Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EVI ladekabler

Startet av frekri, mandag 16. desember 2013, klokken 01:58

« forrige - neste »

Griffel

#45
Sitat fra: smurf på tirsdag 21. januar 2014, klokken 22:13
Regnestykket med 3 fase er vel:
Sqrt(3) x 400V x 26A = 18kW
På Norsk: Sqrt(3) x 400V x 26A = 18kW
På Teslansk: 3 x 230 x 26 = 18kW

(Slik det angis på Teslas skjermbilde)

Jøss svaret ble jo akkurat det samme  :)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cairnz

Kan vel ha litt å gjøre med at forholdet mellom 400 og 230 er relativt nært sqrt(3) ;)

Derfor blir det ganske hipp som happ hvordan man regner det..

sqrt(3) = 1,7320508075688772935274463415059
400/230 = 1,7391304347826086956521739130435
Elbilist

trygvelo

Sitat fra: Go-carter på lørdag 18. januar 2014, klokken 20:26
Jeg lader stort sett med 41km/t når jeg står der, med enkeltlader. Er dessverre veldig fullt der på dagtid, av biler som ikke bruker type2 :(

Koster 20,-/timen de to første timene, så 40/timen. Ganske billig til å være Oslo, synes jeg. :)

Hvordan er erfaringene med tilgjengelighet her nå? Er folk blitt flinkere til å ikke oppta ladeplass unødvendig?

Vurderer å dra innom her med familien og spise når vi skal på langtur fra Halden til Valdres Alpinsenter. Jeg tør ikke ta den turen uten litt lading (ca. 300 km og +1000 høydemeter) og treiglading utgår definitivt. Må bli lading på mathallen eller på slependen, men slependen har vel ikke noe restauranter? Men å kjøre opp til mathallen og ikke få ladet pga. opptatte plasser utgår også, da er det bedre å kjøre dieselbilen.

FThorsen

Sitat fra: trygvelo på mandag 27. januar 2014, klokken 15:11
Sitat fra: Go-carter på lørdag 18. januar 2014, klokken 20:26
Jeg lader stort sett med 41km/t når jeg står der, med enkeltlader. Er dessverre veldig fullt der på dagtid, av biler som ikke bruker type2 :(

Koster 20,-/timen de to første timene, så 40/timen. Ganske billig til å være Oslo, synes jeg. :)

Hvordan er erfaringene med tilgjengelighet her nå? Er folk blitt flinkere til å ikke oppta ladeplass unødvendig?

Vurderer å dra innom her med familien og spise når vi skal på langtur fra Halden til Valdres Alpinsenter. Jeg tør ikke ta den turen uten litt lading (ca. 300 km og +1000 høydemeter) og treiglading utgår definitivt. Må bli lading på mathallen eller på slependen, men slependen har vel ikke noe restauranter? Men å kjøre opp til mathallen og ikke få ladet pga. opptatte plasser utgår også, da er det bedre å kjøre dieselbilen.

OT for tråden, men sikkert interresant for deg - på shoppingsenteret i Leira har det kommet 7,4 kWh ladestolper, og det kommer 22 kWh ladestolper på Fagernes til sommeren :)
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

Go-carter

Sitat fra: trygvelo på mandag 27. januar 2014, klokken 15:11
Sitat fra: Go-carter på lørdag 18. januar 2014, klokken 20:26
Jeg lader stort sett med 41km/t når jeg står der, med enkeltlader. Er dessverre veldig fullt der på dagtid, av biler som ikke bruker type2 :(

Koster 20,-/timen de to første timene, så 40/timen. Ganske billig til å være Oslo, synes jeg. :)

Hvordan er erfaringene med tilgjengelighet her nå? Er folk blitt flinkere til å ikke oppta ladeplass unødvendig?

Vurderer å dra innom her med familien og spise når vi skal på langtur fra Halden til Valdres Alpinsenter. Jeg tør ikke ta den turen uten litt lading (ca. 300 km og +1000 høydemeter) og treiglading utgår definitivt. Må bli lading på mathallen eller på slependen, men slependen har vel ikke noe restauranter? Men å kjøre opp til mathallen og ikke få ladet pga. opptatte plasser utgår også, da er det bedre å kjøre dieselbilen.

Kommer litt an på døgnet, men i kontortid 8-16 er det stort sett en plass ledig. Mange av Teslaene som står der klattlader bare, så det kan være at du må vente ti minutter hvis det er helt fullt. Utenfor kontortid er det alltid ledig :)

Et lite hint/tyvtriks: På enden av parkeringsraden(ved nedkjørsel til P0(?) ) Er det markert opp plass til en buddy e.l., men det er en 22kW lader som rekker bort dit. Både jeg, og flere andre Model S har parker der om nøden er stor :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

trygvelo

Sitat fra: Go-carter på mandag 27. januar 2014, klokken 15:23
Sitat fra: trygvelo på mandag 27. januar 2014, klokken 15:11
Sitat fra: Go-carter på lørdag 18. januar 2014, klokken 20:26
Jeg lader stort sett med 41km/t når jeg står der, med enkeltlader. Er dessverre veldig fullt der på dagtid, av biler som ikke bruker type2 :(

Koster 20,-/timen de to første timene, så 40/timen. Ganske billig til å være Oslo, synes jeg. :)

Hvordan er erfaringene med tilgjengelighet her nå? Er folk blitt flinkere til å ikke oppta ladeplass unødvendig?

Vurderer å dra innom her med familien og spise når vi skal på langtur fra Halden til Valdres Alpinsenter. Jeg tør ikke ta den turen uten litt lading (ca. 300 km og +1000 høydemeter) og treiglading utgår definitivt. Må bli lading på mathallen eller på slependen, men slependen har vel ikke noe restauranter? Men å kjøre opp til mathallen og ikke få ladet pga. opptatte plasser utgår også, da er det bedre å kjøre dieselbilen.

Kommer litt an på døgnet, men i kontortid 8-16 er det stort sett en plass ledig. Mange av Teslaene som står der klattlader bare, så det kan være at du må vente ti minutter hvis det er helt fullt. Utenfor kontortid er det alltid ledig :)

Et lite hint/tyvtriks: På enden av parkeringsraden(ved nedkjørsel til P0(?) ) Er det markert opp plass til en buddy e.l., men det er en 22kW lader som rekker bort dit. Både jeg, og flere andre Model S har parker der om nøden er stor :)

Takk for tips. Vi kommer vel til å være der ca. kl 15:00, får krysse fingrene og ta sjansen...

fredag

Sitat fra: trygvelo på mandag 27. januar 2014, klokken 15:11
Må bli lading på mathallen eller på slependen, men slependen har vel ikke noe restauranter? Men å kjøre opp til mathallen og ikke få ladet pga. opptatte plasser utgår også, da er det bedre å kjøre dieselbilen.

På Slependen kan du gå over til kafeteriaen til IKEA på den andre siden av veien.

Men maten på Mathallen er betraktelig bedre. Ulempen er muligens at det er mye fristende øl/vin der også.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Griffel

Sitat fra: fredag på tirsdag 28. januar 2014, klokken 00:08
Sitat fra: trygvelo på mandag 27. januar 2014, klokken 15:11
Må bli lading på mathallen eller på slependen, men slependen har vel ikke noe restauranter? Men å kjøre opp til mathallen og ikke få ladet pga. opptatte plasser utgår også, da er det bedre å kjøre dieselbilen.

På Slependen kan du gå over til kafeteriaen til IKEA på den andre siden av veien.

Men maten på Mathallen er betraktelig bedre. Ulempen er muligens at det er mye fristende øl/vin der også.
Nå går det rykter om at det kanskje skal bli en kafeteria i det gamle Smartklubb igjen (nå COOP og Elkjøp så kommer det fler leietagere).
Det har jo stått mye her om at kafeteriaene må ha et 22kW ladepunkt for å trekke Tesla kunder.
Kanskje er det omvent, altså at det må en kafeteria til for å trekke Teslar til ladepunktet?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

turfsurf

Sitat fra: trygvelo på mandag 27. januar 2014, klokken 15:11
Sitat fra: Go-carter på lørdag 18. januar 2014, klokken 20:26
Jeg lader stort sett med 41km/t når jeg står der, med enkeltlader. Er dessverre veldig fullt der på dagtid, av biler som ikke bruker type2 :(

Koster 20,-/timen de to første timene, så 40/timen. Ganske billig til å være Oslo, synes jeg. :)

Hvordan er erfaringene med tilgjengelighet her nå? Er folk blitt flinkere til å ikke oppta ladeplass unødvendig?

Vurderer å dra innom her med familien og spise når vi skal på langtur fra Halden til Valdres Alpinsenter. Jeg tør ikke ta den turen uten litt lading (ca. 300 km og +1000 høydemeter) og treiglading utgår definitivt. Må bli lading på mathallen eller på slependen, men slependen har vel ikke noe restauranter? Men å kjøre opp til mathallen og ikke få ladet pga. opptatte plasser utgår også, da er det bedre å kjøre dieselbilen.

Kjør til superladeren på Gol og over fjellet etterpå. Opp til Gol er det bare 200m stigning. Er vel ikke mere enn 5 mil ekstra.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

trygvelo

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 28. januar 2014, klokken 09:48
Sitat fra: trygvelo på mandag 27. januar 2014, klokken 15:11
Sitat fra: Go-carter på lørdag 18. januar 2014, klokken 20:26
Jeg lader stort sett med 41km/t når jeg står der, med enkeltlader. Er dessverre veldig fullt der på dagtid, av biler som ikke bruker type2 :(

Koster 20,-/timen de to første timene, så 40/timen. Ganske billig til å være Oslo, synes jeg. :)

Hvordan er erfaringene med tilgjengelighet her nå? Er folk blitt flinkere til å ikke oppta ladeplass unødvendig?

Vurderer å dra innom her med familien og spise når vi skal på langtur fra Halden til Valdres Alpinsenter. Jeg tør ikke ta den turen uten litt lading (ca. 300 km og +1000 høydemeter) og treiglading utgår definitivt. Må bli lading på mathallen eller på slependen, men slependen har vel ikke noe restauranter? Men å kjøre opp til mathallen og ikke få ladet pga. opptatte plasser utgår også, da er det bedre å kjøre dieselbilen.

Kjør til superladeren på Gol og over fjellet etterpå. Opp til Gol er det bare 200m stigning. Er vel ikke mere enn 5 mil ekstra.

Har vurdert det, men det blir over 1 time ekstra med lading + omvei. Bedre å bruke den time til å strekke på beina, spise, gå på toalettet og lade. Med 3 barn bruker vi fort over 1 time på det også slik at vi får ladet en del.

Sponzo

Jeg var innom Vulkan og P-huset (europark)

Masse p-plasser med lademulighet for el-bil både på første og andre etasje men jeg fant ingen type2 ladere - kun schuko???

Var jeg innom feil p-hus?

Havebigfun

Nederste plan du kan kjøre inn i - til hø og litt bortover  ;)

buylove

Hei!

Jeg har overnattet på Hotel Scandic Vulkan ved et par anledninger. Dette på grunn av at det er type 2 ladere i parkeringshuset ved siden av. Dette har passet meg fint da jeg kommer fra Gudbrandsdalen og ladet da sist på super chargeren på Lillehammer.
Jeg valgte derfor dette hotellet på søndag men fikk meg et lite sjokk da det fra oktober hadde blitt maks 4 timers lading på type 2 laderene. Jeg ankommer som regel sent på kvelden og dette skapte problemer for meg da jeg er avhengig av å få ladet bilen på topp om natten. Jeg er avhengig av å komme meg til super chargeren Lillehammer igjen dagen etterpå og med en del kjøring i Oslo så bør jeg ha topp ladet batteriene om morgenen. Det løste seg etter en del telefoner til selskapet som drifter parkeringshuset, det ble til at jeg skulle få stå på en type 2 stasjon til klokka syv om morgenen, men da måtte bilen flyttes. Bilen var topp ladet lenge før det men jeg var ikke interessert i å stå opp midt på natten et par ganger for å flytte bilen. Hotellet hadde ingenting med parkeringen å gjøre men de hadde telefonnummeret til drifts selskapet. Jeg skjønner at de setter en tidsbegrensning slik at flere skal få lade men om natten så har det vert bare meg og kanskje en til som har stått på disse plassene så da burde det vert mulig å stå lengre.
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

Thomas Parsli

Det er en særdeles vanskelig balansegang når man skal "dele ut" knapphetsgoder som dessverre ladeplasser fortsatt er i 2014. Og ser ut til å forbli i 2015...

Min erfaring etter å ha kjørt elbil i ti år er at uten slike begrensninger blir ladeplassene okkupert av noen få personer. Ladeplasser blir brukt til langtidsparkering (ukesvis, både i parkeringshus og gateplan) og enkeltpersoner "adopterer" ladeplassen for å bruke den som sin private parkeringsplass.

For å snu det på hodet; Hva hvis det var du som kom 07:30 med nesten tomt batteri og trengte å lade, men så var alle plassene opptatt?

Jeg synes slike plasser bør være tidsbegrenset (4 timer er helt ok), men at det bør være lov å lade der fra 23:00-07:00. Alternativt kan man innføre ekstra betaling for lading etter 4 timer, med en lav nattpris (f.eks 30,-/time) og en høy dagpris (60,-/timen) -men det er både dyrt og vanskelig å håndtere.

Jeg synes det er Hotel Scandic Vulkan som bør ordne ladeplasser for gjestene sine, eventuelt ved å betale for egne plasser i Vulkan P-hus. Har du kontaktet hotellet?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

satheesh.net

Alternativet er selvsagt å benytte seg av schuko kontaktene der over natta og heller flytte bilen til Type 2 laderen før frokosten inntas f.eks. Så får man i hvertfall utnyttet noe rask lading. (Forutsatt at man har vært smart og kjøpt dobbeltlader til bilen til å begynne med da ... :P)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA