Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Neste dekkvalg - PS2 vs PSS

Startet av Muffinman, fredag 13. desember 2013, klokken 14:14

« forrige - neste »

Hyperstress


Sitat fra: Gressvikingen på søndag 16. februar 2014, klokken 14:10
Fortsatt OT: Vindhastigheten øker avdampingen. Varmen tar den fra underlaget som derved blir kaldere enn omgivelsene. Vindhastigheten vil til en viss grad gjennopprette balansen også, ved å varme opp underlaget, avhemgig av geometri og annet. Men temperaturdifferanser vil det være ved stasjonær tilstand så lenge en del er fuktig og omgivende luft ikke er på metningspunktet mht. den aktuelle væske.

Det viktige er i allefall å avkrefte at de komponentene det her var snakk om utsettes for 80-90 minusgrader. De vil være samme temp som omgivelsene, eller mest sannsynlig litt varmere pga "skin friction" om de står i luftstrømmen, og muligens slightly oppvarmet av bilen om de er skjermet fra luftstrømmen.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Muffinman

Da har jeg for første gang på måneder kjørt på vinterføre igjen. Jepp, vinteren har vært tørr og mild på Nordvestlandet. Denne gangen gikk turen til Oppdal, og startet i slaps med pluss en, og endte i full vinter og rundt minus en grad. På Sunndalsøra var det ikke snø/klabb i innerskjermene, men etter at Gråura var forsert ble det bare mer og mer leven fra bakhjulene. Ved ujevnheter merket jeg at fjæringen ikke fungerte som den skulle - hjulene smalt inn i snø/isklabben i innerskjermene og det ble en ganske stump og uavfjæret opplevelse. Samtidig merket jeg at dette bremset bilen kraftig. Snek meg de siste kilometerene opp til Vangslia, og måtte heve bilen for å komme inn på parkeringsplassen. Da knakte det fælt, og ved sjekk viste det seg at is og snø som var klabbet mellom dekk og hjulbue helt nede bak i hjulbuen fikk for lite plass, og presset bakskjerm og nedre del av plast fra hverandre. Dette kom nesten på plass etter at is og snø ble fjernet, noe som for øvrig var en ganske krevende jobb selv med riktig redskap.

Dette er andre gangen jeg kjører på slik føre, og begge gangene skjer dette i så stor grad kun etter få mil slik at  det ville vært uforsvarlig å kjøre videre. Hjul som ikke ruller fritt og fjæring som ikke fungerer kan være farlige greier. Tesla må snarest komme med oppdaterte innerskjermer i glatt plast, om ikke annet av sikkerhetsmessige årsaker. Jeg kikket en runde på parkeringsplassen på biler av tradisjonelle merker, og _ingen_ hadde antydninger av klabb i hjulbuene. Bilen er ikke egnet for norsk vinter før dette er ordnet, det er ikke akseptabelt at man må stoppe og grave ut snø og is fra hjulbuene hver halvtime når føret er slik.

Brede

Jeg skal prøve bilen i slikt føre for første gang i morgen, er nå litt spent da jeg også skal kjøre strekningen Sunndalsøra - Vangslia..
Får håpe føret bedrer seg litt, men det er nå litt krise om bilen ikke håndterer normalt vinterføre.

Muffinman

Er faktisk i Vangslia nå. Var glatt i bakken oppover der i dag, og det stod biler på kryss og tvers. Tesla``en ruslet fint forbi og slapp ikke før effekten nærmet seg 70-80KW, så den drar seg godt opp så lenge underlaget er noenlunde fast. Flyter skrekkelig lett på slapseføre da, viktig å holde farten nede for å unngå overraskelser.

TeslaK

Sitat fra: Muffinman på lørdag 15. mars 2014, klokken 17:29
Da har jeg for første gang på måneder kjørt på vinterføre igjen. Jepp, vinteren har vært tørr og mild på Nordvestlandet. Denne gangen gikk turen til Oppdal, og startet i slaps med pluss en, og endte i full vinter og rundt minus en grad. På Sunndalsøra var det ikke snø/klabb i innerskjermene, men etter at Gråura var forsert ble det bare mer og mer leven fra bakhjulene. Ved ujevnheter merket jeg at fjæringen ikke fungerte som den skulle - hjulene smalt inn i snø/isklabben i innerskjermene og det ble en ganske stump og uavfjæret opplevelse. Samtidig merket jeg at dette bremset bilen kraftig. Snek meg de siste kilometerene opp til Vangslia, og måtte heve bilen for å komme inn på parkeringsplassen. Da knakte det fælt, og ved sjekk viste det seg at is og snø som var klabbet mellom dekk og hjulbue helt nede bak i hjulbuen fikk for lite plass, og presset bakskjerm og nedre del av plast fra hverandre. Dette kom nesten på plass etter at is og snø ble fjernet, noe som for øvrig var en ganske krevende jobb selv med riktig redskap.

Dette er andre gangen jeg kjører på slik føre, og begge gangene skjer dette i så stor grad kun etter få mil slik at  det ville vært uforsvarlig å kjøre videre. Hjul som ikke ruller fritt og fjæring som ikke fungerer kan være farlige greier. Tesla må snarest komme med oppdaterte innerskjermer i glatt plast, om ikke annet av sikkerhetsmessige årsaker. Jeg kikket en runde på parkeringsplassen på biler av tradisjonelle merker, og _ingen_ hadde antydninger av klabb i hjulbuene. Bilen er ikke egnet for norsk vinter før dette er ordnet, det er ikke akseptabelt at man må stoppe og grave ut snø og is fra hjulbuene hver halvtime når føret er slik.

Gi tilbakemelding til Tesla om dette skriftlig. Jeg har gjort det. Hvis mange nok klager så blir det nok fikset.
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

Muffinman

Sitat fra: Brede på lørdag 15. mars 2014, klokken 17:36
Jeg skal prøve bilen i slikt føre for første gang i morgen, er nå litt spent da jeg også skal kjøre strekningen Sunndalsøra - Vangslia..
Får håpe føret bedrer seg litt, men det er nå litt krise om bilen ikke håndterer normalt vinterføre.
Regner med at det var du som passerte meg med rød bil på formiddagen i Vangslia. Rødfargen gjør seg godt mot hvit snø, det må jeg si. Merket meg at du hadde litt snø på hekken, men fint lite klabb i hjulbuene. Mer stabilt føre i dag da sikkert.

Ett minutt bak kom det en sort MS med åpen ladeport og grønt lys.

EDIT: Hjemturen gikk på bart føre mesteparten av veien, så ingen klabbeproblemer i dag. Men jeg tenker med gru på hva som kan skje om automatisk senking slår inn når man har hjulbuene fullpakket av snø og is. Låsing/bremsing av hjulene når det blir kontakt, og alle sikkerhetssystemer (ESP/ABS) er ute av funksjon...


Brede

Sitat fra: Muffinman på søndag 16. mars 2014, klokken 11:12
Sitat fra: Brede på lørdag 15. mars 2014, klokken 17:36
Jeg skal prøve bilen i slikt føre for første gang i morgen, er nå litt spent da jeg også skal kjøre strekningen Sunndalsøra - Vangslia..
Får håpe føret bedrer seg litt, men det er nå litt krise om bilen ikke håndterer normalt vinterføre.
Regner med at det var du som passerte meg med rød bil på formiddagen i Vangslia. Rødfargen gjør seg godt mot hvit snø, det må jeg si. Merket meg at du hadde litt snø på hekken, men fint lite klabb i hjulbuene. Mer stabilt føre i dag da sikkert.

Ett minutt bak kom det en sort MS med åpen ladeport og grønt lys.

EDIT: Hjemturen gikk på bart føre mesteparten av veien, så ingen klabbeproblemer i dag. Men jeg tenker med gru på hva som kan skje om automatisk senking slår inn når man har hjulbuene fullpakket av snø og is. Låsing/bremsing av hjulene når det blir kontakt, og alle sikkerhetssystemer (ESP/ABS) er ute av funksjon...

Det var helt sikkert oss ja.  :D Så to svarte S'er på den øverste parkeringen.
Lite klabb bak, noe venstre foran og faktisk ganske mye høyre foran. Fikk måkket ut den værste sørpa med hendene, men den klabber seg noe helt forferdelig til innerskjermene.
Da vi var ferdig i bakken og skulle hjem igjen så hadde det gjenværende frosset og var steinhardt. Fikk ikke fjernet det heller da det var svært trangt. I tillegg var det så trangt i høyre hjulbue at jeg ikke fikk lagt hjulene over heller da hjulene stoppet i isen, måtte bare kjøre forsiktig nedover. Høyre forhjul låste seg om jeg la hardt over til venstre, men etter et par hundre meter hadde dekkene/piggene frest bort isen så fullt rattutslag igjen var mulig. Dette var en mildt sagt skuffende debut på vinterføre, eller slapsføre om en vil.

Det positive er imidlertid framkommelighet og stabilitet, elektronikken er helt fantastisk. Ser TC-lampa lyse i hytt og pine, men merker knapt at bilen jobber. Den bare drar seg fram!  :D

Gusse

Snø elsker å klabbe seg på "hårteppet" i hjulbuen.
Synes i tillegg at det er veldig åpent i de fremste hjulbuene inn til mekanikken, der det også leggers seg en del snø.
Dette har vært diskutert før, men klarte ikke i farten å finne ut hvor. Hva mener folk om dette?

Muffinman

Var vel en som hadde midlertidig funksjonssvikt på fjæringen og mistenkte at snøklabbing kunne være årsaken. Det er også diskutert at komponentene ser ut til å være ubeskyttet, men man har vel landet på at tiden vil vise om det er et problem. Det er vel ingen som har greit å ødelegge noe enda så vidt jeg vet.

Brede

Sitat fra: Gusse på tirsdag 18. mars 2014, klokken 23:37
Snø elsker å klabbe seg på "hårteppet" i hjulbuen.
Synes i tillegg at det er veldig åpent i de fremste hjulbuene inn til mekanikken, der det også leggers seg en del snø.
Dette har vært diskutert før, men klarte ikke i farten å finne ut hvor. Hva mener folk om dette?

Jeg kommer fra fem år med Land Rover Discovery med luftfjæringer og der ligger mekanikken minst like ubeskyttet, der var det aldri noe problem.
I motsetning til Teslaen var det derimot aldri problem med klabb i hjulbuene.
I går knakk jeg to isskraper i mine iherdige forsøk på å renske ut av hjulbuene, var utrolige mengder snø/slaps/is som fyllte opp rundt hjulene. Hadde ikke lenger fjæringsvei på forhjulene og det smallt og spratt under kjøring over den minste dump..

Brede

Her er et lite eksempel som kanskje illustrerer problemet. 25km på sørpeføre etterfulgt av parkering i 4 minusgrader medfører at det som pakker seg rundt hjulene er bortimot umulig å få fjernet uten fare for både bil og egen helse.


Teslanewbie

Noen som har prøvet med siliconspray på innerskermene ?
( forsiktig med å få disse på bremsene !)
kan jo påføres med pensel eller klut...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Kallagtunet

Sitat fra: Brede på onsdag 19. mars 2014, klokken 08:31
Sitat fra: Gusse på tirsdag 18. mars 2014, klokken 23:37
Snø elsker å klabbe seg på "hårteppet" i hjulbuen.
Synes i tillegg at det er veldig åpent i de fremste hjulbuene inn til mekanikken, der det også leggers seg en del snø.
Dette har vært diskutert før, men klarte ikke i farten å finne ut hvor. Hva mener folk om dette?

Jeg kommer fra fem år med Land Rover Discovery med luftfjæringer og der ligger mekanikken minst like ubeskyttet, der var det aldri noe problem.
I motsetning til Teslaen var det derimot aldri problem med klabb i hjulbuene.
I går knakk jeg to isskraper i mine iherdige forsøk på å renske ut av hjulbuene, var utrolige mengder snø/slaps/is som fyllte opp rundt hjulene. Hadde ikke lenger fjæringsvei på forhjulene og det smallt og spratt under kjøring over den minste dump..

Dette er en sikkerhetsrisiko. Jeg håper at alle som har opplevd dette gir tydelig skriftlig tilbakemelding til Tesla om problemet. Dette borger for en recall.

BMW850

+1
Det som er viktig er at så mange som mulig som opplever dette problemet melder fra om dette! Tydeligvis er type filtinnerskjermer og breie vinterdekk en dårlig løsning for vårt vinterklima.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

NegativeElectrode

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 15. februar 2014, klokken 13:46
Sitat fra: arnljon på lørdag 15. februar 2014, klokken 13:26
Noen som har prøvd å kline på noe på denne filten for å gjøre den glattere? Finnes noen bitumen stoffer hos Biltema som kanskje kunne gjøre nytten

La nå Tesla fikse problemer med sitt eget produkt! Og husk alle som opplever problemer med innerskjermer (som opplagt er en konstruksjon som ikke er tilpasset den bruk produktet utsettes for der den selges)  meld inn denne mangelen til Tesla det og be om plan for utbedring!

Det er vel grenser for hva man kan akseptere av slike problemer, men alle biler får snø i hjulbuen. Noen som har prøvd silikonbaserte preparater for å hindre dette i å skje? http://www.dinside.no/926774/slik-blir-du-kvitt-snoen-i-hjulbronnen
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA