Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 21" Grå Performance + Felger vurderes solgt

Startet av Thomas Henden, mandag 16. desember 2013, klokken 23:53

« forrige - neste »

Thomas Henden

Så ble det uventet treerfeil på NAF-testen av min Think sist torsdag på grunn av defekt hjulllager, venstre foran!  :(

Fikk bekreftet av både elbilvenner og andre venner, og ikke minst verkstedet, at treerfeil på det lageret var for strengt, og enkelte har også antydet at NAF fortsatt ikke liker elbiler, kanskje spesielt ikke de 'gamle' elbilene, og har mekanikere som ikke skrur, bare kontrollerer og ikke har så mye kontakt med virkeligheten, hva som er risiko og hva som ikke er det.

Fikk også toerfeil på bremserørene pga rust, men det skjer vel før eller senere, så det var plausibelt nok, og ble også bekrefta av verkstedet. (Noen sier at Think ikke har så mye problemer med rust, men...?)

I tillegg var det også toerfeil på nærlys begge sider, som er påfallende da jeg i løpet av høsten har byttet begge pærene til et annet merke, for det jeg alltid har pleid å kjøpe hadde de ikke hos Biltema lenger.

Thinken har jo ikke sånn autojustering av lysene, og selv om lysfeil er vanlige, så stusser jeg over at justeringen har blitt feil på begge lamper nå plutselig, er dette noe jeg kunne ha justert selv, er pærene feil eller hva kan dette bero på? En venn foreslår at justeringen kanskje har vært litt lav hele tida, men at det først var NAF som var pirkete nok til å gi tommelen ned for dette...?

Vel, så stod jeg der da på Økern, med en bil som tilsynelatende var i orden, men med kjøreforbud,
klassifisert som trafikkfarlig og må ikke brukes før feilen er rettet! Fristen for kontroll går ikke ut før slutten av januar, så innsending til EU-kontroll før jul, for å se hvor mye av julebudsjettet som må gå med til å fikse bilen, var likevel ikke noe sjakktrekk! :-(

Å teste bilen hos NAF kan dermed ikke anbefales om man ikke er medlem, og ikke er helt 100% sikker på at bilen er i god orden, om den er ny og innenfor garantitid, ellers kan det blir dyrt med kranbil osv. og NAF prøvde seg selvsagt med at jeg burde melde meg inn før jeg bestilte kranbil av dem. I tillegg skulle de ha en femtilapp ekstra for den periodiske kontrollen av min Think, enda den ikke trenger utslippstester og ikke har tilhengerfeste, ABS, ESP, servo og annet dill som må sjekkes.

Bortsett fra Kewet, er vel Think omtrent den enkleste bilen de kan sjekke, ikke det at den femtilappen er så mye, men om noe, burde man heller fått rabatt med elbil...

Hadde ikke merket noe rart, definitivt ikke støy eller bremsing fra dette lageret, bortsett fra litt slakt håndbrekk, og kanskje en tanke lang vandring av bremsepedalen, og dettte hadde ikke NAF gitt feil på, merkelig nok. Jeg hadde uansett sett for meg et snarlig skifte av bremsevæske og få justert dette. Ettersom folk nå sier at NAF-kontrollen faktisk er mer pirkete enn hos verksteder som
ofte kan håpe å finne noe de kan fikse på, så er det rart at ikke ihvertfall håndbrekket ble påpekt.

Bilen står nå hos Bertram, en km eller så unna på Ensjø, og de antydet at det er en fordel men ikke nødvendig, at om jeg selv fikk tak i lager, så sparer jeg tid, kanskje også penger, kanskje litt med forventningen om at man som eier av en etterhvert litt spesiell bil, veit hvor de riktige delene er å få tak i raskt og greit.

Da jeg måtte bytte bærekuler for noen år siden, var det et lite styr, og akkurat nå husker jeg ikke hvordan det ordnet seg, tror Think eller Ford sendte meg det i posten eller noe sånt, men Peugeot Norge, delelager var ihvertfall ikke behjelpelig denne gangen, med å skaffe hjullager, enda det jo skal passe med lager fra P106.

De snakket i vei om at Think var konkurs, 'noen andre hadde overtatt delelageret osv.' og at jeg uansett måtte ha chassisnr osv. blablabla. De hadde helt sikkert rett hjullager, og det skulle ikke vært noe problem å selge meg dette, så da bidrar jeg herved til å spre litt negativ reklame for Peugeot når de skal være så vanskelige.  >:(

(Tenk om Philips hadde nekta å selge lyspærer til en eier av en ikke-Philips lampe, det er jo ikke sånn i resten av verden? Det er selvfølgelig lov å nekte å selge en del, men... )

Når jeg går på sånn som Biltema, Torshov Bilrekvisita, Mekonomen osv så har de guider, der man enten skriver inn bilnummer (ingen treff på EL-nummer selvsagt) eller "manuelt valg" bilmerke, modell og år. Da finnes det flere varianter og årsmodeller av P106.

Dette kan da ikke være så forb... vanskelig, det er vel ikke 100 forskjellige typer lager ute og går til Think/Peugot 106, vel? >:(

Hvor i byen er det mulig å gå og si at man skal ha [det og det delenummeret] eller whatever, så man får disse 'doble fustasjeopphengsforkoblingene' til Think Classic?   ???

Jeg bør vel kanskje kjøpe lager til høyre forhjul også, om/når jeg finner det?

Litt frustrert nå, det skapte mye førhjulstress å uventet ikke ha bil nå, og alle verksted har fullt opp å gjøre, men Bertram ser ut til å kunne fikse bilen rimelig raskt straks jeg får tak i et hjullager, hyggelige folk, og rent og pent der ihvertfall, men venter fortsatt på en prisoverslag, da, håper ikke NAF har oversett mer enn brekket, og bremsevæsken blir jo uansett bytta når bremserørene blir bytta da, så...

Elmo

Sitat fra: Thomas Henden på mandag 09. desember 2013, klokken 16:45
Bortsett fra Kewet, er vel Think omtrent den enkleste bilen de kan sjekke, ikke det at den femtilappen er så mye, men om noe, burde man heller fått rabatt med elbil...

Jøss. Jeg betaler alltid 200 mindre for PSA-classic'ene enn for bensindyret til ungene hos "min" EU-kontrollør.

Sitat fra: Thomas Henden på mandag 09. desember 2013, klokken 16:45
Når jeg går på sånn som Biltema, Torshov Bilrekvisita, Mekonomen osv så har de guider, der man enten skriver inn bilnummer (ingen treff på EL-nummer selvsagt) eller "manuelt valg" bilmerke, modell og år. Da finnes det flere varianter og årsmodeller av P106.

Hos Biltema er det fakisk treff på skiltet til el-Saxo'n min i sommer da jeg skulle ha bremsesko (bak).

Sitat fra: Thomas Henden på mandag 09. desember 2013, klokken 16:45
Da jeg måtte bytte bærekuler for noen år siden, var det et lite styr, og akkurat nå husker jeg ikke hvordan det ordnet seg, tror Think eller Ford sendte meg det i posten eller noe sånt, men Peugeot Norge, delelager var ihvertfall ikke behjelpelig denne gangen, med å skaffe hjullager, enda det jo skal passe med lager fra P106.

Da jeg fikk feil på bærekulene på Saxo i sommer så ringte "mitt" EU-verksted (igjen) opp til Kolberg Caspary i Asker og så kunne jeg hente kulene 10min etterpå så han kunne bytte dem.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Maktmisbruk fra NAF.

Helt utrolig at du får kjøreforbud grunnet et dårlig lager. Har du energi og tid til det burde dette blitt tatt videre.

Dessverre er nok sjansen for at noen proffe EU kontrollører gir deg medhold liten, selv om de selv neppe ville gitt deg kjøreforbud.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Hejduk

Er det ikke bare å ta en ny EU kontroll hos noen andre, og fikse det de finner av feil? Har selv gjort dette. Verksted 1 skulle ha 15000 for å sette den i godkjent stand. Tok bilen til verksted 2 og de fant langt færre feil og kostnad på under 8000. Fikk den reparert og godkjent på verksted 2.
Reservert model 3
2017 i3 protonic blue
2012 US Leaf LS rød
2002 Saxo hvit

Yeyeye

Hei.
Har du sett den flotte elbilwikien på siden. Se øverst på siden i det blå feltet og på venstre siden der, der ligger linken alltid :)
Her finner du nummer på fremhjulslager og mange andre deler: i tillegg har de vel på biltema.

Hjulager Foran: Ruville 5917. Kr 575,-. SKF nr. VKBA 3554. Fra Citroen (billigere) eller Peugeot kan man oppgi original delenummer 3350.32. som er 72mm utvendig, 37mm innvendig og 33mm bred.

Mvh Arild Rabben
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Thomas Henden

Takk for støtten alle sammen!

E-post til Mekonomen og Sørensen & Balchen er skrevet, med forespørsel og delenumre, som nevnt her og på wikien, så får vi håpe at det blir napp minst et av stedene.



Thomas Henden

Og i dag landet det et illevarslende brev fra Vegvesenet på Tynset med nedleggelse av bruksforbud og begjæring om avskilting i motorvognregisteret. Det er datert _dagen etter_ EU-kontrollen, så en skal si de er raske på labben, dog var ikke postgangen nå rett før jul, så rask, brevet brukte 5 dager!

(Det er jo egentlig bra de er raske, om de mener en bil er trafikkfarlig, men da burde de vel nesten også ha ringt eller sendt SMS med advarsel, i våre dager...)

Brevet avsluttes dog med at "Begjæringen blir automatisk slettet når kjøretøyet er reparert og godkjent. Dette dokumenteres ved ny kontrollseddel som viser at 3'er-feil er utbedret inntil endelig godkjenning for mai måned foreligger."

Hva vil dette si i praksis? Jeg hadde opprinnelig frist innen utgangen av januar for godkjent på EU-kontrollen, så står det plutselig "endelig godkjenning for mai måned"? Må man til en ekstra kontroll etter et halvt år eller noe sånt?

Dette er vel standard opplegg jeg har fått, men lurer likevel på hva som skjer nå?

Klageadgangen står nevnt i brevet, men er nærmere beskrevet ihht brevet, visstnok på baksiden av kontrollseddelen som i farta ble liggende i bilen, for verkstedet.

Hvis det ikke er noe problem for verkstedet å skriftlig uttale at de ikke mener lageret var trafikkfarlig nedslitt og kun tilsa 2'er-feil, så sender jeg sannsynligvis en klage straks bilen er reparert og ny kontrollseddel foreligger, men er det noe jeg kan risikere da? At de tar inn bilen til enda en kontroll og 'finner' enda flere feil, eller noe annet bøff?

valvolainen

Et hjullager kan ha flere nivåer av slitt.
Vanligvis kommer den en svak uling til å begynne med som går over i rumling, og tilslutter ramler hjulet av.

Poenget er jo at på et eller annet tidspunkt så blir et gåent hjullager en 3-er feil. Om det er riktig eller ikke i ditt tilfelle kan jo egentlig ingen som ikke har sett hjullageret svare på, men personlig har jeg bare gode erfaringer med eu kontroll hos naf (på økern).

Sålenge du har delenummeret til et SKF lager kan du bestille dette på nærmeste traktordelepusher, sikkert også hos tess eller lignende maskinforretninger.
Hos et verksted pleier slike ting å koste det dobbelte.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Caspar

Det er klart det må bli en del synsing siden det bare er den aktuelle kontrolløren som har kjent på hjullageret. Kontrollveiledningen åpner for 3er feil på både defekt hjullager og ulyd i hjullager, men ikke for slakk. Jeg tipper det er sjeldent det er 3er feil på hjulager uten at kunden selv har opplevd noe avvik.
Punkt 5.8 hjullager
http://lovdata.no/static/LTI/ltavd1/filer/grafikk/sf-20090513-0591-01-01.pdf
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Thomas Henden

Da ordnet det seg veldig greit til slutt!

Sent på fredag ettermiddag, ringte de fra verkstedet og sa at nå var bilen ferdig!

Jeg ble overrasket, fordi jeg ventet på et prisoverslag, men så hadde de da fått vite at et annet verksted, riktignok uten å ha sett bilen, bare EU-kontrollseddelen som jeg sendte dem på e-post, skulle ha tilsvarende 8000 kr inkl. moms og deler for å bytte lager og bremserør.

Ettersom verkstedet så at det bare var å pusse vekk rust på bremserørene og antirustbehandle, så ble det mye mye billigere, dessuten raskt utført, tatt i betraktning at det er mye å gjøre nå, rundt om på verkstedene, kun kr 3200 for dette, og en del småplukk, som at et blinklys var gått osv og stramming av brekk. I tillegg så manglet en klemring for å holde belgen på venstre aksling til forhjulet. Diverse sånt.

Enten så må blinklyset ha gått, tilfeldigvis på vei ned fra Økern, eller så overså de på Økern det også, i såfall var det bak, for blinklysene på Think foran, er så kraftige at dem ser man gjenskinn av i trafikkskilter osv. ellers burde jeg ha sett det også.

For øvrig var det Bertram bil på Ensjø, som etter anbefaling av Skytta Auto (som er det verkstedet Øyvind Lunde anbefaler for understellsreparasjoner på Think, for dem som bor i nærheten), som fikset bilen min.
(Men Skytta Auto hadde litt mye å gjøre, denne gangen, men anbefalingen deres var utmerket!)

Så dette er to verksteder som begge kan anbefales, og som ikke skriver regning med gaffel, som det første verkstedet prøvde å gjøre, det er _litt_ forskjell på kr 8000 og kr 3200, men mulig de også hadde moderert seg til å bare pusse og impregnere bremserørene og at ikke regningen ble så stor der heller, jeg skal sjekke fakturaen å se litt, Bertram ble nok uansett litt billigere, når det gjaldt byttet av lageret, så da ville de nok ha vært billigst uansett om bremserørene måtte ha blitt laget på nytt.

Forresten så fikk Bertram lageret rett fra Peugeot, så det er vel ikke meningen at privatpersoner skal kjøpe fra dem direkte, tror prisen var ca kr 750, som lå midt mellom pris hos Mekonomen på nærmere tusenlappen og ca 500 hos Bilextra, dvs den butikken som eier Bilextra, husker ikke navnet i farta, Sørensen og Balchen, vel.

Kunne vel spart kr 250 ved å skaffe lageret selv, men pytt, pytt ikke lurt å pådra seg mer stress enn nødvendig før jula.

En merket seg at Bertam hadde det svært pent og rent på verkstedet, men mulig dette er blitt vanligere nå, man tenker mer på miljø og helse, det kan ihvertfall et godt inntrykk, det var litt sånn t.o.m. på Fords verksted i Persveien også. Verksteder som legger vekt på å ha det rent og pent, synes sikkert det er hyggelig å få elbiler til service av bremser og understell innenfor det de kan fikse! :-)

Og forresten - nei, jeg merket definitivt, absolutt ingen ting fra det lageret, ingen ulyd, ikke noe drag mot venstre, og jeg har pleid å være sensitiv i tida mot EU-kontroller på om jeg tror noe kan være et problem, og da har det vel en gang vært rust på bremseskiver, og en gang bærekuler, men ikke treerfeil. Med bærekulene, da syntes jeg jeg hørte et klunk eller et knakk nå og da ved svinging, men det hører jeg da litt nå også.
Håndbrekket var jeg egentlig ikke i tvil om, og det fikset de da også. Blinklyset som plutselig var gått, får
forbli et mysterium, men det skulle ikke ha overrasket meg om de overså det også, siden de overså håndbrekket.

Siden jeg nylig byttet til vinterdekk, og måtte drive å sparke på alle hjulene etter først å ha strevd en god
del med boltene som satt hardt denne gangen, så kan jeg definitivt utelukke vakkel også. (Så hardt sparket jeg nok ikke! :-) ) Ettersom bakakslingen på Think ikke er en helt god pantent, er det litt skrekk om/når denne blir dårlig, da må batterikassa ut og det blir en dyr reparasjon å bytte hele akslingen, siden det bare blir en midlertidig rep. å bytte innholdet i enden av den, eller hva det nå er man gjør, uten å ta ut hele greia.

Siden Bertram ringte fredag ettermiddag, og det bare var tida og veien for å rekke å hente bilen før helga, så tenkte jeg ikke i farta på å spørre om å få se det byttede lageret, så hadde det bare være å ta bilde for å dokumentere.

Velvel, da er konklusjonen at vi nå vet om et par bra slike verksteder som kan fikse Think-understellsproblemer greit og rimelig!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA