Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Leie Tesla til bryllup

Startet av frskby, mandag 16. desember 2013, klokken 01:44

« forrige - neste »

Havebigfun

Sitat fra: D.O på søndag 08. desember 2013, klokken 21:57
Har ikke fått bilen enda, men hvordan velger dere forvarming? er det å stille inn temp i kupe som også fører til at batteriet varmes, eller er det en egen funksjon kun for batteri?
I appen velger du kupetemp- da brukes batteriet og varmes .
Batterivarmerfunksjon uten kupevarme finnes ikke sålangt bortsett fra under lading. Den ønskes dog sterkt.

Knut Øygard

Jeg hadde trøbbel med å få starta lading i dag. Plundra i flere timer.

Fikk bilen til å starte lading etter å ha plugge i og ut noen ganger, men sjekka app etter en time: "charging stopped". Da var det ut i bilen og plugge ut og inn igjen. Noen ganger fikk jeg blått lys i ladeporten og spenningsmåling i dashbord på 19-20V. Andre ganger var det grønt pulserende lys, ~230V men 0A og "Starting to charge". Resatte UMC noen ganger, starta bilen og kjørte noen meter frem og tilbake. Lot bilen stå en halv time med "Starting to charge"- ingenting skjedde. Etter noen turer til med kabel ut og inn starta bilen til slutt å lade.

Bilen har stått i ca 24 timer i noen få minusgrader i Oslo med etter at jeg avbrøyt lading på 270km typical på lørdag. Tanken var å starte lading igjen noen timer før jeg skulle ut å kjøre igjen for å få litt lunk i batteriet.

Moralen: plugg bilen i og lad godt opp mens batteriet er varmt etter forrige tur. Forvarming får skje fra batteriet.
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

Kallagtunet

Tesla sitt vintertest program er tydeligvis noe en overlater til kundene. Det er kanskje en grunn til at de etablerte produsentene ikke er på banen helt enda, de gjennomtester nok modellene sine vesentlig mer under alle forhold enn det vi ser at tesla har gjort med Model S.

VigdisA


Sitat fra: KnutGol på søndag 08. desember 2013, klokken 22:41
Jeg hadde trøbbel med å få starta lading i dag. Plundra i flere timer.

Fikk bilen til å starte lading etter å ha plugge i og ut noen ganger, men sjekka app etter en time: "charging stopped". Da var det ut i bilen og plugge ut og inn igjen. Noen ganger fikk jeg blått lys i ladeporten og spenningsmåling i dashbord på 19-20V. Andre ganger var det grønt pulserende lys, ~230V men 0A og "Starting to charge". Resatte UMC noen ganger, starta bilen og kjørte noen meter frem og tilbake. Lot bilen stå en halv time med "Starting to charge"- ingenting skjedde. Etter noen turer til med kabel ut og inn starta bilen til slutt å lade.

Bilen har stått i ca 24 timer i noen få minusgrader i Oslo med etter at jeg avbrøyt lading på 270km typical på lørdag. Tanken var å starte lading igjen noen timer før jeg skulle ut å kjøre igjen for å få litt lunk i batteriet.

Moralen: plugg bilen i og lad godt opp mens batteriet er varmt etter forrige tur. Forvarming får skje fra batteriet.
Hei, hadde noe av den samme oppførselen her. Startet å lade ved hjemkomst, men måtte stoppe lading for å gi rom for sentralstøvsugeren en stund - og så glemte jeg å plugge i bilen etterpå - frem til nå nettopp.
Umc klarte fint å åpne luken - plugget i, deretter sto det "starting to charge".
Satte meg i bilen og skrudde på viftene i bilen. Samme ladestatus hele tiden.
Snøen på ruten startet å fordampet mens jeg satt der - rimelig effektivt. Satt vel en 10 min kanskje.
Tok så turen ut for å koble av umc, lukke ladelokket, åpne igjen og plugge i på nytt.
Inn i bilen igjen og sjekke status - nå kom tidsangivelsen opp forholdsvis kjapt, og jeg kunne lukke og låse for kvelden.
Litt omstendelig, men om jeg forstår det rett, ble batteriet varmet de 10 min, for så å lade etter en restart av ladesekvensen.
Det virker på meg innimellom som om bilen er mer en bit med SW der ikke alle kombinasjoner av rekkefølge virker/er testet ut/er tenkt på..

Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

Hyperstress

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 08. desember 2013, klokken 23:00
Tesla sitt vintertest program er tydeligvis noe en overlater til kundene. Det er kanskje en grunn til at de etablerte produsentene ikke er på banen helt enda, de gjennomtester nok modellene sine vesentlig mer under alle forhold enn det vi ser at tesla har gjort med Model S.

Det tror jeg også. Som nevnt tidligere, E-golf er testet i flere år, mens Tesla gikk fra alphabiler til produksjonsbiler på et par måneder..
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

gbzdoc

Ja, for de har jo ikke testet noe som helst av sin teknoligi gjennom Roadsterne...?

At vi er et land med et særere strømnett enn Tesla hadde forutsatt er jo synd, men de ordner nok opp bare de får litt tid på seg.

Tror vi skal være glade for at de faktisk har prioritert oss så mye som de har. :)

Maartensommer

Bilen har stått opp med feil bein i dag.  Det er -2c og får beskjed om at det er feil på ladekabel.  Har tatt den ut inn av bilen x-antall ganger, resettet UMC, koblet UMC av og på kontakten uten hell.

Får gi bilen noen timer til å klimatisere seg, så prøver jeg igjen.

Zneip

Jeg blir mer og mer glad for at jeg installerte en Saltoboks. Det burde ikke være nødvendig, men er en forholdsvis liten investering for å slippe mye knot virker det som.
Nord Trøndelag | X90D

fonberg

Sitat fra: Maartensommer på mandag 09. desember 2013, klokken 10:07
Bilen har stått opp med feil bein i dag.  Det er -2c og får beskjed om at det er feil på ladekabel.  Har tatt den ut inn av bilen x-antall ganger, resettet UMC, koblet UMC av og på kontakten uten hell.

Får gi bilen noen timer til å klimatisere seg, så prøver jeg igjen.

Jeg satte bilen på lading med original UMC i går kveld i -14, og i morres i -11. Ingen problemer.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Øyvind.h

Sitat fra: Zneip på mandag 09. desember 2013, klokken 10:09
Jeg blir mer og mer glad for at jeg installerte en Saltoboks. Det burde ikke være nødvendig, men er en forholdsvis liten investering for å slippe mye knot virker det som.
Hadde Salto levert en med bryter for åpning av ladeluken hadde jeg bestilt for lenge siden. Håper de kommer med det etter hvert :)

UMC``en min er for øvrig like feilfri i +10 som -10. Men jeg må få smurt ladeluken snart :) Den åpner seg ikke alltid. Har funnet ut at det enkleste er å legge trykk helt i kanten der den er hengslet. Da spretter den alltid ut, uten bruk av kredittkort eller annet.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

sax

Vi var på hytta i helga med fint vintervær og ca -10 grader i lufta. Plugget i lading etter en kjøretur, men da jeg sjekket status et par timer senere var meldingen fortsatt at ladingen ville starte snart. Plugget ut og inn igjen men fikk da feilmelding på ladekabelen. Skjermen viste at den fikk spenning, noe som liknet veldig på problemet med den første UMC'en jeg fikk som ikke leverte "pilot signalet". Jeg mener dette kommunikasjonsignalet går på de to minste kontaktene i type 2 støpselet. Uansett, tok hele UMC'en inn og la den på varmegulvet en halvtime, blåste og renset kontaktene, og bingo - tok lading på første forsøk.

Så i dette tilfellet var ikke problemet bilen men UMC'en - enten bare kulde eller kontaktproblem eller en kombinasjon av de to. Bilen var på dette tidspunktet gjennomkald.

Tragisk at en så godt totalprodukt skal plages med en så dårlig ladekabel. Jeg håper virkelig Tesla jobber overtid med å rette opp dette skamflekken.

daggad

Dette er jo noe de må absolutt få fikset. Skal ikke være nødvendig med noe manuell forvarming før en skal lade..
Jeg er helt sikker på at dette er noe Tesla relativt enkelt kan fikse.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

gbzdoc

Særlig siden det ser ut til at trdjeparts ladeløsninger fungerer mer eller mindre feilfritt.

Min UMC må bytts av flere årsaker, så er spent på om en ny funker bere på de vanlige lade-glitchene.

Men har (bank i bordet) alltid fått ladet, bare er litt unødig plunder de få gangene den hikker.

Orcuz

Planlegger å sette opp en type 2 kontakt hjemme og bruke kabel fra salto. Da vil jeg slippe disse problemene sant?

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk


Maartensommer

Da var UMC (eller bilen) i bedre humør. 

Etter 2 timer på varmekabler i gangen (UMC) var den villig til å fylle opp tanken.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA