Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bestandig Off-Topic gjengen...

Startet av JMC, fredag 13. desember 2013, klokken 14:37

« forrige - neste »

JMC

Hei
Mulig dette har vært tatt opp før. Når jeg parkerer på en elbil parkeringsplass langs gaten og kobler til ved hjelp av en kort skjøteledning så går alltid sikringen på stolpen. Er det så at Tesla MS P85+ trekker for mye ladestrøm? Andre som opplever dette? Noen forslag til løsning? Det føles litt bedre å lade når jeg bruker en offentlig elbilplass.

Mvh. Johs.
P85D

rakriste

Hvis stolpen er 10a så må du justere ned fra 13a i bilen til 9-10a. Da skal det gå
Tesla Model X 90D - 2017

x Tesla Model S P85 - 2013

cairnz

Kan forøvrig også nevne for de som harryhandler og lader - sikringen går på Nordby-senteret på ladeplassene der, men, innenfor døra er sikringsskapet åpent, og bak  i en krok står en lang stokk. Denne bruker du til å vippe opp sikringer hvis de går. Enjoy :)
Elbilist

jkirkebo

Sitat fra: JMC på torsdag 05. desember 2013, klokken 21:14
Hei
Mulig dette har vært tatt opp før. Når jeg parkerer på en elbil parkeringsplass langs gaten og kobler til ved hjelp av en kort skjøteledning så går alltid sikringen på stolpen. Er det så at Tesla MS P85+ trekker for mye ladestrøm? Andre som opplever dette? Noen forslag til løsning? Det føles litt bedre å lade når jeg bruker en offentlig elbilplass.

Jeg har aldri tatt en sikring med min P85+ og jeg lader nå med 16A via schuko. Ladet i 9 timer i Lillestrøm i dag uten problemer på 16A. Er du sikker på at det er sikringen som går og ikke jordfeilvernet? Mulig du har jordfeil i skjøteledningen?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Spinner

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 05. desember 2013, klokken 23:18Jeg har aldri tatt en sikring med min P85+ og jeg lader nå med 16A via schuko. Ladet i 9 timer i Lillestrøm i dag uten problemer på 16A. Er du sikker på at det er sikringen som går og ikke jordfeilvernet? Mulig du har jordfeil i skjøteledningen?
Har du gammel firmware, eller har Tesla gjort noen triks på bilen din?

jkirkebo

Sitat fra: Sbr på torsdag 05. desember 2013, klokken 23:38
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 05. desember 2013, klokken 23:18Jeg har aldri tatt en sikring med min P85+ og jeg lader nå med 16A via schuko. Ladet i 9 timer i Lillestrøm i dag uten problemer på 16A. Er du sikker på at det er sikringen som går og ikke jordfeilvernet? Mulig du har jordfeil i skjøteledningen?
Har du gammel firmware, eller har Tesla gjort noen triks på bilen din?

Nei, jeg har firmware som begrenser til 13A pr. dellader. Men jeg har laget egen ladekabel, der jeg lasker enfase input fra schukoen over to faser inn til bilen slik at jeg egentlig lader med 2x8A. Med 32A adapteret lasker jeg over alle tre fasene slik at jeg kan lade med 32A fra blått 32A stikk også (blir da 3x10,67A).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kdid

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 05. desember 2013, klokken 23:55
Nei, jeg har firmware som begrenser til 13A pr. dellader. Men jeg har laget egen ladekabel, der jeg lasker enfase input fra schukoen over to faser inn til bilen slik at jeg egentlig lader med 2x8A. Med 32A adapteret lasker jeg over alle tre fasene slik at jeg kan lade med 32A fra blått 32A stikk også (blir da 3x10,67A).

Dette kan jo være smart.

Jeg går ut fra at kabelen mellom veggen og bilen er en tre leder (fase+null+jord) med tverrsnitt som tåler 32A. Jeg antar du bruker 3x6mm2 eller noe sånt.

Jeg vet ikke hvordan kablingen foregår internt i Teslaen. Men hvis det går 3 faser + null + jord fra strøminntak til laderne, så ville jeg vært skeptisk til å laske sammen fasene.

Lading med 20kW med 400V i tre faser gir ca 16,6A i hver av fase lederne. I null lederen går det ubetydelig med strøm. Typisk mindre enn 1A. Da kan Tesla klare seg med 2.5mm2 ledere i kabelen mellom strøminntak og lader.

Hvis det ovenstående er korrekt, så betyr det at når du lasker sammen de 3 fasene og lar Teslaen trekke 32A tilsammen, så vil det som du sier gå 10,67A gjennom fasene, men det vil gå 32A gjennom null lederen. Er denne 2.5mm2 så vil du få varmgang i den.

Men som sagt, så vet jeg ikke hvordan dette er ordnet internt i bilen. Men du har nok gjort dine undersøkelser på forhånd.
Model S85 - grå, pano, std 19", tekstil, piano, dobbellader, tech, luft, park, lyd, hylle, Nokian R2.
Ekstra: Komplett gummimatter, Whispbar takstativ, JKirkebø adaptersett, Ditec lakkbeskyttelse.
Bestilt: 30. November 13; Bekreftet: 16. Februar 14; I produksjon: 24. April 14; Ferdig produsert: 25. April 14; Estimert levering: Mai/Juni; Levert: 20. Juni 14!
Kjørt: 18500 km fram til 13. Februar 15 (Kommer aldri til å holde med 20000 km i året på denne.)
Bosted: Egersund

jkirkebo

Sitat fra: kdid på fredag 06. desember 2013, klokken 00:52
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 05. desember 2013, klokken 23:55
Nei, jeg har firmware som begrenser til 13A pr. dellader. Men jeg har laget egen ladekabel, der jeg lasker enfase input fra schukoen over to faser inn til bilen slik at jeg egentlig lader med 2x8A. Med 32A adapteret lasker jeg over alle tre fasene slik at jeg kan lade med 32A fra blått 32A stikk også (blir da 3x10,67A).

Dette kan jo være smart.

Jeg går ut fra at kabelen mellom veggen og bilen er en tre leder (fase+null+jord) med tverrsnitt som tåler 32A. Jeg antar du bruker 3x6mm2 eller noe sånt.

Vegg og vegg, det er en mobil ladekabel så den har 3m gummikabel med rød 32A plugg på. Kabelen har dimensjon 5x6mm2.

Sitat
Jeg vet ikke hvordan kablingen foregår internt i Teslaen. Men hvis det går 3 faser + null + jord fra strøminntak til laderne, så ville jeg vært skeptisk til å laske sammen fasene.

Det er slik det må gjøres for å lade med 32A enfase med enkeltlader. Bl.a 32A-boksene til Salto blir lasket slik. For min del gjør jeg det i de forskjellige overgangene. Jeg har f.eks en overgang fra schuko, den har da schuko i ene enden og 32A rød CEE skjøtekontakt i andre enden. Der kobler jeg L1 fra schukoen til N og L2 til L1+L2. Tilsvarende har jeg overgang fra 32A 3-pins blå CEE til 32A 5-pins rød CEE. Der kobler jeg også L1 fra den blå til N i den røde, og L2 fra den blå til L1+L2+L3 i den røde. Fungerer kjempefint.

SitatHvis det ovenstående er korrekt, så betyr det at når du lasker sammen de 3 fasene og lar Teslaen trekke 32A tilsammen, så vil det som du sier gå 10,67A gjennom fasene, men det vil gå 32A gjennom null lederen. Er denne 2.5mm2 så vil du få varmgang i den.

Det er korrekt, men jeg bruker altså 5x6mm2 kabel som tåler godt over 32A pr. faseledning, fritt forlagt. Type 2 kabelen ut til bilen har akkurat samme dimensjon. Dermed blir det en ganske "tung" konstruksjon å hanskes med i forhold til UMCen, det er ulempen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sofus

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 05. desember 2013, klokken 23:55
Sitat fra: Sbr på torsdag 05. desember 2013, klokken 23:38
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 05. desember 2013, klokken 23:18Jeg har aldri tatt en sikring med min P85+ og jeg lader nå med 16A via schuko. Ladet i 9 timer i Lillestrøm i dag uten problemer på 16A. Er du sikker på at det er sikringen som går og ikke jordfeilvernet? Mulig du har jordfeil i skjøteledningen?
Har du gammel firmware, eller har Tesla gjort noen triks på bilen din?

Nei, jeg har firmware som begrenser til 13A pr. dellader. Men jeg har laget egen ladekabel, der jeg lasker enfase input fra schukoen over to faser inn til bilen slik at jeg egentlig lader med 2x8A. Med 32A adapteret lasker jeg over alle tre fasene slik at jeg kan lade med 32A fra blått 32A stikk også (blir da 3x10,67A).

Er det en grunn for at du med schuko kun lasker to faser og ikke tre? Regner med at UMC schuko adapteret lasker alle tre? Og det er vel med motstand du forteller hvor mye bilen kan trekke?
Model S

jkirkebo

Sitat fra: Sofus på fredag 06. desember 2013, klokken 07:32
Er det en grunn for at du med schuko kun lasker to faser og ikke tre? Regner med at UMC schuko adapteret lasker alle tre? Og det er vel med motstand du forteller hvor mye bilen kan trekke?

Det er ikke noe vits i å laske alle tre med schuko. Begrensningen er pr. i dag 13A per dellader, så for å komme under dette med 16A schuko holder det med å bruke to av delladerne. Med 32A må jeg laske alle tre, ellers ender jeg opp på 26A maks.

Bruker ingen motstander nei. Stiller inn bilen manuelt, og går ikke fra den før jeg ser at den har tellt opp til riktig antall Ampere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#10
Sitat fra: jkirkebo på fredag 06. desember 2013, klokken 08:41
Sitat fra: Sofus på fredag 06. desember 2013, klokken 07:32
Er det en grunn for at du med schuko kun lasker to faser og ikke tre? Regner med at UMC schuko adapteret lasker alle tre? Og det er vel med motstand du forteller hvor mye bilen kan trekke?

Det er ikke noe vits i å laske alle tre med schuko. Begrensningen er pr. i dag 13A per dellader, så for å komme under dette med 16A schuko holder det med å bruke to av delladerne. Med 32A må jeg laske alle tre, ellers ender jeg opp på 26A maks.

Bruker ingen motstander nei. Stiller inn bilen manuelt, og går ikke fra den før jeg ser at den har tellt opp til riktig antall Ampere.

Det er kanskje ikke alle som leser denne tråden som er klar over at jkirkebo har bygget sin egen ladekabel med kladd (ICCB) og adaptere. Han har derfor helt andre muligheter og frihetsgrader enn de som bruker en ladekabel med UMC-kladd. jkirkebo er klar over hva han driver med og tar ansvar for hva han gjør med å stille inn systemet korrekt i forhold til aktuelt nett, adaptere, plugger og stikkontakter.

Skulle han slurve, eller noen med mindre peiling og ansvarsfølelse gjøre det samme, lurere avkortnings spøkelse rundt hjørnet. (og for de fleste er det selvfølgelig ulovlig å lage slike apparater)

De som bruker UMC eller Type 2 til Type 2 kabler trenger ikke ha samme kunnskap, og er vesentlig mindre ute på egenhånd for å si det slik. I disse tilfellene er det stort sett "plug and play", men har en erfaring med at sikringer går et sted stiller en selvfølgelig noe ned på strømmen når en bruker dette punktet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Sveinal

OT:
Først en hyllest til Griffel og Kirkebø som er to store forfattere som leses av mange hver dag!

Så til saken som er litt OT her.

@ "laske-kameratene":

På jobben har vi mange standard duo ladeplasser, men også tre single plasser som er utrustet med to schuko stikkontakter hver.

Vil en laget overgang ("y-kontakt") kunne brukes til å gi 26A eller 32A ?

Hver boks som inneholder to kontakter har en tilførselskabel som jeg ser men ikke vet noe om. Hvordan kan man finne ut mer om koblingen uten å åpne kabelen eller terminalpunktet? Eller trengs ikke denne informasjonen for å lage en løsning som gir større ladehastighet enn 13A?

Think City 2010 A123 Li-Ion, Solgt 4.6.2015
MB SLK;Daf33 i møllposen.
s85 19" grey met luft pano tech park-assist #3307 den 8.4.2013, 
11.10 "In Production";18.10 production complete; 2.11 in transit from the factory
22.11.13 10:00 utlevering Alna

S85D best jan '15 (farve og utstyr kopi av min nåv s85)
4.2.15 Entered the production queue VIN794xx (est late May); 13.3 delivery est June
22.4 in production; 25.4 in transit;27.5 beskjed om utlev
13.6 being prepared for pick-up; 17.6 kl 10:00 Utlevering

Griffel

Sitat fra: Sveinal på fredag 06. desember 2013, klokken 12:44
På jobben har vi mange standard duo ladeplasser, men også tre single plasser som er utrustet med to schuko stikkontakter hver.
Vil en laget overgang ("y-kontakt") kunne brukes til å gi 26A eller 32A ?
Ikke gjør det.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Sveinal på fredag 06. desember 2013, klokken 12:44
Vil en laget overgang ("y-kontakt") kunne brukes til å gi 26A eller 32A ?

Nei. Selv om de to kontaktene er på samme fase (en forutsetning) har slike kurser i dag som regel jordfeilautomat på hver kurs. Kobles den ene faseledningen sammen etter denne vil returstrømmen fordele seg på begge kursene og dermed vilmjordfeilautomaten oppdage en stor forskjell i strømmen mellom faseledningene. Dermed slår den ut.

Om ladepunktet er en standard ladestolpe/boks har vel disse som regel 32A enfase tilførsel, som så splittes til 2x16A. Den korrekte løsningen er da å bytte ladestolpen/boksen i en type med 1 stk. 32A Type 2 stikk, f.eks en Salto-boks.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#14
Sitat fra: jkirkebo på fredag 06. desember 2013, klokken 15:51
Sitat fra: Sveinal på fredag 06. desember 2013, klokken 12:44
Vil en laget overgang ("y-kontakt") kunne brukes til å gi 26A eller 32A ?

Nei. Selv om de to kontaktene er på samme fase (en forutsetning) har slike kurser i dag som regel jordfeilautomat på hver kurs. Kobles den ene faseledningen sammen etter denne vil returstrømmen fordele seg på begge kursene og dermed vilmjordfeilautomaten oppdage en stor forskjell i strømmen mellom faseledningene. Dermed slår den ut.
I tillegg til muligheten for at det ene støpselet er snudd 180 grader i forhold til det andre når det settes i stikkontakten. Altså ca. 50% sansynlighet for en super kortsluttning i det øyeblikket støpsel 2 settes i stikkontakten. En kan jo heller ikke se bort fra at det går en trefaskurs 25A til stolpen noe som også vil resultere i en praktfull smell. I tillegg til disse rent praktiske forhold er det altså ikke lovlig. (I boksen er ikke kombiautomater men vanlige sikringer. Trolig er den til høyre av feil type så problemstillingen til jkirkebo er ikke relevant, før disse sikringene erstattes av kombiautomater).

Det er jo også en mulighet for at
Sitat fra: jkirkebo på fredag 06. desember 2013, klokken 15:51
Om ladepunktet er en standard ladestolpe/boks har vel disse som regel 32A enfase tilførsel, som så splittes til 2x16A. Den korrekte løsningen er da å bytte ladestolpen/boksen i en type med 1 stk. 32A Type 2 stikk, f.eks en Salto-boks.
Støttes, men det må elektrikkeren sjekke på stedet, for her er det mange alternative løsninger og hvilken som ble valgt den gang dette ble installert er ikke godt å si.
(Ser en på bildet av stolpen ser en også at en av sikringene er en ikke godkjent type for Norge 230V IT, dersom dette er et 400V anlegg hvor sikringene er koblet mellom 0 og en faseledning åpner dette også for andre muligheter. )
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA