Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ny software oppdatering

Startet av Arnvid Øverbø, tirsdag 17. desember 2013, klokken 08:28

« forrige - neste »

Arnvid Øverbø

Fikk ein ubehagelig overraskelse her om dagen. Skulle inn i ei rundkjøring , det var snøsørpe i vegbanen. Bilen var så treig å få opp farten , at det nesten blei problem. Antar at det var ESP``n som "hindret " akselerasjonen. Seinere samme dag , bilen rett og slett stoppet i en motbakke med snø på vegen . Noen som vet om det er noe å gjøre med dette ?

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Arnvid Øverbø

Naturligvis. Men poenget er at ESP kan ha en viktig funsjon . Og den situasjonen kan oppstå når du minst aner det. Har ved et par anledninger unngått farlige situasjoner nettopp pga ESP.

knnygar

Er ein brytar på venstre side av rattet du enkelt kan slå på og av ESP.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

emil

Har selv opplevd det samme nylig på mitt første vinterføre med Leafen. Kanskje litt for høy fart inn i rundkjøringen etter forholdene og bilen stoppet omtrent opp. Men det er vel noe man bare må venne seg til. Har gjort noen forsøk på å skru av og vil nok etterhvert som jeg blir mer kjent med bilen på vinterføre gjøre det i enkelte situasjoner der jeg trenger litt mer forutsigbarhet.

BE

Det er ikke ESP som skrus av, men antispinnen. ESP er antiskrens og må ikke blandes med antispinn. Antispinn kan skrus av med nevnte knapp.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Lynet

Sitat fra: BE på mandag 09. desember 2013, klokken 21:23
Det er ikke ESP som skrus av, men antispinnen. ESP er antiskrens og må ikke blandes med antispinn. Antispinn kan skrus av med nevnte knapp.

Da tror jeg du må lese side 2-47 i bruksanvisningen! På side 5-24 står det at ESP kobles ut men antispinn er aktiv. Kanskje antispinn sin funksjon med motorkutt er koblet ut? Må testes :-)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

knnygar

Synest også Leafen er litt treig til å kople inn igjen motoren, har også hatt nokre slike "uheldige" opplevingar i kryss.
Er det forresten rart ein går seg litt vill i alle desse forkortingane?  :o
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Arnvid Øverbø

Takk til BE og Lynet.
Må nok innrømme at jeg ikke har lest hele innstruksjonsboken.  Tydeligvis fleire som tek feil her. Ok, da slår jeg av antispinn ved bykjøring på sørpeføre. Men har hatt en del biler med antiskren og ESP, men aldri opplevd noe i nærheten at dette. Å føle at biler står stille i en rundkjøring , er ikke kjekt.

Mr.Zero

Sitat fra: Arnvid Øverbø på mandag 09. desember 2013, klokken 22:34
Takk til BE og Lynet.
Må nok innrømme at jeg ikke har lest hele innstruksjonsboken.  Tydeligvis fleire som tek feil her. Ok, da slår jeg av antispinn ved bykjøring på sørpeføre. Men har hatt en del biler med antiskren og ESP, men aldri opplevd noe i nærheten at dette. Å føle at biler står stille i en rundkjøring , er ikke kjekt.

Var det ikke ESP som ble skrudd av og ikke antispinn..? Innmari klønete at det er slik! Fungerer slik på sambons Golf også - kun ESP som går av, mens antispinn fungerer. Burde vært motsatt! Det kan være nødvendig i enkelte situasjoner å spinne seg løs - og det går da ikke. På zero'n min slår alt seg av - ESP'n er virkelig brutal på denne batteripurka, så godt muligheten er der!
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

emil

Antispinn går ihvertfall av på min Leaf når jeg trykker på knappen med bilen som "sjangler"

Kvikken

#11
I går opplevde jeg en farlig situasjon ut på vei fra parkeringsplass. Normalt sett hadde jeg rukket ut før passerende kjøretøy på dette føret (bilen var langt unna) men med Leafen måtte de andre stoppe for at jeg skulle komme ut i veien. Jeg har ESP og antispinn også på mine andre kjøretøy (én 2fwd og én 2rwd).

Leif Leaf

Denne tråden var interessant. Tenkte selv å starte noe lignende her om dagen, men trodde dette var noe jeg innbildte meg. For et par dager siden lugget det skikkelig (og helt uventet) i bilen og et gult lys blinket i dashbordet. Jeg rakk ikke å se hva det var, men antok at det var ESP som slo inn. Men det merkelige var at dette skjedde midt på en rett strekning og på nærmest "bar" bakke (les: kompakt vinterdekke), bilen fikk rett og slett litt sleng et lite sekund - og det helt uten grunn.
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

Thomas Parsli

Antispinn (Traction Control System, som Nissan kaller det) på Leaf er ikke spesielt dårligere enn på f.eks VW Touran, men milesvis unna f.eks Subaru eller biler med firehjulstrekk.

Min erfaring er at TCS på Leaf fungerer godt. Jeg har ikke stått fast med bilen på snart to år, selv på føre hvor andre (nye) biler har problemer.

At de "morsomme kjøreegenskapene" forsvinner når det blir glatt kan jeg leve med, hvis man skal raskt ut foran noen man har vikeplikt for om vinteren er nok 4WD/AWD det eneste som gjelder.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Arnvid Øverbø

I motbakke med 10 cm nysnø ,. bilen stoppet rett og slett. Måtte trykke på knappen for å komme meg opp. Da spant bilen på begge hjulene, det stemmer med at ESP ble slått av . Men hvorfor skal bilen bare stoppe ??

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA