Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EVI ladekabler

Startet av frekri, mandag 16. desember 2013, klokken 01:58

« forrige - neste »

fonberg

Sitat fra: buylove på onsdag 03. desember 2014, klokken 08:35
Hei!

Jeg har overnattet på Hotel Scandic Vulkan ved et par anledninger. Dette på grunn av at det er type 2 ladere i parkeringshuset ved siden av. Dette har passet meg fint da jeg kommer fra Gudbrandsdalen og ladet da sist på super chargeren på Lillehammer.
Jeg valgte derfor dette hotellet på søndag men fikk meg et lite sjokk da det fra oktober hadde blitt maks 4 timers lading på type 2 laderene. Jeg ankommer som regel sent på kvelden og dette skapte problemer for meg da jeg er avhengig av å få ladet bilen på topp om natten. Jeg er avhengig av å komme meg til super chargeren Lillehammer igjen dagen etterpå og med en del kjøring i Oslo så bør jeg ha topp ladet batteriene om morgenen. Det løste seg etter en del telefoner til selskapet som drifter parkeringshuset, det ble til at jeg skulle få stå på en type 2 stasjon til klokka syv om morgenen, men da måtte bilen flyttes. Bilen var topp ladet lenge før det men jeg var ikke interessert i å stå opp midt på natten et par ganger for å flytte bilen. Hotellet hadde ingenting med parkeringen å gjøre men de hadde telefonnummeret til drifts selskapet. Jeg skjønner at de setter en tidsbegrensning slik at flere skal få lade men om natten så har det vert bare meg og kanskje en til som har stått på disse plassene så da burde det vert mulig å stå lengre.

Jeg hadde samme problemstilling som deg for noen uker siden. Firetimersregelen de har introdusert synes jeg er grei, bortsett fra at parkeringsselskapet bør gjøre unntak fra firetimersregelen mellom kl. 23 og 07, slik at det blir mulig å la bilen stå der nattestid uten å måtte opp å flytte bilen i løpet av natta.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

jkirkebo

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 03. desember 2014, klokken 09:02
Det er en særdeles vanskelig balansegang når man skal "dele ut" knapphetsgoder som dessverre ladeplasser fortsatt er i 2014. Og ser ut til å forbli i 2015...

Min erfaring etter å ha kjørt elbil i ti år er at uten slike begrensninger blir ladeplassene okkupert av noen få personer. Ladeplasser blir brukt til langtidsparkering (ukesvis, både i parkeringshus og gateplan) og enkeltpersoner "adopterer" ladeplassen for å bruke den som sin private parkeringsplass.

For å snu det på hodet; Hva hvis det var du som kom 07:30 med nesten tomt batteri og trengte å lade, men så var alle plassene opptatt?

Jeg synes slike plasser bør være tidsbegrenset (4 timer er helt ok), men at det bør være lov å lade der fra 23:00-07:00. Alternativt kan man innføre ekstra betaling for lading etter 4 timer, med en lav nattpris (f.eks 30,-/time) og en høy dagpris (60,-/timen) -men det er både dyrt og vanskelig å håndtere.

Så vidt jeg vet koster det 50,- pr. time å stå på disse plassene, da ser jeg ikke behovet for en tidsbegrensning. Vil noen betale 500 kroner for å stå der i 10 timer så synes jeg det er greit.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Thomas Parsli

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 03. desember 2014, klokken 11:07
Så vidt jeg vet koster det 50,- pr. time å stå på disse plassene, da ser jeg ikke behovet for en tidsbegrensning. Vil noen betale 500 kroner for å stå der i 10 timer så synes jeg det er greit.

http://www.europark.no/parkering-i/oslo/vulkan-p-hus.html
"Kr. 20,- for 1. time, Kr. 20,- for 2. time
Deretter kr. 40,- time. Maks kr. 240,- per døgn."

Oddsen for at de som betaler 240,- også ønsker å utytte ladeplassen til det fulle er ganske stor...
Det er også en del som har avtaleparkering (typisk 2-3000,-/mnd) og ville fått utrolig mye for pengene hvis det var "inkludert" type2-lader i prisen...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

fonberg

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 03. desember 2014, klokken 12:23
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 03. desember 2014, klokken 11:07
Så vidt jeg vet koster det 50,- pr. time å stå på disse plassene, da ser jeg ikke behovet for en tidsbegrensning. Vil noen betale 500 kroner for å stå der i 10 timer så synes jeg det er greit.

http://www.europark.no/parkering-i/oslo/vulkan-p-hus.html
"Kr. 20,- for 1. time, Kr. 20,- for 2. time
Deretter kr. 40,- time. Maks kr. 240,- per døgn."

Oddsen for at de som betaler 240,- også ønsker å utytte ladeplassen til det fulle er ganske stor...
Det er også en del som har avtaleparkering (typisk 2-3000,-/mnd) og ville fått utrolig mye for pengene hvis det var "inkludert" type2-lader i prisen...

Thomas

Det er egne priser for Type2-plassene, som jkirkebo sier. Men det fremgår ikke av nettsiden, ser jeg.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Thomas Parsli

Sitat fra: fonberg på onsdag 03. desember 2014, klokken 12:53
Det er egne priser for Type2-plassene, som jkirkebo sier. Men det fremgår ikke av nettsiden, ser jeg.

I såfall betyr tidsbegrensningen at prisen er for lav.
Lurer på hva de har tenkt?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 03. desember 2014, klokken 13:38
Sitat fra: fonberg på onsdag 03. desember 2014, klokken 12:53
Det er egne priser for Type2-plassene, som jkirkebo sier. Men det fremgår ikke av nettsiden, ser jeg.

I såfall betyr tidsbegrensningen at prisen er for lav.
Lurer på hva de har tenkt?

Thomas

Jeg tror tidsbegrensningen kom samtidig med de nye prisene?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

satheesh.net

Sitat fra: Sponzo på tirsdag 28. januar 2014, klokken 21:23
Jeg var innom Vulkan og P-huset (europark)

Masse p-plasser med lademulighet for el-bil både på første og andre etasje men jeg fant ingen type2 ladere - kun schuko???

Var jeg innom feil p-hus?

Enig. Hvor er disse Type 2 uttakene? De var rett til høyre i nedre innkjørsel, men nå er alt byttet ut med schuko. ???

jazzwheel

Sikker? Jeg var der lille julaften og da hang det 2x Type2 kabler på veggen bortenfor Schukoene. Det er egen betalingsløsning for disse plassene også.

satheesh.net

Sitat fra: jazzwheel på søndag 04. januar 2015, klokken 15:27
Sikker? Jeg var der lille julaften og da hang det 2x Type2 kabler på veggen bortenfor Schukoene. Det er egen betalingsløsning for disse plassene også.

Hvor? Det er tapetsert med schuko, men finner ikke Type 2.

HKS

De er i samme etasje som nederste innkjøring ja, ta til høyre når du kjører inn (følg pilen). De er helt innerst i huset. De ytterste plassene nærmest innkjøringen er så vist jeg vet reservert til Hertz BilPool.

Har stått der så lenge jeg husker, ladet på type 2 kontaktene senest på fredag 2. januar. Det er 4 stk. type 2 kontakter der...
Tesla Model S 90D

Høgis

Ladet der for en stund siden og da var lading gratis, 4 type 2 ladepkt. 22 kW. nederste plan inn til høyre.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

tonl

Veggen der 22kw kontakten er, er malt i andre farger. Grønn hvis jeg ikke husker feil nå. Det er ikke mulig å overse. Nedeste plan, ta til høyre inn porten. I enden av "veien" og til høyre finner du 22KW.

jazzwheel

Ja, lading er gratis, men ikke parkeringen. Du må betale ekstra mye for å stå parkert på 22kW punktene.

tonl

22KW lader er plassert til høyre der veggen er malt grønn.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA