Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Premium Center Console

Startet av Aage M., mandag 16. desember 2013, klokken 13:08

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Lanber på mandag 09. desember 2013, klokken 15:22
Og jeg krever rene underbukser!

Hva slags opprinnelse strømmen har er revnende likegyldig, den ville blitt brukt til å varme badevannet for villfisk om natta om jeg ikke brukte den til å lade EL bil
Det kan man vel si om alt.

Har ingen ting å si at det er barnearbeidere som lager klærne mine. Kjøper ikke jeg dem vil noen andre kjøpe dem uansett. Fabrikken vil bestå okkesom..
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

janmb

Opprinnelsesgaranti er en totalt feilslått tankegang som dessverre hverken fører til renere strøm totalt sett eller noen gevinst for miljøet. Det fører til at noen i verdikjeden får litt bedre profitt og det er det.

Internt i Europa selges strøm over landegrensene med relativt lite effekttap - ja, det er signifikant, men lavt nok til at det faktisk handles mye over grensene.

Norges egen kraftproduksjon er allerede for alle praktiske formål ren. Det er ingen kraftverk i Norge som er formålstjenlig å endre for å få en renere produksjon.

Samtidig er strømmen vi importerer fra kontinentet i all hovedsak uren gass og kull.

Så til det enkle poenget: Om JEG kjøper opprinnelsesgaranti og MIN strøm faktisk utelukkende kommer fra norsk vannkraft betyr det bare at alle andre strømkunder benytter noe mer uren importstrøm. Jeg påvirker fordelingen mellom meg selv kontra alle andre, men det er jo knakende verdiløst for miljøet.

For å bedre renheten av strøm må nødvendigvis en av to ting skje, helst begge deler:

1. Norge må bygge ut mer kraftproduksjon
2. Kontinentet må bytte ut eksisterende kull- og gasskraftverk med renere alternativer

Begge deler er rikspolitiske spørsmål, spesielt her i Norge, og noe "opprinnelsesgarantier" ikke bidrar noe som helst til.

Forstå meg rett: Jeg er selvsagt for at vi generelt skal få renere elkraftproduksjon. Men det trengs helt annen lut til for å få til det. Politisk vilje for at miljøvern skal gå foran naturvern for å nevne noe.

Et annet kjempehinder for ren kraftproduksjon er den nedsnødde holdningen til atomkraft. Norge burde snarest mulig realisere Thorium-baserte kraftverk - det finnes ikke noe annet land i verden som egner seg bedre enn oss - og for globalt miljø er dette en 100% ren kraftkilde
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Amoss

Sitat fra: janmb på mandag 09. desember 2013, klokken 22:48
Et annet kjempehinder for ren kraftproduksjon er den nedsnødde holdningen til atomkraft. Norge burde snarest mulig realisere Thorium-baserte kraftverk - det finnes ikke noe annet land i verden som egner seg bedre enn oss - og for globalt miljø er dette en 100% ren kraftkilde

... og så vidt jeg vet er det for tiden ikke noe annet land i verden som faktisk bruker Thorium som drivstoff i en atomreaktor - bortsett fra altså Norge ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

janmb

Sitat fra: Amoss på mandag 09. desember 2013, klokken 23:03
... og så vidt jeg vet er det for tiden ikke noe annet land i verden som faktisk bruker Thorium som drivstoff i en atomreaktor - bortsett fra altså Norge ;)

Det stemmer - Thorium er i sine siste faser av forskning/testing, og dessverre foreløping kun på oppdrag fra utenlandske selskap. Og selv denne forskningen møter dessverre hard motstand og kritikk her til lands - når vi tvert imot burde satset skikkelig på det selv.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

fredag

Sitat fra: vrom på mandag 09. desember 2013, klokken 11:21
Minner meg om Villy i røret på P4 (tror jeg det var) som overbeviste en stakkar om at han trengte Edelstrøm, at naboene ikke ville ha "billig" strøm inn på nettet i nabolaget og at han risikerte sot-avsetninger på støpsler om han ikke oppgraderte snarest. Verden vil bedras.

Imens forbys atomkraft og utbygging av fossefall, og man bruker titalls millilarder på å fange sol der det ikke er sol og vind der det er for mye vind.

Vattenfall i Tyskland hvitevasker sin kullkraft ved å bundle den med norske og svenske opprinnelsesgarantier, og selger det som ren, fornybar strøm.

Vi kan ikke forvente at alle norske forbrukere kommer til å aktivt bestille opprinnelsesgarantier med strømmen sin. Derfor bør det være motsatt. Strøm fra norske strømleverandører bør selges med opprinnelsesgarantier som default. Kun de som aktivt krever å få bestille strøm fra kullkraft bør få lov til å gjøre dette.

Inntil politikerne reguler dette, bør vi kreve at strømleverandørene slutter å selge kullkraft-strøm.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Aage M.

Opprinnelsesgaranti er en totalt feilslått tankegang som dessverre hverken fører til renere strøm totalt sett eller noen gevinst for miljøet. Det fører til at noen i verdikjeden får litt bedre profitt og det er det.

Internt i Europa selges strøm over landegrensene med relativt lite effekttap - ja, det er signifikant, men lavt nok til at det faktisk handles mye over grensene.

Norges egen kraftproduksjon er allerede for alle praktiske formål ren. Det er ingen kraftverk i Norge som er formålstjenlig å endre for å få en renere produksjon.

Samtidig er strømmen vi importerer fra kontinentet i all hovedsak uren gass og kull.

Så til det enkle poenget: Om JEG kjøper opprinnelsesgaranti og MIN strøm faktisk utelukkende kommer fra norsk vannkraft betyr det bare at alle andre strømkunder benytter noe mer uren importstrøm. Jeg påvirker fordelingen mellom meg selv kontra alle andre, men det er jo knakende verdiløst for miljøet.

For å bedre renheten av strøm må nødvendigvis en av to ting skje, helst begge deler:

1. Norge må bygge ut mer kraftproduksjon
2. Kontinentet må bytte ut eksisterende kull- og gasskraftverk med renere alternativer

Begge deler er rikspolitiske spørsmål, spesielt her i Norge, og noe "opprinnelsesgarantier" ikke bidrar noe som helst til.

Forstå meg rett: Jeg er selvsagt for at vi generelt skal få renere elkraftproduksjon. Men det trengs helt annen lut til for å få til det. Politisk vilje for at miljøvern skal gå foran naturvern for å nevne noe.

Du har selvsagt full rett til å mene det du mener. Dessuten er det positivt med ulike syn og konstruktive meningsutvekslinger. Jeg er uenig med deg i det meste av det du skriver. Det er nok aktører som deler ditt syn, men du er i utakt med Norsk elbilforening, de norske miljøorganisasjonene, de fleste fagmiljøene, de fleste norske kraftverkene, NVE, regjeringen i Tyskland, Østerike m.fl. samt samtlige norske politiske partier. Selvsagt kan ditt syn fortsatt være riktig, men sansynligheten for at du tar feil er muligens noe større?
(en faktaopplysning: Om du kjøper opprinnelsesgaranti endrer ikke det et eneste elektron i strømmen du mottar).

Birger

Sitat fra: vrom på mandag 09. desember 2013, klokken 11:21
Minner meg om Villy i røret på P4 (tror jeg det var) som overbeviste en stakkar om at han trengte Edelstrøm, at naboene ikke ville ha "billig" strøm inn på nettet i nabolaget og at han risikerte sot-avsetninger på støpsler om han ikke oppgraderte snarest. Verden vil bedras.

Imens forbys atomkraft og utbygging av fossefall, og man bruker titalls millilarder på å fange sol der det ikke er sol og vind der det er for mye vind.

Og med dette mener du?
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Birger

Sitat fra: Amoss på mandag 09. desember 2013, klokken 23:03

India jobber mye med dette: http://en.wikipedia.org/wiki/Thorium-based_nuclear_power#India

Birger

Dersom det blir villighet til å betale mer for miljøvennlig kraft så vil markedet styre i den rettingen.

Slik er markedsmekanismen i alle områder.

Så om du kjøper opprinnelsesgaranti så er du med på å si at det betyr noe hvordan strømmen produseres. Hvor energien faktisk produseres  er ikke det viktigste.

Amoss

Sitat fra: fredag på mandag 09. desember 2013, klokken 23:21
Strøm fra norske strømleverandører bør selges med opprinnelsesgarantier som default. Kun de som aktivt krever å få bestille strøm fra kullkraft bør få lov til å gjøre dette.

Jeg tror ikke dette er måten å gjøre det på. Går magasinene tomme, så må man uansett importere det man får importert, hvor møkkete det enn er.

En bedre innfallsvinkel måtte være å kunne pålegge norske kraftverk å dekke det norske behovet før de kan eksportere en eneste elektron - eller sertifikat. Dette innebærer også å nekte eksport dersom fyllingsgraden i magasinene er under ett på forhånd definert nivå. Derved vil vi her i Norge ha en så å si ren strøm - også offisielt - med unntak av de gangene det faktisk ikke kommer nedbør nok til å dekke behovet.

ReservationId 364902

Amoss

ReservationId 364902

janmb

Sitat fra: Aage M. på mandag 09. desember 2013, klokken 23:25
(en faktaopplysning: Om du kjøper opprinnelsesgaranti endrer ikke det et eneste elektron i strømmen du mottar).

Det har jeg da aldri påstått heller. Min påstand, og det som er viktig er at det heller ikke endrer fordelingen av bidragsytere inn i den totale kraftpoolen.

Vi er VELDIG enig om at verden trenger mer ren og gjenvinnbar energiproduksjon. Vi er bare dypt uenige i at å kjøpe garantier bidrar i den retning i nevneverdig grad i det hele tatt.

Dersom tysk regjering er innstilt på å bygge ut mer miljøvennlig kraftproduksjon i Tyskland er jo det fantastisk - men jeg ser liten eller ingen sammenheng med nordmenn som kjøper opprinnelsesgarantier (og ja, jeg fatter at garantisystemet, i likhet med kraftpoolen forøvrig, er internasjonalt)

En åpenbart parallell det er fornuftig å sammenligne med er klimakvoter. Et system som i teorien er langt med plausibelt enn opprinnelsesgaranti - men selv det feiler grovt all den tid pengene ikke ender i konkrete prosjekter der de trenges mest - både fordi mesteparten faller bort i ulike former for svindel og korrupsjon - og kanskje aller viktigst - fordi det uansett penger trenges politisk vilje lokalt.

OddB

Hvis norske opprinnelsesgarantier ikke er tilgjengelig må jo utenlandske kraftselskaper bygge ut egen fornybar kraft  for å kunne selge kraftprodukter med 100% fornybar garanti ?
Det hele henger på at etterspørselen blir større enn tilbudet.
Dette er nok langt fra et ideelt system, men hvilke andre alternativer har jeg som privatperson til å påvirke utviklingen ? Om så den krona jeg betaler pr dag bare går til å heve bevisstheten rundt temaet litt blant vanlig folk er jeg fornøyd.
Å stole på at politikerne tar til fornuft er kanskje ikke det lureste man gjør , jfr. det parodiske klimamøtet som ble avviklet i Warsawa i høst.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Sjøhyene

Hvorfor ikke heller kjøpe "vanlig" strøm og så heller gi f.eks 20% av det man bruker på strøm til en organisasjon som kjemper for miljøet på en eller annen måte man har sansen for.
Tipper man får mer miljø-bang for hver krone da, enn å betale litt ekstra til disse selskapene som tilbyr miljøvennlig strøm.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Mircado

Det aller mest effektive er nok å slutte å subsidiere fossilindustri og heller bruke skattepengene på mer nyttige ting... Men det blir fort dramatisk.
--
Think City Zebra

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA