik at de men Tesla er dårligere til beins eller på en annen måte mer avhengig av å parkere rett utenfor?

I så fall kan det bli triste priser på el-punkt hvis man skal måtte plassere dem 200 meter fra strømkilden for å unngå at de som ikke trenger det skal tenke seg om to ganger før de lader....

Hvorfor gjøre det lett når man kan gjøre det vanskelig?

Det var ment som en mental syretest på om du trenger ladeplassen eller ikke, uansett hvilken elbil man har.

Jeg kjører både Tesla og Think, og vet godt at Teslaen kan ha behov for lading, men også at Thinken helst vil ha litt på jobb hver dag om mulig. Det er vanskelig å få ladet både Tesla og Think på jobb fordi det stadig står en masse nisser på ladeplasser uten å ha plugget i en gang. Det gjelder alle merker, Teslaene er vel faktisk helst flinkere enn gjennomsnittet, tror jeg. En medvirkende årsak til denne ladeplassokkupasjonen er etter all sannsynlighet at ladeplassene er nærmest døra i første etasje i P-huset.

Når det er såpass mange som ikke en gang gidder å plugge inn for å late som, så tipper jeg at det er mange som parkerer der bare for å slippe å ta heisen, men skjuler seg ved å plugge i for syns skyld. Da kan man ikke ta dem for det, men de hadde blitt borte hvis ladeplassene ikke lå så attraktivt.

Det er adskillig lettere for dem å gå femti meter ekstra enn det er for meg å gå ned og flytte bilen for å lade etter klokka tre, og jeg er heldig som kan ordne meg slik at dette går.

Jeg har tidligere i andre tråder påpekt at det kan være praktiske årsaker til at man ikke kan legge ladeplassene langt unna inngangen. Men hos oss er det strøm i bøtter og spann på andre siden av bygget også.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Elmo

Sitat fra: bjoris på tirsdag 10. desember 2013, klokken 15:15
Kanskje arbeidsgiver burde reservere nok plasser til alle som kjører elbiler,
men at ikke alle fikk ladepunkt? "Elbilparkering uten lading".

Litt OT, men de finnes
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA