Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av LMOR, fredag 13. desember 2013, klokken 21:05

« forrige - neste »

Mr.Zero

Sitat fra: Egil Fonn på tirsdag 27. desember 2016, klokken 00:06
Er spent på lysene til i3. Har bestilt en FC  og håper lysene er ok. Har en MB ED med bi xenon som fungerer fantastisk. Håper BMW ikke skuffer.

Du vil garantert bli skuffa over fjernlysene. Hardt og brutalt! Du vil nemlig lure på hva slags gyllengult lys som kommer foran bilen når du betjener fjernlysbryteren for første gang. Men - nærlysene lyser fantastisk bra!  :)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Egil Fonn

Ok. Da er det bare å belage seg på oppgradering av fjernlys. Kjører 1/2 året i mørke her nord så gode fjernlys er et must.
En liten ulempe med ledlys er at de er kald og smelter snø og sørpe dårlig. Ser for meg at den litt inntrekte  plasseringen av fjernlysene kan samle snø. Noen som har prøvd halogen med høyere effekt? Det tryggeste og lovlige er vel Osram Night Breaker.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

turfsurf

Night Breaker hjelper litt, men bare litt. Bør justeres litt opp og.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

KapteinLefso

Fjernelysene slik bilen ble levert var så dårlige at jeg ble overrasket over at BMW i det hele tatt kunne vurdert å levere bilen med så dårlige lys. Man kan egentlig bare spare seg å skru de på. Nærlysene lyser jo like bra.

Jeg har nå installert LED-fjernlys, og er meget fornøyd med det. Måtte justere de litt opp for at det skulle bli bra. De var helt absurd innstilt originalt. Lyset opp det samme området som nærlys.

De orginale LED-nærlysene er jeg imidlertid veldig fornøyd med. Knallbra lys i de.
2017 BMW i3

02jan

Ja fjernlysene er absurd dårlige, der hvor jeg kjører hvor fjernlys behøves ,har jeg mellom 60-100 meter opplyst foran meg (en del opp og ned vei/mye krøn).

Bruke bare nærlysene istede ,hvor jeg burde hatt fjernlys!

Etter å ha lest her på forumet ble jeg oppmerksom på at noen hadde konstruert fjernlysene i frontspoileren. Forstår hvorfor de ikke blir særlig bra ,selvmed bedre pærer, da lampene er for lavt plassert.

Er biler typegodkjent i Norge med så svake fjernlys ? Jeg fikk ikke godkjent hengerfestebilen min pga sprekk i plastikken til det ytre speilhuset.

På min hobby bil jeep, fikk jeg ikke godkjent av biltilsynet å sette på kraftigere skjermbreddere pga mm regler i forhold til plassering av hovedlyktene.

Hvordan kan det være lov å plassere fjernlysene så nære bakken (og så svake ) ?
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

rth

Har lurt litt på å montere gode gammeldagse ekstralys på bilen. Da kan en bare la de originale fjernlysene forsyne releet med strøm sånn at de gjør noe nytte. Men hvordan er det da med 12V batteriet. Hvor befinner det seg?

Ingeniøren

Sitat fra: rth på fredag 30. desember 2016, klokken 00:40
Har lurt litt på å montere gode gammeldagse ekstralys på bilen. Da kan en bare la de originale fjernlysene forsyne releet med strøm sånn at de gjør noe nytte. Men hvordan er det da med 12V batteriet. Hvor befinner det seg?

Bak boksen under panseret i fronten. Ut med boksen og du har fri tilgang.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

rth

Hvordan er det med ladestrømmen til dette batteriet? Vil 100-200W ekstra generere ett problem? Det er jo også interessant med spenninga. I fall en skulle gått for gammeldagse halogenpærer. Har noen "bøtter" som lyser bra, men bruker halogenpærer. Om det skulle være noe vits må spenninga ligge rundt 13,5V

Sungrazer

#98
Jeg vurderer sterkt å stappe inn en e-merket Rigid SR-10 inn i fronten på i3. Noen som har erfaring med disse LED barene?
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

Orbit

Sitat fra: rth på fredag 30. desember 2016, klokken 09:37
Hvordan er det med ladestrømmen til dette batteriet? Vil 100-200W ekstra generere ett problem? Det er jo også interessant med spenninga. I fall en skulle gått for gammeldagse halogenpærer. Har noen "bøtter" som lyser bra, men bruker halogenpærer. Om det skulle være noe vits må spenninga ligge rundt 13,5V

I standardutgave, er det 4x 55W til nær- og fjernlys = 220W. Med LED nærlys (vil tippe disse tar under 2x 35W), bør det være >150W tilgjengelig for fjernlys. Selve 12V-batteriet er bare 20Ah, men jeg målte ladespenningen på dette (når bilen er i kjøremodus) til hele 14.8V.

Originale fjernlys+bøtter blir litt mer strømtrekk enn designet, men spenningsmessig er det i alle fall nok å gå på. Dersom du kobler inn relé slik at det enten blir originale eller bøtter som brukes, blir det i alle fall godt innenfor på effekt.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ingeniøren

Blir vel ikke mye pent med bøtter på en i3....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Toalmar

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 01. januar 2017, klokken 10:04
Blir vel ikke mye pent med bøtter på en i3....
Må vel si jeg er av samme oppfatning her.
Uansett så blir den lett gjenkjennelig
BMW i3s 94Ah Fully Charged - 2018
Reservert TMYP Hvit / Svart 08.04.2020 - TMY LR Hvit / Svart 07.04.2020
TM3 LR AWD - Svart / Hvit - Solgt 01.04.2020

rth

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 01. januar 2017, klokken 10:04
Blir vel ikke mye pent med bøtter på en i3....

Tja, den ville vel i så fall bli enda mer spesiell. :)

Problemet er jo at de ha laget noen fjernlys som er helt i tåka dårlige. Etter at vi fikk 94Ah, så ser vi for oss mer langkjøring, og da bør det gjøres noe med fjernlysene. Tror imidlertid ikke at bøtter blir løsningen. hele fronten virker for myk til å klare å gjøre det stabilt. Så en eller annen led-bar kan kanskje fungere bedre.

Toalmar

En LED-bar er vel antagelig den løsningen som er best hvis man tenker på utseende


Sent from my iPhone using Tapatalk
BMW i3s 94Ah Fully Charged - 2018
Reservert TMYP Hvit / Svart 08.04.2020 - TMY LR Hvit / Svart 07.04.2020
TM3 LR AWD - Svart / Hvit - Solgt 01.04.2020

SveinJ

Sitat fra: franknaero på onsdag 19. oktober 2016, klokken 08:17
Hei, jeg var også ikke helt fornøyd med fjernlysene på de to I3 jeg har prøvd (forhandlers demobil og min egen kjøpt brukt 3 uker siden). Har byttet til Osram Night breaker og etter tips i en annen tråd her justert fjernlysene litt opp. En kommer til pære og justeringsskrue bak runde luker i innerskjermen (vris 1/4 omdreining til samme side som side på bilen, mot høyre på høyre side og mot venstre på venstre side). Nå synes jeg fjernlysene er tilfredsstillende. Pærene er H11 kjøpt hos Ekstralys.no.


Så en må opp på bukk for å komme under, eller holder det med å vri hjulene maks ut?
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMWi3, FC, Imperial blue

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA