Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Neste dekkvalg - PS2 vs PSS

Startet av Muffinman, fredag 13. desember 2013, klokken 14:14

« forrige - neste »

sn0le

Kjørte Narvik-Kløfta og fikk smertelig erfare hvordan snøen bygger seg opp i hjulbuene.
Mye av veien var det slaps/sludd, men når jeg kom til Nordtrøndelag så ble det litt mere kram snø.
Da bygde det seg fort opp gitt. Et par ganger måtte jeg stoppe og ta vekk snøen.
I Alvdal brukte jeg 10 minutter på å fjerne MYE snø.

Om et firma tar seg bryet med å tilby innerskjermer i glatt plast og ekstra isolasjon på innsiden så tror jeg de kommer til å tjene gode penger.
Ekstra støyisolering samt minimalisering av opphoping av snø i hjulbuene ville jeg vært villig til å betale litt for. ;)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Muffinman

Vær glad du ikke kjørte fra plussgrader og over til minus med hjulbuene pakket av slaps og sørpe. Da er det bare ishakke som hjelper...

EDIT: Eller denne:  http://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/innendorsklima/oppvarming/dieselvarmere/dieselvarmer-418026/

sn0le

Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

ctr46

Burde fått den med sigarett tenner uttak da så man kan gjøre det underveis[emoji13]
85D

RaBalder

Kom også sørover nå i helga (Bjerkvik-Oslo).

Å grave ut av hjulbuene ble et ork til slutt. Gravde til slutt bare ut når jeg hørte hjulene tok i snøen ved humper eller svinging.

Dem kan umulig ha tenkt på disse tingene bortpå "solkysten" for så mye jobb skal det ikke være når man kjører noen kilometer selv om føret er råttent.

Kanskje vi må få en fra Tesla som kan bestemme over hit og kjøre seg en tur på 1000km der det veksler mellom slapse-føre og frost et par ganger. Også ser vi hva han i praksis gjør når hjulene begynner å gå tregt i hjulbrønnene pga. snø/is  ;)


Krishell

Hva slags biler har dere hatt før hvor det ikke samler seg snø i hjulbuene om vinteren? At det subber i dumper og når man svinger har skjedd på alle biler jeg har kjørt. Som regel detter det ned av seg selv. Dette skjer en drøss av vag, BMW 3 5 serie(faktisk ikke opplevd det på X utgavene) stjerne og svensker. Hatt mye japansk og franske leiebil på vinteren på kryss og tvers av landet. Pakker seg og detter av til slutt. Som oftest ser jeg det har falt av om morningen. Jeg vil tro dere merker det fordi det støyer mindre i en Tesla enn i vanlige biler.  på eldre biler er det ofte valset kanter inn mot hjulbuene også. Så snø og is virkelig får en vrei kant og feste seg til. Men jeg har aldri hørt noen skrape ut dette..  derimot har dagens biler fått så store felger som fungerer som snø samlere. Det er irriterende med ristingen som fort kan oppstå

RaBalder

Sitat fra: Krishell på søndag 04. januar 2015, klokken 22:51
Hva slags biler har dere hatt før hvor det ikke samler seg snø i hjulbuene om vinteren? At det subber i dumper og når man svinger har skjedd på alle biler jeg har kjørt. Som regel detter det ned av seg selv. Dette skjer en drøss av vag, BMW 3 5 serie(faktisk ikke opplevd det på X utgavene) stjerne og svensker. Hatt mye japansk og franske leiebil på vinteren på kryss og tvers av landet. Pakker seg og detter av til slutt. Som oftest ser jeg det har falt av om morningen. Jeg vil tro dere merker det fordi det støyer mindre i en Tesla enn i vanlige biler.  på eldre biler er det ofte valset kanter inn mot hjulbuene også. Så snø og is virkelig får en vrei kant og feste seg til. Men jeg har aldri hørt noen skrape ut dette..  derimot har dagens biler fått så store felger som fungerer som snø samlere. Det er irriterende med ristingen som fort kan oppstå
Før Tesla'n hadde jeg en Audi A4 i 12 år. På den kan jeg huske jeg gravde pakket snø ut av hjulbuene en enkelt gang.
Før det har jeg hatt en Opel Astra og en Volvo. På disse gravde jeg aldri bort snø.

Så når jeg i helga har gravd ut snø av hjulbuene på Model S 8-10 ganger, så er det en aktivitet jeg hverken har eller ønsker noe erfaring med  :(

Når man hører/kjenner det tar nedi når bilen burde fjære i humper, da kan man nesten ikke vente på at det faller ut av seg selv. Har det festet seg i større mengder, så er min erfaring at det sjelden ramler ut/vekk på egen hånd.

jog

Etter å ha kjørt over Strynefjellet så var hjulbuene fullpakket snø og is, jeg valgte å høytrykk spyle med varmt vann som tok bort isen fort.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

Krishell

Jeg er så redd media leser denne tråden og trykker saken. "Tesla eiere opplever snø i hjulbuen". Og 2 millioner nordmenn vil le seg i hjel. Det er helt normalt at snø pakker seg i visse temperaturer om vinteren. Spesielt på så gammel Volvo Som du da har eid. De hjulbuene er ikke forandret siden 1980tallet til 2000tallet. En del biler har faktisk "teppe" innvendig i hjulbuene. Støydemping. Og ja det fester seg godt der. Men selv om det subber litt innimellom på vinteren så skjer det ingenting annet enn subbing. Jeg vet at noen biler har luft inntak i hjulbuene. De må pelle vekk snø for å unngå dugg på vinteren. (noen sprayer parafin i hjulbuene og felgene, for at snøen ikke skal feste seg så de får snø og is i garasjen. Når eieren av bilen med luftinntak i hjulbuen prøvde dette fikk han et annet problem :D )
Det jeg prøver å få frem er at dette er noe som skjer alle biler. Men de fleste av oss bryr seg ikke om det. Bare se på kjøpesenteret og andre store parkeringsplasser. De fleste har 5 -10cm mindre fjæring i korte perioder. Storm i vannglass

sn0le

Biler jeg har eid selv siden 1995:
- Ford Escort 1,3LX
- Ford Granada 2,3L
- Volvo 245
- Mitsubishi Galant 2,0 GLSi
- Mitsubishi Galant 2,0 Avance Stv
- Ford Galaxy 2,2 TDCi

Biler jeg har kjørt i jobben min:
- Toyota HiACE
- Peugeot Boxer
- Peugeot Partner
- Peugeot Expert
- Hyundai H1
- Ford Transit Connect

De aller fleste bilene mine har vært kjørt nordpå enten når jeg bodde/jobbet der oppe eller når jeg har vært hjemme på juleferie.
Arbeidsbilene har hovedsakelig vært kjørt sørpå.
Men det er da snø her og.

Og Model S'en skiller seg klart ut i forhold til mengde snø som bygger seg opp.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Krishell

En kamerat sier han bruker fett på sin xc70. Han har opplevd at skjermbredderene har "sprengt" av pga snø. 

tklev

Jeg tror bredden på dekkene er mye av årsaken til at det samler seg så mye..

Er det samme bredde på 19tommerne også?

eadie

Poenget er jo at all snøpakkingen fører til DRASTISK mere forbruk.
Kjør på kram snø, og du vil aldri oppleve forbruk under 280W/km.
Pakker seg tett og det skaper mer friksjon/motstand som igjen koster strøm.
Dette er en fryktelig designfeil.
Like ille med 19" som med 21" og man kan ikke heve bilen heller i hastigheter over 55 km/t
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

fonberg

Sitat fra: tklev på mandag 05. januar 2015, klokken 05:55
Jeg tror bredden på dekkene er mye av årsaken til at det samler seg så mye..

Er det samme bredde på 19tommerne også?

Årsakene til problemet er vel kombinasjonen av minst tre faktorer: 1) lite "luft" mellom dekk og hjulhus, 2) innerskjerm i "filt", og 3) dekkbredde.

19 og 21 har samme dekkbredde: 245.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

mogu

Hei,
Jeg har ikke tesla i dag, men når jeg skal gjøre den klar for vinteren neste høst vil jeg garantert gjøre som beskrevet i denne linken.

https://bilpleiekongen.no/2014/01/22/fyller-du-opp-hjulbronnen-med-sno-og-slaps/

Metoden går ut på å legge et tynt lag med silikon i hjulbuen for at snøen ikke skal få heft på samme måte som tidligere, men det er viktig å ikke få dette på dekkene da det vil kunne føre til at de blir veldig glatte en periode.

Har gjort det på min BMW 3-serie i år og hittil ikke hatt noen problemer, hadde vært spennende om noen av dere som har problemer med snø og is i hjulbuen i dag hadde hatt lyst til å prøve dette for å se om det gir noen forbedring.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA