Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ventet i over 2 måneder, ikke fått VIN

Startet av buylove, søndag 15. desember 2013, klokken 14:00

« forrige - neste »

Griffel

#15
Sitat fra: buylove på søndag 08. desember 2013, klokken 15:17
Takk for svar igjen.

Dette tolker jeg som at enten må jeg kjøpe utstyr for tusenvis av kroner for å få ladet bilen hjemme eller å la den stå inntil UMC'en er levert.
Gjør jeg ikke det er bilen for min del ubrukbar inntil jeg får UMC'en. Med vanlig schuko vil jeg ikke greie å få ladet bilen over natten like mye som jeg bruker den om dagen.
Det ser da ut for meg som om Tesla leverer en bil som er ubrukbar så lenge denne UMC'en ikke leveres samtidig.
Tesla burde måtte betale disse ekstra omkostningene når de ikke leverer en komplett bil.
Er denne type 2 ladestasjonen lagervare og hva koster den?
UMCen følger med bilen, men kun med schuko adapteret i første omgang. Dette er selvfølgelig lite imponerende, men for 95% av de som kjøper bil er det tilfredstillende.

10 timer hver natt med schuko gir deg drivstoff til nær 100 mil i uken. De som trenger mer hjemme altså kjøre lenger en dette i uken og ikke også lader på jobb kan godt spandere et ordentlig ladeopplegg i garasjen. Bare tenk på hva dere sparer i drivstoff.

Muffinmann har det noe spesielle problemet at han er hjemmefra så mye at det bare er der han klarer seg med lading fra Schuko. Han er derimot, om/når han hadde fått slike adaptere til UMCen, avhengig av å finne 16A 400V Røde eller 32A 1-fas Blå stikkontakter langs veien, hos oppdragsgivere og på hoteller for å ha glede av sin nye bil.
Foreløbig er det lettere enn å finne type 2 kontakter.

Derfor synes jeg litt synd på Muffinmann men ikke på dere andre som som kan løse et ladebehov utover schuko med en ladebox.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Muffinman

Jaja, Saab``en er klargjort med full dieseltank og sier ikke nei til 5 dager på tur uka som kommer. Så får jeg heller glede meg over skikkelig bra seter og lys, selv om Tesla``en blir stående hjemme.

BTW, mine stoppesteder er avdelinger i selskapet jeg jobber for, ikke eksterne oppdragsgivere. Det er stort sett der jeg har tilgang skikkelige strømkilder jeg kan koble til og lade meg frampå slik at jeg i verste fall kan berge med schuko på hotellet. Og så har jeg tilgang på et rødt stikk på vei til området hvor jeg skal jobbe neste uke. Uten rødt adapter kommer jeg meg ikke engang fram dit.

:-)

buylove

Sitat fra: Griffel på søndag 08. desember 2013, klokken 15:27
Sitat fra: buylove på søndag 08. desember 2013, klokken 15:17
Takk for svar igjen.

Dette tolker jeg som at enten må jeg kjøpe utstyr for tusenvis av kroner for å få ladet bilen hjemme eller å la den stå inntil UMC'en er levert.
Gjør jeg ikke det er bilen for min del ubrukbar inntil jeg får UMC'en. Med vanlig schuko vil jeg ikke greie å få ladet bilen over natten like mye som jeg bruker den om dagen.
Det ser da ut for meg som om Tesla leverer en bil som er ubrukbar så lenge denne UMC'en ikke leveres samtidig.
Tesla burde måtte betale disse ekstra omkostningene når de ikke leverer en komplett bil.
Er denne type 2 ladestasjonen lagervare og hva koster den?
UMCen følger med bilen, men kun med schuko adapteret i første omgang. Dette er selvfølgelig lite imponerende, men for 95% av de som kjøper bil er det tilfredstillende.

10 timer hver natt med schuko gir deg drivstoff til nær 100 mil i uken. De som trenger mer hjemme altså kjøre lenger en dette i uken og ikke også lader på jobb kan godt spandere et ordentlig ladeopplegg i garasjen. Bare tenk på hva dere sparer i drivstoff.

Muffinmann har det noe spesielle problemet at han er hjemmefra så mye at det bare er der han klarer seg med lading fra Schuko. Han er derimot, om/når han hadde fått slike adaptere til UMCen, avhengig av å finne 16A 400V Røde eller 32A 1-fas Blå stikkontakter langs veien, hos oppdragsgivere og på hoteller for å ha glede av sin nye bil.
Foreløbig er det lettere enn å finne type 2 kontakter.

Derfor synes jeg litt synd på Muffinmann men ikke på dere andre som som kan løse et ladebehov utover schuko med en ladebox.

Det er vel gode nyheter, dersom UMC'en er med så er det vel bare å lage kabelen fra den og til stikkontakten?
Er UMC'en den samme både for rød og blå original adapter slik at det er bare adapterne som er forskjellige?
Så på Tesla sine sider at hann enden på rød og blå adapter er henholdsvis en 5 pins 16A 400V kontakt på rød (400V 16A 3-fas med null) og en 3 pins 32A 230V kontakt på blå. (32A 1- fas 230V).
Da mangler vi bare hunn enden som skal kobles til UMC'en og eventuelt et koblings skjema på hva er hva av de pinnene på UMC kontakten.
Er det noen som vet om det er mulig å få kjøpt den kontakten?
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

buylove

Hei!

Er det noen som har en UMC som fulgte med bilen? Hadde noen kunnet sett på den kontakten som skal inn i adapteret som fulgte med bilen og sett om det står noen benevnelse eller produsent på den?
Da kunne jeg søke på den på nettet og prøvd å få kjøpt den.
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

Griffel

#19
Sitat fra: buylove på søndag 08. desember 2013, klokken 19:56
Hei!

Er det noen som har en UMC som fulgte med bilen? Hadde noen kunnet sett på den kontakten som skal inn i adapteret som fulgte med bilen og sett om det står noen benevnelse eller produsent på den?
Da kunne jeg søke på den på nettet og prøvd å få kjøpt den.
Du er kanskje litt på vilstrå: Se vedlegg for å forstå hva UMCen egentlig er:

(UMC=En kladd med to fastmonterte kabler en til på plugge inn i bilen og til å sette i en stikkontakt på veggen. For stikkontakt på vegg er det 3 altenativer Schuko, Blå 230V 1-fas 32A eller Rød 400V 3-fas 16A. Problemet til Tesla er så banalt som at de ikke enda har produsert nok av de blå og røde adapter-støpsler. Siden dette kun ar aktuelle produkter for bruk med Teslas UMC finner du nok ingen alternative lederandører av disse.)

Hjemme-alternativet til UMC er for eksempel denne:
http://salto.no/produkter/emh1-type-2-vegg/ hvor kablen henger klar.
Eller denne:
http://salto.no/produkter/emh1-16a-32a-mode-3-vegg/
med stillontakt hvor du i tillegg trenger en type 2 til type 2 kabel.
Glem at de kaller dette for hjemmeladere, det er feil(laderen sitter fast i bilen), denne siste er en stikkontak med noen ekstra funksjoner, den første er et koblingsstykke for en bevegelig kabel. I teksten bruker de ladestasjon som er et bedre ord på apparatet.

Disse monteres fast på veggen av en elektrikker. UMCen har du med på tur.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

buylove

Sitat fra: Griffel på søndag 08. desember 2013, klokken 20:07
Sitat fra: buylove på søndag 08. desember 2013, klokken 19:56
Hei!

Er det noen som har en UMC som fulgte med bilen? Hadde noen kunnet sett på den kontakten som skal inn i adapteret som fulgte med bilen og sett om det står noen benevnelse eller produsent på den?
Da kunne jeg søke på den på nettet og prøvd å få kjøpt den.
Du er kanskje litt på vilstrå: Se vedlegg for å forstå hva UMCen egentlig er:

(UMC=En kladd med to fastmonterte kabler en til på plugge inn i bilen og til å sette i en stikkontakt på veggen. For stikkontakt på vegg er det 3 altenativer Schuko, Blå 230V 1-fas 32A eller Rød 400V 3-fas 16A. Problemet til Tesla er så banalt som at de ikke enda har produsert nok av de blå og røde adapter-støpsler. Siden dette kun ar aktuelle produkter for bruk med Teslas UMC finner du nok ingen alternative lederandører av disse.)

Hjemme-alternativet til UMC er for eksempel denne:
http://salto.no/produkter/emh1-type-2-vegg/ hvor kablen henger klar.
Eller denne:
http://salto.no/produkter/emh1-16a-32a-mode-3-vegg/
med stillontakt hvor du i tillegg trenger en type 2 til type 2 kabel.
Glem at de kaller dette for hjemmeladere, det er feil(laderen sitter fast i bilen), denne siste er en stikkontak med noen ekstra funksjoner, den første er et koblingsstykke for en bevegelig kabel. I teksten bruker de ladestasjon som er et bedre ord på apparatet.

Disse monteres fast på veggen av en elektrikker. UMCen har du med på tur.

Hei igjen!

Takk for informasjonen. Jeg er muligens på jordet men denne bruksanvisningen sa meg ingenting om at det ikke er mulig å bygge et adapter/ en overgang som erstatter de rød og de blå som da ikke kommer før etter at bilen er levert. ( gud vet når) ( Må også ta med at jeg ikke er noen kløpper i engelsk så jeg kan ha oversett noe)Jeg har aldri fått opplyst av Tesla at jeg ikke kan bruke det utstyret som følger med bilen til å lade hjemme. Jeg hadde tenkt å bruke en 32A 1-fas 230V kontakt i garasjen og lade med den. Det vil si med 7,4kw eller ca. 40 km i timen. Har også lest om noen som har klippet av kontakten på UMC'en og koplet støpsler direkte på den. De hevder at det funker.
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

Griffel

#21
Sitat fra: buylove på søndag 08. desember 2013, klokken 21:20
Hei igjen!

Takk for informasjonen. Jeg er muligens på jordet men denne bruksanvisningen sa meg ingenting om at det ikke er mulig å bygge et adapter/ en overgang som erstatter de rød og de blå som da ikke kommer før etter at bilen er levert. ( gud vet når) ( Må også ta med at jeg ikke er noen kløpper i engelsk så jeg kan ha oversett noe)Jeg har aldri fått opplyst av Tesla at jeg ikke kan bruke det utstyret som følger med bilen til å lade hjemme. Jeg hadde tenkt å bruke en 32A 1-fas 230V kontakt i garasjen og lade med den. Det vil si med 7,4kw eller ca. 40 km i timen. Har også lest om noen som har klippet av kontakten på UMC'en og koplet støpsler direkte på den. De hevder at det funker.
Dersom du har behov for 7,4 kW hjemme anbefales en veggboks. Vær også klar over at nettleverandøren avhengig av hvor du bor kan neket en slik installasjon.

Klipping har nettopp blit diskutert i en annen tråd:
Sitat fra: Griffel på søndag 08. desember 2013, klokken 10:00
Sitat fra: M.SKEIDE på søndag 08. desember 2013, klokken 09:01
Sitat fra: Griffel på søndag 08. desember 2013, klokken 00:55
Sitat fra: M.SKEIDE på lørdag 07. desember 2013, klokken 20:13
Sitat fra: jog på lørdag 07. desember 2013, klokken 20:02
Virker fint å kappe kabel og montere rød og deretter overgang til blå. istedet for motstand kan en bare koble den ledingen til jord. Jeg tok nokre bilder av koblingene på Tesla skøyen, de hadde brukt samme system der.

å så det virker  :D tror jeg må få gjort det når jeg skal kjøre fra Trondheim -> Brønnøysund må nok ha en pyseladning og tror det hjelper med 11kW i forhold til 2,99kW  ;)
Og skulle det ikke virke er det jo bare å sende regningen til jog.

Tenkte jeg kanskje skulle være så vanskelig at jeg krevde at en tekniker hos Tesla gjorde dette ;)
Det er nok fornuftig. Dette er kanskje også tidspunktet å minne om at det "jog" beskriver med å kappe kabel og sette på rød kontakt ligger utenfor det de fleste har lov å gjøre selv. I tillegg til at adapteret rødt til blått er i strid med forskrifter så det får du aldrig Tesla til på lage. Som "Veggen" skriver er også Teslas adapterkoding ødelagt av dette forslaget, og hva UMC gjør med "motstridende" informasjon fra adapteret vet bare UMC ingeniørene. Det er mye som "kanskje virker" men skulle noe skje lurer avkortningsspøkelset, og rammer det andre også erstatningsspøkelse.

En annen ting er at Tesla helt sikkert, om de ville, kunne modifisere en UMC til en fast rød plugg, og en annen til en en fast blå plugg, men ikke en løsning med fast rød plugg og adapter rød-blå eller rød-schuko uten å komme i konflikt med regelverket.

Sitat fra: Muffinman på lørdag 07. desember 2013, klokken 21:20
Sitat fra: jog på lørdag 07. desember 2013, klokken 20:02
Virker fint å kappe kabel og montere rød og deretter overgang til blå. istedet for motstand kan en bare koble den ledingen til jord. Jeg tok nokre bilder av koblingene på Tesla skøyen, de hadde brukt samme system der.
Hvordan kobler man overgangen mellom rød og blå da? Mener å ha lest  at laderen består av 3 delladere som hver kan trekke 16A. Må man fordele L1 og L2 fra enfasen over alle tre faselederene + N i den røde?
Den røde pluggen er en 16 A plugg det er derfor brannfarlig (og selfølgelig ulovlig) å trekke 32A gjennom denne uansett om UMCen skulle gjøre det mulig som følge av jukset.


For de som er kompetente til å klippe ledningen til UMC vil jeg nok heller anbefale jkirkebo hjemmebygg basert på Zero Carbon World kit som er beskrevet i en annen tråd.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA