Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Heidel, mandag 16. desember 2013, klokken 17:16

« forrige - neste »

Heidel

Lager egen tråd da jeg har litt andre problemer enn det som beskrives i "Dårlig varmeapparat"-tråden som jeg kunne se.

Når jeg har brukt forvarming (tidsinnstilt fra mobil eller direkte satt på fra mobil) så kjører jeg i 5-20 minutter også kutter det HELT.  Viser energioversikten og da er det 0 på varmeapparat.

Hvis jeg da parkerer og skrur bilen av og på igjen, så fungerer det.

Jeg har hatt bilen inne tidligere i høst fordi varmeapparatet sluttet helt å fungerer og en del ble byttet.

Har hatt bilen inne etter dette pga varmen kutter en stund etter at forvarming er brukt, men de klarte ikke å gjenskape feilen.  Testet alt mulig forskjellig, jeg satte på varmen fra min mobil og han på verkstedet (BNH Alna) kjørte i en liten evighet rundt uten at apparatet kuttet.

Har derfor ikke brukt forvarming noe særlig og heller varmet opp bilen når jeg har satt meg inn, men nå er det snø og is og da vil jeg bruke forvarming.

I dag hadde jeg bare kjørt 3-4 minutter før det ble null varme og energioversikten viste 0 effekt på varmen. Kjørte derfor inn til en butikk og stoppet og startet bilen på nytt. Vips opp over 4,5 på varmeeffekt. Tok litt tid før den blåste skikkelig varmt nå, enda den var god og varm av forvarming da jeg startet bilen.

Verkstedet hadde aldri hørt om/vært borti dette før, men tenkte at nå som det har vært vinter en stund så har dette problemet kanskje vist seg hos andre også? Kan ikke forstå at jeg er den eneste i hele verden som har dette problemet.

Det virker jo som softwarefeil siden en restart av bilen gjør at det fungerer...

Fikk oppgradert software da den var inne for å få ny varmedel her i oktober.

Jeg har 2012-modell forresten.

Bodø_EL

Jeg opplever akkurat det samme svært ofte. Har også hatt bilen på verksted å byttet varme-element.

2011 Mod. ImportLeaf fra Nederland. 43.000 km.
Model 3 reservert 24.10.2016
Model S avbestilt pga ny APHW2
2011 Leaf fra Nederland. 100k km

Sandven

#2
He, he... gikk nettopp inn på forumet for å sjekke om andre har vært borti det samme! Bare at det med min ikke alltid hjelper å stoppe og starte bilen igjen heller!!
En ting er at jeg fryser (8 mil hjem fra julebord med kort kjole og tynn strømpebukse var ikke noe særlig) verre er det at frontruten fryser når det er minusgrader!!!

Det har nok hendt flere ganger i høst uten at jeg har tenkt så mye over det (har tenkt at det er jeg som gjør noe galt med innstillingene) men nå som minusgradene er kommet så merkes det veldig godt om varmeapparatet ikke funker!

Om jeg setter på forvarming har jeg kommet til kald bil. Blåser bare kald luft. Det funket tidligere i høst så jeg lurer rett og slett på om varmeapparatet konker ut når det blir minusgrader. På torsdag kjørte jeg forøvrig til byen (uten forvarming først) og varmeapparatet funket helt fint. MEN når jeg reiste fra by'n funket det ikke (hadde stått parkert i garasje). Stoppet to ganger på veien uten å få i gang varmen. Dagen etter (når det var regn og plussgrader) funket det helt fint igjen!

Jeg har en 2013 Tekna

kjbu

Sitat fra: Sandven på mandag 09. desember 2013, klokken 21:57
He, he... gikk nettopp inn på forumet for å sjekke om andre har vært borti det samme! Bare at det med min ikke alltid hjelper å stoppe og starte bilen igjen heller!!
En ting er at jeg fryser (8 mil hjem fra julebord med kort kjole og tynn strømpebukse var ikke noe særlig) verre er det at frontruten fryser når det er minusgrader!!!

Det har nok hendt flere ganger i høst uten at jeg har tenkt så mye over det (har tenkt at det er jeg som gjør noe galt med innstillingene) men nå som minusgradene er kommet så merkes det veldig godt om varmeapparatet ikke funker!

Om jeg setter på forvarming har jeg kommet til kald bil. Blåser bare kald luft. Det funket tidligere i høst så jeg lurer rett og slett på om varmeapparatet konker ut når det blir minusgrader. På torsdag kjørte jeg forøvrig til byen (uten forvarming først) og varmeapparatet funket helt fint. MEN når jeg reiste fra by'n funket det ikke (hadde stått parkert i garasje). Stoppet to ganger på veien uten å få i gang varmen. Dagen etter (når det var regn og plussgrader) funket det helt fint igjen!

Jeg har en 2013 Tekna

Hvis alt fungerer som det skal, får du skikkelig god varme. Hvis ditt PTC-element er røket, så er det kun varmepumpa som fungerer og da får du kun en lunk på varmen.
Ved forvarming er det PTC-elementet som brukes, så hvis du aldri får varm bil ved forvarming har du et defekt PTC-element. Det har blitt en skikkelig hodepine for Nissan da disse ryker som fluer på EuroLeaf. Se tråden "Kald bil" her på forumet.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Heidel

Sandven: Akkurat det med kald bil på forvarming skjedde med min i høst. Da hadde hele varmeanlegget kutta og det var bare kald luft hele tiden, også når jeg kjørte. Da hadde jeg den inne og byttet en del. Dette har jeg skjønt at er veldig vanlig blandt Leafene. At varmeapparatet går fløyten.

Men godt å høre det er flere som har dette problemet ja.

Skal ringe verkstedet igjen og høre om de har fått noe mer info om dette nå. Nå kan jeg i hvert fall si at det ikke kun er meg!

Googlet meg grønn tidligere i høst og fant 1 tilfelle i USA. Ellers ingenting av denne feilen.


Noen som har denne feilen og som bruker Birger N. Haug på Alna? Så kunne man kanskje slått seg sammen ;)

passage

Jeg har samme problem som andre. Splitter ny bil fra 2013, Nissan Tekna, levert i september. I de siste 3-4 ukene har varme-apparatet vært litt av og på, uten at jeg har tenkt så mye over det jeg heller, annet enn at det kanskje er jeg som har stilt noe feil eller noe.

Men som andre skriver, varmen fungerer ikke i det hele tatt. Noen ganger virker den, men det er oftere at den ikke virker enn at den virker nå. Forvarming fungerer aldri nå. Kun kald luft, og da mener jeg virkelig kald luft.

Er det forresten noen som vet om man kan endre på innstillingene på forvarming? Slik det er nå skrur den seg av etter 15 minutter, kan man stille på dette noe sted, slik at den kanskje står på i 20 eller 25 minutter?

Ser ut som om jeg må gå til det sure skrittet å levere inn bilen på verksted allerede etter 2 måneder som eier. Det er ikke noe morro.

Heidel

Tror ikke man kan stille inn at den skal slå av etter så og så lenge nei. Jeg setter den på fra mobilen når det er 20-30 minutt til jeg skal dra når det er masse is på bilen. Eller snø.

Hvis den blåser helt kaldt med forvarming er det nok noe galt ja. Hadde vel hatt min 2-3 mnd da mitt røyk. Men da fungerte det overhode ikke.

Du må nok levere den inn ja.

Daeedor

Sitat fra: passage på tirsdag 10. desember 2013, klokken 09:09
Jeg har samme problem som andre. Splitter ny bil fra 2013, Nissan Tekna, levert i september. I de siste 3-4 ukene har varme-apparatet vært litt av og på, uten at jeg har tenkt så mye over det jeg heller, annet enn at det kanskje er jeg som har stilt noe feil eller noe.

Men som andre skriver, varmen fungerer ikke i det hele tatt. Noen ganger virker den, men det er oftere at den ikke virker enn at den virker nå. Forvarming fungerer aldri nå. Kun kald luft, og da mener jeg virkelig kald luft.

Er det forresten noen som vet om man kan endre på innstillingene på forvarming? Slik det er nå skrur den seg av etter 15 minutter, kan man stille på dette noe sted, slik at den kanskje står på i 20 eller 25 minutter?

Ser ut som om jeg må gå til det sure skrittet å levere inn bilen på verksted allerede etter 2 måneder som eier. Det er ikke noe morro.

Enkel TEST :  sjekk hvor mye strøm som trekkes når du bestiller 30 grader og bilen er "PÅ". Er det under 1,5 kW , så er PTC elementet sannsynligvis defekt. På nyeste Euroleaf er det også varmepumpe som gir "litt varme , men den trekker altså kun opptil 1,2kw ca...

Heidel

Snakket med verkstedet nå. Ble enige om at jeg skal teste forvarming med den vanlige kabelen og ikke hurtigladeren på veggen hjemme.

Det er jo rart at dette skjer med hurtigladeren hjemme, men med hurtiglader hos BNH så skjedde det ikke.

Han sa også at bilen må ha feilen når de skal feilsøke. Det betyr jo å kjøre inn dit uten å skru av bilen etter jeg har lada den. Og i dette været frister det lite altså, det er litt for lang tur og ikke helt trafikksikkert uten varme på ruta.


BE

Fy så mye tullpreik det kommer fra enkelte forhandlere. Dersom det kommer kald luft fra varmeapparetet når en setter 30°C, trenger en aldeles ikke feilmeldinger for å kunne si at noe er galt. Det kryr jo av nye biler med denne feilen.

Av og til kan man begynne å lure på kompetansen til enkelte av disse servicefolkene!
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Daeedor

#10
Sitat fra: passage på tirsdag 10. desember 2013, klokken 09:09
Jeg har samme problem som andre. Splitter ny bil fra 2013, Nissan Tekna, levert i september. I de siste 3-4 ukene har varme-apparatet vært litt av og på, uten at jeg har tenkt så mye over det jeg heller, annet enn at det kanskje er jeg som har stilt noe feil eller noe.

Men som andre skriver, varmen fungerer ikke i det hele tatt. Noen ganger virker den, men det er oftere at den ikke virker enn at den virker nå. Forvarming fungerer aldri nå. Kun kald luft, og da mener jeg virkelig kald luft.

Er det forresten noen som vet om man kan endre på innstillingene på forvarming? Slik det er nå skrur den seg av etter 15 minutter, kan man stille på dette noe sted, slik at den kanskje står på i 20 eller 25 minutter?

Ser ut som om jeg må gå til det sure skrittet å levere inn bilen på verksted allerede etter 2 måneder som eier. Det er ikke noe morro.

forvarming skrur seg av etter 15 minutter dersom bilen ikke er tilkoblet strøm. Er den derimot tilkoblet strøm , står den på forvarming i inntill 2 timer. ( se instruksjonsboken) 8)  Men sjekk hvor mye bilen trekker av strøm ( se på energi-menyen og se på "klimaanlegg" ), den skal trekke ganske raskt mer enn 1,5 kWh når du bestiller 30 grader. Gjør den ikke det , reis på verksted.

skywalker

Har hatt min 2013 tekna i litt over 1 mnd og de siste par ukene har varmeapparatet vært litt på og av. Nå når det er skikkelig kaldt har det ikke fungert i det hele tatt. Skal ha den på verksted om 2 dager for å måle om det er varmeelementet som er røket. De har visst leveringsproblemer også, så det kan bli mange uker å vente på nytt varmeelement >:(
2 stk Model 3 reservert 31.3.16
P85D rød P68018 levert 24.2.15
P85 levert 08.11.13(solgt)
Leaf tekna 2013 som #2
BMW 520 dat som nå er historie
Tidligere Think 65000km
Trondheim

Sandven

Da har jeg vært innom verkstedet i dag og joda, må få skiftet PTC eller hva nå det heter.

De var veldig imøtekommende og hyggelige hos Sande (selv om bilen min ikke er kjøpt hos dem) og det var helt klart et problem de har hørt om flere ganger i det siste. Delen er nå bestilt, og de håpet å få den om en ukes tid. Det er heldigvis meldt 5-6 plussgrader kommende uken så da er det bare å krysse fingrene for at det ikke drøyer og at jeg får fikset dette før jul  :D

crom

Hei, registrerte meg for å dele at også jeg har nå trolig har fått samme problem på min Leaf etter knappe 3 måneder på veien og 6000 kjørte kilometer. Dette er ikke noe man ønsker skal skje i Januar.

Har ikke Android telefon så får ikke testet med leafspy, men har samme symptomer som dere beskriver, strømforbruk ligger på under 1 kW på varmeapparatet.

Service på BNH Lillestrøm i morgen - ryktene sier vel lang leveringstid på reservedeler, så håper på mild vinter.


Brødbilsjåfør


Sitat fra: BE på tirsdag 10. desember 2013, klokken 11:41
Fy så mye tullpreik det kommer fra enkelte forhandlere. Dersom det kommer kald luft fra varmeapparetet når en setter 30°C, trenger en aldeles ikke feilmeldinger for å kunne si at noe er galt. Det kryr jo av nye biler med denne feilen.

Av og til kan man begynne å lure på kompetansen til enkelte av disse servicefolkene!
[/quote

Helt enig i dette. Jeg måtte ta 2 timer fri fra jobb,bare så de kunne bekrefte nøyaktig hva jeg fortalte de pr tlf...
HELL:)
har kjøpt Elbil:)
Ækte bila går på Bænsin:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA