Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Neste dekkvalg - PS2 vs PSS

Startet av Muffinman, fredag 13. desember 2013, klokken 14:14

« forrige - neste »

arnljon

Noen som har prøvd å kline på noe på denne filten for å gjøre den glattere? Finnes noen bitumen stoffer hos Biltema som kanskje kunne gjøre nytten
Model S85, svart, svart skinn, tech, pano, luft, lyd, vinterpakke, park, in production 29. jan, levert 25. Mars 2014

Kallagtunet

Sitat fra: arnljon på lørdag 15. februar 2014, klokken 13:26
Noen som har prøvd å kline på noe på denne filten for å gjøre den glattere? Finnes noen bitumen stoffer hos Biltema som kanskje kunne gjøre nytten

La nå Tesla fikse problemer med sitt eget produkt! Og husk alle som opplever problemer med innerskjermer (som opplagt er en konstruksjon som ikke er tilpasset den bruk produktet utsettes for der den selges)  meld inn denne mangelen til Tesla det og be om plan for utbedring!

AndersinOslo

Den filt/plast innerskjermen er nok også støydemping. De har hatt utfordringer på vekt, og har spart på støydempingen, og funnet på denne løsningen her. Ikke tilpasset norsk drittføre.

Ellers er det helt normalt at ledninger, sensorer og greier ligger åpent under bilen og på hjulopphenget. Kikk under en ny SUV så skal du få se.

Det er også helt vanlig at de går i stykker, -10 grader, 90 km/t og saltsørpe blur fryktelig kaldt, type -60 til -90 grader effektivt. Det er ikke plasten og elektronikken designet for å tåle, pakninger krymper og salt trenger inn ved bevegelse.

Det endel bilfolk gjør er å ta av hjulene, åpne alle elektriske kontakter de finner under bilen og fylle de med hvit vaselin så sette sammen igjen. Det hindrer vann i å trenge inn. Sensorer med bevegelige stag er det ikke så mye å gjøre med, annet enn å vaske bilen inkl underspyling om vinteren og spraye på litt korrosjonsbeskytter av og til.

Kan man jekke en TMS med vanlig garasjejekk, eller kreves det spesialutstyr?
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

Newbee

Sitat fra: AndersinOslo på lørdag 15. februar 2014, klokken 17:54
Den filt/plast innerskjermen er nok også støydemping. De har hatt utfordringer på vekt, og har spart på støydempingen, og funnet på denne løsningen her. Ikke tilpasset norsk drittføre.

Ellers er det helt normalt at ledninger, sensorer og greier ligger åpent under bilen og på hjulopphenget. Kikk under en ny SUV så skal du få se.

Det er også helt vanlig at de går i stykker, -10 grader, 90 km/t og saltsørpe blur fryktelig kaldt, type -60 til -90 grader effektivt. Det er ikke plasten og elektronikken designet for å tåle, pakninger krymper og salt trenger inn ved bevegelse.

Det endel bilfolk gjør er å ta av hjulene, åpne alle elektriske kontakter de finner under bilen og fylle de med hvit vaselin så sette sammen igjen. Det hindrer vann i å trenge inn. Sensorer med bevegelige stag er det ikke så mye å gjøre med, annet enn å vaske bilen inkl underspyling om vinteren og spraye på litt korrosjonsbeskytter av og til.

Kan man jekke en TMS med vanlig garasjejekk, eller kreves det spesialutstyr?


Hvit vaselin = Syrefri Vaselin.
Ja, Tesla-Bjørn sin ble jekket med garasjejekk da den ble montert i Dynapacken. Men den må være solid, grunnet den høye vekten.
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

Muffinman

Sitat fra: AndersinOslo på lørdag 15. februar 2014, klokken 17:54
-10 grader, 90 km/t og saltsørpe blur fryktelig kaldt, type -60 til -90 grader effektivt.
Dette stemmer nok ikke. Effektiv kulde er egentlig nedkjølingseffekt, og kan kun brukes om gjenstander som har egenoppvarming - for eksempel en menneskekropp.

En "død" gjenstand vil aldri bli kaldere enn lufttemperaturen, uansett hvor mye det blåser rundt den.

D.O

I følge mekanikern på Toyota(kone bil) så hadde Avensis en periode samme innerskjermer av filt type. Samme problem.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Maartensommer

Ettersom snøen pakker seg i kanalen bak innerskjermen passer jeg på å spyle med HT ofte. 

Gjorde det i dag og da jeg skulle bøye meg ned la jeg merke til at store deler av undersiden på bilen var bånnfrosset.  Det lå et ca 3-5cm tykt isbelegg under nesten hele bilen.

Kan dette ha noe med batterivarmen?  Jeg forvarmet bilen i dag tidlig og fikk ingen "Battery is heating" melding.   Samtidig kjørte jeg ca 100km i tilnærmet snøstorm.  Isflaket løsnet bit for bit etter ca 45 min i oppvarmet vaskehall.

Tok noen bilder av det, men det viser seg at det var dugg på kameralinsen da bildene ble tatt.....

AndersinOslo

Sitat fra: Muffinman på lørdag 15. februar 2014, klokken 20:26
Sitat fra: AndersinOslo på lørdag 15. februar 2014, klokken 17:54
-10 grader, 90 km/t og saltsørpe blur fryktelig kaldt, type -60 til -90 grader effektivt.
Dette stemmer nok ikke. Effektiv kulde er egentlig nedkjølingseffekt, og kan kun brukes om gjenstander som har egenoppvarming - for eksempel en menneskekropp.

En "død" gjenstand vil aldri bli kaldere enn lufttemperaturen, uansett hvor mye det blåser rundt den.

Jo hvis den er våt.

Og det er typisk for norske veier og så uvanlig at jeg tror ingen designer for det. Saltgørret er vått ned til minus 10, dvs vann/salt/ blanding.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

Gressvikingen

P85D"+"

Muffinman

Så hvis det ligger en vanndråpe med temperatur på +1 i 25 sekundmeter vind med temperatur på 1+ vil den fryse? Det gjør den ikke.

Effektiv kulde er kun et begrep som er skapt for å beskrive "følt kulde", og er avhengig av en rekke faktorer. En av dem er ganske riktig luftfuktigheten. Men for en gjenstand uten egenoppvarming er ikke dette relevant. Den _vil_ ikke bli kaldere enn omgivelsestemperaturen. Hvis dette var tilfelle måtte minst en av termodynamikkens lover revideres. Økt lufthastighet, fuktighet og økt overflate på gjenstanden vil riktignok gjøre at den kjøles raskere ned mot omgivelsestemperaturen, men den vil altså aldri bli kaldere enn omgivelsene.


OddB

Hørt om fordamping ?
Prøv å henge en brusflaske i en våt raggsokk ut av bilvinduet en varm sommerdag ;-)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Gressvikingen

Vannet i gullfiskbollen er så godt som alltid :) kaldere en stuetemperaturen
P85D"+"

Muffinman

Ahh, sykkeltur på søndag her  :P fordampingen tar selvfølgelig energi vekk. I stand corrected !

Hyperstress

Sitat fra: Muffinman på søndag 16. februar 2014, klokken 13:07
Ahh, sykkeltur på søndag her  :P fordampingen tar selvfølgelig energi vekk. I stand corrected !

Nå er vi litt OT da, men du hadde jo rett i utgangspunktet!
Når disse komponentene har nådd omgivelsestemperatur så har de ikke noe egenenergi til å fordampe vann med,  så om det skal skje en fordamping der så må det være med hjelp av solenergi eller annet. Vindhastighet vil ikke ha annet å si enn at de blir kjølt ned til omgivelsestemperatur raskere enn om bilen stod i ro.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Gressvikingen

Fortsatt OT: Vindhastigheten øker avdampingen. Varmen tar den fra underlaget som derved blir kaldere enn omgivelsene. Vindhastigheten vil til en viss grad gjennopprette balansen også, ved å varme opp underlaget, avhemgig av geometri og annet. Men temperaturdifferanser vil det være ved stasjonær tilstand så lenge en del er fuktig og omgivende luft ikke er på metningspunktet mht. den aktuelle væske.
P85D"+"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA