Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er alle like fornøyd?

Startet av Mhagen3, søndag 15. desember 2013, klokken 13:32

« forrige - neste »

Mhagen3

Hei

Det ruller stadig flere elbiler inn på veiene i Hordaland og da trengs det flere ladeplasser. Etablering av offentlige ladeplasser er noe vi jobber aktivit med i Hordaland Elbilforening, men vi trenger litt hjelp!

Det burde være mulig å få etablert en del flere ladepunkt i "det private", bare ved å kontakte eiere av kjøpesentre, aktivitetstilbud et.c. og gi informasjon om hvordan man går fram og hva fordelen ved å ha ladetilbud.

Har du forslag til hvem vi kan kontakte. Kanskje noen ord om virksomheten og hvor man ev. henvender seg. Isåfall er det bare å fylle på i listen under (eller å sende pm om du har virkelig LURE tips)

krister461

Hei,

jeg venter en Tesla Model S og satser på å klare meg med lading hjemme til normal bruk. De gangene jeg er avhengig av lading andre steder er når jeg er langt hjemmefra. I Hordaland skjer dette for min del som oftest når jeg er på skitur eller hyttetur.

Derfor ønsker jeg ladestasjoner på alle skisteder jeg benytter, dvs. Myrkdalen, Bavallen, Eikedalen og Furudalen. Spesielt i Myrkdalen er jeg ikke sikker på at jeg kommer meg hjem igjen uten å kunne lade mens jeg er der.

Også i Voss sentrum kunne jeg tenkt meg en god ladestasjon for når jeg er på hyttetur. Jeg vet at Amfi-senteret der skal sette opp ladeplasser ila neste år, men vet ikke hvilken type.

Ellers så er det jo uansett en fordel å kunne lade på steder der man oppevarer seg over litt tid. Dvs. typisk på kjøpesentre og i parkeringshus.


Schuko er bedre enn ingenting, men en type 2-lader med minimum 11 kW er klart å foretrekke.

jkirkebo

Sitat fra: krister461 på søndag 08. desember 2013, klokken 19:18
Derfor ønsker jeg ladestasjoner på alle skisteder jeg benytter, dvs. Myrkdalen, Bavallen, Eikedalen og Furudalen. Spesielt i Myrkdalen er jeg ikke sikker på at jeg kommer meg hjem igjen uten å kunne lade mens jeg er der.

Schuko er bedre enn ingenting, men en type 2-lader med minimum 11 kW er klart å foretrekke.

Skistedene har normalt mye strøm tilgjengelig, de bruker jo en del til heiser, pumper og slikt. Jeg vil tro de fleste har en del blå stikk rundt omkring, gjerne 3x32A. Jeg ville sendt de en mail og sjekket om de har slike du kan benytte, og om de evt. kan vurdere å sette opp noen 1x32A blå stikk (det er jo billigste løsning) om de ikke vil investere i Salto-bokser eller lignende.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Till

Burde fått åpnet Klostergarasjen, med eller uten lading. Er latterlig at man ikkje kan benytte den per dags dato

krister461

Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. desember 2013, klokken 19:56
Skistedene har normalt mye strøm tilgjengelig, de bruker jo en del til heiser, pumper og slikt. Jeg vil tro de fleste har en del blå stikk rundt omkring, gjerne 3x32A. Jeg ville sendt de en mail og sjekket om de har slike du kan benytte, og om de evt. kan vurdere å sette opp noen 1x32A blå stikk (det er jo billigste løsning) om de ikke vil investere i Salto-bokser eller lignende.
Jeg har alt sendt e-post til Myrkdalen skisenter (som er viktigst for meg) og spurt om lademuligheter og ikke fått svar, ref denne: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9909.0.html

Martin (trådstarter) har purret de i dag.

Forøvrig er jo blå stikk praktisk for Tesla-eiere (når vi får adapter), men ikke fullt så praktisk for de andre da det vel bare er Tesla som støtter denne? Riktignok så er Myrkdalen såpass langt unna Bergen at jeg mistenker det blir få andre elbiler enn Teslaer der uansett. :)

shb

Det er vel feil. Nye Leaf kan lade med 32A om en har kjøpt 6.6 kW laderen vel?
Er det mulig å benytte de røde og blå stikkene på feks kjøpesenterene sine papp presser til å lade 7.4/11kW?  Er det en oppgave for foreningen og sende en slik forespørsel?
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

jkirkebo

Sitat fra: krister461 på søndag 08. desember 2013, klokken 22:40
Forøvrig er jo blå stikk praktisk for Tesla-eiere (når vi får adapter), men ikke fullt så praktisk for de andre da det vel bare er Tesla som støtter denne? Riktignok så er Myrkdalen såpass langt unna Bergen at jeg mistenker det blir få andre elbiler enn Teslaer der uansett. :)

Tja, hadde jeg hatt en Leaf med 6,6kW lader hadde jeg nok laget meg en ladekabel til den med kit fra ZCW også. De har jo enfase Type 1 kit, som man da kan utstyre med blått 32A stikk.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: shb på søndag 08. desember 2013, klokken 23:10
Det er vel feil. Nye Leaf kan lade med 32A om en har kjøpt 6.6 kW laderen vel?
Er det mulig å benytte de røde og blå stikkene på feks kjøpesenterene sine papp presser til å lade 7.4/11kW?  Er det en oppgave for foreningen og sende en slik forespørsel?

Du kan utnytte de røde eller blå stikkene, men KUN om du har med deg en ladekabel som støtter det. Den som følger med bilen er kun på 10A. For tiden er det dårlig utvalg i ferdige 32A ladekabler for Type 1. Men som sagt er det ikke all verdens å få laget en, dog blir det en "klumpete" variant. Kjøper man inn delene bør en elektriker kunne koble alt sammen på godt under en time. Problemet er vel kanskje å finne en som gidder...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mhagen3

Sitat fra: krister461 på søndag 08. desember 2013, klokken 22:40
Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. desember 2013, klokken 19:56
Skistedene har normalt mye strøm tilgjengelig, de bruker jo en del til heiser, pumper og slikt. Jeg vil tro de fleste har en del blå stikk rundt omkring, gjerne 3x32A. Jeg ville sendt de en mail og sjekket om de har slike du kan benytte, og om de evt. kan vurdere å sette opp noen 1x32A blå stikk (det er jo billigste løsning) om de ikke vil investere i Salto-bokser eller lignende.
Jeg har alt sendt e-post til Myrkdalen skisenter (som er viktigst for meg) og spurt om lademuligheter og ikke fått svar, ref denne: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9909.0.html

Martin (trådstarter) har purret de i dag.

Forøvrig er jo blå stikk praktisk for Tesla-eiere (når vi får adapter), men ikke fullt så praktisk for de andre da det vel bare er Tesla som støtter denne? Riktignok så er Myrkdalen såpass langt unna Bergen at jeg mistenker det blir få andre elbiler enn Teslaer der uansett. :)


Pøh! Jeg var i Myrkdalen i fjor vinter. Gikk greit det. Grisekaldt + kø hele veien opp resulterte i 2 hurtigladinger. Største utfordringen var imidlertid kapasiteten på sikringen til utestikken på hytten. Heldigvis har jeg kabel som kan stilles til å bare trekke 6amp (var ikke stemning for å skru av varmekablene til fordel for bilen). Tok halve helgen å toppe batteriet:I

Mhagen3

Sitat fra: krister461 på søndag 08. desember 2013, klokken 19:18
Hei,

jeg venter en Tesla Model S og satser på å klare meg med lading hjemme til normal bruk. De gangene jeg er avhengig av lading andre steder er når jeg er langt hjemmefra. I Hordaland skjer dette for min del som oftest når jeg er på skitur eller hyttetur.

Derfor ønsker jeg ladestasjoner på alle skisteder jeg benytter, dvs. Myrkdalen, Bavallen, Eikedalen og Furudalen. Spesielt i Myrkdalen er jeg ikke sikker på at jeg kommer meg hjem igjen uten å kunne lade mens jeg er der.

Også i Voss sentrum kunne jeg tenkt meg en god ladestasjon for når jeg er på hyttetur. Jeg vet at Amfi-senteret der skal sette opp ladeplasser ila neste år, men vet ikke hvilken type.

Ellers så er det jo uansett en fordel å kunne lade på steder der man oppevarer seg over litt tid. Dvs. typisk på kjøpesentre og i parkeringshus.


Schuko er bedre enn ingenting, men en type 2-lader med minimum 11 kW er klart å foretrekke.

Hei!

For å gjøre det enkelt å sende ut henvendelser / følge opp er det fint om dere hjelper oss å finne fram til litt flere opplysninger om hvor vi kan henvende oss (begrenset tid til detektivarbeid...)
Navn på firma / foretak:
Epostadresse:
Telefon:
Hvorfor vil det være bra med en ladestasjon akkurat her:

Hva sier dere?

valvolainen

Synes det går an å mase på kjøpesentrene. De har endel 16a stikk, men savner sårt type2mode3 stasjoner.
Det er så godt som fraværende i bergen.
Samtidig kjører man forbi mange steder en container med 16A400V tilførsel, så det burde være en enkel og billig affære.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Mhagen3


krister461


Mhagen3

Og dette må da være en fantastisk nyhet for ALLE I HORDALAND:
Sams Senter på Bømlo oppgir å ha ladeplasser for elbil. Whoopi-whoopi-whoopi!!!!!!!

(hvor mange vites ikke, men vi venter i spenning...)

Mhagen3

Det skal vist være noe på gang i Myrkdalen og... Vi får se hva som skjer:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA