Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bør man vente på e-golf?

Startet av p10, lørdag 14. desember 2013, klokken 18:40

« forrige - neste »

p10

Etter 5 dager som lykkelig Leaf-eier fikk jeg ikveld smake på en real dose rekkeviddeangst. Med 75% på batteriet kjørte jeg til Tromsø for å plukke opp svigerfar. Tur- retur er det 8 mil. Jeg la derfor inn et stopp på hurtigladeren hos Traasdahl for å være sikker på å nå tilbake... men så fikk jeg selvfølgelig ikke hurtigladeren til å fungere. Det kom opp en feilmelding hver gang jeg forsøkte å kolbe til laderen.

Ladekabelen hang selvfølgelig igjen hjemme, så da ble det å glide igjen jakken og skru av varmeapparatet til tross for at det var -14 grader ute! GOM fortale hele turen at jeg skulle ha minst en mil til gode når jeg kom hjem. 5km før jeg kom hjem forandret GOM mening og fortalte meg at rekkevidden var ---! Jeg kom hjem og parkerte i garasjen med 6% igjen på batteriet. ;D

jkirkebo

Sitat fra: p10 på fredag 06. desember 2013, klokken 23:57
Etter 5 dager som lykkelig Leaf-eier fikk jeg ikveld smake på en real dose rekkeviddeangst. Med 75% på batteriet kjørte jeg til Tromsø for å plukke opp svigerfar. Tur- retur er det 8 mil. Jeg la derfor inn et stopp på hurtigladeren hos Traasdahl for å være sikker på å nå tilbake... men så fikk jeg selvfølgelig ikke hurtigladeren til å fungere. Det kom opp en feilmelding hver gang jeg forsøkte å kolbe til laderen.

Du husket å skru av bilen før du prøvde å starte lading? Det er en meget vanlig feil å bare sette den i Park. Da vil ikke hurtiglading virke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

p10

Bilen var helt avslått ja. Det var to ulike feilmeldinger som dukket opp. Den ene ba me sjekke at girvelgeren sto i P, noe den selvfølgelig gjorde fordi bilen var av. Da jeg skulle kjøre derfra kom det opp en varsellampe i instrumenpanelet. En gul bil med utropstegn inni. Dette forsvant når jeg stoppet og startet bilen igjen.

blackleaf1

I går var det fra minus 3 til 0, snøføre og vind. Dårlig brøyta, varmen på 21,5. Startet med fulladet og forvarmet bil. Kom på jobb etter 57,4km, brukte litt i overkant av en time, grunnet føret. Da viste GOM'n 23km og tre streker igjen. :-\. Det blir i overkant lite, når jegtilvanlig har 76km på jobb, med mere opp og ned enn i går ???
Atle
Lindås

Kvikken

#4
Jeg har 75km tur/retur jobb og kjører ofte litt ekstra hit og dit i løpet av dagen før jeg er hjemme og på det verste har jeg vært nede i 20km estimert rest. (husker ikke %).

Jeg kjører alltid med varme i ratt og sete på full guff for å forsøke å ikke bruke kupevarmeren og jeg setter alltid vifta på laveste hastighet bare for å holde dugg borte fra vinduene (litt mer når jeg er svett etter trening). Har jeg på kupevarmeren er det alltid på 16c. Jeg vet ikke om disse småtingene har noen reell betydning. Det er heller sjelden at jeg husker å forvarme bilen i tide mens den står i lader da det kun er enkelte dager jeg reiser på helt faste tidspunkt.

Jeg har hatt den i 2 uker nå og siste par dager har jeg kjørt i B-mode og jeg kommer ikke til å gå tilbake til D-mode. Jeg synes B-mode er helt genialt da den tillater meg flytende kjøring nesten uten å bruke bremsepedalen. Det er veldig behagelig å kun bruke gasspedalen for å bremse inn mot rundkjøringer/kryss, rykk&napp biler foran etc. og jeg synes det gir en del bedre rekkevidde uten at jeg har sjekket nøyaktig hvor mye.

Ellers håper jeg at vi som kjøper moderne elbiler som Leaf om 3-5 år vil få muligheten til å oppgradere til bedre batteriløsninger med lengre rekkevidde og at dette ikke vil koste det hvite ut av øynene på folk. Ettersom batteriteknologi blir bedre vil disse bilene bli perfekte oppgraderingskandidater. Vekten er allerede ganske høy på denne bilen så jeg vet ikke om jeg har lyst til å montere ekstra batteripakker som noen snakker om.

Elmo

Sitat fra: glennha på søndag 08. desember 2013, klokken 11:12
Ellers håper jeg at vi som kjøper moderne elbiler som Leaf om 3-5 år vil få muligheten til å oppgradere til bedre batteriløsninger med lengre rekkevidde og at dette ikke vil koste det hvite ut av øynene på folk.
Ettersom batteriteknologi blir bedre vil disse bilene bli perfekte oppgraderingskandidater.

Med dagens avgifts(fritaks)regime er det dessverre bare momsfritak på nybil og det som følger med den. Så nye batterier blir belagt med 25% moms.
Dermed blir nok ny bil med den nye batteriteknologien mere interessant enn å oppgradere den gamle.
Men så vet vi jo ikke hvor lenge momsfritaket varer da (jeg tror momsfritaket det første insentivet elbilen mister).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Kvikken

#6
I går kveld, i natt og dag tidlig fikk jeg en skikkelig smak på rekkeviddeangst i Oslo området. Vi kjørte i isregn og skikkelig snøføre som gjorde det utfordrende å kjøre Leafen i oppdrag "hent noen som ikke vet helt hvor de er".

Pga. isregnet og -5 så frosset frontruten igjen med en gang jeg slo av kupevarmeren. Jeg prøvde å improvisere med spylervæske men det fungerte bare i korte øyeblikk og vindusviskerne får nok kort levetid. Dermed måtte jeg kjøre med høy kupevarme for å holde frontruta såpass isfri at det var forsvarlig å kjøre.

Rekkevidden falt så raskt som jeg aldri har opplevd før mens vi kjørte rundt i Oslo området for å lete etter en bortkommen datter som hadde ringt og bedt om hjelp og omtrent rundt midnatt måtte vi "febrilsk" begynne å lete etter lademuligheter for ikke å strande mange mil unna hjemmet.

Det var da på tide å teste "finn nærmeste ladestasjon" på navien og til min overaskelse påpekte den en lademulighet bare 100m unna der vi stod. Det var ved Grorud/Romsås men den var full med 3 biler og en kar som forsøkte å få et par streker på bilen for å komme seg hjem før natta. Da var det bare å komme seg videre.

Jeg mente å huske at det var en hurtiglader ved Bryn så vi klarte akkurat å komme oss dit og stod i kø med 2 stykker foran oss og en time halvannen senere hadde vi strøm nok til å komme oss hjem igjen. I dag tidlig måtte vi ut igjen for å hente ting som var forlagt av personen vi hentet i går og det var ikke beste dagen til å kjøre elbil rundt i oslo og jeg kom meg heldigvis akkurat til jobb (etter å ha sluppet av passasjerene ved toget) hvor jeg har en 10A lader som den nå står pent parkert ved.


Kvikken

#7
Et lite spørsmål her.

Når jeg stod på hurtigladeren i går så glemte jeg å trykke på "stopp lading" på ladestasjonen før jeg røsket ut kabelen av bilen. Og dermed fikk jeg opp en gul bil med utropstegn og en gul varseltrekant på hele turen hjem. I dag tidlig etter nattlading var den borte igjen.

Kan dette være skadelig?


PS.
Jeg må si jeg savner varmetråder i frontruten på elbiler, som drives av 12v batteriet, slik som varmetrådene i bakruta. Rett og slett for bedre trafikksikkerhet under vanskelig vinterføre.

Ronny

Røsket den ut?? De jeg har prøvd er låst til du stopper ladingen, jeg regner med at det kan oppstå kraftige gnister dersom du røsker den ut under lading, det kan skade kontaktene.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Kvikken

#9
Orbruken "røsket" er ikke av røff håndmakt men fordi jeg burde stanset ladingen først.

Jeg dyttet den så hardt inn som jeg kunne ved ladestart (forsikret meg flere ganger og hendelen var helt inne) så den satt nok så langt inn som den skulle. Når jeg tok den ut var det bare å trykke på knappen på toppen av kontakten så løsnet hendelen på undersiden slik at den kunne fjernes fra kontakten, ellers hadde jeg ikke forsøkt å fjerne den. Så ingen tegn til gnister eller annet, kom bare pipelyder som det alltid gjør når man starter eller avslutter lading.

Men jeg skjønte jo med en gang at jeg hadde glemt å stoppe ladingen via ladestasjonen først og dermed ble jeg raskt oppmerksom på varsellysene i instrumentpanelet. Har lest at andre her har fått lignende ved bruk av hurtigladere.

bjorn_2390

Blå Euro-Leaf (2012)

Kvikken

#11
Det er aboslutt ikke dumt å ha muligheten til småhengere som innehar ekstra batterikapasitet samt ekstra bagasjerom og plass til sykkelstativ, ski osv. Den kan muligens være noe større enn på bildet så lenge aerodymanikk og nytteverdi har prioritet i den grad det er mulig.

En rangextender/feriehenger til leaf hadde vært kjekt for de lengre turene. Dette bør være mulig å bygge lett og sterkt da vekten hovedsakling vil utgjøres av batteri og 1 hjulsett. Kostnaden for å sørge for at eksisterende el-biler enten kan lades mens den kjører eller seriekobles på eksisterende kapasitet er dog det avgjørende.

At det skal  være henger med aggregater som går på fossilbrensel ser jeg ikke helt poenget med da man liksågodt kan kjøpe en hybridbil i stedet. Å ha en liten petroliumsbrenner i el-biler på 2-5 liter for å sørge for litt varme om vinteren synes jeg dog er en god ide.

stiberger

Sitat fra: p10 på fredag 06. desember 2013, klokken 23:57
Jeg la derfor inn et stopp på hurtigladeren hos Traasdahl for å være sikker på å nå tilbake... men så fikk jeg selvfølgelig ikke hurtigladeren til å fungere. Det kom opp en feilmelding hver gang jeg forsøkte å kolbe til laderen.

Testet hurtigladeren hos Traasdahl i går, og da var det kommet opp en plakat om  at laderen var i ustand. Ble litt logistisk utfordring ettersom ladekontaktene i tunellen og er ute av drift. Måtte lade i Seminaret parkeringshus mens jeg så Hobbiten.
Rød Leaf (EL 16xxx) solgt
Grå 85D i Tromsøområdet (EL 43xxx)

Kvikken

Denne hadde interesant informasjon som sikkert er kjent for mange. Men en ting jeg la merke til er at bilen aldri må stå i mange timer ved -4 eller kaldere uten å være koblet til en lader.


T-Max

-4 grader fahrenheit = - 20 grader celsius
2019-11 LEAF Tekna (leasing)
2013-09 LEAF Tekna 6,6 kW (solgt)
2007-01 Ford S-Max (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA