Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Adaptersett til Tesla Model S

Startet av Fyrverkeri, tirsdag 17. desember 2013, klokken 10:50

« forrige - neste »

Fyrverkeri

Idag har jeg kjørt 7 mil, riktignok ikke økonomisk, og med varmeapparatet på (det har vært ca -3 og slapseføre her i dag) da kom lyden/beskjeden "Warning low battery" sammen med 1 og etterhvert ingen streker igjen på min 2012 US-Leaf.

Har hatt bilen noen måneder nå og i motsetning til alt jeg har blitt fortalt av positive og betryggende ting synes jeg i større og større grad jeg har bommet på kjøpet og skulle gjerne ha hevet det (siden å selge den videre er bare å drite pga. den pyskopatisk høyde omregistreringsavgiften)

Leste denne artikkelen nettopp:
http://www.dagbladet.no/2013/12/09/tema/aller/bil/dinside/motor/30744273/

Noen med erfaring eller input av noe som helst slag? Skuffet!

Oddvar

Ja om du ble fortalt at den skulle ta deg 17 mil ,så kan du nok angre på det kjøpet . Fakta er at du kommer ikke mer en ca 8 / 9 mil med normal kjøring i vinterføre . Må du stoppe noen ganger å handle , bruker en enda mer strøm til oppvarming og rekkevidden reduseres tom 6/7 mil .. Sånn er det . Synes det er greit for min del . For bilen passer til mitt bruk , men skjønner deg godt .

Mvh Oddvar
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

Trig8

"Warning low battery" kommer på 17,5% gjenværende kapasitet. At du fikk det etter 7 mil gir deg vel 8,5 mil totalt, og det samstemmer bra med andres erfaring i minusgrader og slapseføre på 2011-2013 varianten.
Kjøpsveilederen på elbil.no sier også ned mot 7,5 mil: http://elbil.no/kjope-elbil/kjopeveiledning
Hvordan du kjører milene har veldig mye å si. En ting er økonomisk kjøring og bruk av varmeapparat, en enda større forskjell med varmeapparatet på er om du har hatt flere start/stopp som gjør at bilen må varmes opp på nytt.
Jeg ser stor forskjell på om jeg tar f.eks 2 eller 4 turer i løpet av en dag.
Ut fra det jeg kan se får jeg ut en 2-3 mil ekstra i 2013 Acenta i kulda med varmen på i forhold til hva jeg leser om den forrige modellen.
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

p10

Dersom du har fått uriktige opplysninger ang kjørelengde burde du ha muligheter for å få hevet kjøpet. Iallefall dersom man skal tro på det som står i artikkelen.

I likhet med Trig8 opplever også jeg at jeg har lengre rekkevidde på min 2013 EuroAcenta enn det jeg fryktet. Med fulladet batteri kjører jeg 8 mil med god varme i bilen uten å få rekkeviddeangst. Dersom temperaturen ligger rett under 0 grader burde 10 mil være mulig. Når bilen er varm bruker varmeapparatet da 500-750 watt. Synket temperaturen ned mot -10 ligger varmeapparatet på rundt 1500 watt.

kjbu

Er det noen som tenker at bilen må skrotes flere år før tiden ved bruk av varmeapparat?
Trekker mye strøm som medfører mer bruk av batteri som dør raskere. Det er trolig defekt batteri som dødar en Leaf.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Leif Leaf

Sitat fra: kjbu på tirsdag 10. desember 2013, klokken 08:42
Er det noen som tenker at bilen må skrotes flere år før tiden ved bruk av varmeapparat?
Trekker mye strøm som medfører mer bruk av batteri som dør raskere. Det er trolig defekt batteri som dødar en Leaf.

Tror ikke det. Varmeapparatet er der for å brukes. Riktignok vil nok batteri være noe av det første man må "reparere" i en Leaf, men neppe før et sted mellom 5 og 10 år avhengig av hva man har behov for.
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

Ronny

Jeg har kjørt i slapseføre et par dager nå, det ser ikke ut som 10 mil er et problem å nå for meg.
Jeg ville prøvd å få selger til å montere webasto ;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Bjoris

#7
Jeg har en US Leaf 2011 model første gang reg feb 12. Da jeg fikk SOC måler så jeg at kapasiteten bare var 90,6%, nå er jeg rundt 89%. Usikker både på om dette er riktig og om den har ytterligere redusert kapasiteten siden jeg fikk den eller om forskjellen på 1,6% nå skyldes vinteren...?

Vel, er redd min Leaf som kom fra Florida har hatt det for varmt eller stått med fult batteri eller noe, evt er denne appen feil, har fortsatt 12 streker... Rekkevidden er som du beskriver og jeg syns det er enorm forskjell når det er skikkelig øspøs, forskjellen er mye større nå med vinterhjulene (Mich maxice) enn med sommerdekkene...

Kjiipt at ikke det blir informert tydelig om dette, jeg lader til 80% og kjører da fast 3 mil til jobb, da er den rundt 50% (kjører i D med klima på 22 grader og 80-90 km/t), om sommeren var det rundt 60%, jeg lader på jobb også nå om vinteren for ellers kommer jeg ned mot 20% når jeg er hjemme igjen etter 6 mil og det syns jeg er litt lavt, grunne ladinger er viktig sies det så jeg tror uansett at en har ett problem om bilen må lades 100% og trekkes veldig langt ned hver dag, da vil jeg tro batteriet ryker mye tidligere enn der batteriene ikke utsettes for yttergrensene...

Ellers må jeg jo oppfordre alle som kan til å lada når du har mulighet og ikke dra batteriet ned. Hører mange som snakker om elbil som har rare myter i hode om hvordan batteriene skal lades, noen vil lade dem helt ut fordi dette skal være bra og så toppe dem opp og la dem stå toppladet. Joda, blybattriene skulle være toppladet, men hva med å lese litt i instruksjonsboken? Tipper det er noen Leafen som blir behandlet helt feil... Traff en som gjorde hva som helst for ikke å lade 2 ganger om dagen, da lot han heller bilen stå sa han... Han trodde vedkommende at batteriet ble brukt opp på halve tiden om han ladet!!! Vel, det er nok ikke disse brukerene som er her på forumet uansett...:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Daeedor

#8
Sitat fra: Fyrverkeri på mandag 09. desember 2013, klokken 21:05
Idag har jeg kjørt 7 mil, riktignok ikke økonomisk, og med varmeapparatet på (det har vært ca -3 og slapseføre her i dag) da kom lyden/beskjeden "Warning low battery" sammen med 1 og etterhvert ingen streker igjen på min 2012 US-Leaf.

Har hatt bilen noen måneder nå og i motsetning til alt jeg har blitt fortalt av positive og betryggende ting synes jeg i større og større grad jeg har bommet på kjøpet og skulle gjerne ha hevet det (siden å selge den videre er bare å drite pga. den pyskopatisk høyde omregistreringsavgiften)

Leste denne artikkelen nettopp:
http://www.dagbladet.no/2013/12/09/tema/aller/bil/dinside/motor/30744273/

Noen med erfaring eller input av noe som helst slag? Skuffet!

2013 modellen med varmepumpe varmeapparat og mere effektiv varmekrets , går litt lenger enn USA 2012 modellen på vinterføre såvidt vites. ( ca 15% lengre kjørelengde kan påregnes på vinterstid.)   :) Våre biler (2 stk) går greit 12 mil nå i kulda og med nysnø , bare man holder seg på ca 80-85 kmt max. Forutsetter relativt flatt terreng selvsagt. Bilene er selvsagt forvarmet minst 30 minutter på forhånd ! :)

Trig8

Sitat fra: kjbu på tirsdag 10. desember 2013, klokken 08:42
Er det noen som tenker at bilen må skrotes flere år før tiden ved bruk av varmeapparat?
Trekker mye strøm som medfører mer bruk av batteri som dør raskere. Det er trolig defekt batteri som dødar en Leaf.
Absolutt noe å tenke på for de som ikke lader til 100% for å spare batteriet :-)
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

Daeedor

Sitat fra: Trig8 på tirsdag 10. desember 2013, klokken 12:47
Sitat fra: kjbu på tirsdag 10. desember 2013, klokken 08:42
Er det noen som tenker at bilen må skrotes flere år før tiden ved bruk av varmeapparat?
Trekker mye strøm som medfører mer bruk av batteri som dør raskere. Det er trolig defekt batteri som dødar en Leaf.
Absolutt noe å tenke på for de som ikke lader til 100% for å spare batteriet :-)

Det synes ikke jeg. Her lades det til 100% og jeg bruker bilen son en vanlig bil - varme på og alt mulig. Så får det bare holde så lenge det holder !  Sparegreia med pledd og lav innstilling på varme og "forsiktig så du ikke sliter ut bilen" er ikke noe for meg.  ;D

BE

Sitat fra: Trig8 på tirsdag 10. desember 2013, klokken 12:47
Sitat fra: kjbu på tirsdag 10. desember 2013, klokken 08:42
Er det noen som tenker at bilen må skrotes flere år før tiden ved bruk av varmeapparat?
Trekker mye strøm som medfører mer bruk av batteri som dør raskere. Det er trolig defekt batteri som dødar en Leaf.
Absolutt noe å tenke på for de som ikke lader til 100% for å spare batteriet :-)
Det har jo overhode ingenting med om en lader til 80 eller 100%...
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

emil

Sitat fra: Daeedor på tirsdag 10. desember 2013, klokken 13:23
Det synes ikke jeg. Her lades det til 100% og jeg bruker bilen son en vanlig bil - varme på og alt mulig. Så får det bare holde så lenge det holder !  Sparegreia med pledd og lav innstilling på varme og "forsiktig så du ikke sliter ut bilen" er ikke noe for meg.  ;D

Samme her. Har kjøpt en bil som ser ut som og kjører som en "vanlig" bil og bruker den som jeg brukte fossilbilen i 95% av tiden. Det vil si at 95% av kjøringen er godt innenfor rekkevidden til 80-90% batteri (max lading ligger nå på ca 93%). Cruisecontrol på fartsgrensen og varme nok til at jeg ikke klager (men der er jeg heldig som liker å ha det litt kaldt). De resterende 5% er lengre turer som krever litt ekstra planlegging. På 9000km/4mnd har jeg vært under 20% tre ganger, en av de til "---" på GOM, men aldri skilpadde.

Trig8

Sitat fra: Daeedor på tirsdag 10. desember 2013, klokken 13:23
Sitat fra: Trig8 på tirsdag 10. desember 2013, klokken 12:47
Sitat fra: kjbu på tirsdag 10. desember 2013, klokken 08:42
Er det noen som tenker at bilen må skrotes flere år før tiden ved bruk av varmeapparat?
Trekker mye strøm som medfører mer bruk av batteri som dør raskere. Det er trolig defekt batteri som dødar en Leaf.
Absolutt noe å tenke på for de som ikke lader til 100% for å spare batteriet :-)
Det synes ikke jeg.
Samme her :-)
Lader til 100% så jeg slipper å klattlade i løpet av dagen og varmer så det blir behagelig å kjøre bil. Kjempefornøyd :-)
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

BE

Sitat fra: Trig8 på tirsdag 10. desember 2013, klokken 22:36
Samme her :-)
Lader til 100% så jeg slipper å klattlade i løpet av dagen og varmer så det blir behagelig å kjøre bil. Kjempefornøyd :-)
Du er klar over at klattlading under 80% SOC er svært gunstig for batteriet sammenlignet med store utladninger?
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA