Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Teknisk mulig med ski på taket uten panoramatak?

Startet av Kvikken, søndag 15. desember 2013, klokken 21:35

« forrige - neste »

Kvikken

Jeg har eid bilen et par uker (veldig fornøyd, bortsett fra mangelen på DAB) og det er mulig jeg har misforstått dette.

- Hvorfor kan man ikke ha eks. 2 timere for samme dag?

Jeg skulle gjerne hatt mulighet til å sette at bilen på virkedager (man-fre) skal lade både fra eks. kl. 21 når jeg er hjemme samt fra kl. 9 når jeg er på jobb. Men jeg kan kun ha 1 timer for en spesifik dag. Merkelig.

- Hvorfor har man kun mulighet til å stille inn 2 timere?

Er det noen spesifik grunn til at de har begrenset dette til 2 timere? Jeg skulle gjerne kunne satt opp mange forskjellige timer oppsett og da enkelt velge hvilken "profil" jeg ønsker at bilen nå skal bruke. Fremfor at jeg i tide og utide må gjøre om de 2 timerne jeg har for å tilpasse avvik som skjer ofte. Er det slik at hvis jeg har satt timeren til å lade bilen kl. 21 men jeg ikke er hjemme før kl. 22 at den da automatisk vil starte lading med en gang fordi timeren står på et klokkeslett som er forbigått eller må jeg da justere timeren eller starte lading manuelt?

Det samme gjelder forvarming. Resultatet nå er jeg at jeg stadig vekk driver å overstyrer både klima og ladetimere med telefonen da jeg ikke gidder å gå inn og endre timerne hele tiden men jeg skulle veldig gjerne hatt muligheten til et bedre oppsett som ga meg mer "set and forget" uten å måtte bekymre seg over dette.

Eller hva med muligheten å sette at bilen alltid skal starte lading 30min etter detektert strømtilkobling (leste at batteriene bør få kjøle seg ned litt før lading etter kjøring)? Slik jeg har forstått det så er det vel ingen ulemper med hyppig klattelading så lenge man ikke lader over 80% ift. levetid etc.?

Et par ganger har jeg nesten glemt å få ladet bilen før neste arbeidsdag da jeg har fiklet med timerne samt glemt å starte via mobilen etc. Da hadde det vært kjekt om jeg hadde en "nødprofil" som alltid startet lading kl. 01:00 så sant batteriet ikke var på 80% slik at jeg i hvertfall kom meg på jobb om profiler bommet og jeg glemte å starte lading manuelt. Men det er heller ikke optimalt da batteriet ofte ikke ville bli fulladet (80%).

Dette er vel noe de enkelt kan gi oss i en programvare oppdatering? Erfaringer rundt hvordan det er fornuftig å benytte disse tingene? Om jeg hadde glemt å fylle bensin ved nesten tom tank før en arbeidsdag så kunne jeg bare svippe innom en stasjon og dette tok 2min.


EDIT:
Jeg ønsker meg rett og slett funksjonen "Alltid start lading 30min etter kjøring hvis tilkoblet strøm". Jeg har egentlig ikke behov for ladetimere så lenge denne opsjonen hadde vært der. I unntakstilfeller hvor man står på ladere hvor man har begrenset tid ville man uansett startet lading manuelt. Hvorfor finnes ikke denne opsjonen?

Blip

Det enkle svaret: det hadde vært for komplisert for "den vanlige bruker". :-/

Det er mulig å lage en app eller et godt gammeldags program som gjør dette vha carwings. Spørmålet er om noen gidder å lage dette (og om noen gidder å betale for det). Sjekk om det allerede er mulig på noen at de eksisterende 3.-parts apper.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Kvikken

#2
Man har jo denne "immediate charge" knappen som gjør noe av det jeg savner. Dvs. den vil alltid starte lading i løpet av 15 minutter hvis en timer er satt. Om ingen timere er satt vil bilen alltid starte lading med en gang men da uten å vente på at batteriet kjøler seg ned (som hvistnok ikke er bra for batteriet).

Det jeg da lurer på er om denne "immediate charge" knappen kan stå permanent på inntil jeg trykker den av igjen. Altså at den husker sist brukte posisjon slik som knappen for rattvarmer og at jeg ikke må trykke på den hver eneste gang jeg bruker bilen? Står ikke noe om dette i manualen.

Om så var tilfelle kunne jeg satt ladeprofilen til 01:00 alle dager (egentlig uten nytte) og alltid hatt "immediate charge" aktivert slik at bilen alltid startet lading 15min etter tilkopling.

EDIT:
Mulig disse 15min ikke gjelder som generell ventetid men at ladingen starter øyeblikkelig og dermed har jeg hverken bruk for denne eller ladetimer, slik at den alltid lader øyeblikkelig.

I utgangspunktet vet jeg at ladetimer er ment for tilfeller hvor prisen på strømmen varierer med tider på døgnet (billigere strøm på nattestid etc.) og i det henseende har den praktisk og fornuftig nytteverdi.


EDIT2:
Når det gjelder at knapper skal huske sist brukte posisjon slik som rattvarmerknappen så hadde dette også vært ønskelig for ryggealarmen. Glemmer stadig vekk den når jeg skal ut av garasjen i 5-6 tiden og ikke alle naboer vil være glad for det på varme sommernetter. Ei heller om man kommer sent hjem og skal rygge på plass.

jkirkebo

Sitat fra: glennha på søndag 08. desember 2013, klokken 11:27
Eller hva med muligheten å sette at bilen alltid skal starte lading 30min etter detektert strømtilkobling (leste at batteriene bør få kjøle seg ned litt før lading etter kjøring)?

Om du bor i Arizona kan det være en ting å tenke på. I norsk klima kan du se helt bort fra det der.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kvikken

Ok, og det samme med varme sommerdager?

BE

Vi har ikke varme nok sommerdager til at det er et problem i Norge.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

bjorn_2390

Sitat fra: glennha på søndag 08. desember 2013, klokken 11:27
(leste at batteriene bør få kjøle seg ned litt før lading etter kjøring)
Dette har ikke jeg fått meg. Jeg har rett og slett tenkt omvendt: At det bare en en fordel om batteriene ikke blir kalde, før de plutselig skal bli varme igjen, pga. lading.  :o
Blå Euro-Leaf (2012)

bjorn_2390

Sitat fra: glennha på søndag 08. desember 2013, klokken 12:28

Det jeg da lurer på er om denne "immediate charge" knappen kan stå permanent på inntil jeg trykker den av igjen. Altså at den husker sist brukte posisjon slik som knappen for rattvarmer og at jeg ikke må trykke på den hver eneste gang jeg bruker bilen? Står ikke noe om dette i manualen.
Dette med å "huske" er nok forskjellig fra modell til modell. Min husker ikke noe av det du nevner her. Ikke rattvarme, ikke "overstyre timer"-knappen. Osv.

Dette med ryggealarmen, har vi diskutert før.  ;)  ;) No' dritt at det ikke går an å styre den, men vi fikk noen gode tips for fingernemme  :D
Blå Euro-Leaf (2012)

bjorn_2390

HAT! at man ikke kan ha to timerinnstillinger på en dag. Heldigvis kan man forhåndsinnstille bilen på lading med appen, men Åh, så mye enklere det hadde vært å slippe det.
Ja, dette er selvfølgelig laget for steder der strømmen varierer i pris (slikt har vært diskutert her i landet, også), men - SELV OM MAN BODDE PÅ ET SLIKT STED, ville man vel fort kunne ha behov for å kunne ha muligheten til å lade (eller forvarme) et par ganger i døgnet..?  :P
Blå Euro-Leaf (2012)

Kvikken

Sitat fra: bjorn_2390 på tirsdag 10. desember 2013, klokken 17:58
Dette har ikke jeg fått meg. Jeg har rett og slett tenkt omvendt: At det bare en en fordel om batteriene ikke blir kalde, før de plutselig skal bli varme igjen, pga. lading.  :o
Det var en kar som korrigerte meg her og sa at det nok gjelder bare for veldig varme strøm med 30-50c i skyggen. Det gjelder nok da ikke like mye i vårt klimat og det er vel bare på de aller varmeste solstek dagene hvor bilen nådeløst har stått i solsteika at vi må tenke litt på dette. Ellers er det nok riktig som du sier at det kun er en fordel at batteriene er varme på vinterdager før lading.

Thomas Parsli

At man ikke kan ha flere timere er bare dårlig håndverk fra Nissan.
Brukergrensesnittet (i bilen) er også noe av det dårligste jeg har brukt på ti år.

Hvis dere klager høylytt til Nissan på Facebook istedenfor her, kan det tom. hende at de gjør noe med det ;)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Kvikken

#11
Jeg har ennå ikke fylt ut tilbakemeldingskjemaet til Nissan etter kjøpet og det var fordi jeg ville danne meg et godt inntrykk av hva de bør forbedre før jeg sendte inn skjemaet. Her vil det komme klart frem hva de bør se på.

Ellers enig i at Facebook er et kraftig forbrukerverktøy og har brukt det ved flere annledninger med godt hell.

bjorn_2390

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 11. desember 2013, klokken 11:05
Hvis dere klager høylytt til Nissan på Facebook istedenfor her, kan det tom. hende at de gjør noe med det ;)

Thomas

Hvilken facebookgruppe anbefaler du?
Blå Euro-Leaf (2012)

Lysholm

Hvor mye bruker dere egentlig disse timer innstillingene for lading?

Slik jeg ser det så er bilen preprogramert for 80% maks lading, dvs at den lader til 80% og stopper. Jeg ser ikke helt poenget med å legge inn timer på ladingen. Er jeg helt på jordet eller er det ikke bare å plugge i laderen når man setter i fra seg bilen og la den lade over natta?

Forøvrig. Hvilken funksjon har dere valgt på timer innstillingene for klimaanlegget. Prioriterer dere lading eller klima? Jeg la inn pri på klima, da jeg så at hvis lading var prioritert så måtte bilen være minimum 80% full ladet. Jeg har kun 10A lader og er usikker på om klima vil slå seg inn på vinteren om jeg hadde satt prioritering på 80% lading på klima.
Hilsen Espen
Trondheim

Sort Nissan Leaf Tekna, reg 13.12.2013
Obsidian Black TMS 60D, reg xx.01.2017

Kvikken

Etter å ha forsøkt å bruke dem siden de virket å ha en misjon har jeg nå gått helt vekk fra dem og bilen lader alltid med en gang kabelen går i. Derimot ser jeg en fordel med at batteriene er varme over vinternatten før man skal ut å kjøre ved at man kunne satt når bilen skal være ferdig ladet i det minste.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA