Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ishavsveien i dag

Startet av ElBergen, tirsdag 17. desember 2013, klokken 10:50

« forrige - neste »

ElBergen

Da har jeg fått gjennomført min første vannservice, noe som gikk helt fint inntil jeg var ferdig.

Jeg brukte følgende "oppskrift" funnet på forumet:
"Selv kjører jeg vanlig lading til 80%, skifter over til Initialiseringslading som gir 10A inn på batteriet.
Dette kjøres til temperaturen på kjølevannet er ca 23C. Da avslutter jeg ladingen og fyller vann.
Vanligvis ligger jeg da på ca 120% lading. Dvs omtrent som en normal lading.
Husk å kanselere init.lading samtidig med nullstilling av telleverk for vannservice."

Eneste endring var at jeg ladet til det var 25 grader og fallende spenning.

Men etter at jeg er ferdig får jeg ikke avsluttet initialladingen med EvLite. Når jeg velger "charge cancellation" får jeg opp "cancelled". Men når jeg starter EvLite igjen står det fortsatt * bak, noe som indikerer at bilen er i initial-modus. I tilllegg blinker "stop" i dashbordet, noe som står i en annen tråd kommer av at initialmodus fortsatt er aktiv.

Jeg får derimot endret modus til maintenance og balance, uten at jeg får kansellert noen av disse heller.

EvLite har software ver 2.1 fra 2008

Forslag til løsninger mottas med takk!
E-Up!

Elmo

Sitat fra: Frank E på mandag 09. desember 2013, klokken 21:14
Men etter at jeg er ferdig får jeg ikke avsluttet initialladingen med EvLite. Når jeg velger "charge cancellation" får jeg opp "cancelled". Men når jeg starter EvLite igjen står det fortsatt * bak, noe som indikerer at bilen er i initial-modus. I tilllegg blinker "stop" i dashbordet, noe som står i en annen tråd kommer av at initialmodus fortsatt er aktiv.

Jeg får derimot endret modus til maintenance og balance, uten at jeg får kansellert noen av disse heller.

EvLite har software ver 2.1 fra 2008

Det er dessverre en kjent feil at Cancel Charge ikke fungerer på mange (alle?) evLite :(
Selv må jeg opp med PCn og Lexia for å gjøre det.

Obeservasjonen din om at du kan bytte til Balance/Maintenance charge er interessant (det visste jeg ikke). Det er iallefall bedre at den står i Balance enn noen av de andre. Den starter jo bilen selv ca her 10 lading. Men Balance er heller ikke helt sunn rett etter vannservice, fordi den overlader en god del, noe som nok gjør at du vann overløper.

Hvis du ikke kan finne noen i nærheten med Lexia så foreslår jeg at de setter den i Balance og så  stopper lading manuelt på 100% (ved å ta ut strømmen) de 5-6 første ladingene, og så lar den få fullføre Banlance'n.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Saxo

#2
Det enkleste er å ta ut en "shunt" ved 3er kassa for å resette hjernen i bilen. Dette bruker jeg å gjøre ved vannservice med Ev-lite.  "Shunten" = en kontakt/kniv som bryter strømmen i batteri kretsen. Det er slike "shunter" inn og ut av alle tre batterikassene. Se elbilwiki for hvor disse er lokalisert. Ta ut en slik i 10 sekunder for så å sette den på plass igjen så er alt OK.
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

Elmo

Sitat fra: Saxo på mandag 09. desember 2013, klokken 22:39
Det enkleste er å ta ut en "shunt" ved 3er kassa for å resette hjernen i bilen. Dette bruker jeg å gjøre ved vannservice med Ev-lite.  "Shunten" = en kontakt/kniv som bryter strømmen i batteri kretsen. Det er slike "shunter" inn og ut av alle tre batterikassene. Se elbilwiki for hvor disse er lokalisert. Ta ut en slik i 10 sekunder for så å sette den på plass igjen så er alt OK.

For å resette elektronikken må du også koble fra 12volten (ref elbilwiki).
Mulig jeg er sløv, men jeg trodde ikke "stor reset" fjerner ladeprogrammeringen (det er jeg som har skrevet innlegget på elbilwiki).  Det må jeg sjekke en gang.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

torle

Hei Frank E

Jeg har både PP2000 og Relight 2010, vedvarer dette problemet kan du ta kontakt så kan vi prøve og resette!

Bor på Askøy jobber i Fana telefon 90994928
Tor
Ask - Askøy
Kia Soul EV, grå 2016
Peugote  Partner 1999 Electric solgt

Elmo

Sitat fra: Frank E på tirsdag 10. desember 2013, klokken 15:45
Rådet om re-setting av elektronikk gikk bra, og bilen er tilbake i normal lade-modus.

Ja da lærte jeg noe nytt idag.  Man lærer så lenge man har elever sies det :D

Sitat fra: Frank E på tirsdag 10. desember 2013, klokken 15:45
Spenning på 6er kassen var ved ca 60% på 28.8 volt, noe som betyr mer enn ett defekt batteri.

Ja det er nok dessverre minst 2 dårlige batterier, sansynligvis flere :(
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Lynvingen

SitatHvor får man tak i rimelige batterier, og hva er "rimelig" nå for tiden?

Elbilshop selger/solgte batterier for 2000,- /stk.
Tom's Elbilservice har batterier for 2300,- /stk
Ellers er det flere som selger for 2500,- og oppover.

Alternativt, hvis du har tid og plass, er det desidert billigste å kjøpe en delebil som det finnes flere av både her på forumet og på finn.no
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Elmo

#7
Sitat fra: Frank E på onsdag 18. desember 2013, klokken 09:16
Noen som vet om det er mulig å bytte pære i de runde bryterne (varsellys, bakrutevarmer etc)

Når det gjelder alt som ikke er spesielt for elbilene (instrumentering, bremser, karosseri osv) så vil jeg anbefale å kjøpe Haynes boka for bensin 106.  Kanskje kona ønsker seg den til jul ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA