Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ventet i over 2 måneder, ikke fått VIN

Startet av buylove, søndag 15. desember 2013, klokken 14:00

« forrige - neste »

buylove

Hei!

Jeg begynner å få bange anelser. Hva har jeg gjort? Får min Tesla Model S 20. desember men har ikke fått et klart svar på hvilke adaptere som er med og om de er forsinket. Får vel med enten med 32A 230V eller et 16A 400V i tillegg til vanlig shuko.
Jeg skal bruke bilen mellom Gudbrandsdalen og Oslo, en strekning på 330 km. Jeg har da en hurtiglader på Lillehammer som jeg har tenkt og benytte så det går greit å kjøre til Oslo.
Problemet ser ut til å være å få ladet i Oslo, i min villfarelse så tenkte jeg at i Oslo er ikke lading noe problem.
Jeg kommer til å kjøre en del når jeg er i Oslo og er derfor avhengig av å få ladet bilen der. Før jeg kjøpte bilen så tenkte jeg ikke på at Oslo ville bli noe problem men etter å ha sjekket litt på nettet så begynner jeg å tvile på at dette skal fungere. Det er mange 16A 1-fase ladere rundt om kring men det vil da ta timesvis og få ladet opp bilen. Jeg har som regel ikke tid til å parkere bilen når jeg kommer innover for å bruke offentlig kommunikasjon, det tar for lang tid når jeg skal flere plasser på en dag i Oslo og omegn.
Jeg pleier og overnatte f. eks. på Rica Helsfyr hotel men de har kun 1-fas 16A kontakter tilgjengelige dette gjelder også flere plasser. Det vil da si at om jeg da er på hotellet 8 -9 timer når jeg overnatter så får jeg på bilen bare 11 mil.
Er det noen som vet om noen alternativer til kraftigere ladere i Oslo i nærheten av et hotel?
Hvilke ladekabler/adaptere bør jeg ha med meg?
Hva om Tesla ikke kan levere de kablene som skal følge med bilen? Finnes det alternativer? (Har hørt om Zalto)
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

elektrolux

Sitat fra: buylove på lørdag 07. desember 2013, klokken 22:16
Finnes det alternativer? (Har hørt om Zalto)

Vi fører en semiportabel 22 kW (100 km/t ladehastighet ) ladestasjon til Tesla. Grei å ha om du har tilgang til 32A 400V stikk enten hjemme eller på tur.

Se nederst på denne siden: http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Tesla 3 fase 32A ladekabel
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bb

Kjøp Type 2 - Type 2 kabel fra Salto for 2000 kr og få 11 kW/22 kW på Sønnico i Hans Møller Gasmanns vei 9. Det finnes fire ladepunkter der og de er for tiden gratis. Har du bestilt dobbeltlader forresten?
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

jkirkebo

Sitat fra: buylove på lørdag 07. desember 2013, klokken 22:16
Problemet ser ut til å være å få ladet i Oslo, i min villfarelse så tenkte jeg at i Oslo er ikke lading noe problem.
Er det noen som vet om noen alternativer til kraftigere ladere i Oslo i nærheten av et hotel?

Jeg blir overrasket om det ikke kommer en SuperCharger til på E6 i løpet av 2014, ett sted mellom Hvam-krysset og Espa. Det vil fikse dine problemer.

Bruker du samme hotell hver gang ville jeg tatt opp problemstillingen med hotellet og spurt om de kunne tenkte seg å sette opp en 32A kontakt i tillegg til eksisterende 16A kontakter. En enkel blå CEE er jo alt du trenger, samt muligheten til å reservere den.

Ellers vil jeg tro flere hoteller vil legge til rette for raskere lading fremover, så stort som TMS-salget for tiden er.

En overgang schuko-CEE er også essensielt slik at du faktisk får ladet med 16A om det er alt som er tilgjengelig. Medfølgende schuko-adapter begrenser jo til 13A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. desember 2013, klokken 04:28
En overgang schuko-CEE er også essensielt slik at du faktisk får ladet med 16A om det er alt som er tilgjengelig. Medfølgende schuko-adapter begrenser jo til 13A.

Det gjelds vel bare hvis man har fått det blå adapteret, er det mange som har det ?
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

buylove

Takk for svar.

Har dessverre ikke bestilt dobbelt lader da jeg har overtatt bestillingen fra en annen, da slipper jeg å vente så lenge.
Noen som vet om det går an å ettermontere dobbelt lader og hva den eventuelt koster?
Ellers så er det vel enklest å finne et hotell som har en 32A, noen som kjenner til et?
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

Muffinman

Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. desember 2013, klokken 04:28
En overgang schuko-CEE er også essensielt slik at du faktisk får ladet med 16A om det er alt som er tilgjengelig. Medfølgende schuko-adapter begrenser jo til 13A.
Å kunne lade med 16A på hoteller ville faktisk hjulpet meg litt. 3A ekstra over natta utgjør jo 3-4 mil.

buylove

Sitat fra: Muffinman på søndag 08. desember 2013, klokken 10:21
Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. desember 2013, klokken 04:28
En overgang schuko-CEE er også essensielt slik at du faktisk får ladet med 16A om det er alt som er tilgjengelig. Medfølgende schuko-adapter begrenser jo til 13A.
Å kunne lade med 16A på hoteller ville faktisk hjulpet meg litt. 3A ekstra over natta utgjør jo 3-4 mil.

En vanlig stikkontakt for schuko er et stort usikkerhets moment. Den kan være sikret med både 10, 13 og 16A.
Det er vel umulig å vite. En kan jo altids spørre i resepsjonen på hotellene men etter en ringerunde så viser det seg at det er svært få som har greie på dette.
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

Øyvind.h

#8
Sitat fra: buylove på søndag 08. desember 2013, klokken 10:20
Noen som vet om det går an å ettermontere dobbelt lader og hva den eventuelt koster?
Dersom pris på service er en pekepinn så snakker vi prisen i US dollar ganger 10. (Service i USA koster 600 dollar, service i Norge koster 6000,-). I USA koster ettermontering av dobbeltlader 3.600 dollar. Direkte vekslet til NOK og tillagt mva. er summen da 27.450,- Men jeg vet et par på forumet har blitt forespeilet rundt 20.000,-. Mulig fordi dobbeltladeren i Europeisk versjon er rimeligere? Noe må det være om det skal være billigere å shippe ladere fra California til Norge for ettermontering med norsk arbeidskraft, enn å montere i USA med amerikansk arbeidskraft.

Så la oss si et sted mellom 20.000,- og 35.000,- :) Prisen kommer sikkert i løpet av de nærmeste månedene.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på søndag 08. desember 2013, klokken 08:26
Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. desember 2013, klokken 04:28
En overgang schuko-CEE er også essensielt slik at du faktisk får ladet med 16A om det er alt som er tilgjengelig. Medfølgende schuko-adapter begrenser jo til 13A.

Det gjelds vel bare hvis man har fått det blå adapteret, er det mange som har det ?

Det går fint å lage schuko til rød adapter også. Ene ledningen fra schukoen til N i rødt skjøtestikl, den andre til L1+L2. Da skal man få 16A lading.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

buylove

Hei!

Takk for informasjonen, godt å kunne spørre noen når en er helt fersk og ikke engang har bilen å se på.
Ser ikke ut som om det er noen krise at jeg ikke har dobbelt lader, krisen er at jeg ikke får denne kabelen som skal følge med bilen blå eller rød. Det er vel den som blir kalt UMC'en.
Er det mulig å få kjøpt noe som erstatter denne?
Denne type 2 kabelen erstatter vel ikke UMC'en? Den er vel beregnet på ladestasjoner og kan ikke brukes hjemme hos meg på 32A 230V?
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

Griffel

Sitat fra: buylove på søndag 08. desember 2013, klokken 13:55
Hei!

Takk for informasjonen, godt å kunne spørre noen når en er helt fersk og ikke engang har bilen å se på.
Ser ikke ut som om det er noen krise at jeg ikke har dobbelt lader, krisen er at jeg ikke får denne kabelen som skal følge med bilen blå eller rød. Det er vel den som blir kalt UMC'en.
Er det mulig å få kjøpt noe som erstatter denne?
Denne type 2 kabelen erstatter vel ikke UMC'en? Den er vel beregnet på ladestasjoner og kan ikke brukes hjemme hos meg på 32A 230V?
Enhver standard type 2 kabel med kladd kan benyttes som erstatning for UMC. UMCen har den fordelen at den kan benyttes på 400V anlegg med 16A Rødt adapter og på 230V 1-Fas 32A med det blå adapteret i tillegg til vanlig Schuko, erstatningene har ikke tilsvarende adapterutvalg.

Hjemme kan UMCen og stikkontakten på veggen erstattes av en type 2 ladestasjon med stikkontakt (f.eks Salto, Slimbox, elbilhjelpen's eller andre) for bruk med type 2 kabel.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. desember 2013, klokken 13:38
Sitat fra: turfsurf på søndag 08. desember 2013, klokken 08:26
Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. desember 2013, klokken 04:28
En overgang schuko-CEE er også essensielt slik at du faktisk får ladet med 16A om det er alt som er tilgjengelig. Medfølgende schuko-adapter begrenser jo til 13A.

Det gjelds vel bare hvis man har fått det blå adapteret, er det mange som har det ?

Det går fint å lage schuko til rød adapter også. Ene ledningen fra schukoen til N i rødt skjøtestikl, den andre til L1+L2. Da skal man få 16A lading.
Det er vel unødvendig å gjenta at disse løsningene ikke er godkjente løsninger, men blant disse ikke godkjente løsningene er denne siste den beste siden UMCen da begrenser strømmen til 16 A. Med jukseledning Schuko til Blått adapter på UMCen må en passe på selv ellers går i bestefall sikringene.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

buylove

Takk for svar igjen.

Dette tolker jeg som at enten må jeg kjøpe utstyr for tusenvis av kroner for å få ladet bilen hjemme eller å la den stå inntil UMC'en er levert.
Gjør jeg ikke det er bilen for min del ubrukbar inntil jeg får UMC'en. Med vanlig schuko vil jeg ikke greie å få ladet bilen over natten like mye som jeg bruker den om dagen.
Det ser da ut for meg som om Tesla leverer en bil som er ubrukbar så lenge denne UMC'en ikke leveres samtidig.
Tesla burde måtte betale disse ekstra omkostningene når de ikke leverer en komplett bil.
Er denne type 2 ladestasjonen lagervare og hva koster den?
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

Griffel

Sitat fra: Muffinman på søndag 08. desember 2013, klokken 10:21
Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. desember 2013, klokken 04:28
En overgang schuko-CEE er også essensielt slik at du faktisk får ladet med 16A om det er alt som er tilgjengelig. Medfølgende schuko-adapter begrenser jo til 13A.
Å kunne lade med 16A på hoteller ville faktisk hjulpet meg litt. 3A ekstra over natta utgjør jo 3-4 mil.
Jeg vet hva jeg ville ha gjordt om jeg som hotell vaktmester så et slik arrangement i hotellgarasjen.
Det ikke for å skape problemer for en av kundene men av hensyn til de øvrige.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA