Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EVI ladekabler

Startet av frekri, mandag 16. desember 2013, klokken 01:58

« forrige - neste »

frekri

De holder på å sette opp type 2 ladere i  parkeringshuset ved vulkan Mathallen i Oslo. For de som skal bo på hotell i Oslo så tror jeg dette er parkeringshuset til Scandic hotell. Det er 2 timer gratis parkering i desember.
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

Hans Håvard Kvisle

Ikke bare er det type 2, men det skal være 4 stk 22 kW. Invitert til en liten feiring av dem mandag formiddag.
St.Hanshaugen

frekri

Ser i artikkelen din at alle har type 2 kabler i. Er type 2 kablene fastmontert så man slipper å ha med egen?

http://elbil.no/ladestasjoner/1172-kraftpakke-for-tesla-i-oslo-sentrum
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

Hans Håvard Kvisle

Joda, det sitter kabler i ladepunktene slik at det bare skal være å plugge den til bilen.
St.Hanshaugen

Griffel

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på mandag 09. desember 2013, klokken 16:13
Joda, det sitter kabler i ladepunktene slik at det bare skal være å plugge den til bilen.
Da stemmer det vel ikke det som står i artiklen at Ford Focus og Nissan Leaf kan ha glede av disse.
Eller er det bare slik at kablen er der slik at de med Type 1 kontakt må må trekke ut den som henger der og ha med sin egen kabel?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Kagex

Kult.  Da slipper jeg nesten å lade hjemme

Sent from my GT-I9505 using Xparent BlueTapatalk 2

P29687

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på mandag 09. desember 2013, klokken 16:23
Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på mandag 09. desember 2013, klokken 16:13
Joda, det sitter kabler i ladepunktene slik at det bare skal være å plugge den til bilen.
Da stemmer det vel ikke det som står i artiklen at Ford Focus og Nissan Leaf kan ha glede av disse.
Eller er det bare slik at kablen er der slik at de med Type 1 kontakt må må trekke ut den som henger der og ha med sin egen kabel?

Det ser sånn ut. Uansett en meget merkelig løsning. Sitter kabelen fast kan ikke Leaf bruke disse. Sitter den ikke fast kan den stjeles.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på mandag 09. desember 2013, klokken 16:30
Sitat fra: Griffel på mandag 09. desember 2013, klokken 16:23
Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på mandag 09. desember 2013, klokken 16:13
Joda, det sitter kabler i ladepunktene slik at det bare skal være å plugge den til bilen.
Da stemmer det vel ikke det som står i artiklen at Ford Focus og Nissan Leaf kan ha glede av disse.
Eller er det bare slik at kablen er der slik at de med Type 1 kontakt må må trekke ut den som henger der og ha med sin egen kabel?

Det ser sånn ut. Uansett en meget merkelig løsning. Sitter kabelen fast kan ikke Leaf bruke disse. Sitter den ikke fast kan den stjeles.
Den kan jo være festet til veggen slik at den ikke er alt for lett å stjele.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

#8
Sitat fra: jkirkebo på mandag 09. desember 2013, klokken 16:30
Sitat fra: Griffel på mandag 09. desember 2013, klokken 16:23
Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på mandag 09. desember 2013, klokken 16:13
Joda, det sitter kabler i ladepunktene slik at det bare skal være å plugge den til bilen.
Da stemmer det vel ikke det som står i artiklen at Ford Focus og Nissan Leaf kan ha glede av disse.
Eller er det bare slik at kablen er der slik at de med Type 1 kontakt må må trekke ut den som henger der og ha med sin egen kabel?

Det ser sånn ut. Uansett en meget merkelig løsning. Sitter kabelen fast kan ikke Leaf bruke disse. Sitter den ikke fast kan den stjeles.
Om ikke jeg ser feil er kabelen mulig å dra ut av veggen. Det ser i hvert fall ut som Salto-bokser på veggen med type 2 utgang. Og kabelen er det vel rimelig å anta at er festet til veggen ett eller annet sted så den ikke kan stjeles uten videre?
Tipper den går gjennom en metallbøyle eller noe? Ser tilsynelatende slik ut på kabelen nærmeste fotografen, men vanskeligere å se på de som er lenger unna.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Hans Håvard Kvisle

Hm, nå ble jeg nysgjerrig sjøl... Mulig jeg var litt tankeløs da jeg skrev at biler med Type 1 inntak på bilsiden også kunne bruke disse plassene. For det kan de ikke hvis kabelen sitter "limt fast" i ladeuttaket. Men jeg hadde på forhånd hørt at det skulle være løsning for begge deler, dvs Type 2 kabel på plass for dem som kan bruke det - og mulighet for å plugge inn egen kabel for dem som må det. Sjøl om jeg surra rundt og så på boksene, fikk jeg meg ikke til å teste det. Beklager. Her må en innom å inspisere. For temmelig teit hvis det er enkelt å fjerne Type 2 kabelen som er der.
St.Hanshaugen

jkirkebo

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på mandag 09. desember 2013, klokken 19:36
Hm, nå ble jeg nysgjerrig sjøl... Mulig jeg var litt tankeløs da jeg skrev at biler med Type 1 inntak på bilsiden også kunne bruke disse plassene. For det kan de ikke hvis kabelen sitter "limt fast" i ladeuttaket. Men jeg hadde på forhånd hørt at det skulle være løsning for begge deler, dvs Type 2 kabel på plass for dem som kan bruke det - og mulighet for å plugge inn egen kabel for dem som må det. Sjøl om jeg surra rundt og så på boksene, fikk jeg meg ikke til å teste det. Beklager. Her må en innom å inspisere. For temmelig teit hvis det er enkelt å fjerne Type 2 kabelen som er der.

Uansett en dårlig løsning at det i det hele tatt er en kabel der. Nå blir jo disse plassene de foretrukne plassene for både eUP og i3 siden de da kan plugge rett inn istedenfor å måtte finne fram egen kabel om de parkerer på en av de andre plassene...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fredag

Sitat fra: jkirkebo på mandag 09. desember 2013, klokken 19:46
Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på mandag 09. desember 2013, klokken 19:36
Hm, nå ble jeg nysgjerrig sjøl... Mulig jeg var litt tankeløs da jeg skrev at biler med Type 1 inntak på bilsiden også kunne bruke disse plassene. For det kan de ikke hvis kabelen sitter "limt fast" i ladeuttaket. Men jeg hadde på forhånd hørt at det skulle være løsning for begge deler, dvs Type 2 kabel på plass for dem som kan bruke det - og mulighet for å plugge inn egen kabel for dem som må det. Sjøl om jeg surra rundt og så på boksene, fikk jeg meg ikke til å teste det. Beklager. Her må en innom å inspisere. For temmelig teit hvis det er enkelt å fjerne Type 2 kabelen som er der.

Uansett en dårlig løsning at det i det hele tatt er en kabel der. Nå blir jo disse plassene de foretrukne plassene for både eUP og i3 siden de da kan plugge rett inn istedenfor å måtte finne fram egen kabel om de parkerer på en av de andre plassene...

Offentlige ladeplasser bør ikke ha tethered ladekabel, verken J1772 eller type2. Det begrenser bare bruksmulighetene til ladeplassen. Det er utrolig, utrolig, utrolig irriterende å stå foran en ladestasjon med tethered kabel av feil type og tomt batteri. Når man setter opp en offentlig ladestasjon, så bør man sette opp en ladestasjon som kan brukes av flest mulig typer elbiler.

Alle elbiler bør ha type2-ladekabel i bilen, som passer til bilen (J1772-type2 eller type2-type2). Har man ikke en type2-kabel i bilen har man seg selv å takke for evt ladeproblemer som måtte oppstå.

Hjemmeladere kan gjerne være tilpasset den ene elbilen som lader der, og ha en tethered kabel.

Folk som setter opp offentlige ladestasjoner med tethered kabel bør dømmes til å stå i gapestokk der og ta imot kjeft fra alle de desperate elbileierne som da ikke får ladet pga feil type plugg på kabelen.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

fredag

Sitat fra: frekri på søndag 08. desember 2013, klokken 15:46
De holder på å sette opp type 2 ladere i  parkeringshuset ved vulkan Mathallen i Oslo. For de som skal bo på hotell i Oslo så tror jeg dette er parkeringshuset til Scandic hotell. Det er 2 timer gratis parkering i desember.

Fantastisk. De som har fått til dette fortjener stor skryt.

Dette gir mulighet for nødlading rett ved jobb, på et koselig sted med store muligheter for en liten matbit mens jeg likevel er der.

Så får vi bare håpe at alle som setter opp p-plasser med lademulighet heretter ikke bare setter opp schuko, men legger opp til en viss andel type2 også.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

MM

#13
Her er et nærmere bilde av løsningen. Det ser ut til at man kan ta ut kabelen og koble til sin egen dersom man har Type2-Type1 kabel.

Red: Mobilen hadde dessverre vanskeligheter med å snu bildet.
2008 Think - plastic fantastic - solgt
Tesla Model S60 Brun - lykkelig eier siden 25/2-14

Milzit

Jeg var her i dag, men fikk bare check charge power feilmelding.

Håper det ikkje er noe feil med min bil .. Jeg fikk en feilmelding på Smart Club også, har ikke prøvd noen andre Type 2 stasjoner.

Det står en Type 2 hos Sønniko leste jeg, kanskje jeg burde teste der...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA