Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: test bmw i3 vs tesla

Startet av 03sib113, lørdag 14. desember 2013, klokken 14:05

« forrige - neste »

Hyperstress

#45
Sitat fra: Taz79 på mandag 13. januar 2014, klokken 18:53
Sitat fra: Hyperstress på søndag 12. januar 2014, klokken 21:46


Da har jeg akkurat fått testet rekkevidden ordentlig, i skikkelig vintertemperatur (-10gr). Kjørte tur/retur, hovedsaklig motorvei i 95kmt, og med samme start/stop høyde. Bar vei. Ingen drafting bak trailere e.l. Startet fra oppvarmet garasje.
Tur i eco+
Retur i eco og 19gr.

Tur gav 1,61kwh/mil i snitt, noe som vil si en rekkevidde på 10,6mil om en rekner 17kwh tilgjengelig batterikapasitet.
Retur gav 1,86kwh/mil i snitt, noe som vil gi rekkevidde på 9,1mil.

Så de oppgitte 8-10mil på vinteren er realistiske.

Intressant! Min fru har 94km tur och retur till hennes arbete. Det borde gå att köra på vintern om hon inte kör så fort med andra ord.. Inte så ofta vi har -10 grader här i Göteborg, inte denna vintern i alla fall. Jag tror det håller på att byggas en laddplats vid hennes jobb också (snabbladdare CCS + flera vanliga 230V 16A uttag) som blir klara snart, det hjälper ju en hel del att kunna ladda bilen på hennes jobb om det behövs! :) Jag skall kolla när hon kommer hem idag vad hennes genomsnittshastighet är från jobbet...

Om det er på landevei med feks 70kmt fartsgrense, så vil det hjelpe en god del. Men husk at om det er snø på veien, så vil hun nok ikke klare å nå frem. Og om noen år så taper batterikapasiteten seg også.
Så om hun er avhengig av å bruke e-upen hver dag så hadde ikke jeg tatt sjansen. Om hun har backup så er det jo greit. Alternativ er å vente på e-golf. Den vil nok være midt i blinken da den har 20% mer rekkevidde :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Morten M

Er det mulig å få nullet ut den estimerte kjørelengden??
Har hatt bilen en uke nå, men ladingen har ikke kommet høyere enn 118 Km, men når jeg har kjørt ca 8 mil er det nesten tomt. Kjører med varmen på 22 grader, bruker kun MP3 spiller og ikke noe varmesete eller tråder. Klarer noen noe lengre??
Lønner det seg å kjøre i B eller vippe frem og tilbake mellom 1til 3??
Ellers veldig fornøyd med bilen, fin å kjøre. Prøvde Miev men den kan ikke sammenlignes, masse hjulstøy og plastikkfølelse.
Venter på App til Samsung, noen som vet når dette kommer??

Elmo

Sitat fra: Morten M på søndag 26. januar 2014, klokken 20:42
Er det mulig å få nullet ut den estimerte kjørelengden??
Har hatt bilen en uke nå, men ladingen har ikke kommet høyere enn 118 Km
Den estimerte kjørelengden er basert på hvordan du kjørte siste 5-10 km og hvor mye du har  varmen på, AC osv.  Skru av varmen og sett bilen i eco+ når den er fulladet så ska du se at du får mye mere estimert kjørelengde.

Sitat fra: Morten M på søndag 26. januar 2014, klokken 20:42
. . . når jeg har kjørt ca 8 mil er det nesten tomt. Kjører med varmen på 22 grader, bruker kun MP3 spiller og ikke noe varmesete eller tråder. Klarer noen noe lengre??
Prøv å kjøre i eco+ en hel lading skal du se at du får mere enn 8 mil. Det er kjørestilen din og varmen som gjør at du ikke kommer lenger.
Bilen setter av en eller annen grunn AC på automatisk. Om du bare slår av den så kommer du nok lenger enn 8.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Morten M

Prøvde med Eco+ i dag, estimerte en kjørelengde på 148 Km ;) Ble en litt kjølig tur, mendet gir jo mere kjørelengde.
Er det mulig å montere inn en Webasto?

Elmo

Sitat fra: Morten M på mandag 27. januar 2014, klokken 20:58
Prøvde med Eco+ i dag, estimerte en kjørelengde på 148 Km ;) Ble en litt kjølig tur, men det gir jo mere kjørelengde.
På Eco (ikke +) så har du varmen. Den hjelper deg en del når du trenger lenger rekkevidde, og enda ikke har lært deg å kjøre økonomisk selv.   

Sitat fra: Morten M på mandag 27. januar 2014, klokken 20:58
Er det mulig å montere inn en Webasto?
Har ikke sett noen som har gjort det enda, men det kommer sikkert.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Sitat fra: Morten M på søndag 26. januar 2014, klokken 20:42
Kjører med varmen på 22 grader, bruker kun MP3 spiller og ikke noe varmesete eller tråder. Klarer noen noe lengre??
Lønner det seg å kjøre i B eller vippe frem og tilbake mellom 1til 3??

Varmeapparatet trekker inntil 6000 W. Varmetråder ca 200W og Setevarme ca 100W. Bruk derfor setevarme og varmetråder og senk kupetemperaturen.

Kjør ikke i trinn B. Bruk ikke bremser. Hver gang du bremser eller slipper fartspedalen og bilen går i regenerering taper du bevegelsesenergi. Bruk D eller til nøds D1 og kjør slik at du unngår slike tap.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Stiania79

Kjørte 55 km på tirsdag her i Oslo - sentrum, E18, rundt i Bærum. Ca 200 høydemeterforskjell. Kjørte kun i "Normal Mode" med 20-22 grader på kilmaanlegget og utetemp på 0-2 pluss. Fikk 110 km ut av bilen da i range. Satt på Eco+ på slutten og da økte det med 15 km ergo 12.5 mil... kjørte relativt pent, men måtte gi gasse på innimellom... er jo så moro :-) Brukte ganske mye re-gen (B), så vil tro 80-120 km på vinteren er reelt. Blir det 10-15 minus er nok 80-90 km maks.
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

Turist

Kjørte en "standardstrekning" for meg i går (en strekning jeg kjører ofte....)
54 km, 320 meter samlet fall, 400 meter samlet stigning (ender i 80 m.o.h. høyere enn jeg starter)
Fartsgrenser fra 30 km/t til 80 km/t, ca. halvparten i 70 km/t.
Eco, A/C av, 19 grader på Auto-instillingen av varmeapparatet, regenerering D med bruk av D1 - D3 i noen få nedoverbakker, B for bremsing.
Resultatet var at jeg brukte halvparten av batteriet!
På i-Miev'en pleide det til sammenligning å gå med 10 av 16 streker (ca. 60%) med noenlunde de samme innstillingene. Ladet hele dagen, returnerte samme rute: ca. 55 % igjen (i-Miev 50%)

110 km ved pen kjøring er dermed mulig om vinteren (var -6 når jeg kom fram, høyere temperatur hjemme)
Tidligere 1: Think Classic 2001 (Blåbæret)
Tidligere 2: Mitsubishi i-Miev (Millenium)
Tidligere 3: VW e-Up!
Nå: vw e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA