Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av TorTeigen, lørdag 14. desember 2013, klokken 00:19

« forrige - neste »

TorTeigen

Tenkte å kjøpe et bensindrevet aggregat med effekt på 2,2 KW, burde man ikke kunne lade en Citroen C-Zero med den da? eller er det noe som tilsier at dette ikke vil fungere?
Asker
BMW i3 levert 13.02.2014
C-Zero 13K km 2013

jkirkebo

Sitat fra: TorTeigen på fredag 06. desember 2013, klokken 14:22
Tenkte å kjøpe et bensindrevet aggregat med effekt på 2,2 KW, burde man ikke kunne lade en Citroen C-Zero med den da? eller er det noe som tilsier at dette ikke vil fungere?

Så lenge det er et aggregat som gir ren og pen sinuskurve ut bør det ikke bli noe problem. Det betyr inverterstyrte aggregat, f.eks Honda EU-serie.

Billigaggregater hadde jeg ikke turt å prøve å koble til en gang. De gir så skitten strøm at litt av hvert ikke fungerer, eller går i stykker.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: TorTeigen på fredag 06. desember 2013, klokken 14:22
Tenkte å kjøpe et bensindrevet aggregat med effekt på 2,2 KW, burde man ikke kunne lade en Citroen C-Zero med den da? eller er det noe som tilsier at dette ikke vil fungere?
Jeg går ut fra at du ikke har planer om å lade mens du kjører, men på en hytte uten strøm, hvor du ikke har alternativer.

Et godt aggregat som leverer sinus-strøm og med ca- 30-50% større kapasitet enn det du har planer om å lade med ville jeg ikke betenke meg på å bruke. De enkle aggregatene som er beregnet på verktøy kan vel hende at leverer så røff spenning at elektronikken ikke trives, så med tanke på bilens verdi ville jeg styre unna de som ikke oppgir at de er egnet for elektroniske apparater.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TorTeigen

Sitat fra: Griffel på fredag 06. desember 2013, klokken 16:05
Sitat fra: TorTeigen på fredag 06. desember 2013, klokken 14:22
Tenkte å kjøpe et bensindrevet aggregat med effekt på 2,2 KW, burde man ikke kunne lade en Citroen C-Zero med den da? eller er det noe som tilsier at dette ikke vil fungere?
Jeg går ut fra at du ikke har planer om å lade mens du kjører, men på en hytte uten strøm, hvor du ikke har alternativer.

Et godt aggregat som leverer sinus-strøm og med ca- 30-50% større kapasitet enn det du har planer om å lade med ville jeg ikke betenke meg på å bruke. De enkle aggregatene som er beregnet på verktøy kan vel hende at leverer så røff spenning at elektronikken ikke trives, så med tanke på bilens verdi ville jeg styre unna de som ikke oppgir at de er egnet for elektroniske apparater.
Takk for svar, he he.. nei, tenkte ikke å kjøre med aggregat (da hadde jeg vel blitt å betrakte som hybrib, om det i det hele tatt hadde vært mulig?) Kun tenkt som nødlading!
Asker
BMW i3 levert 13.02.2014
C-Zero 13K km 2013

sven erik

En burde ha et på 2800 om man skal lade med ca 10 a  har et kipor det er kjempe bra

Fjeldi

#5
Fikk du noen gang testet ladning med aggregat?

Jeg ser på http://www.jula.no/comparison/?token=850c4272-623e-456f-80c0-dd71d6058259&products=740052;740054;740059 og lurer på om det holder med ett 2Kw aggregat.
Trenger det bare ett par weekender nå i høst jakten og bare i nødstilfelle.

Ser at det er skrevet http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13701.0.html i I3 forumet litt om det også.
Men hadde vært fint om noen hadde testet det

Griffel

#6
Disse aggregatene er vel helst myntet på hådverktøy, og det krever mot å teste dette på en elbil.
Inverteraggregat som leverer sinus og hvor det står i bruksanvisningen at de leverer ren sinus og kan brukes til TV PC er det mindre betenklig å bruke.

Hentet fra tråd: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10120.0.html  "Lading fra strømaggregat"
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 26. oktober 2013, klokken 19:02
Sitat fra: Tesla85 på lørdag 26. oktober 2013, klokken 17:03
Jeg har hytte i Flendalen i Trysil, og bor i Oslo. På hytta har vi ikke strøm,men jeg har et strømaggregat til vedkløving osv. 6,5 KW. Er det noen som har prøvd å lade bilen med et slik? Jeg jeg har sett litt på nettet om det finnes lademuligheter i Trysil, men ser kun en lader på rådhuset i Trysil. Hadde vært strålende å kunne sette bilen på lading i Trysillfjellet når man er der på vinteren, men det er nok litt langt frem. Jeg forstår imidlertid at jeg ikke har strøm nok til å kjøre frem og tilbake mellom Oslo og Trysil uten å lade... Noen som har forslag? Jeg har 85Kwh batteri... ( 29.11.2013, kl. 13.00)  :)

Jeg har testladet med aggregat fra hytta. Dog et Honda EU65iS inverter-aggregat som leverer perfekt sinuskurve. Det fungerte kjempefint.
Hvordan et virker med billig-aggregater der output ser ut som en fjellkjede i siluett er jeg mer usikker på. Men bilen virker å være følsom på lading fra før så jeg ville ikke vært så veldig optimistisk i det tilfellet.

Honda-aggregatet koster 43.000,- i Norge, jeg bestilte fra England isteden. Det kom på en pall levert på døra, pris inkl. frakt og moms kr. 29.800,-. Det var da med fjernstarter og eksosgjennomføring.
Mye å spare altså, og Honda har verdensomspennende garanti.
Output fra aggregatet er 32A blå enfase stikk (og et par 16A CEE stikk). Det bør kunne levere 24A kontinuerlig til bilen, dvs. ca. 25 typical kilometer pr. time.

Forbruk blir nok fort 1,5l/mil ja, men det er ingen krise om det kun er noen få ekstra mil man trenger.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Fjeldi

Da regner jeg ikke med at biltema sitt er noe bedre selv om det står

• Innebygd elektronikk gir en modifisert sinusbølge (MSW).
http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Maskiner/Stromaggregat/Digitalt-stromaggregat-G-2000I-17452/

Og ett aggregat til 43k er litt for mye for det jeg trenger det til.

Takk for svar Griffel.

Griffel

#8
Sitat fra: Fjeldi på tirsdag 30. september 2014, klokken 21:10
Da regner jeg ikke med at biltema sitt er noe bedre selv om det står

• Innebygd elektronikk gir en modifisert sinusbølge (MSW).
http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Maskiner/Stromaggregat/Digitalt-stromaggregat-G-2000I-17452/

Og ett aggregat til 43k er litt for mye for det jeg trenger det til.

Takk for svar Griffel.

Når det står i bruksanvisningen som ligger på biltemas side:
SitatViss typ av elektronik kräver en ren sinusvåg och är inte lämplig att kopplas till ett elverk med en modifierad sinuskurva. Exempel på produkter som kräver en ren sinuskurva är digitala klockor samt switchade batteriladdare/nätaggregat till datorer, mobiltelefoner och kameror m.m

så gir det seg kanskje selv.

Nå finnes det rimligere aggregater med inverterutgang f.eks Kipor som er nevent tidligere i tråden og andre modeller fra Honda av litt mindre type enn den til over 40k.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA