Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

21" Grå Performance + Felger vurderes solgt

Startet av Lene Jensen, mandag 16. desember 2013, klokken 23:46

« forrige - neste »

Lene Jensen

Nå ser det ut som det er brudd i ledningen som går ut fra ladekladden IGJEN. Måtte bytte kladd to ganger hos RS tidligere og til slutt hadde de ikke noen som funket og gi til meg og ikke tid til reparere den jeg hadde, så min bror som er elektriker fikset den. Har virket fint lenge, både når kladden henger på en spiker og når den har ligget på garasjegulvet foran bilen.

Men så måtte jeg sette bilen på lading over natten i et parkeringshus, passet på å sjekke at ladingen kom i gang  og la kladden pent på asfalten mellom bilen og veggen foran. Kom for å hente fulladet bil neste ettermiddag, og der var den ikke ladet opp en millimeter så helt sikkert kom ledningen i en annen posisjon ut fra kladden da jeg la den ned, og ladingen stoppet. Måtte sette på lading igjen, passe på at ledningen fikk bøy på seg og vente fem timer på McDonalds til kl 22 om kvelden før jeg hadde nok strøm til å kjøre hjem  >:(

Hvordan skal man fikse dette? Må jo åpne en gang til å reparere inni, men så da? Når kladden henger på en spiker på veggen vil jo ledningen henge ned til ene siden og det tåler den tydeligvis ikke. Jeg snurrer aldri ledningen opp på kladden heller.

Et eller annet system for å stive av ledningen ut fra kladden?

Begynne å henge kladden opp ned slik at det er den grå ledningen bort til bilen som får bøyen i stedet for den svarte ledningen?
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

hma

Veldig kjedelig det der, jeg hadde samme feil på min kladd.
Problemet er at inntakskabelen til kladden er av for dårlig kvalitet, så det hjelper ikke særlig mye å reparere den.
For å få en varig løsning må man bytte hele kabelen - og da til en smidig type med tykt tverrsnitt på lederne (2,5 mm2).
Jeg byttet til en som ligner denne:
http://www.jula.no/skjoteledning-10-m-ip44-403152
og er veldig fornøyd :)

Kladden åpnes nokså enkelt med varmepistol. Den gamle kabelen loddes forsiktig ut av printkortet med en kraftig loddebolt (ca 40W) og ny monteres.  Vær nøye med å fuge etter med nytt lim slik at kladden blir tett igjen. Jeg har laget en "regnfrakk" med en vanlig plastpose og tredd over kladden slik at den ikke blir utsatt for regn når den henger.
Man bør også montere en ekstra krok - på oversiden av krokene som holder kladden - som man kan henge inntekskabelen over. Slik at det ikke blir knekk på kabelen.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Warlock

Høres irriterende ut ja.
Dersom din bror er elektriker, ville jeg fått lurt ham til å bytte til en mer fleksibel kaber og installert en bedre strekkavlasting ala dette: http://www.protecinfo.co.uk/produkt_detailansicht_en.php?gid=0&ru=EPN%20255&ruid=q&pid=0 dersom han likevel skal ta av kabelen. Slikt noe finner han på elektroscandia eller tilsvarende...

hma

#3
@Lene Jensen:
Vil samtidig reklamere for OVMS til Thinken (boks med simkort som sender status på bilen til mobil-app).
Da vil du umiddelbart få varsel på mobilen om lading avbrytes. Du får også varsel når ladestatus kommer til 80%, i tilfelle du skal lade effektivt og komme raskt avgårde :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Lene Jensen

Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

Karus

Sitat fra: hma på mandag 09. desember 2013, klokken 21:51
@Lene Jensen:
Vil samtidig reklamere for OVMS til Thinken (boks med simkort som sender status på bilen til mobil-app).
Da vil du umiddelbart få varsel på mobilen om lading avbrytes. Du får også varsel når ladestatus kommer til 80%, i tilfelle du skal lade effektivt og komme raskt avgårde :)
Hvor får jeg tak i en OVMS til min Think 2010? Jeg ser det er skrevet mye om den på en annen tråd.
Nittedal
Tesla MX 75D med AP2, Juni 2017
Nissan Leaf Tekna Nordic,  Desember 2014.
Kjørt Citroen C-Zero 9000km siden mars 2014, solgt.
Think City 2010 ZEBRA (Juli 2012), PCU Gen-2, tidligere gått i Think Global.
Kondensvann i Gen-2 motor kan være et problem (mangler drenshull). Har nå kjørt problemfritt 16000km etter uhellet i August 2012.

hma

Sitat fra: Karus på torsdag 12. desember 2013, klokken 22:16
Hvor får jeg tak i en OVMS til min Think 2010? Jeg ser det er skrevet mye om den på en annen tråd.
OVMS-kan jeg anbefale - helt klart den tøffeste og mest nyttige tilleggsutstyret du får til Think :)

Du finner de fleste nødvendige opplysninger i denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6755.msg105018.html#msg105018

http://www.fasttech.com/product/1000300-ovms-car-module-v2
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Mircado


En god dose sugru hjelper til å stive av ledninger, om du vet stedet det trengs å stives av. Dog mest ment for tynnere ledninger...  Sugru.com eller Jernia har.

--
Think City Zebra

hma

#8
Litt av problemet med Think-kladden er at inntakskabelen er av for dårlig kvalitet. Tror den mangler "talkum" slik at lederene innvendig i den svarte isolasjonen ikke får beveget seg fritt nok ved bøying. Den blir da ekstra utsatt for tretthetsbrudd akkurat der gummimuffen slutter.
Skal man stive av utføringen må den forankres godt i selve kladd-huset.

Ved å skifte til en dyrere og mer smidig kabel (2,5mm2), samt bruke en ekstra krok til inntakskabelen (over opphenget til kladden) vil man være sikker på at det holder.

Kladden er heller ikke godt nok tettet mot fukt, så den bør ikke legges på bakken utendørs, ei heller blr den eksponeres for mye regn. Klipp hull i hjørnet av en liten plastpose, trekk den over kladden og tett med isolasjonsteip. Da er du sikker :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Kethorp

#9
Jeg har med hell brukt Sugru.
Tetter og styrker plast og annet på en super måte - mange kule farger også. Min erfaring så langt er at det holder seg utrolig bra.
Kethorp i Oslo
Rød Think Classic 2002 - fra 2005
Rød Think City 2010 (Zebra) - fra 2013
BMW i3 94kw 2017 - fra 2017

Lene Jensen

Hva er sannsynligheten for at man kan få R&S til å skifte ut ledning gratis?
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

Go-carter

Sitat fra: Lene Jensen på mandag 16. desember 2013, klokken 13:46
Hva er sannsynligheten for at man kan få R&S til å skifte ut ledning gratis?

Liten - jeg fikk ikke fikset eller byttet min en gang, siden de mente det var på grunn av feilbruk. Trass 47.000km og tre år igjen på garantien.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Lene Jensen

Go-carter, det var en dårlig unnskyldning synes jeg, liten sannsynlighet for at så mange av thinkeierne bruker laderen feil  :o
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

vilHAel

Lite spørsmål...
Er ladekladden helt død ved kabelbrudd? Min kladd lyser som normalt men "tar" sikringen i garasjen når lading på bilen starter.
(Har stilt spm i egen tråd men foreløpig ingen svar  :) )

God jul,

Lene Jensen

Det jeg opplever at hvis ledningen henger "riktig" (bøyd til den ene siden) så er kontakt, og hvis den ikke gjør det så er det ikke kontakt. Tar ikke sikringen.

Hvor stor sikring har du? Burde ha minst 16 ampere og ikke annet som trekker mye strøm på samme kurs.
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA