Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Urch, lekkasje i panoramatak

Startet av tikkerol, mandag 16. desember 2013, klokken 19:57

« forrige - neste »

tikkerol

Jeg har prøvd å lese om alle de forskjellige lademulighetene man har når det gjelder hjemmelading.
Jeg får ikke min bil før mot sommeren, men driver nå å planlegger hvordan dette skal gjøres.

1) Jeg har hatt elektriker på besøk som har estimert en pris på 7000kr for trekking av kabel(ca 15-20m) fra sikringsskap til garasje, ny kurs med 32A sikring, 1-fas og stikk i garasjen. Er dette en upris?

2) Jeg ser også flere invisterer i slike saltobokser. Hva er fordelen med salto hjemme?
Jeg får vel ikke noe mere fart på ladingen kontra en blå plugg?

3) På saltoboksen er det type2 støpsel, går denne direkte i bilen eller trenger den overgang?

4) Dersom jeg dropper saltoboks og går for blå kontakt, må jeg da benytte meg av mobilladeren og et adapter?



cairnz

1) Virker som kurant pris. Andre har fått svært varierte priser, og 7000 for arbeid og material er nok godt tilbud for deg.

2) En Salto-boks forenkler endel ting for deg. Du trenger ikke å koble til med UMC, men har en fastmontert kabel i veggen som du plugger i bilen. Fordelen som folk har rapportert så langt er veldig stabil lading, ingen problemer med kabler og lading som stopper. Du får akkurat så stor fart som både boks og kabler/sikringer tilsier. Du kan godt installere 32A kurs og ha en Saltoboks som er spesifisert for 32A (7,6kW). Denne hastigheten på lading skal du ha uavhengig om du har enkel- eller dobbellader.

3) Type2-støpsel går direkte inn i bilen.

4) Ja, hvis du bare har blå kontakt i veggen (32A CEE-kontakt) må du ha UMC-en med blått adapter (som forhåpentligvis leveres i løpet av 1. kvartal 2014), eller en tilsvarende mobil ladeløsning. jkirkebo har laget en slik løsning selv av bestilte deler og montering. Dette er nok ikke å anbefale hvis du ikke er praktisk anlagt og har en over middels interesse av elektro.

I bunn og grunn koker det ned til hvordan du selv vil ha det. Du vil i stor grad klare deg med "vanlig" 13A lading fra en vanlig kontakt, såframt du ikke har lang daglig vei (f.eks. pendler over 100-150 km per dag). Endel har bestilt Salto-boks og er veldig fornøyd med denne. Endel har UMC med mange problemer og andre har UMC uten problemer.
Elbilist

krister461

Sitat fra: tikkerol på mandag 09. desember 2013, klokken 12:35
Jeg har prøvd å lese om alle de forskjellige lademulighetene man har når det gjelder hjemmelading.
Jeg får ikke min bil før mot sommeren, men driver nå å planlegger hvordan dette skal gjøres.

1) Jeg har hatt elektriker på besøk som har estimert en pris på 7000kr for trekking av kabel(ca 15-20m) fra sikringsskap til garasje, ny kurs med 32A sikring, 1-fas og stikk i garasjen. Er dette en upris?

2) Jeg ser også flere invisterer i slike saltobokser. Hva er fordelen med salto hjemme?
Jeg får vel ikke noe mere fart på ladingen kontra en blå plugg?

3) På saltoboksen er det type2 støpsel, går denne direkte i bilen eller trenger den overgang?

4) Dersom jeg dropper saltoboks og går for blå kontakt, må jeg da benytte meg av mobilladeren og et adapter?
1. Jeg ser noen anbefaler å legge opp en 3-fase kurs, selvom man bare setter opp en 1-fase stikk. Dette for å være mer fleksibel i fremtiden. Pris har jeg ikke forutsetning for å vurdere.
2. Det har vært litt ustabilitet med Teslas UMC, samt at det mangler blå adapter. Derfor er det en fordel med salto-boks. I tillegg slipper man å ta Teslas UMC ut av bilen. Men, noe mer fart får du ikke sammenlignet med blå/rød plugg.
3. Type 2 støpsel går rett i bilen.
4. Stemmer.

dotten

jeg sitter i samme bås som deg, det jeg har funnet ut er at elektrikeren legger opp til 400V anlegg, men setter på 230V 32A til å begynne med. Så om jeg velger å kjøpe trafo, koster den ca 15k, og da kan jeg koble opp dette siden.

Jeg fikk pris på 5000 ca, 10 meter til garasje, ny kurs, og jeg graver selv. :-)

Avvetner binende pris på følgende:
-Legge opp til 400V 32A.
-øke sikringen i boligen fra 63 A og opp (siden vi sikkert vil bruke mer strøm i fremtiden om det blir unger)
S85

P85D fra mars 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA