Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er alle like fornøyd?

Startet av Mhagen3, søndag 15. desember 2013, klokken 13:32

« forrige - neste »

krister461

Spennende med Myrkdalen! :)

Mens vi venter på Sogn og Fjordane elbilforening: Etter flere rapporter om utfordringer med å lade ved superladerne så kunne det vært en idé å snakke med spisestedet ved superladeren på Aurland (Sognaporten?) og spurt om de ville sette opp en type 2-ladestasjon. Da vil de tiltrekke seg også andre enn Teslaeiere samt at Teslaeierne har en backup i tilfelle problemer med superlading.


Et generelt innspill på disse henvendelsene er å gi litt informasjon om forventet prising. Hva koster det å etablere en ladestasjon og hva koster det i strøm når biler lader i X-timer?

Jeg vil tro de fleste frykter en mye høyere kostnad enn hva som er reelt for en AC-ladestasjon.

Kataton

Hei alle sammen. Prøvde å lage en ny diskusjon uten hell, legger derfor denne inn her. Har som styremedlem fått etablert 12 ladestasjoner i felles garasje. Kan tipse folk at det er mulig å søke støtte til slike formål via Bergen Kommune. Har sendt inn søknad før Jul og er lovet svar innen slutten Januar 2014. Man kan søke støtte via "Tilskudd til klima- og miljøtiltak" søknadsfristen for 2014 var 1.November 2013. Hvis flere purrer kommunen kan det hende at de endrer til flere søknadsfrister gjennom året.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk


krister461

Sitat fra: Mhagen3 på mandag 16. desember 2013, klokken 21:52
Det skal vist være noe på gang i Myrkdalen og... Vi får se hva som skjer:)
Vet du noe mer om Myrkdalen?

Skal trolig opp der en tur i slutten av mars. Hadde vært greit å være sikker på at jeg kom meg hjem igjen også. :)

Sirka

Siterer et innlegg fra en annen tråd:
Sitat fra: ElFinn på onsdag 08. januar 2014, klokken 15:36
(...)

Jeg mener det er et stort behov for å tilrettelegge for lading for de som bor i sentrumsområdene, det er mange som ikke har garasje/lademuligheter der de bor. Jeg tror mange som bor i sentrum er avventende til å kjøpe el-bil på grunn av dette. En overgang til elbil for de som kjører mye til/fra sentrum kan gjøre mye bra for luftkvaliteten.
Noen forslag:

  • Ladestasjoner på gateplan i boligsonene
(...)
  • Enda flere ladestasjoner i p-husene

(...)

Er hjertens enig i dette! Jeg bor i sentrum (Nygårdshøyden) uten tilgang til garasjeanlegg. Må derfor basere meg på lading på jobb, eller den mer tungvinte løsningen med å lade i Bygarasjen på ettermiddag/kveld/i helger. Da må jeg etter det jeg har forstått gå hele veien ned og flytte bilen etter 6 timer, dvs. gjerne rundt midnatt(?). Hadde vært utrolig mye mer praktisk med ladepunkter langs gaten i nærheten! For å være helt spesifikk drømmer jeg om noen ladepunkter på parkeringsplassen bak Johanneskirken. :)
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

Sirka

Har vært inne og finkikket på Ladestasjoner.no, og det virker som tidsbegrensningen i Bygarasjen bare gjelder mellom 08 og 17 (på hverdager, går jeg ut fra) - stemmer det, tro? Betyr det i så fall at jeg kan parkere på ladeplass for å lade på kvelden, og at tidsbegrensningen da først begynner å gjelde fra kl. 8 sånn at jeg i prinsippet kan stå til kl. 14 dagen etter på en hverdag? Evnt. stå til mandag kl. 14 hvis jeg parkerer i helgen?

(Altså; er ute etter prinsippet her, planlegger ikke å beslaglegge en ladeplass kontinuerlig hver helg fra fredag ettermiddag til utpå dagen på mandag, bare så det er sagt ...) :)
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

Knotten

Sitat fra: Sirka på fredag 07. februar 2014, klokken 00:14
Har vært inne og finkikket på Ladestasjoner.no, og det virker som tidsbegrensningen i Bygarasjen bare gjelder mellom 08 og 17 (på hverdager, går jeg ut fra) - stemmer det, tro? Betyr det i så fall at jeg kan parkere på ladeplass for å lade på kvelden, og at tidsbegrensningen da først begynner å gjelde fra kl. 8 sånn at jeg i prinsippet kan stå til kl. 14 dagen etter på en hverdag? Evnt. stå til mandag kl. 14 hvis jeg parkerer i helgen?

(Altså; er ute etter prinsippet her, planlegger ikke å beslaglegge en ladeplass kontinuerlig hver helg fra fredag ettermiddag til utpå dagen på mandag, bare så det er sagt ...) :)

Jeg vet ikke, men det kan også tenkes at de vurderer det slik:
Du parkerer f.eks kl 02 natt til mandag. Klokken 0805 er du innenfor 'tidsbegrensningstiden' og har parkert 6 timer og fem minutter og kvalifiserer til bot..? Tror nok at de innenfor 'tiden' kun sjekker hvor lenge du har parkert, noe annet blir nok for komplisert for dem.. ::)
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

i3_X5_730


Det burde ha vert pålagt fergeselskapene å ha ladere ombord på fergene. Jeg betaler gjerne for lading ombord fra Halhjem - Sandvikvåg og Arsvågen - Mortavika.

jkirkebo

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på lørdag 15. februar 2014, klokken 04:09
Det burde ha vert pålagt fergeselskapene å ha ladere ombord på fergene. Jeg betaler gjerne for lading ombord fra Halhjem - Sandvikvåg og Arsvågen - Mortavika.

Lading ombord på fergene ville vært den skitneste strømmen du kunne tenkt deg. Tipper det hadde blitt brukt for alt det hadde vært verdt av elbilhaterne.

22kW lading på fergeleiene hadde dog vært en god ide etter min mening.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Batteritralla

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 15. februar 2014, klokken 09:50
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på lørdag 15. februar 2014, klokken 04:09
Det burde ha vert pålagt fergeselskapene å ha ladere ombord på fergene. Jeg betaler gjerne for lading ombord fra Halhjem - Sandvikvåg og Arsvågen - Mortavika.

Lading ombord på fergene ville vært den skitneste strømmen du kunne tenkt deg. Tipper det hadde blitt brukt for alt det hadde vært verdt av elbilhaterne.

22kW lading på fergeleiene hadde dog vært en god ide etter min mening.

Det er jo gass ferger dette, så de er vel hakket bedre enn kullkraftverk?

???
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Kataton

Det burde tilrettelegges for hurtigladestasjon i Odda, dette er på planen til Fylkeskommunen men plasseringen er feil. Denne er planlagt plassert ved det gamel industriområdet men burde bli lagt nede på kaien. Her ligger det restaurant og er knytepunktet for bussresier. Ved å plassere den ved Sørfjorden Restaurant kan man nyte et måltid samtidig som man har oversikt på bilen sin. Oppfordrer flere til å påvirke fylkeskommunen mtp plassere hurtigladestasjhon i Røldalsvegen 8.

Gondron

Sitat fra: Mhagen3 på søndag 15. desember 2013, klokken 18:55
Og dette må da være en fantastisk nyhet for ALLE I HORDALAND:
Sams Senter på Bømlo oppgir å ha ladeplasser for elbil. Whoopi-whoopi-whoopi!!!!!!!

(hvor mange vites ikke, men vi venter i spenning...)

Min hjemplass og lokale senter!  Hehe, hvor fant du dette ut?

Trenger på Føyno eller etter tubelen med tittelsnes avkjørselen. For pendøere til Haugesund

Sirka

Sitat fra: Sirka på torsdag 30. januar 2014, klokken 00:39
Siterer et innlegg fra en annen tråd:
Sitat fra: ElFinn på onsdag 08. januar 2014, klokken 15:36
(...)

Jeg mener det er et stort behov for å tilrettelegge for lading for de som bor i sentrumsområdene, det er mange som ikke har garasje/lademuligheter der de bor. Jeg tror mange som bor i sentrum er avventende til å kjøpe el-bil på grunn av dette. En overgang til elbil for de som kjører mye til/fra sentrum kan gjøre mye bra for luftkvaliteten.
Noen forslag:

  • Ladestasjoner på gateplan i boligsonene
(...)
  • Enda flere ladestasjoner i p-husene

(...)

Er hjertens enig i dette! Jeg bor i sentrum (Nygårdshøyden) uten tilgang til garasjeanlegg. Må derfor basere meg på lading på jobb, eller den mer tungvinte løsningen med å lade i Bygarasjen på ettermiddag/kveld/i helger. Da må jeg etter det jeg har forstått gå hele veien ned og flytte bilen etter 6 timer, dvs. gjerne rundt midnatt(?). Hadde vært utrolig mye mer praktisk med ladepunkter langs gaten i nærheten! For å være helt spesifikk drømmer jeg om noen ladepunkter på parkeringsplassen bak Johanneskirken. :)

Drømmen min er oppfylt! Fire stk. Type 2-punkter er oppe og går bak Johanneskirken! :)
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

MEM76

På fjernparkering i og rundt, ettersom bilene har står i 7-10 timer, så trenger en ikke mye effekt.. Bedre med flere punkter.

Og selvsagt mot betaling,  slik at en får pris-reasjonering..
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA