Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Premium Center Console

Startet av Aage M., mandag 16. desember 2013, klokken 13:08

« forrige - neste »

Aage M.

Teslaeiere viser vei.

Vi har i Norge i dag et system hvor strømkunder kan kjøpe opprinnelsesgaranti. Det innebærer at kraftselskapet må produsere fornybar energi (vannkraft) tilsvarende det forbruket vi har. Siden vi i Norge produserer hovedsaklig "ren" strøm, er dette uproblematisk. Imidlertid er det ikke norske abonnenter, men i all hovedsak utenlandske, som kjøper disse garantiene, og som derfor fremstår som miljøvennlige, noe de faktisk ikke er, siden nesten all strøm som produseres i Norge, også forbrukes i Norge. Som en konsekvens av dette avtar etterspørselen i f eks Tyskland etter ren strøm produsert innenlands. Dette systemet fungerer med andre ord miljøuvennlig, men det er jo dette systemet vi har, og som vi derfor må forholde oss til inntil noe bedre er etablert. Hensikten med systemet er (foruten det økonomiske aspektet) og få opp andelen av fornybar energi. Jo større etterspørsel det er etter opprinnelsesgarantier i Norge, jo bedre virker systemet. Hvis mange nok i Norge kjøper strøm med opprinnelsesgaranti, blir europeiske land med overvekt av "uren" produksjon, tvunget til å øke andelen av fornybar energi i eget land, i stedet for å "kjøpe" seg fri. Dermed kan vi i Norge, ved hjelp av vår kraftproduksjon, påvirke det globale miljøbildet i riktig retning. Dette synet deles også av et antall energiverk i Norge, som faktisk binder opp egen produksjon til norske brukere uten og ta betalt, og som ikke ønsker å selge opprinnelsesgarantier til utlandet. Andre energiverk har et lite, symbolsk påslag i prisen.

Jeg har fått støtte fra mange ulike hold i mitt syn. Fra miljøvernere, el-produsenter, e-bil eiere, og fra fagmiljøer.
Det trenges imidlertid mer for at vi skal oppnå miljøgevinst av dagens ordning. Jeg har derfor etablert en gruppe på Facebook; "Vi krever ren strøm". Jeg håper du melder deg på i gruppen, og sjekker om du i dag har opprinnelsesgaranti fra din strømleverandør. Om du i tillegg deler dette innlegget med dine Face-venner, ville det vært enda bedre. Takk i alle fall for at du tok deg tid til å lese dette innlegget.

Link til gruppa: https://www.facebook.com/groups/469029393218007/

fredag

Sitat fra: Aage M. på søndag 08. desember 2013, klokken 23:00
Teslaeiere viser vei.

Vi har i Norge i dag et system hvor strømkunder kan kjøpe opprinnelsesgaranti. Det innebærer at kraftselskapet må produsere fornybar energi (vannkraft) tilsvarende det forbruket vi har. Siden vi i Norge produserer hovedsaklig "ren" strøm, er dette uproblematisk. Imidlertid er det ikke norske abonnenter, men i all hovedsak utenlandske, som kjøper disse garantiene, og som derfor fremstår som miljøvennlige, noe de faktisk ikke er, siden nesten all strøm som produseres i Norge, også forbrukes i Norge. Som en konsekvens av dette avtar etterspørselen i f eks Tyskland etter ren strøm produsert innenlands. Dette systemet fungerer med andre ord miljøuvennlig, men det er jo dette systemet vi har, og som vi derfor må forholde oss til inntil noe bedre er etablert. Hensikten med systemet er (foruten det økonomiske aspektet) og få opp andelen av fornybar energi. Jo større etterspørsel det er etter opprinnelsesgarantier i Norge, jo bedre virker systemet. Hvis mange nok i Norge kjøper strøm med opprinnelsesgaranti, blir europeiske land med overvekt av "uren" produksjon, tvunget til å øke andelen av fornybar energi i eget land, i stedet for å "kjøpe" seg fri. Dermed kan vi i Norge, ved hjelp av vår kraftproduksjon, påvirke det globale miljøbildet i riktig retning. Dette synet deles også av et antall energiverk i Norge, som faktisk binder opp egen produksjon til norske brukere uten og ta betalt, og som ikke ønsker å selge opprinnelsesgarantier til utlandet. Andre energiverk har et lite, symbolsk påslag i prisen.

Jeg har fått støtte fra mange ulike hold i mitt syn. Fra miljøvernere, el-produsenter, e-bil eiere, og fra fagmiljøer.
Det trenges imidlertid mer for at vi skal oppnå miljøgevinst av dagens ordning. Jeg har derfor etablert en gruppe på Facebook; "Vi krever ren strøm". Jeg håper du melder deg på i gruppen, og sjekker om du i dag har opprinnelsesgaranti fra din strømleverandør. Om du i tillegg deler dette innlegget med dine Face-venner, ville det vært enda bedre. Takk i alle fall for at du tok deg tid til å lese dette innlegget.

Link til gruppa: https://www.facebook.com/groups/469029393218007/

Folk forventer egentlig at strømmen som kjøpes i Norge er sånn ca 95% ren. Så egentlig burde det vært pålagt at standardproduktene til de norske strømprodusentene SKAL være 95% vanlig norsk fornybar strøm. Da hadde tyskerne fått vesentlig færre opprinnelsesgarantier fra Norge, og det hadde blitt mer lønnsomt å produsere fornybar strøm på kontinentet.

Elbileiere som er med i elbilforeningen har allerede opprinnelsesgarantert strøm for bilen.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

OddB

Sitat fra: fredag på mandag 09. desember 2013, klokken 07:42

Folk forventer egentlig at strømmen som kjøpes i Norge er sånn ca 95% ren. Så egentlig burde det vært pålagt at standardproduktene til de norske strømprodusentene SKAL være 95% vanlig norsk fornybar strøm. Da hadde tyskerne fått vesentlig færre opprinnelsesgarantier fra Norge, og det hadde blitt mer lønnsomt å produsere fornybar strøm på kontinentet.

Elbileiere som er med i elbilforeningen har allerede opprinnelsesgarantert strøm for bilen.
Ved at det settes fokus på dette, og ved at mange nok går åpent ut å sier at de velger de strømproduktene som har opprinnelsesgaranti vil dette skape en konkurranse blant leverandørene om å levere det beste tilbudet på området, og vi ender opp med at det blir mangel på norske opprinnelesgarantier og det må bygge ut ny fornybar kraft i utlandet.
Er ikke dette en vanlig markedsmekanisme ?
Vi som er blant den prosenten av bileierne som har valgt å gå over til elbil er godt synlige i samfunnet og bør gå foran med et godt eksempel, det koster ikke mange bompasseringer i kr og øre.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Aage M.

Det er argumenter mot opprinnelsgarantier, og ingen vil vel påstå at det er et optimalt system, men:
1) Økonomi er viktigst når beslutninger tas i næringslivet, og opprinnelsgarantierer er en mekanisme for å få miljøhensyn inn i økonomien og markedet.
2) Kundene betaler mer for kunne å si "jeg benytter fornybar strøm". Strømprodusentene får mer penger for ren strøm enn for skitten strøm, og blir derfor mer motivert til å investere i fornybar strøm fordi de vil få bedre betalt for det.
3) Nå er prisen for opprinnelsgarantier lav fordi det etterspørres færre garantier enn det produseres ren strøm, men etterspørsel etter opprinnelsgarantier øker raskere enn økning i produksjonskapasiteten for fornybar strøm. Når tilbud og etterspørsel møtes vil den "grønne fordelen" øke.

Konklusjon: Krev ren strøm, altså strøm med opprinnelsesgaranti!


vrom

Minner meg om Villy i røret på P4 (tror jeg det var) som overbeviste en stakkar om at han trengte Edelstrøm, at naboene ikke ville ha "billig" strøm inn på nettet i nabolaget og at han risikerte sot-avsetninger på støpsler om han ikke oppgraderte snarest. Verden vil bedras.

Imens forbys atomkraft og utbygging av fossefall, og man bruker titalls millilarder på å fange sol der det ikke er sol og vind der det er for mye vind.

OddB

Ingen er vel uenige om at fornybar energi er å foretrekke.  Det er nok mange veier til det målet og de fleste fortjener å prøves :-)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

daggad

Sitat fra: vrom på mandag 09. desember 2013, klokken 11:21
Minner meg om Villy i røret på P4 (tror jeg det var) som overbeviste en stakkar om at han trengte Edelstrøm, at naboene ikke ville ha "billig" strøm inn på nettet i nabolaget og at han risikerte sot-avsetninger på støpsler om han ikke oppgraderte snarest.

Anbefales !! Dette er kanskje den beste Vill i røret jeg har hørt !  ;D
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Hyperstress

Jeg har ikke satt meg veldig inn i dette, så burde vel egentlig ikke uttale meg  ;D. Men opprinnelsesgaranti høres ut som en fordyrende unødvendighet. Virker snodig om vi i Norge skal føle dårlig samvittighet, og må kjøpe garantier fordi utlendinger (på papiret) stikker av med den rene strømmen vår, og vi sitter igjen med deres skitne strøm   ::)  Det er jo helt absurd. Slik ordninger burde ikke gjelde over landegrensene.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Aage M.

Sitat fra: Griffel på mandag 09. desember 2013, klokken 09:59
Se også:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4410.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6582.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4240.0.html

Takk Griffel. Da har jeg skaffet meg mer kunnskap i løpet av formiddagen. Det skal jo være bra for pensjonisthjerner som min. Har tillatt meg å legge ved den forklarende og artige tegningen. :-)

cairnz

Elbilist

OddB

Det er mye absurd i denne verden:-)
Erna kunne f.eks bladd opp noen millioner og sørget for at disse garantiene ble beholdt innenlands.
Men når verden er alik den er får vi forholde til det og gjøre dwr beste ut av det.
Dette systemet fungerer dårlig først og fremt fordi det er liten etterspørsel
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Mircado

--
Think City Zebra

Grønn Bil

Hei,

Litt mer informasjon om hvordan opprinnelsesgarantier fungerer, samt litt om den norsk-svenske ordningen for grønne sertifikater, finner dere her: http://www.gronnbil.no/nyheter/er-elbiler-egentlig-miljoevennlige-article299-239.html#3

Mvh Ole Henrik Hannisdahl
Prosjektleder, Grønn Bil

Lanber

Og jeg krever rene underbukser!

Hva slags opprinnelse strømmen har er revnende likegyldig, den ville blitt brukt til å varme badevannet for villfisk om natta om jeg ikke brukte den til å lade EL bil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA